Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 13 mar 2022 14:03 Ik heb geen Fusion maar snap ook wel dat je dit niet zonder geleiding bij een freesmachine toepast. Wat ik veel interessanter vind is waar ik ditding WEL voor kan gaan gebruiken ;-)
Automatische dildo?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 13 mar 2022 15:17 Automatische dildo?
:shock: :mrgreen:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door bartL »

Ik ben ineens wel benieuwd naar het resultaat :lol:
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door staandeklok »

Vergissen doe ik me niet Hugo. Ik heb net weer een 135 volledig gereviseerd klaar staan, hetgeen niet de eerste is overigens. Ik gebruik dagelijks nog een 135, 120en 125.
Op de foto die je geplaatst hebt kun je rechtsvoor onder het bed nog net de bescherming(stalen harmonica) zien , die om de kogelomloopspil zit.
De spil zit zoals je mag verwachten achter de tandwielkast, moeilijk bereikbaar met een lange inbusbout vast getrokken en aan de rechterzijkant achter het lagerhuis met een speciale moer geborgd.
Door de tandwielkast loopt een zeskant spindel, die aan de voorzijde van de machine ook door de tandwielkast van het dwarssupport loopt en daar een tandwiel aandrijft, welke weer ingrijpt in een tandwiel, welke op de moer van de kogelomloopspindel is gemonteerd.
Ingewikkeld om te omschrijven, maar hopelijk begrijpelijk. Foto's plaatsen vind ik nog steeds een crime, anders zou ik een schema uit het handboek plaatsen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Interessant verhaal, om es over te bomen als we elkaar ergens live zien. Maar zo te horen te complex om hier even uit te leggen.
Die zeskant spindel is wel weer een extra schakel in het geheel welke ook spelingvrij moet zijn.
Edit: dat plaatje heb ik zelf dan maar even opgezocht.
1e voordeel wat ik bedenk: je hebt ook geen tandheugel meer nodig om de slede met de hand te bewegen.
schaublin 135-voeding.jpg
Eigenlijk denk ik dat de keuze tussen aangedreven moer of aangedreven spil weinig verschil maakt.
Aangedreven moer is gewoon duurder vanwege de grotere diameter lagers die je moet toepassen, en die lagers om een KO-spil of moer op te sluiten zijn behoorlijk kostbaar als je in dat tolerantie gebied gaat zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Markus »

Als je langer dan iets van een meter gaat met bijvoorbeeld een 16mm spindel dan kunnen spillen gaan wapperen als je flink gas geeft

Dat kun je volgens mij met een spindel die aan 2 kanten is opgespannen en een aangedreven moer wel verminderen

Overigens gewoon te koop

https://www.ebay.com/itm/164915175569
https://haase-cnc.de/index.php/antrieb- ... plett.html

Afbeelding

Greezt,

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

Oeps zijn die moeren zo duur ?
Toch maar eens een leuke toepassing voor zien te vinden dan.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Markus »

Oeps zijn die moeren zo duur ?
Kuch..de beide die ik linkte zijn de goedkopere opties

Greezt,

Markus
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door staandeklok »

Dit is inderdaad het enige plaatje uit het handboek, waar de kogelomloopspil een beetje begrijpelijk op staat. Je ziet hem ook bijna niet zitten op de machine, omdat hij aan de voorzijde onder het bed ligt, weliswaar goed beschermd.
De-en montage van het geheel is niet bepaald gemakkelijk, maar komt bij normaal gebruik van de bank ook bijna niet voor.
De ligging van de spil zorgt er wel voor, dat deze bij gebruik van koeling op de machine niet gelijk in de koelvloeistof hangt, hetgeen de levensduur aanzienlijk verlengd.
Plaats reactie