Afwerking niet zoals gewenst PE

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door nonkeldw »

Spijtig genoeg wonen wie niet kort bij elkaar in de buurt.
Het is standaard PE, zwart.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door Mcgyver »

Voor welk materiaal zijn de frezen bedoeld? Frezen voor staal zijn vaak niet scherp genoeg, en de wighoek van de frezen te groot.. Zoals eerder vermeld bij slecht resultaat toerental omlaag en voeding omhoog, probeer de spanen dikker te maken, met kietelen in pe krijg je slechter resultaat. Wat je nog kan doen is voor Hmpe 500 kiezen, dat freest iets lekkerder. Hmpe 1000 is weer wat minder prettig.

Zorg dat je voor nabewerken ook wat te kauwen hebt, dus niet 0.1 mm nawerken maar lekker 0.5 of 1mm :!:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door nonkeldw »

Van materiaal kan niet meer switchen het zal dus in PE moeten gebeuren.

Hierbij de directe link naar mijn freesje (6mm):https://cnc-plus.de/en/End-Mills-266/2- ... -2983.html

Ik ben nu aan het experimenteren met 4mm te laten staan i.p.v. 0.5mm.

Zo dadelijk wil ik gaan testen met volgende frees: https://cnc-plus.de/en/product_info.php ... no_boost=1

Hopelijk geeft dit beter resultaat...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door Mcgyver »

Breken zal de frees niet zo snel, flink gas geven en lekkere dikke spanen maken, dan heb je minder last van rafel randjes ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door andrefc101 »

Dormer S637.
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door nonkeldw »

Voldoen de frezen volgens jullie van CNC-plus?
Als ik de website mag geloven wel... dan bestel ik er gelijk nieuwe om te proberen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door Sven »

nonkeldw schreef: 13 mar 2022 17:14 Voldoen de frezen volgens jullie van CNC-plus?
Ik ben er tevreden mee, ik gebruik hun 3 mm down cut 2s, en 1, 2 en driesnijders (1snijder voor PE) voor diverse kunststoffen (1snijder voor PE) en multiplex.
Maar ik denk dat anderen meer verschillenden hebben uitgeprobeerd dan ik.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door serum »

in PE is een scherpe 1 snijder al gauw goed. Als de spaanlossing in de ziel maar mooi gepolijst is en de vrijloop aan de buitenkant genoeg voor een flinke spaandikte. Dat verschil tussen het linker en rechter del va de pocket die je hebt gedaan; Wat doe je voor bewerking? 3d? conventioneel of climbing? Altijd klimmend in PE. Maar 3d.. Da's in PE nog wel een beetje een uitdaging, omdat je gauw met kleine spaantjes gaat werken om wat resolutie te krijgen. En zo'n ronde pocket krijg je alleen met een bolkop, dus welke bolkop gebruik je? Als je met spaantjes van 0,03mm oid gaat werken, dan krijg je gauw ellende en wordt er niet meer gesneden, maar uitgewreven. Tenzij je een frees hebt die vlijmscherp is. En daar is HSS inderdaad in het voordeel tav carbide. Die draden zijn in sommige gevallen enorm makkelijk te verwijderen met een beetje scotch brite.
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Re: Afwerking niet zoals gewenst PE

Bericht door nonkeldw »

Als voorbewerking gebruik ik de adaptive tool van Fusion, die laat nu 4mm staan. Op die manier blijft er voldoende materiaal staan om spanen te maken. Hier gebruik ik de climb instelling.

Het is inderdaad 3D, dat maakt het er inderdaad niet makkelijker op, op dit moment gebruik 0.1mm resolutie om te frezen, het is "goed genoeg", maar fijner had waarschijnlijk nog beter geweest... dus als jullie daar nog tips voor hebben altijd welkom.

Ik gebruik nu voor alles een endmill, zo hoef ik niet switchen van frees.
Maar goed als jullie mij een bol frees kunnen aanraden die een super fijne afwerking kan geven, luister ik graag.
Indien het kan, ook liefst van CNC plus, bestel ik het gelijk mee.
Plaats reactie