iemand enig idee welk fenomeen dit kan zijn ?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: iemand enig idee welk fenomeen dit kan zijn ?

Bericht door serum »

FreesKever schreef: 23 feb 2022 13:15
serum schreef: 14 feb 2022 20:08 Helemaal hoe het hoort. hij zal toch ergens naartoe moeten om het vierkantje van binnen naar buiten te maken.
Daar ben ik het niet mee eens.
Het is vrij onschuldig en een resultaat van een programma dat matige kwaliteit vectors levert in de G-code.

Veel beter is een "adaptive toolpath" waar eerst het centrum in een grote spiraal weg gefreesd wordt, en daarna de hoeken worden afgewerkt met een "Trochoidal" techniek.

In het erg simpele algoritme dat jouw software gebruikt zijn er hoge piek belastingen in de hoeken (In <b>ELKE</b> hoek niet alleen in de (ergste) linker onderhoek. Zolang de frees en machine niet overbelast wordt in die hoeken, dan is het geen probleem.
Je kan ook beredenenren dat als de frees en machine zwaarder belast kunnen & mogen worden in die hoeken, dat je dan met een "adaptive toolpath" altijd met diezelfde hoge belasting freest, en het werkstuk dus sneller klaar is.

Een (misschien) nog betere techniek (Edit: Euhm, niet dus, lees verder) is om de spiraal in het midden te combineren met trochoidal in de hoeken, en in elke rondte een beetje meer van cirkel naar rechthoek te gaan. Maar dit heeft ook een nadeel. Bij "Spiraal + Trochoidal") is de spaan afname bijna altijdeen constante, en de helft van de trochoidal bewegingen zijn ijlgangen. Ik vermoed dat dit daardoor iets beter is. Langzaam overgaan van cirkel naar rechthoek ziet er leuk uit, maar is denk ik technisch geen verbetering. Het generen van goede paden is een vak apart, en ik vermoed dat een aantal van de betere algoritme's dichtgetimmerd zitten achter patenten.


Misschien was ik wat kort door de bocht en werd je op het verkeerde been gezet. Ik werk al trochoidal sinds mastercam het introduceerde, ideaal, ook voor minder stabiele machines. Ik verspaan eigenlijk weinig niet adaptief en heb aardig complexe werkstukken gemaakt met de relatief beperkte CAM van Fusion.

De hier gebruikte software is Alibre, (had je vast gezien met je vlijmscherpe analytische vermogen) in mijn optiek meer geent op houtbewerking en niet al te goed in CAM (ondergeschikt aan fusion in ieder geval qua vrijheid in strategieen). Uitgaande van hout zijn dergelijke bewerkingen heel normaal en kom je er ruimschoots mee weg. (maar ook daar heb je ongetwijfeld een mening over die je dolgraag deelt) Misschien is het een jerk instelling in de controller oid, geen idee, maar het is een redelijk normale manier van een pocket frezen voor in hout.
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: iemand enig idee welk fenomeen dit kan zijn ?

Bericht door permeke »

ok, ik denk wel dat V carve een adaptive toolpath kan maken
Plaats reactie