Toch krachtstroom of niet?.

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door HD13 »

Kjelt,
Automaat en of zekering in de meterkast zit er alleen om te voorkomen dat de bedrading/kabel in je installatie niet uitfikt met alle nare gevolgen van dien.
Selectiviteit woonhuis vs klusruimte kan alleen met kleine vermogens en dan nog de vraag of het wel praktisch is.
Heel de opzet is afhankelijk van hoe de zekering voor kWh meter gebeurd.
m.a.w. heb je hier een automaat dan wel zekering zitten.
In het laatste geval heb je iemand van het energiebedrijf nodig om er een nieuwe in te draaien.

En dan nog is het afhankeliijk van wat er allemaal tegelijk draaid.

Zonder jouw machine te kennen en gezien de vermogens zou ik voor beide een eigen groep van 16A kiezen en dan een C-karakterstiek in dit geval.
Met in acht name van hetgene hierboven beschreven betreffende selectiviteit.
Laatst gewijzigd door HD13 op 13 feb 2022 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Ballegooijen »

De standaard IEC 60127 voorziet in vijf typen zekering: FF, F, M, T, TT.[1] Ieder type is gedefinieerd volgens de tijd nodig om 10× de nominale stroom uit te schakelen.

FF (supersnel): max.12 ms
F (snel): max. 20 ms
M (normaal): min. 5 ms, max. 90 ms
T (traag): min. 10 ms, max. 300 ms
TT (supertraag): min. 100 ms, max. 4 s
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 13 feb 2022 11:05 Zelf heb ik mijn VFD en servo voeding niet apart gezekerd. De netzekering moet dat allemaal doen als er iets misgaat. Voor een professionele machine misschien niet netjes maar volgens mij wel binnen de NEN1010 (af wat dan ook) norm?
De NEN1010 gaat alleen over de elektrische (huis) installatie niet over de apparaten die er op aan worden gesloten.
Jij als bouwer bent verantwoordelijk dat het apparaat veilig is (bv geen mogelijkheid voor netspanning op de metalen behuizing) maar dat houdt ook in brandveilig. Enfin lang verhaal kort, het moet niet maar jij bent en blijft als bouwer verantwoordelijk. Dus als je je apparaat verkoopt aan een tweede partij en geen risico wilt lopen dan zul je de overdracht en acceptatie van die verantwoordelijkheid schriftelijk dienen vast te leggen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Kjelt »

HD13 schreef: 13 feb 2022 11:26 Automaat en of zekering in de meterkast zit er alleen om te voorkomen dat de bedrading/kabel in je installatie niet uitfikt met alle nare gevolgen van dien.
Ja klopt wat ik dus wil voorkomen is dat die kabel overbelast wordt bij een kortsluiting op de machine. Daarvoor wil ik dan inderdaad een automaat gaan plaatsen.
Als ik de reacties hierboven lees gaat dan twee keer een 16A C kar. automaat worden die ik wel mechanisch gekoppeld wil hebben.
Dus ik pak daar of een dubbele automaat (zogenaamde kookgroep automaat) voor of misschien wel een driefase automaat. Die dus gaat dienen voor 1 fase.
Heel de opzet is afhankelijk van hoe de zekering voor kWh meter gebeurd.
m.a.w. heb je hier een automaat dan wel zekering zitten.
In het laatste geval heb je iemand van het energiebedrijf nodig om er een nieuwe in te draaien.
Wat ik van Elvis begrepen heb heeft hij een 1x40A aansluiting (van het energiebedrijf) en daarna 1x20A om de groep naar de garage te beveiligen.
Oftewel prima qua selectiviteit, zelfs als de automaat dan later springt dan de 20A zekering zijn de kosten te overzien (1 nieuwe zekering).
Zonder jouw machine te kennen en gezien de vermogens zou ik voor beide een eigen groep van 16A kiezen en dan een C-karakterstiek in dit geval.
Ja dat zou ik ook wel willen maar dat gaat dus helaas niet, kabel ligt diep in de grond en een tweede groep daar naar toe trekken gaat kostenwijs niet uit. Als Elvis, rustig freest dan denk ik dat de opgenomen stroom gezien de reacties hierboven wel gaat meevallen.
Stel dat 3 van de 4 servo's 250W trekken (wat al vrij veel is) en de spindel 2kW (wat heel veel is) dan zal het nog steeds goed gaan.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door HD13 »

Kjelt.

Zou achter de 20A gewoon 2 of 3 normale 16Ampere automaten zetten en dan kijken hoe het loopt.
Loopt vaak wel los als je kijkt naar de gelijktijdigheid.
Denk je ook aan een aardlek of is de aardweerstand voldoende laag ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Kjelt »

HD13 schreef: 13 feb 2022 18:01 Zou achter de 20A gewoon 2 of 3 normale 16Ampere automaten zetten en dan kijken hoe het loopt.
Als dan de spindelautomaat afschakelt dan loopt de machine gewoon door.
Dan zou ik dit moeten opnemen in het e-stop circuit. Wat mij betreft mag bij een harde kortsluiting cq overbelasting de hele aanstuurkast stroomloos worden.
Denk je ook aan een aardlek of is de aardweerstand voldoende laag ?
De machine en kast zijn laagohmig aan de aarde aangesloten. Of de weerstand tussen de aarde en de echte aarde laag genoeg is, dat is een meting die ik nog moet doen op lokatie.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door HD13 »

Nou snap ik pas waarom je de kookautomaat wilde gebruiken.

Zit er ergens in de software geen koppeling ?

Aardlek, weerstand aardcircuit.
Als de weerstand van je aardcircuit laag genoeg is, dan de machines dmv werkschakelaar aansluiten.
Zo voorkom je dat de aansluiting gebruikt wordt algemene doeleinden zoals bv handgereedschap.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door DaBit »

Het is allemaal wel moeilijken om het moeilijken.

Wie van jullie heeft nou eens gekeken wat de portaalfrees opneemt aan vermogen als je 'stevig aan het frezen' bent? Wat was je gemiddelde over 10 minuten? Dabedoelik.
In theorie moet je elk apparaat van 2kW of meer braaf zijn eigen groep geven, dus dan heb je er 3 nodig; eentje voor de VFD, eentje voor de servo's en eentje voor het computerspul.

Maar als jij het voor elkaar krijgt om bij daadwerkelijk frezen van iets zinvols gemiddeld over 10 minuten >2000W te trekken krijg je een biertje van me. In de praktijk kun je het makkelijk allemaal samenpakken en de hele machine gewoon met 1 degelijke stekker voeden. Die in het stopcontact, klaar. Misschien is een paar 10A automaten verwerken in de installatiekast voor de gemoedsrust ook wel prettig, maar noodzaak, mwah.

Je grootste probleem is hooguit de opstartpiek als je die 3kW voeding en de VFD tegelijk aanzet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Kjelt »

HD13 schreef: 14 feb 2022 06:45 Zit er ergens in de software geen koppeling ?
Die begrijp ik even niet ? Er zit wel een e-stop en m-stop maar dat staat even los van het primaire netspanningscircuit.
Als de weerstand van je aardcircuit laag genoeg is, dan de machines dmv werkschakelaar aansluiten.
Zo voorkom je dat de aansluiting gebruikt wordt algemene doeleinden zoals bv handgereedschap.
Dat was ook mijn bedoeling alleen ik vermoed dat dit de enige groep in die garage is dus verlichting en alle andere zaken gaan er bij komen.
Maar goed dat is aan het verstand van de gebruiker om niet tijdens het frezen te gaan stofzuigen en koffie te gaan zetten :mrgreen:
DaBit schreef: 14 feb 2022 08:36 In theorie moet je elk apparaat van 2kW of meer braaf zijn eigen groep geven, dus dan heb je er 3 nodig; eentje voor de VFD, eentje voor de servo's en eentje voor het computerspul.
In de praktijk kun je het makkelijk allemaal samenpakken en de hele machine gewoon met 1 degelijke stekker voeden. Die in het stopcontact, klaar.
Mjah gebruik dan liever een vaste aansluiting en of Neutrik Powercon of een HAN16 aansluiting op de kast. Meer vertrouwen in.
Je grootste probleem is hooguit de opstartpiek als je die 3kW voeding en de VFD tegelijk aanzet.
Ja kleine tijdvertraging wordt voor gezorgd.
Plaats reactie