Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Ik merk dat er een aantal forumleden geïnteresseerd zijn in een Mesa 7i76E, echter is deze kaart op dit moment (bijna) nergens op voorraad. Zelfs niet bij Mesa in Amerika zelf...

Dit topic heb ik aangemaakt om te inventariseren hoeveel forumleden mee willen doen met een gezamenlijke inkoop uit Amerika, bij Mesa zelf. Bij minimaal 10 geïnteresseerden ben ik voornemens om een bestelling te plaatsen, of één van jullie (dat maakt mij niet veel uit). Maar dan ga ik eerst Mesa mailen wanneer ze denken dat deze kaarten weer op voorraad zijn.

Even ter beeldvorming, bij een andere Europese verkoper zoals eusurplus.com kost zo'n kaart €237,55 excl. verzendkosten en excl. BTW???
Als ik (wij) er minimaal 10 uit Amerika laten komen dan kost zo'n zelfde kaart €170,- (dit is een schatting) incl. verzendkosten.

Hier een screenshot van mijn winkelmandje:
24171

Daar komen dan nog BTW, invoerrechten en afhandelingskosten bij en zo denk ik dan op ongeveer €170,- p.s. uit te komen.

Mocht je een kaart willen kopieer dan het volgende rijtje en zet er je eigen naam/nickname bij met de hoeveelheid kaarten:
LET OP, het gaat hier alleen over de Mesa 7i76e in eerste instantie! Andere kaarten zou ik eventueel mee kunnen bestellen...

remon_v 1x
FSSF 1x
P1-Engineering 1x
Laatst gewijzigd door remon_v op 03 feb 2022 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door Insp »

Ik doe ook graag mee voor een 7i76E
Is het handig om ook alvast wensen voor extra kaarten aan te geven? ik wil zelf ook nog een 7i73 er bij hebben.

remon_v 1x
FSSF 1x
P1-Engineering 1x
Insp 1x
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door remon_v »

Ik heb Mesa zondag gemaild, maar nog geen reactie.
Zojuist Eusurplus gemaild en kreeg gelijk reactie... de verwachting is dat de 7i76E in maart weer op voorraad is. Dat is voor mij geen probleem.
Voor diegene die nu willen bestellen, op moment van schrijven hebben ze 1 7i76ED (sinking versie) op voorraad bij Eusurplus.
Insp schreef: 30 jan 2022 12:497i73

Die zouden we mee kunnen bestellen uiteraard.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door P1-Engineering »

Je mag mij van de lijst halen, ik heb contact gehad met Mesa en ze gaan een complete set naar mij opsturen.
Er zijn dus blijkbaar nog kaarten op voorraad....
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door remon_v »

Mooi dat je een kaart kan bemachtigen!
Ik zal je van de lijst halen…

remon_v 1x
FSSF 1x
Insp 1x
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door Tolp2 »

Als krenterige Nederlander toch op zoek naar een alternatief voor de dure, en vaak minder goed verkrijgbare Mesa 7i76E. Op zoek hier naar kwam ik een project tegen op LinuxCNC forum over de ColorLite. Dit is een FPGA met 96 IO's, wat meer dan genoeg is voor een kaart van nog geen 20 Euro op AliExpress. Paar aandachtspunten:
  • Dit is een re-purposed kaart. Normaal wordt deze toegepast in een LED-scherm zoals langs de snelweg. Voordeel is dat ze in massa geproduceerd worden en daardoor goedkoop zijn. Nadeel is: de pin-out is gebaseerd op die toepassing en is niet noodzakelijkerwijs handig voor een CNC-machine.
  • De outputs zijn 5 Volt tolerant, dus extra hardware is noodzakelijk om dit naar 24 Volt te krijgen zoals bij een Mesa kaart.
  • Om inputs te creëren is een fysieke aanpassing aan de kaart nodig (er moeten 6 buffers vervangen worden zodat die omgedraaid werken).
Ik heb een ColorLite gekocht om eens dit uit te gaan proberen. Voor LinuxCNC wil ik een library gaan bouwen: LitexCNC. Met deze library zou iedere kaart die door litex wordt ondersteund (link) gebruikt kunnen worden om een CNC-machine te besturen, zolang de kaart maar over een Ethernet verbinding beschikt. Het project heeft zowel firmware als een driver die volledig flexibel moeten zijn in te zetten.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door remon_v »

Klinkt goed, had je andere topic gezien... €20,- voor een kaartje is niet veel.
Verder snap ik er allemaal weinig van qua aanpassingen die nodig zijn enz. maar als het (goed) werkt wil ik het wel proberen.
Hoelang denk je nodig te hebben om het werkend te krijgen?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door Tolp2 »

remon_v schreef: 22 feb 2022 16:23 Hoelang denk je nodig te hebben om het werkend te krijgen?
Roadmap:
  • Krijg mijn kaart ergens komende week binnen;
  • Deze week het Python deel aan de praat te krijgen (firmware);
  • Deze week LinuxCNC op mijn Windows machine aan de praat krijgen*, het is te koud om in de schuur iedere keer het te programmeren;'
  • Uiterlijk eind maart een werkende driver geproduceerd te hebben.
* Ga hiervoor een Docker container draaien. Dat is dan wel geen real-time omgeving, maar genoeg om te testen of de broncode gecompileerd kan worden.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door remon_v »

Super! Maar moet ik dan denken aan een 7i76E tegenhanger qua features en performance?

Kan je dan bijvoorbeeld ook een VFD aansluiten/aansturen 0-10V?
Werkt dat dan straks op Debian 10 Buster en de nieuwste Linux of een andere Kernel?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door DaBit »

Tolp2 schreef: 22 feb 2022 16:47 * Ga hiervoor een Docker container draaien. Dat is dan wel geen real-time omgeving, maar genoeg om te testen of de broncode gecompileerd kan worden.
Ik zou een VM overwegen. Of je daar VirtualBox, Hyper-V, KVM of whatever voor gebruikt mag je zelf weten.
Met een gewone niet-RT kernel heb je volgens mij wat beperkingen kwa aansturen van fysieke apparatuur. Dat heeft niks te maken met de kernel ansich, maar met het buildsysteem van LinuxCNC die de boel in 'simulatie' mikt als je geen RT-smaakje selecteert.

In zo'n VM loopt het natuurlijk allemaal niet realtime, maar je krijgt er motortjes prima mee in beweging. Ik gebruikte destijds voor de LinuxCNC workshop VirtualBox en een STM32 over USB als motioncontroller.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door Tolp2 »

remon_v schreef: 22 feb 2022 17:58 Super! Maar moet ik dan denken aan een 7i76E tegenhanger qua features en performance?

Kan je dan bijvoorbeeld ook een VFD aansluiten/aansturen 0-10V?
Werkt dat dan straks op Debian 10 Buster en de nieuwste Linux of een andere Kernel?
Qua specs denk ik dat kaart ruimschoots bemeten is, alleen ik weet bijvoorbeeld niet wat op een Mesa zit qua snelheid. De ColorLite werkt op 50 MHz, wat m.i. behoorlijk potent is. De kracht van een FPGA is dat hij alles parallel doet...

Voor het aansturen van een VFD: er zit PWM op de kaart, dus dat zou moeten kunnen. Alleen: je moet wel nog de PWM van 5 Volt vertalen naar 0-10 Volt.

De driver wordt een LinuxCNC component (halcompile) en wordt gebouwd voor versie 2.8.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door remon_v »

Ik ga deze zeker volgen in jouw topic.
Zo te zien werkt de 7i76(E) tevens op 50 MHz:

Code: Selecteer alles

CLOCK SIGNALS
The 7I76E has a single 50 MHz clock signal from an on card crystal oscillator. The
clock a can be multiplied and divided by the FPGAs clock generator block to generate a
wide range of internal clock signals. The 50 MHz clock is also used to generate the 25MHz
clock for the Ethernet interface chip
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gezamenlijke inkoop Mesa 7i76E

Bericht door remon_v »

remon_v 1x
FSSF 1x
Insp 1x
guru54321 1x
Plaats reactie