Ik doe het hier vanaf foto's, omdat mijn machine op een half uur fietsen en in een onverwarmde werkplaats staat.
Van de voorste snaar kan ik het label op een foto lezen: "GEMWIROPE B-42".
Dat is nog de originele snaar, en hoog tijd aan vervanging toe.
Van de achterste snaar kan ik het label niet lezen op de foto.
De motorwip heb ik ook verbeterd.
Ik heb bussen gedraaid met een flens er aan, en die vast geschroefd op de plaats van de "scharnier bouten".
Ik denk dat ik ook het staalplaat op de plaats van de scharnier wat verdikt heb, door er wat stevige strep aan te lassen, en gaten op maat te boren. zodat het contact (=slijtage) oppervlak groter is.
Alleen al dat het scharnier nu bijna spelingvrij is scheelde al een heleboel.
Ik had verder kunnen gaan door een gesloten doos van de motorplaat te maken, maar dat vond ik te veel werk, en het was ook niet echt nodig.
Als ik het me goed herinner, heb ik ook de afstel sleuven voor de motor een paar centimeter langer moeten maken.
Omdat de motorwip ineens recht zat, paste de motor niet meer.
Let daar dus op als je gaat modificeren.
Ik heb ook een dop gekocht van een maat die past op de moeren van de kolom, en daar een stuk gaspijp aangelast.
De opberplaats is in de motorwip en werkt gelijk als hefboom voor het spannen.
IMG_3030_small.jpg
Later heb ik die bouten er uitgehaald en vervangen voor draadeinden, (M18 ofzo) wat stukken buis en messing dop moeren.
Reden voor het ombouwen was om de moeren aan dezelfde kant te krijgen als de handel voor de hoogte verstelling.
Met de stukken buis heb ik de moeren ongeveer 15cm naar buiten gebracht, om er gemakkelijker bij te kunnen.
Nog een detail:
Er zit een pen in met een veer en een blokkerbout om de motorwip op de goede plaats te houden.
Bij mij zat het gat van die bout scheef waardoor de blokkering niet goed werkte.
Dit kun je herkennen aan de platte kant op de pen. Als die niet haaks op de bout zit als je de bout vast draait, dan is duidelijk dat het niet past.
Het gat voor die pen heb ik een paar millimeter om moeten zetten.
Ik denk dat ik het gat heb opgeboord naar een grotere maat (metrische) schroefdraad door hem schuin te boren, maar wel zo dat de hartlein uitkomt in de hartlijn van de pen. Het ziet er scheef uit, maar het past wel goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.