Lux Mill RF30

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lux Mill RF30

Bericht door FreesKever »

benkr schreef: 24 jan 2022 22:39 Weet je dat het me zo nu en dan toch lukt om de zaak stil te laten staan, b.v. met het zagen van een relatief groot gat,
Daar verbaas ik me niet echt over.
Grote diameter, vermoedelijk laag toerental, en dan kan die motor zijn volledige vermogen niet kwijt.

Met een mechanische overbrenging van 5:1 had je dus best 100Nm uit je motor kunnen halen, en dan draait zo'n mantelkop frees wel door.
Maar de rest fan de RF30 is daar niet op gebouwd.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Lux Mill RF30

Bericht door Goudgele »

FreesKever schreef: 25 jan 2022 00:28 Van andere fora ben ik gewend dat een diskussie afgesplists wordt in een apart onderwerp als het te ver van de kern af drijft.
Kan dat hier ook?
Eh ja, maar dan moet je zelf even een nieuw topic openen aub...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lux Mill RF30

Bericht door bartL »

benkr schreef: 24 jan 2022 22:39
bartL schreef: 24 jan 2022 21:39 Jeumig, 5kw op zo'n machine? Daarmee kan je toch zeker de frees stil laten staan en heel de schuur rond laten draaien?
Weet je dat het me zo nu en dan toch lukt om de zaak stil te laten staan, b.v. met het zagen van een relatief groot gat, zeg rond 200mm, als dan de zaag hapt dan staat de boel zo maar stil. En dan ben ik toch weer blij dat de servoregeling een begrenzing heeft, het staat stil en er gaat verder niets kapot. Ik heb ook een vlakfrees van rond 125mm, een genot om mee te werken op de RF30, ik moet wel zeggen dat ik er nooit meer mee heb gedaan dan aluminium.
In mijn Beleving is zo'n RF30 een stuk kleiner als mijn bridgeport maar dat valt dan zeker wel mee. Op mijn machine zit een 1.5kW AC motor en ik heb ook weleens ideeen gehad om deze te upgraden naar een servo zodat ik van de variabele snelheidsregeling (DAF-systeem) af kan. Echter had ik dan niet het idee om er een 5kw voor te nemen :lol:
Het lastige is alleen dat ik hem dan het liefst direct op de spindel zou willen monteren maar omdat deze op en neer gaat zou ik nog niet weten hoe ik dat kan doen. (Heb er nog geen studie van gemaakt ook)
In de huidige opzet zit er een spline verbinding tussen maar dat is nu net het onderdeel wat het meeste rammel veroorzaakt in de machine, dus die zou ik dan het liefst niet meer gebruiken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Lux Mill RF30

Bericht door Mcgyver »


Van andere fora ben ik gewend dat een diskussie afgesplists wordt in een apart onderwerp als het te ver van de kern af drijft.
Kan dat hier ook?
Natuurlijk kan dat, maar er word wel verwacht dat je een beetje ontopic blijft en niet een ander zijn topic overneemt zoals je nu doet.

Ik zou zeggen,praat er prive over verder, of maak zelf een eigen topic aan.. de vraag van de topic starter is volledig ondergesneeuwd.

Het verhaal dat je gewend bent dat onderwerpen afgesplitst worden bij andere fora impliceerd dat je er van uit gaat dat een mod even weer een flinke tijd kan muisklikken om alles te organiseren zodat alles weer netjes is zonder dat jij er bij na hoeft te denken..

Maak aub zelf even een topic aan , als dit hier door gaat ga ik even met de bezem erdoor.. dank u ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
benkr
Donateur
Berichten: 7728
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lux Mill RF30

Bericht door benkr »

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Maar ik ben wel blij met de reactie van Freeskever over die V riemen, dat is wel de richting die ik in ga.
Maar genoeg hier over.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lux Mill RF30

Bericht door Kars-cnc »

Ik ben het ook met Mcgyver eens dat we vooral moeten proberen zelf de boel een beetje on-topic te houden. Het probleem in dit geval is m.i. dat TS zich niet meer gemeld heeft na zijn (erg open) vraag. Hierdoor ontbreekt de bijsturing in de richting van wat hij graag wil weten en is dit topic afgedreven naar een soort praathoek.
Sander33
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:20

Re: Lux Mill RF30

Bericht door Sander33 »

Een van mijn vragen is over de V-snaren. Ik kocht mijn machine met 1 missende en 1 heel oude V-snaar. In de Complex RF30 handleiding die ik heb gevonden op internet staat dat er een B34 en een B41 snaar op moeten. Ik heb Optibelt Super TX BX34 en BX41 V-snaren besteld en de 34 lijkt goed qua lengte, maar de 41 loopt tegen de kolom aan. Mijn vraag: welke lengtes liggen er bij jullie om?

Een andere vraag betreft de ophanging van de motor (1,1 kW 3-fase krachtstroom). Die hangt aan een scharnierende motorsteunplaat van 2mm plaat die nogal torsie slap is. Er zit geen span hendel op zoals bij een boorkolom waarmee je de V-snaren op spanning zet. De motor van een boorkolom hangt vaak aan een of twee geslepen assen die in de gietijzeren behuizing van de boorkolom schuiven, wat een stevige en spelingsvrije constructie is. Als ik tegen de motorplaat van mijn freesbank druk om de V-snaren te spannen druk ik de motor (en dus de pulley) scheef. Is er iemand die dat heeft gemodificeerd of daar ideeën voor heeft?

Ik heb al zeker 20 jaar een draaibank die ik regelmatig gebruik, maar dit is mijn eerste freesbank. Dus ik zou graag eens wat tips krijgen over gereedschap e.d. dat gebruikers van deze bank hebben aangeschaft. En over het gebruik van deze bank.
benkr
Donateur
Berichten: 7728
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lux Mill RF30

Bericht door benkr »

Ik heb de hele motorbevestiging er vanaf gesloopt omdat die totaal niet paste op mijn andere 5kW servomotor. Ik heb daar een nieuwe scharnierende stoel voor gemaakt die met 2 stangkoppelingen aan het frame vast zit, via de stangkoppelingen kan ik de snaar spannen.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lux Mill RF30

Bericht door FreesKever »

Ik doe het hier vanaf foto's, omdat mijn machine op een half uur fietsen en in een onverwarmde werkplaats staat.

Van de voorste snaar kan ik het label op een foto lezen: "GEMWIROPE B-42".
Dat is nog de originele snaar, en hoog tijd aan vervanging toe.
Van de achterste snaar kan ik het label niet lezen op de foto.

De motorwip heb ik ook verbeterd.

Ik heb bussen gedraaid met een flens er aan, en die vast geschroefd op de plaats van de "scharnier bouten".
Ik denk dat ik ook het staalplaat op de plaats van de scharnier wat verdikt heb, door er wat stevige strep aan te lassen, en gaten op maat te boren. zodat het contact (=slijtage) oppervlak groter is.
Alleen al dat het scharnier nu bijna spelingvrij is scheelde al een heleboel.
Ik had verder kunnen gaan door een gesloten doos van de motorplaat te maken, maar dat vond ik te veel werk, en het was ook niet echt nodig.

Als ik het me goed herinner, heb ik ook de afstel sleuven voor de motor een paar centimeter langer moeten maken.
Omdat de motorwip ineens recht zat, paste de motor niet meer.
Let daar dus op als je gaat modificeren.

Ik heb ook een dop gekocht van een maat die past op de moeren van de kolom, en daar een stuk gaspijp aangelast.
De opberplaats is in de motorwip en werkt gelijk als hefboom voor het spannen.
IMG_3030_small.jpg
Later heb ik die bouten er uitgehaald en vervangen voor draadeinden, (M18 ofzo) wat stukken buis en messing dop moeren.
Reden voor het ombouwen was om de moeren aan dezelfde kant te krijgen als de handel voor de hoogte verstelling.
Met de stukken buis heb ik de moeren ongeveer 15cm naar buiten gebracht, om er gemakkelijker bij te kunnen.

Nog een detail:
Er zit een pen in met een veer en een blokkerbout om de motorwip op de goede plaats te houden.
Bij mij zat het gat van die bout scheef waardoor de blokkering niet goed werkte.
Dit kun je herkennen aan de platte kant op de pen. Als die niet haaks op de bout zit als je de bout vast draait, dan is duidelijk dat het niet past.
Het gat voor die pen heb ik een paar millimeter om moeten zetten.
Ik denk dat ik het gat heb opgeboord naar een grotere maat (metrische) schroefdraad door hem schuin te boren, maar wel zo dat de hartlein uitkomt in de hartlijn van de pen. Het ziet er scheef uit, maar het past wel goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sander33
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:20

Re: Lux Mill RF30

Bericht door Sander33 »

Bedankt voor de antwoorden.
Plaats reactie