ondersteuning bij retrofit

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door bartL »

skillalot schreef: 25 jan 2022 15:22 Hoe wil jij +/-10V aansturen zonder dat je een encoder terugkoppeling naar je besturing hebt dan? EdingCNC kan alleen step/dir assen aan te sturen.
Dat is toch niks anders als een ieder die een servo voor zijn spindel gebruikt. Je stuurt 0-10V naar de driver en de driver zelf regelt de lus met de encoder. Eventueel kan je nog een Z-pulse terugsturen naar de edingcontroller zodat die ook een RPM terugkoppeling heeft maar dat is geen vereiste.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door serum »

0-10V wordt niet gebruikt voor de aansturing van x/y/z/a oid, alleen voor de aansturing van een draaiende as als de freeskop. Je kan op toeren sturen, maar niet op positie met de 0-10V output van Eding. Eding is niet geschikt voor een 0-10V aansturing van servomotoren voor gebruik van x/y/z.

@ts Ik heb geen idee wat je kennisniveau is van machines in het algemeen, maar het vergt nog wel wat doorzettingsvermogen en tijd om dit allemaal te realiseren. Dat doe je niet in een weekend :) Daarnaast moet je inderdaad wel wat in een postprocessor kunnen modderen om de rijboringen etc operationeel te krijgen. Heeft de zaag een c as waarmee de orientatie van het blad aangepast kan worden?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door bartL »

serum schreef: 25 jan 2022 16:15 0-10V wordt niet gebruikt voor de aansturing van x/y/z/a oid, alleen voor de aansturing van een draaiende as als de freeskop. Je kan op toeren sturen, maar niet op positie met de 0-10V output van Eding. Eding is niet geschikt voor een 0-10V aansturing van servomotoren voor gebruik van x/y/z.
Aah, ik dacht dat het hier ging om de aansturing van de spindel(s). Voor de X, Y etc gaat het inderdaad niet met analoog lukken bij Eding.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door zeeschuim »

zeeschuim schreef: 25 jan 2022 14:09 Het kan ook met mach3 en de Kflop van Dynamotion, ik heb dat ook gedaan met mijn machine van 1994.
Maar ik sinds een paar jaar de motoren en drivers vervangen door grote close loop steppers en bijbehorende drivers. En dat bevalt veel beter, het blijft toch oude meuk en ik vond het een heel gedoe om die analoge drivers te temmen.
Bij mijn chinees kocht de hele zooi voor onder de 1000 euro en het paste ook nog zonder noemenswaardige aanpassingen.
Een ethernet kaartje erbij voor 160 dollar Mach3 175usd
1.HBS2206 and 1103HBM120H-1000 :The price is USD$285/ set , two pieces is 570 .
2,HBS2206 and 1103HBM200H-1000 :The price is USD$344 /set.
En als je dan meer outputs nodig hebt, dan kun je kiezen voor de https://en.cs-lab.eu/product/csmioip-m- ... onnectors/uitbreidbaar . Ik heb hiermee een machine aangestuurd met 32 boren, spindle en een zaagmotor. Als je het zo doet heb je weer voor jaren een probleemloze machine zonder gremlins in de kast.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
henrik
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022 09:05

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door henrik »

DaBit schreef: 25 jan 2022 12:00 Ik heb wel wat ervaring met LinuxCNC en afwijkende/ingewikkeldere configuraties en analoge servo's. Mijn eigen machine gebruikt ook analoge servo's met encoder op de motoras en glaslinealen voor correctie van het laatste tiental micrometers.

PLC of niet kun je tezijnertijd nog wel bekijken, weet in ieder geval dat er eentje in LinuxCNC zit. Je bent ook vrij om extra G-/M-codes te definieren om functies aan te sturen.

Om LinuxCNC te draaien is een laptop zo'n beetje de slechtste keuze die je kunt maken; het powermanagement zit het realtime-werk in de weg. Maar om te spelen is het goed genoeg.

En voor er I/O kaarten gekozen kunnen worden is een lijstje met de I/O's die aangestuurd moeten worden wel handig.
micrometers is wel erg klein, maar vooral de combi encoder en liniaal verbaast mij regeltechnisch gezien!

dacht juist dat met die ethernetkaarten het realtime gedeelde van de pc niet meer zo belangrijk was omdat dit door de kaart afgehandeld wordt? Heb ik dat mis?

Heb zojuist even de I/O lijst doorgenomen, aan digitale I/O heb ik 50 ingangen en 60 uitgangen geteld. Nu mogen wel een paar uitgangen vervallen van de rijboring e.d., zit ik dan goed met deze combi:
henrik schreef: 24 jan 2022 22:28 tbv de motion (4 assen servo+/-10V)
-Mesa 7i97 (6x analoge as +16in +6out)
en algemene I/O:
-Mesa 7i70 (serieel 48 input)
-Mesa 7i71 (serieel 48 output)
is mij niet duidelijk of die I/O van de 7i97 nog bovenop de encoders komen of dat zij daar onderdeel van zijn.
Laatst gewijzigd door henrik op 25 jan 2022 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door remon_v »

henrik schreef: 25 jan 2022 17:03 dacht juist dat met die ethernetkaarten het realtime gedeelde van de pc niet meer zo belangrijk was omdat dit door de kaart afgehandeld wordt? Heb ik dat mis?

Ik vond dit wel een redelijk verhelderend filmpje daarover:
https://youtu.be/vzDGVmo3BO4
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door DaBit »

henrik schreef: 25 jan 2022 17:03 micrometers is wel erg klein, maar vooral de combi encoder en liniaal verbaast mij regeltechnisch gezien!
Servo's draaien in torque-mode; LinuxCNC stuurt dus het koppel van die motoren. Eigenlijk is alle intelligentie in die drives dus uitgeschakeld; ze mogen nog net de motorstroom regelen.
Binnen LinuxCNC draaien de snelheidsregeling (encoder motor), positieregeling (encoder motor) en daar bovenop positiecorrectie (lineaal). PID-controllers zijn deels dynamisch; die schalen agressiever als het kan en wat terug als dat tot oscillaties zou leiden. Notchfilters worden gebruikt om aanslaan van systeemresonanties (bijvoorbeeld van de riemen) te onderdrukken.
dacht juist dat met die ethernetkaarten het realtime gedeelde van de pc niet meer zo belangrijk was omdat dit door de kaart afgehandeld wordt? Heb ik dat mis?
Met LinuxCNC heb je dat mis, en dat is precies de reden dat je de LinuxCNC systemen zo uitgebreid kunt maken als je zelf wil. Zie dat filmpje.
zit ik dan goed met deze combi:
Ik heb de 7i97 manual alleen diagonaal doorgelezen, maar het lijkt erop dat daar maar 1 seriele I/O kaart op kan? Dan zou je nog wat moeten met expansieconnector P1
is mij niet duidelijk of die I/O van de 7i97 nog bovenop de encoders komen of dat zij daar onderdeel van zijn.
Komt er nog bovenop, dus en I/O's, en encoders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
henrik
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022 09:05

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door henrik »

OK, denk dat ik het qua Mesa-hardware nu op een rijtje heb:

-7i97: 6x servo (+/-10V + enc. +enable) +16 in +6out
hiermee kan het servo-deel opgelost worden en de input kunnen gebruikt worden voor homing en limit schakelaars

Om meerdere seriele kaarten te kunnen sturen heb je nog een extra interface nodig:
-7i74: 8 kanaal seriele interface
hoewel je zou verwacht dat een bussysteem aan elkaar gekoppeld kan worden is dat dus niet zo en wordt deze kaart dmv een DB25 connector op de 7i97 aangesloten. Hiervandaan kunnen dan 8 seriële daughtercards gekoppeld worden.

-7i70: serieel 48 kanaal input
-7i71: serieel 48 kanaal output
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door DaBit »

Volgens mij moet dat wel werken. Ik zou het voor de zekerheid wel even navragen bij Mesa.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door serum »

DaBit schreef: 25 jan 2022 21:10
henrik schreef: 25 jan 2022 17:03
dacht juist dat met die ethernetkaarten het realtime gedeelde van de pc niet meer zo belangrijk was omdat dit door de kaart afgehandeld wordt? Heb ik dat mis?
Met LinuxCNC heb je dat mis, en dat is precies de reden dat je de LinuxCNC systemen zo uitgebreid kunt maken als je zelf wil. Zie dat filmpje.
Dat geldt alleen als de encoders via de controller lopen? Bij step/dir is dat 'realtime' minder van belang? Als de controller weet wat hij moet doen (welke poorten hij af moet schakelen als er een alarm of een e-stop getriggerd wordt)?

Als ik mij vergis moet je het zeggen, maar volgens mij is dat absolute real time alleen relevant als de controller-loop door de besturing wordt gedaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door DaBit »

serum schreef: 27 jan 2022 10:47 Als ik mij vergis moet je het zeggen, maar volgens mij is dat absolute real time alleen relevant als de controller-loop door de besturing wordt gedaan.
Dat is bij LinuxCNC altijd het geval. In tegenoverstelling tot Eding, Mach3, PlanetCNC, Grbl, etcetera doen de I/O borden bij LinuxCNC ook alleen maar dat: I/O. Het hele timen welk pinnetje wanneer wat moet doen gebeurt in de PC, en je wil eigenlijk wel dat alles synchroon blijft lopen. Als Klipper-gebruiker moet het jou wel bekend klinken trouwens; Klipper hanteert ook het principe dat de Pi het werk doet en de hardware gewoon dom stapjes uitdeelt.

Het voordeel is dat het geen bal uitmaakt of je nou 1 stepper op 1 I/O bord aan wil sluiten of 50 steppers en 7 servo's verdeeld over 10 I/O borden. Of dat je wil rigid-tappen, de hoogte van je laserkop wil regelen, 2 G-code interpreters laten lopen, of wat dan ook. Zolang de PC het bij kan benen werkt dat allemaal en ben je niet afhankelijk van wat meneer Planet/Eding/whatever verzonnen heeft dat jij moet kunnen. En die PC kan het al heel gauw bijbenen. Laten we wel wezen, dat kon een 80386 ook al in de tijd dat de vissen nog over het land liepen en je koe met lange oe schreef.

Het nadeel is dat er van de PC verwacht word dat-ie accuraat kan timen. Als de stap-pulsen ook nog door LinuxCNC gedaan worden komt het erg nauw, komen de stap-pulsen uit een pulsgenerator (zoals Mesa-kaarten) dan is structureel op 'slechts' enkele tientallen microseconden accuraat kunnen timen ook wel goed genoeg. In iedere geval zolang we er geen wafersteppers op nanometers resolutie mee aan gaan sturen. Dan moet je alleen geen last hebben van powermanagement dat ingrijpt of iets dergelijks, dus vandaar dat laptops over het algemeen niet de beste keuze zijn. Zeker niet als je je realiseert dat een refurbished Dell of HP computertje minder kost dan een 12mm HM ruwfrees en je er jarenlang lol van hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door serum »

Errhh. Ik ben wel dol op Klipper. Daar geef je het betreffende bordje/pin in een config file op en dat lijkt uitstekend te werken met meerdere bordjes (en vooral, intuïtief en overzichtelijk door het enkele configuratiebestand). Ik ben echt niet zo bekend met linux als ik met Windows ben en daar zit hem het knelpunt. Als het allemaal werkt, prima, maar als er ellende is dan wil ik het graag zelf op kunnen lossen..

Misschien toch eens over de opgedane mindere ervaring van emc2 heenstappen en linuxcnc nog eens een kans geven. Had destijds wat ellende met een touch screen toevoegen. Telkens na het toevoegen van het touchscreen, wat eerst goed leek te werken, startte de pc niet meer op. Dan ben ik gauw verloren op Linux. Toen toch maar weer terug gegrepen naar het oude bekende windows.

Dit filmpje net even gekeken (van de Duitser met humor) (bij 8:57 moet je toch hardop lachen)..
https://www.youtube.com/watch?v=1dy8Dgzcgq4
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door Kars-cnc »

Marco Reps is meestal wel grappig om naar te kijken. Die kat op de wasmachine is inderdaad hilarisch, maar heb je z'n gezicht achter de glas-blokken wand wel gezien op 5.14?

Het staat of valt allemaal wel een beetje met welke soort humor je op dat moment aanspreekt (of niet)... Hij wordt in de commentaren wel eens "This Old Marco" genoemd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door serum »

Ja, gezien. 'the monster'. Ik vind zijn humor persoonlijk nog iets verfijnder dan die van this old Tony. Maar je hebt wel een punt. humor is net als muziek ook stemmingsafhankelijk
Plaats reactie