Aankoop cnc 3040

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Goudgele »

FreesKever schreef: 25 jan 2022 01:06 Nee hoor, ik heb genoeg gezien.
Vanwege groot gebrek aan stijfheid in zulke machine's heb je hele grote beperkingen met de aanzet die je kunt halen.
Met hele kleine freesjes kun je dan nog wel iets, maar als je denkt dat het "goed werkt" dan heb je waarschijnlijk nog nooit op een stijvere machine gewerkt.
Dat is ook zomaar een aanname die je doet. Ik spreek niet voor javanree, maar heb zelf wel op stijvere machines gewerkt en ben alsnog best te spreken over die chineese machientjes. Ga je er hard mee? Nee. Kan je er hobbymatig prima mee werken? Ja. Past het binnen budget bij de meeste personen? Ja. Ofwel, voor de hobbyist niks mis mee.

Het is gewoon belangrijk om de eisen eens op een rijtje te zetten. Wat wil ik gaan bewerken, hoe snel wil ik dat, welk werkbereik zoek ik, wat mag het kosten. En vaak komt er dan inderdaad zo'n 3040 uitrollen.
SKYBIKER
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022 11:45

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door SKYBIKER »

Probleem opgelost, ik krijg van het weekend een Snapmaker A350T (lnieuwste model)met een enclosure, waar ik het eerder hierboven over had van een goede kennis.

Hij heeft al een aantal onderdelen voor zijn stuur gefreesd, in 3 en 4 mm Carbon, en die zijn er zeer strak uitgekomen, precies zoals ik het nodig heb.

Maar door de moeilijkheidsgraad om zijn stuur zelf af te kunnen maken en meerdere te willen maken wilde hij hem verkopen, mijn deal is beter met hem, ik maak zijn stuur af plus een tweede stuur voor hem, als ruilmiddel voor de Snapmaker, dus allebei blij.

Bedankt voor de antwoorden en het meedenken, en de kans is groot als het cnc frezen goed bevalt ik in de toekomst wat meer ga investeren om een goede machine te bouwen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door javanree »

FreesKever schreef: 25 jan 2022 01:06 Ik ben ervan overtuigd dat als je een keer een dag met een stijvere en betere machine gewerkt hebt, je simpelweg niet meer terug wilt naar wat je nu hebt.
10 jaar ervaring met Deckel , Maho , Weiler en Mazak... maar die pasten niet binnen budget en op mijn zolderkamer toen ik deze machine kocht.
Initieel gekocht voor kunststof en PCB's maar gaandeweg steeds meer mee gedaan. Is het perfect ? Nee zeker niet, maar ik red me er tot nu toe prima mee en voor een hobbyist is het prima, zolang je de beperkingen van de machine respecteert.

Juist iets als carbon plaat kun je er prima op frezen. De motor die ik heb was trouwens wel standaard, zo'n Chinese 800W aircooled spindel van 65mm doorsnede. Gekocht bij CarvingCNC, wat nu OmioCNC is. Dat is naar mijn mening grootste manco aan de goedkopere 3040's met zo'n DC spindel , dat de spindel zelf instabiel is.

Adviseer ik deze machine voor werken in staal ? Nee zeker niet. Maar voor hout, kunststof en carbon zal het best voldoen, met toleranties van +/- 0.05 of beter.

Wat dat kunststof betreft : was zeker niet perfect , klopte ook weinig aan qua speeds&feeds. Maar eindresultaat was na een finishing pass alsnog prima. Hier een mooi voorbeeld van een werkstukje in aluminium : https://youtu.be/1aBc2y_pFtg

En dit is dus met de ronde geleidingen , niet met de nieuwere blok geleidingen (die waren er nog niet toen ik deze machine kocht in 2015)
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door FreesKever »

Ook bij dat laatste filmpje hoor je het hele ding weer duidel trillen.

uiteindelijk blijft het toch een persoonlijke keuze.
Voor mij is dit simpelweg onacceptabel. Ik heb zo'n 30 jaar geleden zo een machine gebouwd met 16mm SKF assen en liniaire lagers Tr 12x3 spindels.
Dat was nog van voor internet, en voor goedkope CNC onderdelen uit China. Het was een van de eerste projecten die ik toen op mijn RongFu 30 gemaak had. Ook alle software zelf gescheven.

Ik heb toen 2 werkstukjes gemaakt en geconcludeerd dat de machine niet stijf genoeg was voor wat ik ermee wilde doen.
Maar als je blij bent met je eigen machine dan is dat natuurlijk goed.
Een stuk beter dan toen veel geld (voor een MTS scholier) & tijd in het ontwerp en bouwen van een machine stoppen en hem dan afkeuren...

Ik ben wel benieuwd wat die Snapmaker A350T presteert.
https://eu.snapmaker.com/products/snapm ... 350t-a250t

Niew prijs is vrij stevig, maar ik kan moeilijk inschatten wat je daarvoor terug krijgt.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Goudgele »

FreesKever schreef: 25 jan 2022 19:03 Ik ben wel benieuwd wat die Snapmaker A350T presteert.
https://eu.snapmaker.com/products/snapm ... 350t-a250t

Niew prijs is vrij stevig, maar ik kan moeilijk inschatten wat je daarvoor terug krijgt.
Hier heb ik nooit veel vertrouwen in. Volgens mij krijg je of een hele langzame laser en printer, of een super slappe CNC. Kan me lastig voorstellen dat 3 in 1 een goed idee is.
SKYBIKER
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022 11:45

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door SKYBIKER »

Goudgele schreef: 25 jan 2022 19:11
FreesKever schreef: 25 jan 2022 19:03 Ik ben wel benieuwd wat die Snapmaker A350T presteert.
https://eu.snapmaker.com/products/snapm ... 350t-a250t

Niew prijs is vrij stevig, maar ik kan moeilijk inschatten wat je daarvoor terug krijgt.
Hier heb ik nooit veel vertrouwen in. Volgens mij krijg je of een hele langzame laser en printer, of een super slappe CNC. Kan me lastig voorstellen dat 3 in 1 een goed idee is.
Het voordeel is dat deze mij nu alleen een beetje arbeid kost, en ook nog arbeid die ik graag doe, ik zal hem hoogstens inzetten als frees, en het laseren lijkt me ook wel leuk, mijn printer blijft gewoon het printwerk doen, hoogste bod wat hij had was rond de 1600 euro, machine is 2 maanden oud.

Deze keuze ook gemaakt omdat ik alles toch binnen huis moet doen en de enclosure daarbij wel handig is.

Het frezen van 3 mm carbon doe deze heel goed, dit blijkt ook uit wat de vorige eigenaar kon laten zien,gewoon super strak en netjes.

Zal nog wel even duren voordat ik hier resultaten kan laten zien, daar ik eerst maar gaat oefenen op stukkies mdf of ander materiaal dan duur carbon.

Het printen gaat net zo snel als mijn Creality cr10 pro v2, de oudere snapmaker was wat langzamer en wat luidruchtiger.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Goudgele »

Ja ik ben heel benieuwd. Vooral resultaten laten zien inderdaad!
SKYBIKER
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022 11:45

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door SKYBIKER »

Hier mij eerste frees werkstuk op de snapmaker, 3 mm pom plaat, ging snel en makkelijk.

Alleen in snapmaker luban, maakt hij de gaten iets te groot en via fusion 360 worden de gaten iets te klein, terwijl ik "stock to leave' uit heb gevinkt en voor de zekerheid ook op 0 heb gezet.

Hoop dat jullie hier mee kunnen helpen.

Op de foto zijn de gaten iets te groot, in luban gedaan, ik denk dat hier op delijn gefreesd word, en dat kun je daar niet veranderen las ik, maar fusion moet dit toch wel kunnen.

24198

Hier een filmpje op mijn facebook pagina.

https://www.facebook.com/10000438081319 ... 128463787/
Plaats reactie