ondersteuning bij retrofit

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

henrik
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022 09:05

ondersteuning bij retrofit

Bericht door henrik »

Allen,

in mijn werkplaats heb ik de beschikking over een Alberti V90 freesmachine, bedoeld voor de bewerking van panelen. Hier wat info vanaf een grote machinehandelaar:
https://wtp.hoechsmann.com/en/lexikon/1536/format_90

specificaties:
werkbereik: 1250x3000
twee losse Y-as tafels (mogen synchroon lopen)
2 hoogtoeren spillen (12-15.000 rpm 7,5Kw)
1 laagtoeren spil (3000 rmp)
1 zaagmotor in x-as
veel boorspillen (en dus veel outputs nodig)
encoders op de assen, maar volgensmij geen Z-index puls

de machine is in redelijke staat en functioneert 'goed genoeg'. De besturing is echter wat beperkt. Hij is DOS gebaseerd (op zich geen probleem, draait nu binnen DOSBOX) en heeft een beperking van ongeveer 350 regels code. Dat is in de praktijk niet zo veel en nesting kan je al helemaal vergeten. Ook nog eens geen standaard G-code. Via dit forum kwam ik op CamBam uit en heb ik met een wat aanpassingen aan een post-processor en nog een regexp-post-postprocessor er overheen een werkende situatie.

Ik overweeg om alle hardware te behouden maar de controller te vervangen voor Linuxcnc. Dit lijkt mij de meest flexibele en op termijn ook de meeste mogelijkheden te bieden. Ik zie alleen op tegen het configureren van het geheel omdat ik daar geen enkele ervaring mee heb. Wel een beetje met linux en wat programmeren, maar niet met linuxcnc.

Ook de selectie van de (MESA) componenten valt niet mee met al die kaarten. Ik denk dat via ethernet het meest flexibel is omdat je dan linuxcnc op een willekeurige laptop kunt draaien.

Dan kwam ik op deze selectie:
tbv de motion (4 assen servo+/-10V)
-Mesa 7i97 (6x analoge as +16in +6out)
en algemene I/O:
-Mesa 7i70 (serieel 48 input)
-Mesa 7i70 (serieel 48 output)

-kan bovenstaande selectie een werkende situatie opleveren?
-is er iemand die mij een keer een avond/middag/dag kan ondersteunen en op gang kan helpen met linuxcnc? (postcode 3641)

de machine gebruik ik vooral hobbymatig, maar soms ook voor mijn bedrijf. Ik heb dus ook een beetje schroom jullie om kennis te vragen. Ondersteuning hoeft dus niet voor niets en ook tbv het forum wil ik doneren. Zoals gezegd kwam ik oa door dit forum ook bij CamBam aan en heb ik al heel veel meegelezen en geleerd.

Overigens was het Filipe van eusurplus.com die mij het zetje gaf om te registreren letterlijk citaat toen ik om hulp vroeg 'I am sure someone will appear.'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door hfjbuis »

@Henrik,

Welkom op het forum. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.

Je maakt meer kans op ondersteuning als je in je profiel je woonplaats aangeeft. Dat geeft vaak reacties van leden uit de buurt. Dit kan ook in de vorm van "In het zuiden van Limburg" of zoiets.

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 25 jan 2022 00:41 Je maakt meer kans op ondersteuning als je in je profiel je woonplaats aangeeft.
postcode 3641 lijk me meer dan duidelijk genoeg. :lol:
postcode 3641.jpg
Maar dit is op z'n minst een uitdagend project te noemen. :mrgreen:

Ik heb ooit voor een wat afwijkend project eerst een 'tafel modelletje' gemaakt, linuxCNC op een oude pc gezet, een BOB van €10.- op de parallelle poort en experimenteren maar.
Zonder enige voorkennis bewoog dat ook binnen een weekeindje hobbyen.
Als ik jouw was zou ik kijken of je zo'n belachelijk goedkoop chinees freestafeltje kunt scoren, kun je met 3 assen eerst es spelen met linuxCNC, een paar extra relais aansluiten om andere functie te simuleren geeft een goed beeld.

Als de mogelijkheden je dan een beetje duidelijk gaan worden kun je opschalen en investeren in 'echt' spul.

Is het niet een idee om de interface van PC naar machine uit te pluizen, dan kun je misschien op 'stekker niveau' de Linuc PC zo overzetten zonder gebruik te maken van nieuwe IO kaarten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door Floppy »

Kijk ook eens naar edingcnc. Ik denk dat je sneller van start bent met bv een cnc720 kaart dan met linuxcnc en mesa bordjes.
Eding wordt toch door veel mensen op het forum gebruikt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door Kars-cnc »

Zo'n belachelijk goedkoop Chinees freestafeltje heb ik eventueel nog wel voor je...

Een 3040 (op AliExpress allerlei varianten van te vinden). Zelf heb ik die ook gebruikt om mee te experimenteren voordat ik mijn huidige frees ging bouwen. Origineel wordt het ding aangestuurd via USB met "CNCUSB van Planet" Er zit ook een parallelle interface op waar je direct Step en Dir signalen op kunt aanbieden. Zelf heb ik dat met Mach3 en EdingCNC gebruikt. Ik verwacht dat dat voor LinuxCNC ook net zo kan werken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Floppy schreef: 25 jan 2022 10:34 Kijk ook eens naar edingcnc. Ik denk dat je sneller van start bent met bv een cnc720 kaart dan met linuxcnc en mesa bordjes.
Ik denk dat je met:

Code: Selecteer alles

twee losse Y-as tafels (mogen synchroon lopen)
2 hoogtoeren spillen (12-15.000 rpm 7,5Kw)
1 laagtoeren spil (3000 rmp)
1 zaagmotor in x-as
veel boorspillen (en dus veel outputs nodig)
encoders op de assen, maar volgensmij geen Z-index puls
weinig uit kunt richten met EdingCNC.
Vermoed dat er ook nog een stukje PLC bij komt kijken.
Eding wordt toch door veel mensen op het forum gebruikt.
Dat wel, maar zodra er een 2e spil, of een meettaster met offset bij komt kijken loopt het forum bijna vast door de vele berichten. :mrgreen:
Met andere woorden, dan ben je ook een eenling in het oplossen van je uitdaging, en de echte uitdagingen hier op het forum worden toch meestal door een klein handje vol LinuxCNC gebruikers gedaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henrik
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022 09:05

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door henrik »

zo, en of er kennis en enthousisasme aanwezig is!!

het is inderdaad zo dat het net iets meer is dan een router met een enkele spil. Aan de andere kant is het ook weer niet heel ingewikkeld, de verschillende spillen worden geselecteerd dmv een luchtcilinder. Hierop moeten dan wel de offsets toegepast worden. PLC-functie is niet nodig omdat er geen toolchange oid in zit.

De frequentieregelaar wordt dmv relais op de juiste spil gezet, dat vraagt dus 2 acties: cilinder en relais.

Het wordt dus geen step/dir oplossing, maar met +/-10V en een servoversterker ertussen en encoder feedback.
hugo stoutjesdijk schreef: 25 jan 2022 08:29
Is het niet een idee om de interface van PC naar machine uit te pluizen, dan kun je misschien op 'stekker niveau' de Linuc PC zo overzetten zonder gebruik te maken van nieuwe IO kaarten.
gelukkig heb ik de schemas e.d. van de machine in het Italiaans en gebrekkig vertaald engels. Ook de I/O van de controller is mij bekend. Voor de duidelijkheid: de machine draait op een TPA PTP400 controller welke dmv een DOS programma van commandos voorzien wordt. Als het programma in de controller zit is de pc niet meer nodig.

Deze besturing wordt al lang als out-of-date beschouwd, en zijn originele retrofit Albatros ondertussen ook al weer ;-)
https://albertiengineering.com/retrofit/
https://www.tpaspa.com/catalogo-prodotti-pdf
hugo stoutjesdijk schreef: 25 jan 2022 10:41 Met andere woorden, dan ben je ook een eenling in het oplossen van je uitdaging, en de echte uitdagingen hier op het forum worden toch meestal door een klein handje vol LinuxCNC gebruikers gedaan.
heb misschien niet genoeg kennis van Edingcnc, maar ik ga er van uit dat je binnen linuxcnc in ieder geval de mogelijkheid en flexibiliteit hebt om het op te lossen.

een machientje tbv de spielerij is ook een erg goed idee om er vertrouwd mee te raken. Wat is nodig om linuxcnc te draaien? Kan dat op elke willekeurige laptop?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door DaBit »

Ik heb wel wat ervaring met LinuxCNC en afwijkende/ingewikkeldere configuraties en analoge servo's. Mijn eigen machine gebruikt ook analoge servo's met encoder op de motoras en glaslinealen voor correctie van het laatste tiental micrometers.

PLC of niet kun je tezijnertijd nog wel bekijken, weet in ieder geval dat er eentje in LinuxCNC zit. Je bent ook vrij om extra G-/M-codes te definieren om functies aan te sturen.

Om LinuxCNC te draaien is een laptop zo'n beetje de slechtste keuze die je kunt maken; het powermanagement zit het realtime-werk in de weg. Maar om te spelen is het goed genoeg.

En voor er I/O kaarten gekozen kunnen worden is een lijstje met de I/O's die aangestuurd moeten worden wel handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door bartL »

henrik schreef: 25 jan 2022 11:21 De frequentieregelaar wordt dmv relais op de juiste spil gezet, dat vraagt dus 2 acties: cilinder en relais.

Het wordt dus geen step/dir oplossing, maar met +/-10V en een servoversterker ertussen en encoder feedback.
Dit zou dan wel weer goed met Eding kunnen. Ik denk wel dat je met Linux meer flexibiliteit heb maar daar heb ik helaas geen ervaring mee, dat is enkel voor de meer begaafden weggelegd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door zeeschuim »

Het kan ook met mach3 en de Kflop van Dynamotion, ik heb dat ook gedaan met mijn machine van 1994.
Maar ik sinds een paar jaar de motoren en drivers vervangen door grote close loop steppers en bijbehorende drivers. En dat bevalt veel beter, het blijft toch oude meuk en ik vond het een heel gedoe om die analoge drivers te temmen.
Bij mijn chinees kocht de hele zooi voor onder de 1000 euro en het paste ook nog zonder noemenswaardige aanpassingen.
Een ethernet kaartje erbij voor 160 dollar Mach3 175usd
1.HBS2206 and 1103HBM120H-1000 :The price is USD$285/ set , two pieces is 570 .
2,HBS2206 and 1103HBM200H-1000 :The price is USD$344 /set.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 25 jan 2022 12:45
henrik schreef: 25 jan 2022 11:21 Het wordt dus geen step/dir oplossing, maar met +/-10V en een servoversterker ertussen en encoder feedback.
Dit zou dan wel weer goed met Eding kunnen. Ik denk wel dat je met Linux meer flexibiliteit heb maar daar heb ik helaas geen ervaring mee, dat is enkel voor de meer begaafden weggelegd. :mrgreen:
Ehh Bart?? GEEN step/dir, maar analoog + encoder feedback. Dacht niet dat Eding een van die 2 kan.
(waarschijnlijk overheen gelezen ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 jan 2022 14:48
bartL schreef: 25 jan 2022 12:45
henrik schreef: 25 jan 2022 11:21 Het wordt dus geen step/dir oplossing, maar met +/-10V en een servoversterker ertussen en encoder feedback.
Dit zou dan wel weer goed met Eding kunnen. Ik denk wel dat je met Linux meer flexibiliteit heb maar daar heb ik helaas geen ervaring mee, dat is enkel voor de meer begaafden weggelegd. :mrgreen:
Ehh Bart?? GEEN step/dir, maar analoog + encoder feedback. Dacht niet dat Eding een van die 2 kan.
(waarschijnlijk overheen gelezen ;-) )
Nee hoor niet overheen gelezen, 0-10V kan Eding ook. Ik was er vanuit gegaan dat de driver de encoder feedback voor zn rekening zou nemen. Als die ook naar de controller moet heb je gelijk, dat kan Eding niet.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door skillalot »

Hoe wil jij +/-10V aansturen zonder dat je een encoder terugkoppeling naar je besturing hebt dan? EdingCNC kan alleen step/dir assen aan te sturen.

Als het een enkele Z-as is met 3 spillen er op, die met luchtcilinders naar beneden komen om te kunnen kiezen dan zie ik daar met edingcnc weinig problemen mee, moet gewoon kunnen.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: ondersteuning bij retrofit

Bericht door sbos »

Hallo,
Denk eraan dat het niet alleen de hardware ombouw is, ook zal er een postprossessor, aangepast of opnieuw gemaakt moeten worden om alle units aan te kunnen spreken. Denk aan de rijboringen , zaagaggregaat, onafhankelijke bediening van de 2bedden indien je de extra opties wilt gebruiken die de machine heeft.

In ieder geval veel ombouw plezier van de machine.

Sjaak
Plaats reactie