Lux Mill RF30

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Sander33
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:20

Lux Mill RF30

Bericht door Sander33 »

Zijn er hier mensen met een Lux Mill RF30? Ik heb sinds een week zo’n freesbank.

Ik heb een handleiding van een Complex RF30 gevonden, maar ik heb toch nog een paar technische vragen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lux Mill RF30

Bericht door bartL »

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Lux Mill RF30

Bericht door HD13 »

Zou me niet teveel richten op de naam Lux Mill.
Voor gegevens de RF-30 of Rong Fu 30 typering aanhouden.
Dit type machine is in China of Taiwan gemaakt.
En vaak werdt er dan in het land van aankomst een merk opgeschroefd.
Of als je genoeg bestelde dan werd het geleverd met je merknaam.

Linkje van bartL hierboven zekr even doorlezen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lux Mill RF30

Bericht door benkr »

Ja, dat was mijn topic. Ik heb de machine nog steeds, ik ben zelfs een ombouw naar CNC aan het voorbereiden.
Ik heb er ook een manual van, die staat in de knowledge base. Ik dacht dat die er al instond, maar tot mijn schaamte was dat niet zo, nu wel dus.
Een van de dingen die ik jaren geleden al heb gedaan is de motor vervangen door een stevige servomotor. (5kW)
Ik kan nu het toerental traploos regelen van 0 tot iets van 4000 rpm, geen idee hoe ver precies maar in ieder geval hard genoeg.
Dat kan ik iedereen aanbevelen, dat gedoe van riemen omleggen was ik heel snel beu, nu is het aan een knopje draaien en ik kan probleemloos de snelheid instellen die ik wil, met een schakelaartje kan dat ook de andere kant in, dat gebruik ik vooral bij tappen, en dan heb je ook die hele lage snelheid nodig, dat kun je met riemen omleggen niet bereiken, ook niet met een VFD er op.
Het voordeel van die servomotor is dat je echt bij elke snelheid het volle vermogen tot je beschikking hebt.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lux Mill RF30

Bericht door FreesKever »

benkr schreef: 23 jan 2022 23:20 Het voordeel van die servomotor is dat je echt bij elke snelheid het volle vermogen tot je beschikking hebt.
Euhm, nee, dit klopt niet. Het motor koppel is evenredig met de motor stroom. Het gevolg is dat je motor bij elk toerental hetzelfde koppel heeft.
Maar vermogen is koppel maal Hoeksneleheid, en bij lager toerental heb je dus een lager vermogen.
(Bij hoge toerentallen begint de zelfinductie van de motor belangrijk te worden waardoor de maximale motorstroom en dus ook het koppel terug loopt)

Ik heb zelf een frequentie regelaar op mijn RY30 gezet, en gebruik nog steeds de originele motor
Ik heb de frequentie regelaar express zo ingesteld dat hij te weinig spanning levert bij lage frequenties.
Dit is ideaal voor mij. Ik kan op mijn machine draad tappen door de tap op het gat te zetten, en dan de potmeter omhoog te draaien tot de motor net genoeg koppel levert om de tap er doorheen te trekken. Dit werkt zo goed dat ik een M6 tap in een blind gat vast kan laten lopen op de bodem zonder dat de tap breekt.
Dan schakelaar voor de richting omzetten en op vol toerental het gat weer uit.
Die frequentie regelar van EUR120 was een van de beste verbeteringen aan mijn RY-30.

Als ik de (originele bijgeleverde) 63mm matelkop frees wil gebruiken, dan moet ik wel de V-snaren omleggen naar een laag toerental, want die frees heeft de 1.5kW van de motor nodig om lekker te draaien. Ook met dikke boren (25mm of dikker) is dit nodig.

Ik heb er ook aan gedacht mijn machine volledig om te bouwen naar CNC, maar heb het niet gedaan.
De machine is er gewoon niet goed genoeg voor. De X-Y tavel is niet nauwkeurig genoeg (ik heb hem al verbeterd met wast schaap werk, mar ben daar niet ver in gegaan) De Z-as ombouwen naar iets wat goed werkt met CNC is al helemaal een ramp. Er zit veel te veel speling op. Freezen kan alleen door de de Z-as te blokkeren met de hendel om de speling er uit te halen.

Het is een leuke machine, best degelijk en redelijk stijf (na wat aanpassingen) en ik heb er de laatste 30 jaar al veel plezier aan beleefd. Maar nauwkeurig is hij niet.

Het is echter best goed te doen om zelf een goede CNC machine te bouwen. Er staan tientallen voorbeelden op Youtube. "Alex CNC"

Stevige machine, geslepen platen, en dan lassen??? Kris Temmerman. https://www.youtube.com/watch?v=q0RE-h1VDIg
Epoxy CNC frees. Stef van Itterzon. https://www.youtube.com/watch?v=rbqY8Mcbh0Q
Alex CNC stevige betonnen machine, mooi scraapwerk, vakmanschap. https://www.youtube.com/watch?v=mOz9vpfOqxY
Epoxybeton Budget SD15000 (@00:22) Action Box. Degelijke VMC gebouwd. https://www.youtube.com/watch?v=FkGdJMVJ1Fc
Staal, geslepen en geschroefd. Zelfbouw spindel met HF Spindel en overbrenging.
Zelfbouw spul. https://www.youtube.com/c/WorldofMachines/videos

Fout voorbeeld. VinceBuild Zwaar ijzer en stijfheid weg gooien. VinceBuild. https://www.youtube.com/channel/UCBYs0Z ... V3_tsXVysg
Fout voorbeeld. VinceBuild HM scraap bijtel slijpen op draaibank. @04:40 https://www.youtube.com/watch?v=iyQMZbA7Jb0

Heb je de originele motor van de RY-30 nog liggen?
Misschien is het een optie voor jou om eerst een betere machine te bouwen, dan de 1.5kw motor terug op de RY-30 te zetten en hem te verkopen.
Die 5.5kW motor zet je dan natuurlijk op je nieuwe machine.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lux Mill RF30

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 24 jan 2022 14:15
benkr schreef: 23 jan 2022 23:20 Het voordeel van die servomotor is dat je echt bij elke snelheid het volle vermogen tot je beschikking hebt.
Euhm, nee, dit klopt niet. Het motor koppel is evenredig met de motor stroom. Het gevolg is dat je motor bij elk toerental hetzelfde koppel heeft.
Maar vermogen is koppel maal Hoeksneleheid, en bij lager toerental heb je dus een lager vermogen.
(Bij hoge toerentallen begint de zelfinductie van de motor belangrijk te worden waardoor de maximale motorstroom en dus ook het koppel terug loopt)
Mijn servomotor geeft mij 20Nm bij elk toerental, van 0 t/m max.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Lux Mill RF30

Bericht door Mcgyver »

Sander33 schreef: 23 jan 2022 14:23 Zijn er hier mensen met een Lux Mill RF30? Ik heb sinds een week zo’n freesbank.

Ik heb een handleiding van een Complex RF30 gevonden, maar ik heb toch nog een paar technische vragen.
Ik heb jaren geleden een rong fu rf-30 gehad, ben heeft er nu 1 staan, wat is precies je vraag? ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lux Mill RF30

Bericht door FreesKever »

benkr schreef: 24 jan 2022 16:27 Mijn servomotor geeft mij 20Nm bij elk toerental, van 0 t/m max.
Ja, precies. Hetzelfde koppel bij elk toerental (zelfs bij stilstand) is goed mogenlijk.
Maar kracht zonder beweging is geen vermogen.
Van een slede vooruit duwen (als je nog sneeuw kunt vinden) (of een fiets of een bolderkar vooruit trekken) wordt je sneller moe dan tegen een muur aan leunen met dezelfde kracht.

20Nm bij 1 radiaal per seconde is dan 20Watt.
20Nm bij 1000rpm (= 1000/60 omwentelingen per seconde, en dan met 2*pi vermenigvuldigen voor de radialen) is dan
20*1000/60*2*pi = 2094.3W

Dus als het een 5.5kW motor is zal hij zijn volle vermogen leveren bij ongeveer bij 2500rpm doen.
De enige manier om het volle vermogen bij een ander toerental te leveren is een mechanische overbrenging.
Met 10:1 heb je dan 200Nm bij een toerental van 250rpm, en dat is dan dezelfe 5.5kW
(Wrijving in de overbrenging even verwaarloosd, maar is als het goed is maar een paar procent).
Gevolg is dus dat een originele Rong-Fu in z'n laagste toerental vermoedelijk meer koppel heeft met z'n 1.5kW motor dan jouw 5.5kW servo motor.
Gebruiksgemak met riemen omleggen is wel veel minder natuurlijk, maar dat is een andere afweging.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lux Mill RF30

Bericht door benkr »

@Fresskever --> Houd je je 1,5 kW motor met frequentie reglaar, dan houd ik mijn 5 kW servomotor, ik ben er meer dan tevreden mee, en dat was ik met die 1,5 kW motor niet, ook niet met een frequentie regelaar.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lux Mill RF30

Bericht door FreesKever »

Ik ben ook blij dat jij blij bent met je 5.5kW servo motor, en daar wil ik niets vanaf doen.

Alleen als mensen dingen opschrijven die niet kloppen (maxiale vermogen bij elk toerental) dan reageer ik daar soms wat allergisch op en voel een nijging dat te corrigeren.

Ik heb me zelfs afgevraagd of ik misschien een tikkeltje jaloers ben op je motor. 8)
Het is zondermeer een "betere" motor dan wat standaard op een RY-30 zit.

Alles bij elkaar ben ik niet jaloers, en tevreden met mijn 1.5kW motor met frequentie regelaar.
En als ik probeer objectief be beoordelen of ik het iemand anders aan zou raden?

Een frequentie regelaar is een simpele en goedkope oplossing (Tegenwoordig vanaf EUR100)
Zelfs als ik naar goedkope motoren bij Ali kijk dan is een 5.5kW servo stevig aan de prijs.
Servomotor_5.5kW.jpg
Bij DamenCNC kost zo'n motor (+ aansturing) nog eens het dubbele.

Daarmee is zo'n motor duurder dan de hele RY-30, inklusief zijn 1.5kW motor.
Daarmee is het een oplossing die alleen maar interessant is als je heel goedkoop aan zo'n motor kunt komen.
Een frequentie regelaar doet het ook goed op een een fase 230Vac aansluiting, en dat is voor veel hobbyisten denk ik toch ook aantrekkelijk.

En inderdaad, als ik grote frezen of dikke boren wil gebruiken dan moet ik nog steeds de riemen omleggen, maar verder gebruik ik alleen de "hoge versnelling". Ik heb er wel eens aan gedacht de poelies zo om te bouwen dat ik "hoog" en "laag" heb met alleen een handeltje om te zetten.
Dat kan b.v. door de middelste poeli te vervangen door 3 onafhankelijk gelagerde poelies. Op de motor as komen dan 2 poelies en 2 V-snaren en op de middelste poelie een omschakelbare koppeling. Maar ik vind het te veel moeite voor te weinig opbrengst. Ik doe 80% van mijn werk alleen met het knopje van de frequentie regelaar en af en toe een riem omleggen is nog wel te doen.

Als iemand mij een 5.5kW servo (met aansturing) kado zou doen, dan zou ik een machine bouwen die een stuk beter is dan een RY-30 en hem daar dan voor gebruiken.

Maar mensen verschillen, en da's goed.
Anders zou het zo saai zijn overal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Lux Mill RF30

Bericht door Mcgyver »

Dat gezegd hebbende, heeft sander33 nog niet eens zn vraag gesteld.

Heren hou het een beetje on topic ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lux Mill RF30

Bericht door bartL »

Jeumig, 5kw op zo'n machine? Daarmee kan je toch zeker de frees stil laten staan en heel de schuur rond laten draaien?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lux Mill RF30

Bericht door benkr »

bartL schreef: 24 jan 2022 21:39 Jeumig, 5kw op zo'n machine? Daarmee kan je toch zeker de frees stil laten staan en heel de schuur rond laten draaien?
Weet je dat het me zo nu en dan toch lukt om de zaak stil te laten staan, b.v. met het zagen van een relatief groot gat, zeg rond 200mm, als dan de zaag hapt dan staat de boel zo maar stil. En dan ben ik toch weer blij dat de servoregeling een begrenzing heeft, het staat stil en er gaat verder niets kapot. Ik heb ook een vlakfrees van rond 125mm, een genot om mee te werken op de RF30, ik moet wel zeggen dat ik er nooit meer mee heb gedaan dan aluminium.

Wat me wel tegenvalt, maar dat heb ik zelf zo gemaakt is de riemoverbrenging. Ik wilde beslist van dat tussenwiel af en toch een overbrenging die die 5 kW aankon.
Ik heb toen gekozen voor een tandriem van 2"breed, dik 5 cm dus en een vertanding van ik geloof ongeveer 12,7 mm. Na zo'n riem een tijdje gebruikt te hebben begint de riem een soort van klapper gedrag te vertonen, zoals ik het zie is de riem dan zo ver opgerekt dat als een tand van de riem in een tandgat van de poelie zit de volgende tand op de tand van de poelie komt i.p.v. in het gat, dat gaat lawaai maken want die tand schiet op een bepaald moment toch wel in dan tandgat, alleen wel met een boel lawaai. Ik heb losser stellen geprobeerd, strakker stellen, maar niets helpt dan, alleen een nieuwe riem, die kost dan minimaal 75 Euro en na zeg een jaar weinig gebruiken komt hetzelfde probleem weer kijken. Het zal wel komen doordat die riem van een inferieure kwaliteit is, maar ik vind 75 Euro toch wel een flink bedrag en ik heb er geen 200 Euro voor over om zeker te weten of dat het probleem oplost.
Daarom heb ik besloten om weer terug te gaan naar een of meerdere V riemen, dan heb je dit probleem niet. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar ik ben wel benieuwd hoe veel power een gewone V riem aan kan, is één enkele riem voldoende of moeten er dat 2 of meer worden?
Wat ook een probleem bij die RF30 is, is het feit dat tussen de motor en de aandrijfspindel altijd die verdomde kolom zit, je moet altijd iets verzinnen om daar vrijlopend langs te komen.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lux Mill RF30

Bericht door FreesKever »

Mcgyver schreef: 24 jan 2022 21:23 Heren hou het een beetje on topic ;-)
Van andere fora ben ik gewend dat een diskussie afgesplists wordt in een apart onderwerp als het te ver van de kern af drijft.
Kan dat hier ook?
Mcgyver schreef: 24 jan 2022 21:23 Dat gezegd hebbende, heeft sander33 nog niet eens zn vraag gesteld.
Vraag van sander was (is?) of er meer mensen zijn met een RF20
Ik heb er een, en Ben heeft er ook een :)

@benkr
Het vermogen dat een V-snaar kan hebben is erg afhankelijk van het toerental en de diameter van de poelies.
Ook zitten er grenzen aan het aantal meters per seconde dat een V-snaar af kan leggen.
Tandriemen hebben daar ook grenzen.
Je kunt het uitrekenen, maar elk zichzelf respecterendde fabrikant heeft ook documentatie met tabellen waaruit je het af kunt lezen.
Hier een plaatje van Powge, een goekkope chinese fabrikant, gevonden bij Ali.
Tandriemen_Sterkte.jpg
Als jij zegt een spoed van ong 12,5mm tussen de tanden, dan zou het wel eens ee HTD14M kunnen zijn (14mm dus).
(Of iets amerikaans met 1/2 inch)
volgens het plaatje mag die riem een trekkracht hebben van 1200N per mm riem breedte.
Bij een riem breedte van 50mm is dat dan dus 1200*50 = 60kN
Stel even dat jouw poelies 16 cm in doorsnede zijn om om de kolom heen te gaan.
Radius is dan 8cm en bij jouw 20Nm zit je dan op een trekkracht van 20/0.08 = 250N
Op basis van deze vereenvoudigde berekening zit je er dus een factor 300 naast.
En dat geloof ik wel. Als ik naar BT30 spindels kijk dan liggen daar vaak 2 HTD8M riemen op naast elkaar, en dat op poelies met een diameter van < 10cm. en daar gaat vaak ook 8kW of zo doorheen. Dus je riem kan veel meer trekkracht hebben, maar maakt waarschijnlijk ook te veel meters per seconde vanwege de grote poelies, wordt dus buiten zijn specificaties gebruikt en dat levert problemen op.
Dat de poelies zo ver uit elkaar staan (vanwege de kolom ertussen) helpt ook niet.
Misschien kun je de motor ondersteboven voor de kolom zetten met een hele korte riem, of een beetje schuin, op de plaats waar de tussen poeli zat.

Hier nog een plaatje van Optibelt Blz 15 van de katalogus die ik heb.
V-snaar_Optibelt_XPB.png
De XPB kan bij 2000rpm dus ongeveer 25kW overbrengen Voor je 5.5kW motor is een enkele V-snaar dus ruim voldoende.

Dit klopt ook met andere dingen die ik gezien heb.
Ik heb wel eens een 5-voudige V-snaar overbrenging gezien, maar daar zat een motor aan met een diameter van 60cm en een lengte van een meter. Dat zou best 100kW geweest kunnen zijn.

De RongFu 30 heeft (denk ik) SPB snaren. (Op mijn voorste snaar staat: " GeminiRope B-42) Breedte zou dan 16,3mm moeten zin aan de bovenkant, en beoordeeld vanaf mijn foto's klopt dat ongeveer wel. Die van optibelt kunnen een Pulley diameter hebben van 140mm. De motor pulley van de RF30 is dus veel te klein. Een tip: Gebruik nooit de kleinste pulley op de motor as, probeer de op een na kleinste ook te vermijden. Daar gaat je V-snaar heel snel van kapot.

De XPB van Optibelt heeft zo'n gegolfde binnenkant en kan een kleinere buig radius verdragen. Optibelt adviseert 112mm, en de RF30 motor is nog een heel stuk kleiner. Zelfs de grootste van de pulleys op de motor is nog kleiner (Ong. 85mm).

Eigenlijk is het een ontwerpfout in de RF30. (Een van de vele)
Beter is om voor de achterste poeli een dunnere snaar te nemen die een kleinere buig radius aan kan. De tussen poeli moet dan zo diep worden uit gedraaid dat de V-snaar niet tegen de bodem loopt. Helaas kan dat niet omdat er in het midden van de poelies veel materiaal weg gehald is.

Een vrij nette methode voor als je een frequentie regaar wilt gebruiken is om voor de middelste en de achterste nieuwe pulleys te maken.
Tussen de voorste en de middelste heb je dan een snaar op een vaste positie liggen.
Tussen de middelste en de motor kies je pulleys zo dat je 2 snelheden hebt die ongeveer een factor 4 uit elkaar liggen. De motor is redelijk goed bruikbaar bij frequenties tussen 20 en 80Hz.

--------------
Toevoeging:
In deze SKF katalogus staan de grafieken die ik eigenlijk bedoelde:
http://skf.indpart.ru/images/upload/file/Belts.pdf
Met op blz 17:
SKF_Belts_Page17.png
In de onderste van de twee grafieken zie je dat "SPA, XPA, SPA-XP" bij een toerental van 200rpm precies uit komt op 5.5kW.
Dit is geen zware V-snaar en jouw motor kan z'n volledige vermogen niet in een snaar stoppen bij zo een laag toerental.
Jouw motor kan z'n volledige vermogen vermoedelijk pas in de snaar stoppen bij 2000rpm en dan kan de SPA al gaan tot 60kW. (Wat ik wel erg veel vind voor zo een snaar)

Maar elke berekening en grafiek geeft hetzelfde antwoord:
Een enkele V-snaar is ruim voldoende, en het hoeft niet eens een hele zware te zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 25 jan 2022 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie