Aankoop cnc 3040

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

SKYBIKER
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022 11:45

Aankoop cnc 3040

Bericht door SKYBIKER »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een niet al te duur cnc machientje, wat wil ik er mee doen, carbon plaatjes frezen van 3 mm dik soms eens een keer 4mm, mijn grootste afmetingen zullen ongeveer 30x32 cm zijn maar meestal niet meer dan 25x25 en kleiner.

Door de bomen zie ik het bos niet meer, en als ik denk van dit kan het worden, lees je weer dat het qua software niet aan de gang te krijgen is, maar de 1 geeft er dan weer 5 sterren voor en de ander wil hem niet gratis hebben, tja nogal verwarrend als je niets van deze machientjes af weet.

Hoop dat jullie er hier op het forum wat meer duidelijkheid over kunnen geven, wel doen niet doen, de enige manier dat ik zo'n Chinees machientje zal kopen is al het eenmaal in elkaar zit, ik niet tegen allerlei rare dingen aanloop, zeker niet qua de software.

Wat kan ik al wel, tja 3d printen, fusion 360 ben ik aardig mee bekent, daar ik met regelmaat sturen en andere sim race gerelateerde dingen maak, deze dingen wil ik nu opwaarderen naar carbon onderdelen.

Zelfbouw mag ook, mits de prijs leuk is voor wat ik ermee wil doen, Mijn Budget is ongeveer 1000 eurootjes maar minder is leuker, waarom niet zoveel meer, is meer door de grote van de dingen die ik wil maken.


Alvast bedankt.

Rob.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door FreesKever »

Ik ben er bang voor dat dit niet gaat lukken.
Spul met koolstofvezel is niet echt gemakkelijk te bewerken, en om dit te kunnen doen zonder te prutsen heb je een fatsoenlijke machine nodig.
Als je kant en klaar iets wilt kopen, denk dan aan een prijs van EUR2000.

Die goedkope 3040 machines durf ik nauwelijks bruikbaar voor hout te noemen, maar blijkbaar zijn sommige mensen toch blij met zoiets. (En daar verbaas ik me dan weer over).

Er is trouwens geen standaard "3040" machine uit China.
Er zijn een heleboel kleine fabriekjes die onafhankelijk van elkaar machines bouwen die wel op elkaar lijken maar elke keer weer een beetje anders zijn.

Het minimale waarvan ik denk dat je er iets fatsoenlijks mee kan is een machine met rechthoekige geleidingen die over de hele lengte ondersteund zijn.
Deze blauwe machine heeft van die vierkante liniaire rails, en heeft een prijskaartje van net over EUR1000.
Ze hebben hier wel weer de standaard bouw fout gemaakt.
Het bed van zo'n machine is niet erg stijf. Vrij eenvoudig kun je meer stijfheid introduceren door de geleidingen van de Y-as ondersteboven te monteren, en die dan gelijk goed aan de tafel zelf vast te schroeven, zodat tafel en geleiding een geheel wordt.

Dikte is stijfheid, net als met golfkarton vergeleken met waspoeder dozen karton.
Ook berijk je hiermee dat de beweging die er in zit voor de tafel en het portaal hetzelfde zijn. Als de tafel omlaag gedrukt wordt, wordt dan ook de geleiding, en daarmee het hele X en Z-assen omlaag gedrukt, waardoor de afstand tussen tafel en frees hetzelfde blijft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Goudgele »

Ik zou aanraden om zelf de "Dremel CNC" te bouwen. Maar dan in uitvoering met 500W spindle en TB6600 drivers.
Heb er zelf al een stuk of 5 gebouwd. Ik ben nogsteeds verbaasd over de stijfheid van dat ding, ondanks dat het op het eerste oog niet veel voor stelt. Erg leuk om mee te beginnen. Voor 500-600 euro ben je wel klaar. De besturing kan je later eenvoudig overzetten naar een grotere machine, mocht je dat willen.

Daarnaast leer je ook meteen hoe de machine in elkaar zit, omdat je hem zelf bouwt. ( en oh de voldoening als dan de eerste bewegingen gemaakt worden :-) ) En je kan mooi je 3D printer aan het werk zetten!

Dat je 2000 euro nodig hebt voor een leuke machine voor licht werk, ben ik het totaal niet mee eens. Tuurlijk zijn er veel stijvere opties, maar binnen dit budget ben je gewoon beperkt. Maargoed, dan wacht je toch 10 minuutjes langer tot je onderdeeltje klaar is. ;-)

Als je dit wel ziet zitten en je hebt nog vragen over die machine, mag je me altijd een PB sturen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door DaBit »

Over de kwaliteit van die 3040 machines doe ik geen uitspraak. Dat het de low end of low is en niet in de buurt komt van de 5000-50000 euro machines moge duidelijk zijn.

Kwa frezen van carbon:
FreesKever schreef: 24 jan 2022 15:39 Spul met koolstofvezel is niet echt gemakkelijk te bewerken, en om dit te kunnen doen zonder te prutsen heb je een fatsoenlijke machine nodig.
Ik frees het regelmatig en met die stelling ben ik het niet eens. Het spul is erg abrasief en vreet freesjes voor ontbijt, lunch en avondeten; ik had laatst een onderdeel dat niet goed aan de maat was. Bleek mijn diamantvertande 3,175mm freesje gereduceerd te zijn tot 2,98mm :shock:
Maar het frezen van het spul kost amper kracht, zeker niet met kleinere freesjes. Je hebt er dus opzich geen hele stijve machine voor nodig, als het multiplex kan frezen lukt koolstofvezelplaat ook wel.

Het stof is een niet te onderschatten punt van zorg. Ernstig ongezond voor machine, elektronica, en mens. Frezen in een waterbak met de plaat onder een dun laagje water word wel eens genoemd als oplossing. Ik ben er geen grote fan van, maar het werkt opzich goed en je lost er meteen zowel koeling van de frees als het stofprobleem mee op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
SKYBIKER
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022 11:45

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door SKYBIKER »

Bedankt voor de antwoorden, tja kwaliteit weet ik dat ik niet hoef te verwachten, voor wat ik wil, het punt is dat een kennis een snapmaker a350 3 in 1 heeft en hier toch vrij makkelijk 3 mm carbon onderdelen mee maakt, vandaar de gedachte dat ik niet een super kwalie machine nodig heb van een paar duizend euro.

Nu doe ik het af en toe met mijn dremel in de dremel boorstandaard, ik zelf ben dan de assen, helaas met mijn reuma is dit te belastend voor mijn handen en vingers en moet ik daardoor af en toe een week rust houden, de dremel houd zich best goed, als je het rustig doet.

Verder hou ik net als de leden hier van bewegende machines en de uitdagingen die daar bij horen, tja ook het 3d printen geeft af en toe grijze haren, zo doe je 10 prints goed en nr 11 en daarna wil niet meer, dus bouw je de printer maar weer naar een beter niveau.

De dremel cnc even bekeken op YT, lijkt wel een leuk experiment, maar denk dat ik iets steviger wil maar me ook nog kan bedenken, het is nu ook weer niet zo dat mijn aanstaande cnc dagelijks gaat draaien, door het werk om het frezen heen, ontwerpen van stuur, onderdelen printen, pcb op maat ontwerpen, solderen e.d, ben toch zo 1 tot 2 weken met 1 stuur bezig, heb natuurlijk ook nog ander verantwoordingen in het leven.

Wat gaat de machine doen, frontplaat voor stuur met wat gaten voor de drukknoppen maken 3 mm carbon afmeting ongeveer 22 x 18 t/m 32 cm, dan schakel flippers met de body's daarvoor maken.Hiervoor hoopte ik wel weg te kunnen komen met een goedkoper machientje, maar kan het ook helemaal mis hebben.

Een voorbeeld Afbeelding
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Goudgele »

SKYBIKER schreef: 24 jan 2022 18:43 De dremel cnc even bekeken op YT, lijkt wel een leuk experiment, maar denk dat ik iets steviger wil maar me ook nog kan bedenken.

Wat gaat de machine doen, frontplaat voor stuur met wat gaten voor de drukknoppen maken 3 mm carbon afmeting ongeveer 22 x 18 t/m 32 cm, dan schakel flippers met de body's daarvoor maken.Hiervoor hoopte ik wel weg te kunnen komen met een goedkoper machientje, maar kan het ook helemaal mis hebben.
De keus is natuurlijk helemaal aan jou! Persoonlijk denk ik dat de Dremel CNC (met genoemde upgrades) een prima machientje voor je gaat zijn en het valt ruim binnen budget. Kan je meteen geschikte freesjes en wat materiaal om te frezen kopen.
Maar zoals je zult merken zijn er meer mogelijkheden.
SKYBIKER
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022 11:45

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door SKYBIKER »

Goudgele schreef: 24 jan 2022 18:53
SKYBIKER schreef: 24 jan 2022 18:43 De dremel cnc even bekeken op YT, lijkt wel een leuk experiment, maar denk dat ik iets steviger wil maar me ook nog kan bedenken.

Wat gaat de machine doen, frontplaat voor stuur met wat gaten voor de drukknoppen maken 3 mm carbon afmeting ongeveer 22 x 18 t/m 32 cm, dan schakel flippers met de body's daarvoor maken.Hiervoor hoopte ik wel weg te kunnen komen met een goedkoper machientje, maar kan het ook helemaal mis hebben.
De keus is natuurlijk helemaal aan jou! Persoonlijk denk ik dat de Dremel CNC (met genoemde upgrades) een prima machientje voor je gaat zijn en het valt ruim binnen budget. Kan je meteen geschikte freesjes en wat materiaal om te frezen kopen.
Maar zoals je zult merken zijn er meer mogelijkheden.
Ik vind hem zeker interessant, maar dan wel met de wat zwaardere spindel in plaats van een dremel erin en de prijs is zeker goed te doen.

Was al YT filpies aan het kijken en zoeken of die het ook met carbon goed doet, maar vind geen info over de besturing, zo'n kast met rpm knop en zo.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Goudgele »

De besturing kan je in principer vrij kiezen. Standaard is het een Arduino Uno (eventueel clone daarvan) met een CNC shield waar de stepper drivers op zitten. De CNC shield met drivers gebruik ik nooit. Ik pas meestal losse TB6600's toe in combinatie met een Arduino Uno.

Maar het blijft wat mechanica met wat stappenmotoren. Dus je kunt er aan hangen wat je wil. Mach3, EdingCNC etc. Maar een Arduino met gratis GRBL software staat meer in verhouding met de rest van de machine wat prijs betreft.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Rob52 »

Ik heb de Dremel versie gebouwd met kleine aanpassingen. Hij is 10 cm korter en ik heb i.p.v. de houten plank er 2 stukken aluminium profiel voor in de plaats gemonteerd. Om de hoogte van het profiel te compenseren heb ik alle 4 de Y-as dragers met dezelfde hoogte verhoogd (eerst in een tekenprogramma). Aluminium delen heb ik bij https://www.aluxprofiel.nl/ besteld. Voor de grondplaat heb ik 2 van onderstaande profielen naast elkaar gemonteerd. Door deze constructie is het ook erg stabiel.

IMG_20220124_201607.jpg
IMG_20220124_201459.jpg
aluminium-constructieprofiel-12016-5007-nl-G.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Goudgele »

Netjes! Ik maak hem zelf meestal wel 5 a 10cm breder. Dat gaat nog wel, groter moet je niet willen. Maar als het normale werkbereik al voldoende is, dan zo houden inderdaad.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door Rob52 »

Met deze profielen zou hij dan 120 mm breder moeten worden. Maar mocht ik dat willen dan is het een kwestie van een nieuwe X as en spindel, en 4 nieuwe alu profielen en een extra 12016 profieltje en opnieuw in elkaar zetten. Dan ben je voor denk ik een tientje of 5 uitgebreid. Maar voorlopig deze maar eens gaan gebruiken. Ik heb alles werkend, maar er nog niet echt iets voor gevonden dat ik nu direct wil gaan maken. Maar dat komt, net als het 3D-printen, vanzelf wel.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door javanree »

FreesKever schreef: 24 jan 2022 15:39Die goedkope 3040 machines durf ik nauwelijks bruikbaar voor hout te noemen, maar blijkbaar zijn sommige mensen toch blij met zoiets. (En daar verbaas ik me dan weer over)
Weer lekker ongefundeerd roeptoeteren zie ik ... Ik frees er zilverstaal , RVS 304, alu en C45 op, geen probleem.
Ronde geleidingen , op die afstanden kan dat ook nog wel, doorhangen is schromelijk overdreven. Alleen slappe bed is idd een groot probleem. Op zijn minst een plaat MDF/alu/staal op vast bouten en dan vlakken voor een goede ondergrond. Hier is eer een T-sleuf plaat van Vakuumtisch op gegaan.

https://www.youtube.com/watch?v=LnM8alynh4A, voor een voorbeeld :
Hier zie je alleen het graveren, maar die platte kant in zilverstaal is met een VHM 3-snijdertje van 6mm gemaakt, stapjes van 0.25 mm

https://www.youtube.com/watch?v=RCMoIb-GIyA voor nog een voorbeeld :
Frezen van een POM afdekkap voor een Emco 5 turret. Passes van 1mm diep

Sorry dat er niet meer is , ik maak liever dingen dan dat ik film ...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door hfjbuis »

javanree schreef: 24 jan 2022 21:37 Ik frees er zilverstaal , RVS 304, alu en C45 op, geen probleem.
Jij hebt er wel een "degelijke" router opgezet, dat maakt een behoorlijk verschil!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Aankoop cnc 3040

Bericht door FreesKever »

javanree schreef: 24 jan 2022 21:37 Sorry dat er niet meer is , ik maak liever dingen dan dat ik film ...
Nee hoor, ik heb genoeg gezien.
Vanwege groot gebrek aan stijfheid in zulke machine's heb je hele grote beperkingen met de aanzet die je kunt halen.
Met hele kleine freesjes kun je dan nog wel iets, maar als je denkt dat het "goed werkt" dan heb je waarschijnlijk nog nooit op een stijvere machine gewerkt.

Bij dat zwarte stuk POM hoor je het ook al trillen. Hij komt er nog wel doorheen, maar vermoedelijk laat hij een golvend oppervlak achter omdat hij bij het trillen af en toe een "diepere hap" uit je werkstuk neemt.

Gevolg is dat je de aanzet flink terug moet draaien en daardoor heb je relatief ook weer meer slijtage aan je freesjes.

Je kunt best veel plezier beleven aan zo een machine, en als het echt aan de bovenkant van het budget zit wat je er aan uit wilt geven, koop dan vooral zoiets, maar in dat type machines vertaalt elke verbetering in de stijfheid in het frame zich direct naar minder trillingen en hogere prestaties van je machine.

Ik ben ervan overtuigd dat als je een keer een dag met een stijvere en betere machine gewerkt hebt, je simpelweg niet meer terug wilt naar wat je nu hebt.
Is het je b.v. wel eens opgevallen dat als je de machine losjes vastpakt tijdens het draaien, en daarmee trillingen dempt, dat hij het dan ineens een stuk beter doet?
Plaats reactie