Project: 90W CO2 laser

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Project: 90W CO2 laser

Bericht door aw »

Eind vorig jaar kwam ik in het bezit van een TwoTrees 40W (=5W) diodelaser. Dat smaakte naar meer, maar de mogelijkheden voor modelbouw bleken al snel beperkt tot dun balsa en graveren.
20211211_004809.jpg
Wat online zoeken en weldra wist ik van alles over de wereld van de K40. Een machine met beperkingen, in de aansturing, veiligheid, werkbereik en vermogen maar wellicht een leuke (en betaalbare start). Al gauw was er een gevonden die ik wellicht kon overnemen.

In de tussentijd liep ik echter ook tegen een 'project' aan. Een CO2 laser die commercieel ingezet was geweest maar ondertussen in het magazijn stond te verstoffen. Een bereik van 120 x 60, met een Ruida controller, 90W RECI buis, etc. .

Een bezoekje aan Den Bosch volgde ik ging voor de bijl. Ook als ik zelf iets wilde bouwen dan was dit een mooie start: aluminium modulair frame, 3=phase stappenmotoren, mooie lineair componenten, krachtige buis, behuizing. Maar op dat moment verre van operationeel. De laser power supply miste en van de bekabeling hing her en der wat los. Na wat gemarchandeer over de prijs besloten het gevaarte over te nemen.

Wat eerste onderdelen meegenomen en later in de week met een vriend opnieuw naar Den Bosch voor demontage en transport. Met zijn tweeën gedemonteerd in te vervoeren componenten naar huis gebracht. Daar moest het nog verder uit elkaar om in mijn kelder te komen.

In de afgelopen weken heb ik hem daar weer in elkaar gezet en verrijdbaar gemaakt zodat ik er makkelijker omheen kan werken.

Ondertussen heb ik weer x/y beweging en de Ruida controller is opnieuw geconfigureerd. Gelukkig ergens een werkend wachtwoord gevonden. Eindstops,versnelling etc, het werkt allemaal. Ook het inladen en uitvoeren van een programma werkt.
20211231_113837.jpg
De volgende stappen zijn het (licht)dicht maken van de machine, het aanschaffen en configureren van de laservoeding, waterkoeling, terugplaatsen van de buis, afstellen van de spiegels, Z-tafel weer werkend maken, rookafzuiging. En dan uiteindelijk leren omgaan met de machine...

In dit topic zal ik bijhouden waar ik mee bezig ben en waar ik tegen aan loop. Ter lering en vermaak, maar ook om van jullie advies te krijgen.
20211226_194326.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Project: 90W CO2 laser

Bericht door serum »

Goed bezig! we zien de vooruitgang hier wel verschijnen. Toevallig afgelopen week ook druk geweest met een aantal lasers. 1 was wat van de focus af (Gravograph LS100, mooi opgebouwde machine) en had smerige lenzen. En een 900x1300 met een 100W (120W max?) reci buis (ook met Ruida controller) moet komende week nog even onder handen genomen worden. Ding heeft niet helemaal de verfijnde resolutie waar de eigenaar op hoopte. Eens kijken of daar wat van te maken valt, ding zou toch met een knappe resolutie moeten kunnen werken. Misschien een laag gekozen frequentie voor de laser oid..
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Project: 90W CO2 laser

Bericht door aw »

Als eerste: de voeding.

Er zit een Reci 90W Z2 buis in met een piek vermogen van 107W. De buis is al ouder, ik hou er rekening mee dat hij het niet of niet lang meer doet.

Is deze voeding geschikt?
https://lasergraaf.nl/product/myjg-100w ... -100-watt/
voeding-100-watt-1.jpg
En is het dan handig deze er bij te hebben https://lasergraaf.nl/product/digitale- ... r-voeding/ of is een analoge meter beter?

Ik neem aan dat het geen probleem is als ik bij vervanging evt. een kleinere buis met lager wattage plaats, aangezien ik altijd de stroom kan beperken tot wat de buis aan kan?

(Er zit geen voeding meer bij mijn machine, die is geplunderd voor een andere machine bij het bedrijf waar hij stond. Ook is er aan de rest van de machine bijhoorlijk gerommeld, eindstops aan de verkeerde as toegewezen, een driver overbrugd, etc. Dat is allemaal al weer hersteld)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Project: 90W CO2 laser

Bericht door aw »

Dit waren de eerste bewegingen: https://photos.app.goo.gl/STdurNhygTpLZ1Uu9

Toen ik dit voor elkaar had was er een flinke stap bereikt. Ondertussen is het nulpunt links achterin en is het 'rauwe' langzaam lopen opgelost door de drivers op microstepping te zetten. Ander vibreert de tandriem.
Plaats reactie