Welke (machine)tappen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Welke (machine)tappen

Bericht door Cornedraai »

Beste forumleden,

Onlangs een draaibank gekocht en nu het 1 en ander aan het proberen.
Gisteren met een goedkope handtap of machinetap (zat in een setje met meerdere tappen en buitensnijders) in 1 keer M12 gesneden. Dit ging erg moeilijk met een handkruk (in een blindgat).

Welke tappen gebruiken jullie? Blinde machinetappen en van welk merk?

Alvast bedankt.
Corné Stuij
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door spinningwheels »

Ik koop tappen meestal op ebay.de.
En dan een convult ( partijtje)
Gebruikt spul uit de industrie, van de echte goede merken.
Heb nu weer wat van Emuge Nieuw koop je voor de hobby dergelijk spul normaal gesproken niet.
En gewoon altijd snijsnot gebruiken, niet gaan klooien met een beetje WD doet niks.
Zelf gebruik ik rapidtap. drupje op de tap is voldoende dus zo,n prijzig flakonetje gaat best wel lang mee.
Laatst gewijzigd door spinningwheels op 09 jan 2022 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door assink »

Qua merk zit je met dormer, guhring en volkel altijd goed.
Machinetappen uit de hand valt erg tegen omdat je veel moeite moet doen om de tap er recht in te krijgen, deze zijn veel minder conisch dan de gewone handtappen setjes van 3. Ook heb je natuurlijk veel meer materiaal te verwerken ineens als je dit in 1 keer wil doen.
Dus of met de machine doen, of uit de hand met een soort van geleiding met een groter wringijzer.

Ook van belang is natuurlijk dat je het gat groot genoeg boort, dus altijd de aanbevolen maat voorboren. 1 of 2 tiende kleiner zorgt voor problemen :lol:
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door Bjornski1976 »

M12 tappen gaat hier in drie stappen. Heb voor M12 3 tappen liggen die ik na elkaar moet gebruiken.
Ik kan me voorstellen deze maat in een keer snijden wat lastig is met de hand.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door hfjbuis »

Tot M10 gebruik ik bij voorkeur spiraaltappen met tapolie. Die tap ik nu met rigid tapping en voorheen met een tap houder in de losse kop. Groter heb ik ook wel, maar dat kost zoveel kracht, dat kleine werkstukken niet goed houden in de klauwplaat. Dan gebruik ik liever een draadsnijbeitel, dan is het altijd goed en gaat de schroefdraad nog net wat dieper.

Ik heb HSSE machinetappen van HBM, maar dat zijn volgens mij gewone HSS tappen en de maat van de schacht klopt ook niet. Ik gebruik ze eigenlijk niet, duidelijk een dure miskoop.
Ik heb ook een blindtapset van HBM (3 tappen per maat), maar dat is het ook niet. De goedkope ebay spiraaltappen doen het beduidend beter.

Borenexpress https://www.borenexpress.nl/d-draadsnijden heeft verschillende goede merk tappen voor een redelijke prijs. Als de maat er tussen zit, heb je geluk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door spinningwheels »

hfjbuis schreef: 09 jan 2022 23:59

Ik heb HSSE machinetappen van HBM, maar dat zijn volgens mij gewone HSS tappen en de maat van de schacht klopt ook niet. Ik gebruik ze eigenlijk niet, duidelijk een dure miskoop.
Ik heb ook een blindtapset van HBM (3 tappen per maat), maar dat is het ook niet. De goedkope ebay spiraaltappen doen het beduidend beter.

Dergelijk gereedschap moet je ook zeer zeker niet bij HBM kopen ( wat wel trouwens is allemaal niet best )
Maar dat kan je zelf ook wel nagaan eigenlijk , Een 110 delige set met tappen en snijkussens van M2 t/m M18 kost nog minder dan 1 tap M10 van een topmerk
In theorie kan ik praktisch alles
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door FSSF »

Tapjes e.d. bestel ik zo af en toe hier www.westcoasttools.nl . Leuk spul met goede prijzen.
De hobbyist heeft vaak helemaal geen ''topmerken'' nodig, voor veel mensen is 200+ euro voor een simpel tapsetje wat maar af en toe gebruikt wordt helemaal niet nodig. Belangrijker is om het gewoon op de juiste manier te doen, niet droog tappen, goede maat voorboren en recht er in.
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door Cornedraai »

En blinde gaten tappen? Gaan die wel vanuit de hand?

Probleem is dat ik het wel vanuit de draaibank kan doen, maar de snelspanboorkop houdt ze niet (niet geprobeerd).

Vanuit m'n werk heb ik wel machine tappen (fabory tot en met m10), maar gebruiken we alleen in plaatmateriaal tot 3 mm.

Is Phantom ook een goed merk?
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door bbg »

Ik heb prima ervaringen met Phantom tappen. Ik gebruik Phantom en Volkel tappen.

Ik heb trouwens wel mijn lesje wel geleerd met tappen. Ik heb een hele set low budget tappen weggegooid en gebruik alleen nog tappen van een goed merk. Tappen is vaak een van de laatste stappen op het werkstuk. Zonde als het op het laatst misgaat.

Succes!
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door Cornedraai »

Bedankt.

Voor m'n snelwisselhouders ben ik hoogtestellers aan het draaien (ontbraken).
Nu moet ik ruim 40mm M12 tappen. Liefst voordat ik het afgestoken heb. Ik doe het met C35 staal. Welke type tappen zijn dan het handigst? En wat voor boren? 10,2 of toch beter 10,3?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 10 jan 2022 20:43 En blinde gaten tappen? Gaan die wel vanuit de hand?
Gaat bijna net zo gemakkelijk/moeilijk als een doorgaande tap. Het conisch gedeelte is een stukje korter.
Cornedraai schreef: 10 jan 2022 20:43 Probleem is dat ik het wel vanuit de draaibank kan doen, maar de snelspanboorkop houdt ze niet (niet geprobeerd).
Ik (zacht)soldeer of krimp aan mijn (hand)tappen een 6 kantje, dan passen ze mooi in de boorkop. Dan is tappen minder werk dan de tap houder te plaatsen. Ik zet dan wel de losse kop niet vast en/of klem de tap niet zo vast in de boorkop.
Voor de kleine boorkop heb ik van die boor/tappen met 6 kant. Daar slijp ik het boorgedeelte (punt) vanaf, dan past het in de boorkop. Met punt zijn ze prima om in plaatmateriaal te boren en dan kun je het gat (aan de bovenkant) meteen ontbramen.
Nu moet ik ruim 40mm M12 tappen. Liefst voordat ik het afgestoken heb. Ik doe het met C35 staal. Welke type tappen zijn dan het handigst? En wat voor boren? 10,2 of toch beter 10,3?
Dat heeft niet veel te houden en door de lengte is het best stabiel ook al is het gat wat ruimer. Probeer 10.3 en als de stelmoer te veel wiebelt, dan 10.2
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door assink »

Hebben we het nu over draad tappen of draad snijden?
Oftewel binnendraad of buitendraad? Want moeren in een draadgat gaat lastig volgensmij :lol:

Je kunt ook prima draad tappen op de draaibank, als je een stevige boorkop en draaibank heb zou ik die M12 tap zo in de boorkop zetten.
Ben je wel een spiraaltap nodig, omdat je gat blind is. En goede snijolie.
En als je dat niet aandurft, kun je in ieder geval je tap van achter ondersteunen met een center zodat je tap er recht in gaat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 10 jan 2022 23:14 Voor m'n snelwisselhouders ben ik hoogtestellers aan het draaien (ontbraken).
Nu moet ik ruim 40mm M12 tappen. Liefst voordat ik het afgestoken heb. Ik doe het met C35 staal. Welke type tappen zijn dan het handigst? En wat voor boren? 10,2 of toch beter 10,3?
M12x1.75 is best grof voor een hoogte verstelling. Ik heb daar liever een fijnere draad voor b.v. MF12x1. Zelf zou ik een spoed nemen van 0.5 mm en de schroefdraad op de draaibank maken. Zo'n fijne spoed is ook nog "snel klaar". Voor de bouten een stukje 6 kant staal/messing zodat je de 6 kant niet hoeft te frezen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Welke (machine)tappen

Bericht door WillyH »

assink schreef: 09 jan 2022 22:48 Ook van belang is natuurlijk dat je het gat groot genoeg boort, dus altijd de aanbevolen maat voorboren. 1 of 2 tiende kleiner zorgt voor problemen :lol:
Tenzij voor aluminium waar wel wordt aanbevolen wat kleiner te boren. ;-)
Plaats reactie