4de as en JMC settings

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

P1-Engineering schreef: 02 jan 2022 00:05 Als je de steps softwarematig instelt op de JMC motoren moet je altijd goed checken of de settings wel daadwerkelijk bijgewerkt zijn.
In het begin hier ook paar keer de mist mee ingegaan. Dus als je geen exacte waarde nodig hebt qua stappen per rotatie zou ik ze gewoon hardwarematig instellen met de dipswitches.
Dat lijkt wel goed te gaan. Maar voor de zekerheid had ik dezelfde conclusie al getrokken en de steps/rev via de dipswitches ingesteld op 800 ipv via de software. Echter veranderd er niks aan het fenomeen. Ik ga het straks nog eens proberen met een hele lage velocity zodat ik zeker weet dat CPU en driver elkaar kunnen verstaan.
Overigens krijg ik het in de mdi niet voor elkaar om de as met een G1 langzaam te laten draaien. Als ik gewoon G1 A360 F30 zou hij toch een rondje moeten maken op een snelheid van 30graden per seconde? Of moet ik daarvoor G94 gebruiken oid?

EDIT: Dit laatste had blijkbaar te maken met het verschil tussen de 4e as setting ROT of 4TH MILL.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Even een update.
De test met de lage velocity hielp niet. Het enige wat er veranderde was dat de afwijking terug liep van ca.7 graden naar 4 graden.
Vervolgens nog maar weer eens wat met de parameters van de servo spelen. Niks hielp totdat ik de parameter 03-04 (location pulse filter setting) op 0,4us had gezet. Daarna stopte hij ineens keurig op 360graden! Echter ter controle weer terug gezet op 0,1us maar de afwijking komt niet meer terug. Blij dat het opgelost is maar het feit dat ik het niet meer kan reproduceren baart me weer wat zorgen. Komt hij dan straks ook ineens weer terug???

Het probleem met het niet gelijktijdig op positie komen van eding en de motor kwam simpelweg omdat ik de motor niet op max.rpm blijk te krijgen en ik de acceptabele afwijking 03-15 heel hoog had staan. Als ik die lager zette schoot de driver in storing voordat het rondje gemaakt was. Na wat terugschroeven van de velocity in Eding en controle met een rpm meter blijkt dat ik de motor maar tot 70% (2100 rpm) op toeren kan krijgen, daar boven blijft hij achter. Hoe dit kan is me nog een raadsel want met 800 pulsen/rev en 3000rpm zit hij bij lange nog niet aan de max step frequentie ingesteld in Eding.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Bij de v5 moet je eerst de gegevens 'uploaden' om ze uit te lezen. (Is kennelijk beredeneerd vanuit de servodriver). Als je dit niet eerst doet, zie je basis gegevens van de software. Weet niet of dat hier speelt. Dergelijk onvoorspelbaar gedrag is een drama.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

serum schreef: 02 jan 2022 14:27 Bij de v5 moet je eerst de gegevens 'uploaden' om ze uit te lezen. (Is kennelijk beredeneerd vanuit de servodriver).
Ja dat is bij die van mij ook, erg verwarrend. Met "upload" verwacht je toch NAAR de driver en met "download" VANAF de driver. Ik heb ook zo'n vermoeden dat ik inderdaad in het begin de fout heb gemaakt alle standaard ingestelde waardes op de driver te hebben gezet waar ik dacht ze er vanaf te halen.
Ik ben ook al aan het zoeken geweest naar de standaard waardes voor mijn motor om te vergelijken maar die heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Heb volgens mij nog wel een dump van de mijne. (400w v6) als ik dit tegenkom zal ik hem sturen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Dat zou super zijn! Ik wacht het af.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Eindelijk weer eens even verder kunnen stoeien met de vierde as/JMC combi.
Ik ben inmiddels zover dat ik de as goed werkend heb. Adapterplaatje gemaakt voor een klauwplaat en afgefreesd op de as zelf. Ging allemaal prima.
Het enige wat nog steeds niet goed gaat is de maximale snelheid.
Tot 1500RPM op de motor gaat alles prima.
WhatsApp Video 2022-01-25 at 17.16.37.mp4
Als ik hem vervolgens op 1800RPM instel gaat het al mis. De motor lijkt in te houden waarna de volgfout te groot wordt. Hij toert op en houdt ineens in en na enkele graden schiet de driver in error. Hogere of lagere acceleratie heeft geen invloed.
WhatsApp Video 2022-01-25 at 17.16.37 (1).mp4
Op zich kan ik met die 1500RPM wel leven, het is voornamelijk voor indexeren maar aangezien de vertraging nogal groot is zou het wel fijn zijn als ik hem op 1 of andere manier hoger in toeren kan krijgen. Iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Misschien dat je met de upload/download vergissing ergens anders wat parameters overschreven.

Kijk anders eens op de driver wat de foutmelding van de driver is. Die knipperende rode LED geeft een foutcode aan, terug te vinden in de handleiding. Ik heb een tijd lopen vangen achter een fout op mijn drivers, terwijl hij gewoon die fout publiceerde via die LED. Maar die foutstatus werd onderbroken omdat ik de ALM out in de e-stop had opgenomen. En zodra je dit doet, gooit Eding de ENA offline waardoor de driver+fout reset.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door chimaerion »

bartL schreef: 02 jan 2022 16:16
serum schreef: 02 jan 2022 14:27 Bij de v5 moet je eerst de gegevens 'uploaden' om ze uit te lezen. (Is kennelijk beredeneerd vanuit de servodriver).
Ja dat is bij die van mij ook, erg verwarrend. Met "upload" verwacht je toch NAAR de driver en met "download" VANAF de driver. Ik heb ook zo'n vermoeden dat ik inderdaad in het begin de fout heb gemaakt alle standaard ingestelde waardes op de driver te hebben gezet waar ik dacht ze er vanaf te halen.
Ik ben ook al aan het zoeken geweest naar de standaard waardes voor mijn motor om te vergelijken maar die heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden.
Die verwarring rond het uploaden en downloaden bestaat al decennia lang. Je bent lang niet de eerste die hier tegenaan loopt. In de automation wereld bij bijna alle apparaten zoals PLC's en drives en andere slimme apparaten is het uploaden NAAR je computer en downloaden NAAR het apparaat. In tegenstelling tot de IT wereld waar dit het omgekeerde is.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door chimaerion »

Ook nog een andere instinker: bij heel veel PLC's en drives enz zijn de parameters zelden in het permanent geheugen opgeslagen, maar in het vluchtig geheugen. Meestal is er een knop om alles permanent op te slaan. Doe je dat niet, gaan de gegevens of aanpassingen verloren na een reboot of shutdown van het apparaat.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

serum schreef: 25 jan 2022 18:21 Misschien dat je met de upload/download vergissing ergens anders wat parameters overschreven.

Kijk anders eens op de driver wat de foutmelding van de driver is. Die knipperende rode LED geeft een foutcode aan, terug te vinden in de handleiding. Ik heb een tijd lopen vangen achter een fout op mijn drivers, terwijl hij gewoon die fout publiceerde via die LED. Maar die foutstatus werd onderbroken omdat ik de ALM out in de e-stop had opgenomen. En zodra je dit doet, gooit Eding de ENA offline waardoor de driver+fout reset.
Dat is een goeie tip. Ik was hier al eens naar aan het zoeken geweest maar ik kreeg die knipperende LED ook niet te zien. Nu 1 kabeltje van het alarm losgemaakt en nu krijg ik hem wel te zien. 3 knippers van de LED. Precies wat ik verwachtte maar niet hoopte, "Drive position deviation exeeds set value". Dit zou ik zoeken in P03-15, echter hier ben ik al eerder mee bezig geweest en ophogen hiervan heeft alleen maar tot gevolg dat het wat langer duurt voordat hij in error schiet.
Daarnaast zit ik nu weer met het volgende probleem. Ik kan de motor niet meer bereiken via de software, ik krijg alleen maar een port error. Grrr :evil:
chimaerion schreef: 25 jan 2022 18:32 Die verwarring rond het uploaden en downloaden bestaat al decennia lang. Je bent lang niet de eerste die hier tegenaan loopt. In de automation wereld bij bijna alle apparaten zoals PLC's en drives en andere slimme apparaten is het uploaden NAAR je computer en downloaden NAAR het apparaat. In tegenstelling tot de IT wereld waar dit het omgekeerde is.
Tsja, wie heeft er gelijk.... Dat laten we maar in het midden. Ik vond het knap verwarrend maar ik ben dan ook geen doorgewinterde PC/Elektro expert. Feit is dat ik er knap last mee heb gehad.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Ik heb veel gezeur gehad met instabiele USB/RS232 convertors. Uiteindelijk een exemplaar gevonden die overal mee werkt. Geen los contactje in je grote groene contactvrienden?

Zie je die poort wel onder apparaatbeheer?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Ja de COM poort komt netjes tevoorschijn. Ook herkend hij de converter goed dus daar lijkt het niet aan te liggen. Connector heb ik ook gecontroleerd, ook deze lijkt in orde. Voorheen deed hij het altijd prima, maar nu ineens niet meer.
Ik hoopte eigenlijk dat met jouw truukje om het alarm los te gooien er nu ook een foutcode in de software terug te vinden zou zijn (was voorheen namelijk niet) waarmee ik misschien nog beter zou kunnen zien waar het fout gaat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

En de herstart van beide apparaten was natuurlijk het eerste dat je hebt getest. Da's apart allemaal. Je hebt er geen geluk mee zo lijkt het. Ik zou nog een andere PC/laptop testen om alles uit te sluiten. Andere convertor.. En voor je het weet ben je weer een dag verder met het bij elkaar schrapen van alle zooi..

Software wel opgestart als admin?

Deze gebruik ik en ervaar ik ondertussen als 'zeer betrouwbaar'..

https://tweakers.net/pricewatch/95390/e ... zwart.html
Plaats reactie