Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 24 dec 2020 14:46
BAS2 schreef: 24 dec 2020 14:26 Lichte zoem of brom doen ze niet, ze staan wel vast als de spanning op de driver staat.
De watchdog moet aangesloten zijn?
Ik noem dat liever enable. Dat hangt van je driver af. Als je de as niet kunt draaien dan zijn ze bekrachtigd dus dan is dat niet de oorzaak.
Dan denk ik dat er nog iets met je encoder verkeerd zit. Beetje lastig op te lossen zo op afstand :|
Volledig mee eens. Vind die term watchdog nergens op slaan om te gebruiken in dit verband. Die logica ontgaat mij volledig. Hoewel een klein vogeltje (gok 1m90) mij recent heeft ingefluisterd dat dit het resultaat is als je techneuten een handleiding laat schrijven vanuit de ontwikkelkant.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door serum »

BAS2 schreef: 01 jan 2022 00:54 Thx kees, maar dat probleem is een tijdje terug al opgelost, inderdaad dat lag aan de encoderkabel.
Gaat nu om de alarm, om de machine te stoppen als er een as in storing valt.
Gr bas
Geen idee hoe het hier is, maar op mijn motoren moet de alm voorzien worden van een 5-24v dc. Pas dan werkt ie. En daartussen heb ik dan weer een multiinzetbaar bordje gezet die active high/active/low kan schakelen met een NO en NC output. (en die NC heb ik dan weer gebruikt om de pauze knop van eding mee te laten werken, omdat bij een e-stop de ena van de motoren afgaat en zo de alm error werd gereset en het wel heeeeeeel lastig trouble-shooten was..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 01 jan 2022 13:52 Geen idee hoe het hier is, maar op mijn motoren moet de alm voorzien worden van een 5-24v dc. Pas dan werkt ie. En daartussen heb ik dan weer een multiinzetbaar bordje gezet die active high/active/low kan schakelen met een NO en NC output. (en die NC heb ik dan weer gebruikt om de pauze knop van eding mee te laten werken, omdat bij een e-stop de ena van de motoren afgaat en zo de alm error werd gereset en het wel heeeeeeel lastig trouble-shooten was..
Ik ben bang dat je niet helemaal duidelijk bent, die ALM is een uitgang, ja als je er iets mee wilt zou het kunnen dat je iets van een spanninkje nodig hebt. Zoals ik jouw verhaal lees, zou ik als leek, gewoon 24v op de + en - zetten, denk niet dat zo'n optocoupler dat overleeft, en denk ook niet dat je dat bedoelt.
2022-01-01 18_17_38-2HSS系列闭环步进驱动器.jpg
Ik zou eerst zorgen dat de boel gewoon beweegt, en me dan druk gaan maken over alarmen en noodstops.


187
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door serum »

ik heb jmc servo's. Daar heb je een spanning op nodig om de alm te laten werken. Als je niet weet hoe je dit uit moet zoeken, geen spanning op de die uitgang zetten.

Luister naar Hugo. Meet eens op die alm out als je hem wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door audiomanics »

Alarm? Vaak (meestal) zit er een transistor in die uitgang enwel met de collector aan de plus en de emitter aan de min..
In de instellingen van die driver kan je, waarschijnlijk, met software instellen of die uitgang NO of NC is... Die uitgang moet je zo instellen dat de transistor geleidt bij normaal gebruik... Op deze maniet kan je dan alle Alarm uitgangen met elkaar in serie zetten en in serie met je noodstop (NC) schakelaar.. bij een error zal de machine meteen in noodstop gaan... (spaart freesjes..)
In het OSPF topic staat daar wel een schema van.. en anders in mijn galerij..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door BAS2 »

Thx allemaal, het werkt nu, met een 5v relais

Gr Bas
BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door BAS2 »

Machine loopt lekker, ik zou de G00 snelheid hoger willen hebben, het staat op 62,5 mm/sec, als ik het hoger maak, slaat hij het niet op en gaat automatisch terug op 62,5 staan, heeft iemand een tip? Wat dat zou kunnen zijn?
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door H.C »

.ini file controleren, er zijn meerdere dingen die niet lijken opgeslagen te worden (maar zijn wel in de .ini gewijzigd)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door bartL »

Als je over de max. stepfreq. heen gaat zet hij hem ook automatisch weer lager. Maar ik weet natuurlijk niet jouw ingestelde waardes voor step frequentie, microstepping en KO spoed.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door Leeuwinga »

enable los nemen?
Plaats reactie