4de as en JMC settings

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 30 dec 2021 19:24 Zou het met de pulsfrequentie te maken kunnen hebben? Welke frequentie heb je ingesteld?
De JMC kan max 200kHz aan, zet hem eens op de helft voor de test dus 100kHz.
Bingo!! Dat was het hele probleem. Ik had mijn pulsfrequentie precies op de 200khz staan. Deze laten zakken en het probleem is gelijk verholpen. Al had ik er een week mee bezig geweest had ik hier nog niet achter gekomen denk ik. Bedankt!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Bedoel de dipswitches op de motor. In eding hoef je daar niets in te stellen. Je hebt wel de a as gebruikt in eding?

Frequentie van Eding heeft hier niets mee te maken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door Kjelt »

Graag gedaan.
Natuurlijk heeft de frequentie in Eding wel te maken met de max frequentie die de optocouplers in de jmc driver aan kunnen.

Je wilt daar altijd een veilige marge onder blijven 10% ofzo.
Anders ziet de driver geen losse pulsen en gaan er pulsen verloren.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

serum schreef: 30 dec 2021 20:57 Bedoel de dipswitches op de motor. In eding hoef je daar niets in te stellen. Je hebt wel de a as gebruikt in eding?

Frequentie van Eding heeft hier niets mee te maken.
De dipswitches staan allemaal ON, zodat de pulsen via de software ingesteld kunnen worden.
De frequentie heeft er blijkbaar wel degelijk mee te maken, zoals ik al aangaf was hiermee het probleem gelijk verholpen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Die 200khz moet je wel in acht nemen, maar dan hoeft hij niet op 100khz. Als die jmc 200khz aan kan, kan hij gewoon op 200khz staan. Als ie dat dan niet aan kan, klopt de documentatie niet.

Zou jmc erover contacten.

Had niet door dat het probleem opgelost was.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

In mijn geval stond hij op 200 en liep de motor voor geen meter. Nu staat hij op 175 en klopt de rotatie exact met de berekende waardes.

Je zou idd denken dat die veiligheidsmarge zoals Kjelt hem beschrijft al is meegenomen in de opgave van de fabrikant (JMC) maar in dit geval dus niet helaas.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door Kjelt »

Er zit natuurlijk ook nog een hopelijk afgeschermde kabel tussen die een belangrijke rol speelt. Afhankelijk van de lengte kan dit ook nog meespelen.
In elk geval als er stappen lijken te missen is dit het eerste waar ik naar kijk.
Je zet dan om dat te testen de frequentie op de helft niet om hem daar te laten staan maar voor de test.
Dan opschroeven tot hij hapert en dan zeker 10% eronder gaan zitten.
Als jede max frequentie niet nodig hebt bv omdat het mechanische gedeelte nooit boven een bepaalde snelheid kan komen of hoeft te komen, kun je het systeem iets boven die frequentie zetten. Het is gewoon betrouwbaarder met lagere frequenties.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Toch nog even wat hulp nodig.
De Eding settings staan nu ingesteld met daarin de vertraging van de 4de as berekend (180:1).
Pulsen/rev in de motordriver heb ik voor de zekerheid even laag gezet. Deze staat op 800.
Eding settings:
Max. step freq 100.000 (ook laag, voor de zekerheid)
Steps/AppUnit 800/360*180= 400.
Velocity: 60gr/S (60x400 = 24.000 steps/sec = ruim onder max. step. freq.)
Acceleration: 25gr/s²

Echter wanneer ik nu een rotatie opgeef draait hij steeds net iets te ver. Op een heel rondje zo'n 7 - 10 graden. Wat me opvalt is dat bij een G0 de motor nog even doordraait nadat Eding 360gr bereikt heeft. En dat lijkt precies die afwijking te zijn.
Kan dit een setting in de servo zijn die fout staat?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door Arie Kabaalstra »

daar lijkt het wel op.. immers.. als je in EdingCNC G00 A 360 opgeeft.. dan doet ie dat.. niet meer en niet minder..

nou heb ik maar een simpele 1.6 nm Nema 23 stepper op mijn 4de as zitten.. maar



die werkt gewoon zoals het hoort..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Ik gebruik persoonlijk geen softwarematige instellingen voor de staps/mm, maar de jumpers. (niet gezegd dat jouw methode niet goed is)

Als hij te ver draait en dat is standaard 7 tot 10 graden, dan wil dat zeggen dat de motor 14 tot 20 slagen teveel maakt. (voor 360 graden moet hij 180x rond). Als het foute tuning zou zijn van de motor, dan vindt hij zijn uiteindelijke eindplek wel weer na een overshoot. Maar met 14 tot 20 slagen te veel is dat geen overshoot. Overshoot is bij een slechte tune een paar graden, geen 5000 graden+. Daarnaast zou je drive in error schieten omdat er een grote afwijking tussen je input en werkelijke positie zit.

Acceleratie van 25gr/s lijkt mij persoonlijk laag, dat kan verklaren waarom hij even doet over het optrekken/afremmen.

Die 180:1 weet je zeker? niet toevallig een foutje in die ratio en de langzame acceleratie/de-acceleratie?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Ja van die 180:1 ben ik vrij zeker, ik heb er zelfs een certificaat bij.
Die acceleratie is wel na vertraging dus op de motor is dat 4500gr/s^2 geen idee of dat snel of langzaam is maar daar zou Eding rekening mee moeten houden. En dat zie je ook want als hij 360graden nadert op het scherm dat loopt de feedrate terug maar de motor loopt nog even door.
Nog even ter verduidelijking, de motor stopt tussen de 7 en 10 graden ergens. Dus niet steeds exact op hetzelfde punt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

bijzonder. Je had iets gereset aan die drive, misschien staat ie enorm sponsig ingesteld. Maar dat hij 20 slagen achter loopt op commando zonder alarm te geven kan ik mij niet voorstellen. Scoop op de uitgang van eding en je weet of de motor zijn positie nog uit moet voeren of dat eding nog pulsjes uitstuurt. Dan weet je waar je het moet zoeken.

Had geen rekening gehouden met de 1:180 vertraging. De acceleratie van de motor is natuurlijk een factor 180 hoger. Ik gebruik een 1:10 vertraging tussen de motor/4e as.
maar daar zou Eding rekening mee moeten houden.
Die snap ik even niet. Eding weet niet wat voor vertraging je gebruikt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

serum schreef: 31 dec 2021 15:48 Scoop op de uitgang van eding en je weet of de motor zijn positie nog uit moet voeren of dat eding nog pulsjes uitstuurt. Dan weet je waar je het moet zoeken.
Dat is dan weer iets wat ik niet beheers. :shock:
serum schreef: 31 dec 2021 15:48
maar daar zou Eding rekening mee moeten houden.
Die snap ik even niet. Eding weet niet wat voor vertraging je gebruikt.
Nee maar Eding houdt wel rekening met de acceleratie en deceleratie. Dat bedoelde ik.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door P1-Engineering »

Als je de steps softwarematig instelt op de JMC motoren moet je altijd goed checken of de settings wel daadwerkelijk bijgewerkt zijn.
In het begin hier ook paar keer de mist mee ingegaan. Dus als je geen exacte waarde nodig hebt qua stappen per rotatie zou ik ze gewoon hardwarematig instellen met de dipswitches.

Daarna krijg je nog het hele drama van tunen van de motoren.... :lol:
Plaats reactie