Elektro afval

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Elektro afval

Bericht door bartL »

Ik heb hier een stel loodzware kasten staan met daarin de oude voedingen en besturingen van mijn draaibank en freesbank. Nu heb ik voor de kasten zelf wel ideen maar de inhoud (printplaten, trafo's etc.) moet ik kwijt. Aangezien er geen kopers voor zijn en ik er toch vanaf wil vroeg ik me af of dit nog ergens ingezameld wordt? Ik kan dit natuurlijk gewoon bij de oud ijzer handel neergooien maar als hier betere opties voor zijn dan hou ik me aanbevolen!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektro afval

Bericht door Kjelt »

Inderdaad bij de oud ijzerboer die vraagt bij ons per kg printplaten hetzelfde als koper :shock:
Trafos willen ze ook graag hebben, misschien zelf de koper eruit slopen dan levert het meer op maar kost ook weer tijd.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Elektro afval

Bericht door Swake »

Lees ik dat goed, jouw oud-ijzerboer geeft evenveel voor printplaten als voor gewoon koper?
Waar is dat? Die wil ik wel een aanhangertje vol brengen.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektro afval

Bericht door Kjelt »

Nou ik moet hetzelfde betalen als koper of hij hetzelfde betaald is een tweede.
Ik denk dat dit te maken heeft met het goud wat vaak op oude printen en componenten zit maar weet er het fijne niet van.
Teunissen Eindhoven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektro afval

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swake schreef: 29 dec 2021 09:26 Lees ik dat goed, jouw oud-ijzerboer geeft evenveel voor printplaten als voor gewoon koper?
Waar is dat? Die wil ik wel een aanhangertje vol brengen.
Of hij geeft te weinig voor het koper. ;-)
Motoren en trafo's zijn ook niet zuiver koper, maar worden wel apart gewogen en berekend, dat daar de pcb's ook bij gaan kan ik me voorstellen.

@Kjelt, maar lees ik nu dat jij wel eens een kg printplaten koopt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Elektro afval

Bericht door bartL »

Ok. Dus als ik het goed begrijp wordt het toch gewoon het oud ijzer. Bij het bedrijf waar ik in het verleden werkte stonden altijd kuubkisten vol met dit soort spul, ik ging er altijd vanuit dat dit een speciale bestemming had.
Ik zal het eens bespreken met het lokale recycling bedrijf, hopelijk is er nog een regeling voor. Voor "gewoon" oud ijzer prijs is een beetje tegen mn principes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektro afval

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 dec 2021 09:38 @Kjelt, maar lees ik nu dat jij wel eens een kg printplaten koopt?
Ja klopt maar heel selectief, dus komt niet vaak voor. Bv als er hele dure telecom relais op zitten die gevuld zijn met inert gas en gouden zeer laag ohmse contact weerstand hebben. Soms pech mee dat ze na dertig jaar toch niet meer lekker waren soms mazzel. Zo'n relais los kost 20.- nieuw dus toch leuk om daar tegrnaan te lopen.
Verder voor een vriend die retro pcs bouwt tiental soundblaster kaarten gekocht in de loop der tijd. Betaal je 2.- blijken ze soms 100.- waard te zijn afhankelijk van vintage model enzo maar daar verdien ik niets aan, schuif ze 1:1 door maar vind het wel leuk voor hem.

Maar voor degenen met kratten printen uit de jaren 80, denk aan het goud gehalte.
Vooral de dikke processoren en vergulde connectoren en pcb vingercontacten, daar waren ze in die tijd niet zuinig mee ;-)
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Elektro afval

Bericht door Danny »

Toevallig deze week een video bekeken over het maken van een tafel met defecte printplaten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektro afval

Bericht door Kjelt »

Nou even een flinke domper voor de printplaat eigenaren, was toch in de buurt van Teunissen dus denk zal het even vragen.
Klopt dat verkoop prijs per kg meer dan koper is, te weten 10.-/kg (zie foto zesde regel van onderen) maar de inkoopprijs is 0,30/kg :shock:
Reden is dat ze niet in printplaten willen handelen en ze hebben vaste afspraken met een of ander bedrijf om het op te halen en verwerken.
Dus helaas......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Elektro afval

Bericht door bartL »

Danny schreef: 29 dec 2021 14:45 Toevallig deze week een video bekeken over het maken van een tafel met defecte printplaten.
Als je ambities hebt Danny kan ik je wel een eind op weg helpen :mrgreen: wanneer kan ik ze af gooien bij je? :P
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Elektro afval

Bericht door Robbie »

Hallo Bart,

Volgens mij kan je altijd terecht op het gemeentelijke milieu plein, voor bedrijfsafval worden kosten in rekening gebracht.
Daarom zou ik eerst bellen, als je niet te vaak aanbiedt kan het als hobby afval misschien gratis.

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Elektro afval

Bericht door abs02 »

Heb je hier al rondgekeken ?? https://www.kh-metals.nl/nl/
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Elektro afval

Bericht door bartL »

abs02 schreef: 29 dec 2021 23:27 Heb je hier al rondgekeken ?? https://www.kh-metals.nl/nl/
Bedankt Abs02, dat is wel een handige site om in ieder geval een indruk te krijgen van de waarde van het spul!
Laatst gewijzigd door bartL op 30 dec 2021 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Elektro afval

Bericht door abs02 »

Kars ???
Plaats reactie