Werkplaats plaatselijk verwarmen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Sven »

Gisteren was ik weer in kind-thuis-werkschema in de werkplaats. Dan is het niet snel genoeg warm en mag ik weer naar huis als het warm is geworden.

Ik ben dan koud tot mijn botten, wat niet handig is bij kantoorwerk.
Ook is het niet handig als er epoxy moet uitharden. De laatste keer heb ik wel de hele werkplaats verwarmd om een klein ding te laten uitharden.

Twee verwarmingsuitdagingen dus, heeft een van jullie goede/slechte ervaring met:

- Verwarmen van epoxy werkstukken, bijvoorbeeld elektrische deken
- Kleine, snelle verwarming voor gekke henkie achter een pc? (om zeg 1 a 2 uur zuinig te verwarmen , bijv. Infra rood?)

Ik heb vroeger een minikantoortje (2-3 m2) gebouwd maar op deze plek neemt dat net te veel ruimte weg.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Robbie »

Hallo Sven,

Infrarood panelen? Geeft plaatselijke warmte en is er in diverse isolatieklassen.
Wij gebruiken er een van 300 watt in de douche, gaat prima.
Er zijn er zelfs voor onder het bureau, zodat je geen ijskoude voeten krijgt.
Kleintje onder het bureau en een iets grotere boven het bureau, samen dan ca. 500 watt, voelt meteen veel behaaglijker.
Het is warmte met een lage intensiteit, dus weinig invloed op je proces, kan dan misschien ook wel voor dat kunsthars.

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door serum »

Ik heb het ook makkelijk koud. Er bestaan dikke, elektrische dekens, Zeeschuim haalde deze recent eens een keer aan. Soort van elektrisch schapenvachtje voor op je stoel. En een IR kachel/paneel voor onder je bureau.

Koffie helpt niet mee in je strijd tegen koude vingers.

In de werkplaats draag ik thermokleding. Alleen op mijn bovenlijf btw. dun laagje, dikker laagje, winddichte fleece jas erover. Maar de werktplaats is meestal 17,5 graden. (maar dat vind ik al erg koud).
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door janplastiek »

Sven,

een verwarmde jas? kan de hele dag op 1 lading
https://www.toolsvoordelig.nl/accu-gere ... armde-jas/
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door DaBit »

IR-stralers doen het werk prima, eventueel zo'n draagbaar dingetje van de campingwinkel. Werkt ook uit de kunst voor je epoxy; die neemt die warmte goed op.

Op de motor gebruik ik een verwarmd vest als het echt koud word, en dat is toch wel uitermate prettig. Zou best een oplossing kunnen zijn, want als je je bovenlijf warm genoeg stookt begint je lijf vanzelf bloed naar de ledematen te pompen. Kost je ook maar heel weinig energie (~60W op de motor, maar dan komt er vrieskou met >100km/u langsgezet).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door FreesKever »

Ik vind die verwarmde jassen wel interesant.

Ik heb zelf al eens gedacht om iets dergelijks te maken.
Denk dan aan een klein "body warmer" model vest met daarin verwarmings draad zoals b.v. dat koolstof draad met siliconen isolatie, of gewoon geisoleerd koperdraad.
Daar overheen doe je dan een trui of (stof) jas.

Voor stroomvoorziening kan je met accu packs werken, maar als je een paar "stationaire" werkplekken hebt (B.v "Freesmachine" en "Werkbank") kun je eventueel ook gewoon iets doen met een 12V of 24V voeding.

Een tijd terug heb ik wat youtube filmpjes gezien over redelijk serieus onderzoek in deze richting.
Als je genoeg (te veel) warmte in je romp stopt, dan reageert je lichaam daarop door veel bloed te laten stromen naar uitsteeksels zoals armen (handen, vingers) in een poging de "overtollige warmte" af te voeren. Zelfs in de vrieskou kun je dan met een bodywarmer en blote armen comfortabel dingen doen.

Een muts opzetten helpt ook, omdat je via je hoofd relatief veel warmte verliest.
's winters vind ik ook (dunne) werk handschoenen prettig, vooral als je veel met (koud) staal bezig bent helpt dit koude vingers te voorkomen.

Matthias Wandel (Van Woodgears) maakt ook altijd mooie dingen.
Hier heef hij een infra rood warmer uitgebreid, zodat hij altijd op zijn romp gericht staat.
https://www.youtube.com/watch?v=6kK3xF1REHo

Wat epoxy betreft.
Meestal mag je ze verwerken tot 5 graden C (of 10 gr C?) Het duurt alleen langer voor het uitgehard is, en soms is dit zelfs een voordeel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 21 dec 2021 09:52 Ik heb vroeger een minikantoortje (2-3 m2) gebouwd maar op deze plek neemt dat net te veel ruimte weg.
Wat dacht je van een kleine afgesloten partytent met ir straler en goede led verlichting in de nok?
Het gaat er maar om dat de warmte niet te snel weg kan en dan zou je evt nog aangevuld met een vloerkleed oid een aardig eind moeten komen. In de lente breek je hem weer af.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Danny »

Een petroleum kachel.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door javanree »

Ik heb een 400W IR paneeltje in mijn schuur, blijft het netjes 10 graden in de winter. Thermostaat in stopcontact er bij, werkt fantastisch.

Voor bij het bureau heb ik er een van 300W, onder bureau gemonteerd , op mijn benen gericht. Ook dit werkt perfect, kan zo prima werken op de zolder zonder dat er een radiator hangt.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door zeeschuim »

Emigreren naar Curaçao.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door Sven »

Dat zijn leuke opties mannen, dank!

Ik ga infrarood even verder onderzoeken, vooral met Barts opmerking tav de epoxy in gedachten.

Als het voor de epoxy is, kan ik zo'n ding veilig een etmaal aan laten staan? Of evt op een timer een uur of 15?

Ik zie de "goedkope oranje gloed dingen" vanaf 450 watt en meestal 2 standen (eu15,-- bij hornbach) en de duurdere paneeltjes vanaf 300 watt met 1 stand.

Is oranjegloed een experiment waardig of beter meteen de duurdere nemen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door javanree »

Sven schreef: 21 dec 2021 12:30 Ik ga infrarood even verder onderzoeken, vooral met Barts opmerking tav de epoxy in gedachten.
Als het voor de epoxy is, kan ik zo'n ding veilig een etmaal aan laten staan? Of evt op een timer een uur of 15?
De duurdere dichte panelen kunnen rustig dagen onbeheerd draaien. De mijne komen beide bij Trotec vandaan, evenals de stopcontact thermostaat.
Schakelklok zal ook prima gaan, als je geen al te zware neemt (ivm vonken bij schakelen)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door DaBit »

Ik heb zo'n goeiekoop oranjegloed ding met 2 kwartsbuisjes van elk 300W ofzo. Nadeeltje is dat je die niet ondersteboven of schuin kunt plaatsen; zit een schakelaar in die het ding uitschakelt als-ie niet rechtop staat. En die schakelaar zou ik netjes laten zitten en de neiging er een stuk ducttape overheen te plakken onderdrukken als je niet wil eindigen met een gesmolten plasje plastic....

Wat dat betreft kan iets meer luxe dus geen kwaad. Aan de andere kant komt zo'n oranjegloed-ding best regelmatig van pas en is die 15-20 euro nou niet een bedrag waar je lang over hoeft te twijfelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkplaats plaatselijk verwarmen

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 21 dec 2021 09:52 Ik heb vroeger een minikantoortje (2-3 m2) gebouwd
In zoiets zit ik nu, met een CV-radiator naast me, aan lange leiding naar de CV ketel.

Maar, in bepaalde gevallen nog steeds koude poten.
Onlangs zag ik bij een bezoek (na de cnczone-dag) een gebogen warmte paneel voor onder het bureau, dat beviel de gebruiker heel goed als bij verwarming.
Merk oid weet ik niet, kan ik desgewenst navragen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie