CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 04 dec 2020 19:22 De machine heeft geen standaard waarden, immers iedereen mag hem configureren zoals hij wil. Maar met de beschreven closed-loop stropers, KO-spindels met een spoed van 5mm en de Eding CPU5A4E is de snelheid in de software beperkt tot 156mm/sec. Diagonaal haal je dan zo'n 13m/min.. maar dan moet je wel wat tunen aan de machine.. 6m/min is voor een zo in elkaar gezette machine een hele veilige grens..
Als de machine heel groot wordt met KO-spindels groter dan 1,2m. Dan kunnen vibraties de snelheid beperken..

Kees
Dat vroeg ik me ook net af :lol: 6m/min komt dus op 100mm/s. En betreft acceleratie en home-snelheid? Die heb ik nu respectievelijk op 50 en 25 gezet.
Dannyvn
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2021 12:05

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Dannyvn »

Bij mij stond de max X op 149mm/s, en viel hij af en toe op storing.
Nu op 100mm/sec gezet, en geen storing meer.

Geen idee wat gangbaar is (nog) voor deze machine, maar zo te lezen is dit beter :lol:
Laatst gewijzigd door Dannyvn op 11 mei 2021 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Ik zit nu ook op 100mm/s dus 6m/min. Bij 120mm/s mist ie soms een stap -> alarm.
Dus zeg max 110mm/s met de huidige setup. Dat is 6,6m/min.
Met mijn 5mm/rotatie spoed op de spindles draaien de Leadshine 2Nm hybrid steppers dan ook al ruim 1300 toeren/min.
Bekend van deze steppers dat ze boven de 1000rpm flink aan moment inboeten dus dat kan wel kloppen.
Als je er een servo van 200W of 400W op zet moet er veel meer uit te halen zijn.

Volgens sommigen is ook met de Leadshines 12m/min wel haalbaar maar dat is bij navraag dan de diagonale verplaatsing dus een niet eerlijk vergelijk.
Reken maar na als je bv 45 graden diagonale verplaatsing neemt van 500mm X as en 500mm Y as simultaan, dan leg je dus 700+mm af oftewel, een factor 1,4 (wortel 2) meer in dezelfde tijd.
Maar dat zegt (volgens mij dan) niets over de maximale snelheid van de X as (wel van de machine in totaal).

Volgens Audiomanics kun je nog wel hoger uitkomen maar dan wel met precies uitgelijnde assen en nabewerkte spindels (iets speling in het lager) zodat je ze met de hand makkelijk kunt draaien. Bij mij ging het relatief stroef, misschien de spindelmoer iets te ver vast gedraaid of te weinig nabewerkt.
Wat belangrijk voor jezelf is heb je die snelheid perse nodig ? Als je een bedrijf hebt dan is tijd = geld, als het hobbie is dan heb je tijd genoeg maar vaak geld te weinig :lol:
Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Corneel »

Kjelt schreef: 11 mei 2021 11:14 Ik zit nu ook op 100mm/s dus 6m/min. Bij 120mm/s mist ie soms een stap -> alarm.
Dus zeg max 110mm/s met de huidige setup. Dat is 6,6m/min
En waar staat je acceleratie op?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Corneel schreef: 06 jun 2021 11:09
Kjelt schreef: 11 mei 2021 11:14 Ik zit nu ook op 100mm/s dus 6m/min. Bij 120mm/s mist ie soms een stap -> alarm.
Dus zeg max 110mm/s met de huidige setup. Dat is 6,6m/min
En waar staat je acceleratie op?
Nu op 400mm/s2 maar daar heb ik eigenlijk nooit verder mee geexperimenteerd. Dit was snel genoeg voor mij :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Ik was gisteren bij Kjelt aan huis, en met verbazing zag ik wat hij bij het oud ijzer had liggen voor zijn garagedeur, een stuk toolingplate van zo'n meter bij 130 of zo, en behoudens wat gaten die er in zaten zag die plaat er best wel goed uit.
Als iemand zoiets zoekt, PM me maar dan stuur ik zijn huisadres wel door.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 06 jun 2021 18:47 Ik was gisteren bij Kjelt aan huis, en met verbazing zag ik wat hij bij het oud ijzer had liggen voor zijn garagedeur, een stuk toolingplate van zo'n meter bij 130 of zo, en behoudens wat gaten die er in zaten zag die plaat er best wel goed uit.
Als iemand zoiets zoekt, PM me maar dan stuur ik zijn huisadres wel door.
:lol:
Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Corneel »

Kjelt schreef: 06 jun 2021 14:00 Nu op 400mm/s2 maar daar heb ik eigenlijk nooit verder mee geexperimenteerd. Dit was snel genoeg voor mij :mrgreen:
Top! Dat scheelt een hoop... Nu gaan die adaptive toolpaths ineens een stuk sneller!
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ocf81 »

Hoe goed kan een OSPF wat hoger worden gemaakt? Ik zou graag een machine willen met minimaals 15cm werkbereik in de Z-richting.
¡Onafhankelijk denker!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door serum »

Ik zou beginnen met een stevigere brug in dat geval. Een balkje van 40x120 is dan gauw ondermaats.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

ocf81 schreef: 10 dec 2021 14:43 Hoe goed kan een OSPF wat hoger worden gemaakt? Ik zou graag een machine willen met minimaals 15cm werkbereik in de Z-richting.
Gewoon een kwestie van hogere zijgeleidingen, en een langere Z-as?..

Meer dan dat is het niet..

Ik heb dergelijke machines gebouwd met Z-assen die variëerden van 50 tot 500 mm.. Ja.. die 50 mm was een speciale machine.. niet bedoeld om te frezen.. was meer een soort van "plotter"

Da's 't mooie van dit ontwerp.. je hebt zelf alle vrijheid voor wat het formaat en bereik van de machine betreft.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Als je hogere zijprofielen neemt wil je wel de X motor profielen aanpassen tenzij je dezelfde systeem maat aanhoudt dus ipv 80x160 kun je 80x240 nemen. Mooier is dan wel om de X motor profielen te verlengen of er nog een stukje onder te monteren om het profiel af te werken.

Zelfde voor de brug, dan het Y motor/spindel paneel.

Een alternatief als je slechts tien cm ofzo wilt is de X wagen panelen te verhogen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

serum schreef: 10 dec 2021 15:02 Ik zou beginnen met een stevigere brug in dat geval. Een balkje van 40x120 is dan gauw ondermaats.
Hij heeft het over de hoogte, niet over de breedte.. Vergeet niet dat dit balkje van 40x120 (de dikke sterke soort) aan eenzijde versterkt wordt door de twee rails en aan de andere zijde meestal ook een hoekprofiel als kabelrupsgeleider.. Ik heb met een 8mm rechte frees kops hardhout gefreest... Als de machine niet stijf genoeg was zou je in deze situatie enorm veel trillingen en happen krijgen..
Overigens heb ik ook een ontwerp gemaakt waarbij de dikke zijbalken 40 of 80mm hoger zijn en de Z-plaat, z-rails en spindel evenredig hoger worden..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door serum »

Hoe hoger de doorgang onder de brug, hoe meer je afhankelijk bent van de sterkte van die balk, als je frees op de onderste stand staat heb je een grotere krachtarm. Ik merk bij mijn machine al een verschil in stabiliteit in de x en y richting (logisch, gezien het ontwerp van iedere portaalmachine) en dat is met de zwaarst uitgevoerde 80160 met twee 20mm geleiders en een L profiel voor de kabelrups. Dat is bij een 760mm overspanning. Aluminium profielen zijn niet heel torsie stijf.

Eea hangt natuurlijk sterk af hoe zwaar je je machine belast.
Plaats reactie