spoilboard

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

spoilboard

Bericht door DirkSchipper »

Ik zie hier mensen die de mooiste freesmachines bouwen met voor mij onzinnig hoge nauwkeurigheid (ik bewerk vrijwel alleen hout en nooit metaal).
Maar dan ... wordt er op dat vrijwel perfect vlakke onderbed een MDF spoilboard gelegd! :shock:
Dat spul heeft meestal een maatnauwkeurigheid van 0,5 mm (10 tot 100 keer slechter dan de nauwkeurigheid waarmee het bed gemaakt is, en vanwege wisselende vochtigheid ook nog variatie door de tijd).

Ik kan dat niet met elkaar rijmen. Hoe zit dat nou?

Gr. Dirk.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: spoilboard

Bericht door keesfrees »

Naar mijn idee en ervaring zijn de platen de laatste pakweg 20 jaar steeds beter egaal van dikte geworden dus ik herken dat niet (meer).
De dikte kan nog steeds wat afwijken maar dan wel gelijk over de plaat.
Maarr, de onder plaat laat je door de machine vlakken en dan is alles weer goed.
Dat doe ik maar af en toe en blijft verbazend goed door de tijd, alleen als ik veel vochtig hout met veel dezelfde vormen frees dan trekt het vacuüm het vocht in de onderplaat en gaat zwellen, da's wel vervelend maar niet onoverkomelijk.
Bij elk ietwat serieus klusje frees ik ergens in de plaat een testblokje met sponning dat is eigenlijk altijd op 0,1mm goed.
Alleen als het erg koud is dan moet ik (tijdelijk !) wat corrigeren.
Kun je hier wat mee of ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: spoilboard

Bericht door Rob52 »

Je gaat toch altijd eerst van een nulpositie uit die daarmee een eventuele afwijking in vergelijking met een vorige keer weer teniet doet. En de invloed van vocht betreft dan de hele plaat. Dus één keer gecorrigeerd zal het naar mijn idee geen invloed hebben. Wat zou je er dan voor willen gebruiken?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: spoilboard

Bericht door Ballegooijen »

Ik werk tegenwoordig bijna alleen maar op de vacuumtafel. Dit is een aluminium bovenblad, gevlakt door de machine zelf. En daar leg ik VacuCard op van 0,7mm dik. Veel afwijking zal hier niet inzitten merk ik met frezen.

https://webshop.hscplus.nl/product-cate ... /vacucard/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: spoilboard

Bericht door Jantje2k »

Ballegooijen schreef: 10 dec 2021 13:13 Ik werk tegenwoordig bijna alleen maar op de vacuumtafel. Dit is een aluminium bovenblad, gevlakt door de machine zelf. En daar leg ik VacuCard op van 0,7mm dik. Veel afwijking zal hier niet inzitten merk ik met frezen.

https://webshop.hscplus.nl/product-cate ... /vacucard/
Wat is precies het voordeel van die vacucard tegenover bijvoorbeeld hardboard dan? En is 0,7 mm niet wat weinig als je het wilt gebruiken om gewoon door je werkstuk heen te kunnen gaan?

Verder ziet het er wel interessant uit vind ik
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: spoilboard

Bericht door keesfrees »

Ik frees altijd 0,2mm "te diep".
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: spoilboard

Bericht door Ballegooijen »

Jantje2k schreef: 10 dec 2021 13:19
Ballegooijen schreef: 10 dec 2021 13:13 Ik werk tegenwoordig bijna alleen maar op de vacuumtafel. Dit is een aluminium bovenblad, gevlakt door de machine zelf. En daar leg ik VacuCard op van 0,7mm dik. Veel afwijking zal hier niet inzitten merk ik met frezen.

https://webshop.hscplus.nl/product-cate ... /vacucard/
Wat is precies het voordeel van die vacucard tegenover bijvoorbeeld hardboard dan? En is 0,7 mm niet wat weinig als je het wilt gebruiken om gewoon door je werkstuk heen te kunnen gaan?

Verder ziet het er wel interessant uit vind ik
Het voordeel van deze kaart is dat het de vacuum gelijkmatig verdeeld vanaf de gaatjes in de vacuumplaat tot aan het werkstuk. De oppervlakte waar het werkstuk mee wordt vast gehouden wordt dan groter.
Soms gebruik ik ook de + variant. Die heeft lijmbanen er op zitten waardoor kleine stukjes ook heel goed worden vastgehouden.

En Nee, die 0,7 is ruim voldoende. Ik frees eerst door mijn materiaal heen en laat 0,5mm staan. De laatste pas haal ik die 0,5 dan weg. Dat gaat perfect.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: spoilboard

Bericht door serum »

Zijn die kaarten her te gebruiken als je dezelfde werkstukken weer gebruikt? Of gaan ze stuk bij het demonteren van je werkstukken?

Ik heb zelf diverse vacuumtafels en werk veel met vacuum opspanning. Op de grote machine heb ik een 3mm hdf spoilboard liggen, ik ga ook 0,2mm het bed in.

Af en toe maak ik een vacuummal op maat die ik hergebruik. Uit dikker trespa of iets dergelijks.

Nooit problemen gehad dat het MDF niet parallel/univorm is qua dikte. Sommigen vlakken het MDF, maar dat doe je zonder belasting van het MDF. (en daardoor is het vlakken niet betrouwbaar qua Z). Kan je je vacuumpomp aanzetten, maar het MDF is zo poreus dat je het niet met dezelfde kracht aantrekt als wanneer je het met een plaat belast. En je hebt last van een kromme plaat bij een hoge luchtvochtigheid.

De Z nauwkeurigheid is 1 bij het frezen van grote platen; de x/y wil door de spanning in het materiaal ook wel eens wat afwijken als je geen rekening houdt met de spanning die in een plaat zit. En dat kan zo een mm schelen over 2m. als je de vacuumpomp uitzet, dan springt het werkstuk zo in zijn gewenste positie. Dit is het geval bij multiplex, mdf, spaanplaat. Eigenlijk zit overal spanning in.

Ik nul de Z van mijn grote machine nagenoeg nooit. Bovenkant van de 3mm HDF laag is mijn 0-punt. En linksvoor is x0,y0.

Ik ben ermee gestopt met dikkere platen. Gebruik ze sporadisch nog voor wat opspanwerk waarbij je zonder vacuum afkan, maar ik gebruik eigenlijk hoofdzakelijk het HDF.

Maak wel eens zelf een bevestiging op luchtdoorlatend karton dat ik voorzie van wat contactlijm/lijmspray voor kleienere werkstukjes. Vacuum kan werkstukken prima naar beneden trekken, maar het mag graag glijden. Kan je oplossen door wat schuurpapier te gebruiken of gewoon lijmspray.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: spoilboard

Bericht door keesfrees »

Allemaal interessante informatie, het is wel weer zo dat er hier bij de diverse verhaaltjes het soort objecten, materiaal, formaat buiten beschouwing wordt gelaten.
Laat ik beginnen: voornamelijk (zacht / non ferro) plaat materiaal op tafel 1,7 x 3,1 meter met (meestal) vacuüm opspanning.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: spoilboard

Bericht door Ballegooijen »

Zijn die kaarten her te gebruiken als je dezelfde werkstukken weer gebruikt? Of gaan ze stuk bij het demonteren van je werkstukken?
De kaarten gebruik ik meestal een keer of 3 a 4. Dat is dan voor verschillende patronen. Na 4x heb ik de bovenlaag (0,1mm) zoveel weggefreesd dat ik het niet meer vertrouw. Als je steeds hetzelfde freesmodel hebt doe je er wel langer mee denk ik.

Als je die met lijmbanen hebt dan kun je ze maar 1x gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: spoilboard

Bericht door serum »

keesfrees schreef: 10 dec 2021 15:10 Allemaal interessante informatie, het is wel weer zo dat er hier bij de diverse verhaaltjes het soort objecten, materiaal, formaat buiten beschouwing wordt gelaten.
Laat ik beginnen: voornamelijk (zacht / non ferro) plaat materiaal op tafel 1,7 x 3,1 meter met (meestal) vacuüm opspanning.
Ja, helemaal mee eens; Net voor een klus met 10mm POM klaar; een 2 delig product gemaakt in 2-voud, daarvoor een vacuummal gemaakt uit hmpe. Onderdelen zijn raarvorming en de mal heb ik nu zo'n 120 werkstukken gebruikt. Kan eindeloos door gebruikt worden.

Ik bedoelde die met de lijm Johan. Vacucard gebruik ik niet, ik heb een rol karton van 0,7mm dik van 1x50 meter. Die gebruik ik sporadisch.

Dat HDF gebruik ik op de grote machine Kees. Voordeel is dat je met een dieper vacuum kan blijven frezen, ook bij vele kleine productjes. Het is minder luchtdoorlatend dan regulier MDF en beperkt daarmee de doorstroom op de open (gefreesde) stukken. Gaat ook bij poreus materiaal als MDF nog verrassend goed bij kleinere onderdelen (wel geholpen door de spanen die de up/down snijder achterlaat)

dit soort werk, veel kleine onderdelen met 25-30mm V313 MDF, wanddikte uit 22 of 25mm mdf. Ik frees dit in 1x op de eindmaat, als je je freestrategie erop aanpast gaat dat erg goed. Freessnelheid is niet zo relevant, het afremmen in de bochten haalt de snelheid er goed uit. Gaat geloof ik op 15m/min, maar je zit duidelijke vertraging in de bochten door de acceleratie/de-acceleratie. (en dat is maar goed ook)..

Ik ben eigenlijk volledig van de dikkere platen afgestapt. Te onhandig. Ik merk gewoon een beter voorspelbare Z over de hele tafel met het HDF. (ik frees nog wel eens wat verbindingen in het materiaal en die komen op diepte nauwkeurig) Met een verstek frezen idem. Varieert je Z, dan varieert je eindmaat automatisch mee. Dat gaat nu perfect met het HDF eronder. Maar goed, iedereen zijn eigen werkwijze. Ik heb een pakketje van 15 verse spoilboards onder mijn machine liggen. Maar met 0,1 a 0,2mm diep infrezen gaan die dingen erg lang mee.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: spoilboard

Bericht door DirkSchipper »

Heren,
Bedankt voor alle ideeën. voor alle onderdelen die opgespannen moeten gaan worden zal ik eens gaan experimenteren met vlak gefreesd MDF of hardboard (ik zal eens nameten hoe de dikte-variatie van hardboard is, van MDF is dat toch tegen de 0,5mm is mijn idee).
Verder zal ik maar eens moeten gaan nadenken over een vacuümtafel ...
Nogmaals: bedankt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: spoilboard

Bericht door serum »

is die 0,5mm een idee of een constatering over de jaren van een bepaalde leverancier? ik heb die ervaring met MDF namelijk niet en heb geregeld een plaatje in mijn handen waar ik met de schuifmaat bij langsloop. Volgens mij gaf Keesfrees aan dat hij het ook niet herkende.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: spoilboard

Bericht door keesfrees »

Dikte verschillen in MDF of multiplex heb ik zelden of nooit meer aan de hand, zeker de 3mm M(H?)DF plaat is altijd "perfect".
Nu is het wel zo dat bepaalde platen MDF "18mm" altijd dichterbij 19mm liggen, bv MDF V313 heb ik het dan over.
Maar , en die "18 mm" is ontstaan als 3/4 inch (vermoed ik ) en dat is 1,905 mm.
Maar dat doet er allemaal niets toe, het gaat om de dikte verschillen in 1 plaat, die constateer ik niet meer.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie