Kan een contour niet join.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door kitman »

Raar, kreeg ik er niet uit.
Bedankt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Floppy schreef: 27 nov 2021 20:41 Natuurlijk kan dat met CamBam.
Maar niemand kan zomaar G-code voor je maken zonder gegevens over feeds, inside outside, diepte en freesdiameter.
Wat een onzin, als de g-code voor de contour goed is, kun je de rest gewoon op de besturing aanvullen. En freesdiameter laten we door de besturing corrigeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 nov 2021 22:11 Wat een onzin, als de g-code voor de contour goed is, kun je de rest gewoon op de besturing aanvullen. En freesdiameter laten we door de besturing corrigeren.
Dat werkt alleen als je CAM een contour met Radiuscompensatie uitgeeeft.., en op veel hobbybesturingen werkt de radiuscompensatie niet naar behoren.

Wt de oorsprong van dit probleem betreft.. er is niets mis met DXF als bestandsformaat voor vlakke contouren, en als er fouten in zitten, komt dat vaak door slordigheid van de tekenaar..
Ik werk al 14 jaar met CamBam, en ik heb nog NOOIT problemen gehad met het Joinen van een contour..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door kitman »

Ik gebruik Cambam ook en ook nog nooit problemen gehad.
Alleen in mijn cad programma kon ik de openingen en overligging van de lijnen in de tekening niet zien.
Ook niet als ik het vergroot.
Of ik weet (nog ) niet hoe dit op te lossen is.
Maar door het feit dat Bobcad wel een G code kon maken ligt het toch ergens anders aan.
Het stuk van een cirkel met R = 2460 mm is misschien moeilijk te vergroten.
Bij mijn cad moet ik telkens een klein stukje vergroten en dan weet je niet echt meer waar je zit.
Gelukkig is er de hulplijn.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door kitman »

Kon er toch niet mee leven dat ik het niet kan oplossen.
Heb in de tekening waar de hoek radius samen komt met de grote radius een kruis gezet zodat ik weet waar ik zit.
Dan tig maal dat punt vergroot en id, gaten gedicht, terug in Cambam en bingo.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kitman schreef: 28 nov 2021 09:41 Kon er toch niet mee leven dat ik het niet kan oplossen.
Heb in de tekening waar de hoek radius samen komt met de grote radius een kruis gezet zodat ik weet waar ik zit.
Dan tig maal dat punt vergroot en id, gaten gedicht, terug in Cambam en bingo.
bingo wat? gelukt of weer een probleem. :lol:

Dit soort problemen hadden we met acad(1) en als je dan geen numerieke-co processor had zaten er wat afrondings problemen.
2021-11-28 13_40_17-Window.jpg
2021-11-28 13_39_45-Window.jpg
De aansluiting met de rode cirkels klopt niet zoals je in het onderste plaatje ziet.

Hoe doe ik dat zo snel, in draftsight maak ik er een pline van, kies multiple om meerdere elementjes aan elkaar te knopen, geeft tolerantie op (in dit geval even 0.00) en selecteer alles in 1 keer. dan maakt ie van alles wat past 1 pline, vervolgens geef ik de plines een eigen kleurtje. (om en om). Dit uitschrijven was meer werk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2021 00:00
hugo stoutjesdijk schreef: 27 nov 2021 22:11 Wat een onzin, als de g-code voor de contour goed is, kun je de rest gewoon op de besturing aanvullen. En freesdiameter laten we door de besturing corrigeren.
Dat werkt alleen als je CAM een contour met Radiuscompensatie uitgeeeft.., en op veel hobbybesturingen werkt de radiuscompensatie niet naar behoren.
Nou, ik hoef geen radiuscompensatie hoor, die regel waar G1 X(startpunt) Y(startpunt) staat, kan ik zelf wel een G41 bij zetten. Opgelost.
En topicstarter geeft aan het op de Deckel te frezen, die kan dat vast wel.

En 'bij hobbybesturingen werkt de radiuscompensatie niet naar behoren' is me altijd al een doorn in het oog. Daarom zullen het ook altijd wel hobby besturingen blijven. Je doet het goed of niet, dan kun je beter heel die G40-41-42 uit je G-code lijst halen, weet de gebruiker tenminste waar die aan toe is.
Dat die CAM pakketen het ook niet allemaal even lekker kunnen oplossen is natuurlijk ook sneu.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door serum »

zeeschuim schreef: 27 nov 2021 18:53 en figuurzagers
Vergeet ze steeds. Natuurlijk de figuurzagers.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door keesfrees »

kitman schreef: 27 nov 2021 19:37 Ik heb de tekening gemaakt met Bobcad 18.
Normaal gezien meer dan voldoende voor mijn gebruik.
Het is een gat in een plaat waar een koplanp van een auto in komt. Dus moet niet zo nauwkeurig.
Heb een png online omgezet in dxf.
Toen ingeladen en de radiussen via dimentions bepaald en omgerekend naar mijn afmetingen.
Voor de boven en onderkant heb je dan een radius van 2640 mm en de kleine hoeken is de radius 11,24 mm.
Heb eerst de zijkanten getekend en toen cirkels getekend met de grote radius, alles wat niet nodig is delete.
Dan de hoeken afgerond via filet.
Krijg dat dus niet ge-joined in Cambam om te frezen.
Dus wel met fillet (afronden) gedaan, dat zou het toch goed moeten gaan.
keesfrees schreef: 27 nov 2021 15:20 Omdat ik me er altijd over verbaas en ik me dan afvraag hoe en wat dit soort fouten ontstaan kon ik het niet laten om even te kijken.
Er zit inderdaad een gat tussen de contouren, niet veel :
Distance = 0.00001383,
Delta X = -0.00001383, Delta Y = 0.00000006, Delta Z = 0.00000000
Wel consequent 4 keer de zelfde afwijking.
Da's toch opvallend.
Kun je bij exporteren de nauwkeurigheid opgeven, het aantal cijfers achter de komma ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2021 13:57 Nou, ik hoef geen radiuscompensatie hoor, die regel waar G1 X(startpunt) Y(startpunt) staat, kan ik zelf wel een G41 bij zetten. Opgelost.
En topicstarter geeft aan het op de Deckel te frezen, die kan dat vast wel.

En 'bij hobbybesturingen werkt de radiuscompensatie niet naar behoren' is me altijd al een doorn in het oog. Daarom zullen het ook altijd wel hobby besturingen blijven. Je doet het goed of niet, dan kun je beter heel die G40-41-42 uit je G-code lijst halen, weet de gebruiker tenminste waar die aan toe is.
Dat die CAM pakketen het ook niet allemaal even lekker kunnen oplossen is natuurlijk ook sneu.
De gemiddelde hobbyist heeft geen flauw benul van hoe Radiuscompensatie werkt, en hoe je het goed toepast, Hell!.. zelf in het bedrijfsleven heb ik het wel meegemaakt.. ik trof een programma aan in de freesbank dat Equidistant geprogrammeerd was.. WTF?.. Ik schreef later een programma dat gewoon gebruik maakte van Radiuscompensatie, dus alle maten waren zoals ze op tekening stonden.. de collega die dat andere programma had geschreven begon mij te vertellen dat het zo niet werkte, en dat je de radius van de frees moest verrekenen..

de enige reactie die ik em gaf was.. "Druk maar op start, and see what happens".. uiteraard een onderdeel dat gewoon keurig op maat gefreesd werd, en hij snapte er geen bal van hoe dat kon..

"een woord.. Radiuscompensatie!", toen ik em vertelde dat ik 't zelfde programma ook met een andere frees af kon lopen door alleen de toolcall te veranderen.. kreeg ik een blik .. als een konijn in je koplampen.. 't moment dat je je realiseert.. 't wieltje draait nog.. maar de hamster is... dood...

de meest CAM pakketten die ik ken, eigenlijk ken ik er geeneen die't wel doet, geven code uit zonder radiuscompensatie.. dus equidistant.. of je moet alles programmeren met Radius 0, om de exacte banen te krijgen, maar daarmee kun je weer geen pockets programmeren, omdat je daar een stepover moet ingeven..

Voor zaken als Trochoidaalfrezen, heb je hoegenaamd niets aan Radiuscompensatie, en er is niemand, zelfs ik niet, die dat aan de machine gaat staan proggen.. (behalve dan mijn eigen geschreven rondkamercyclus)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2021 16:17 de meest CAM pakketten die ik ken, eigenlijk ken ik er geeneen die't wel doet, geven code uit zonder radiuscompensatie.. dus equidistant.. of je moet alles programmeren met Radius 0, om de exacte banen te krijgen, maar daarmee kun je weer geen pockets programmeren, omdat je daar een stepover moet ingeven..

Voor zaken als Trochoidaalfrezen, heb je hoegenaamd niets aan Radiuscompensatie, en er is niemand, zelfs ik niet, die dat aan de machine gaat staan proggen.. (behalve dan mijn eigen geschreven rondkamercyclus)
De betere CAM pakketten geven gewoon een contour uit met G41.... G40 als je dat vraagt.
De laatste die ik bekeken heb was HSM geloof ik, is al weer ettelijke jaren geleden. Dus Fusion zal het ook wel doen.
(ik geef toe, het voldeed niet helemaal aan mijn wensen, maar die zijn ook exotisch en prehistorisch. :mrgreen: )

Voor voorfrezen, trochoidinges enz. gewoon middelpuntsbaan gebruiken.

Het beste van 2 werelden dus.

Zou die lamp nu al es gefreest zijn? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kan een contour niet join.

Bericht door kitman »

Bingo was, het werkt.
Je kan zo aan de G code zien of het juist is eh.
Het zijn maar enkele regels.
Plaats reactie