Radio in de 21ste eeuw?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Sven »

Gisteren had ik een DAB radio voor mijn moeder gekocht.
Nog even laten demonstreren op een klassieke zender, kanonne wat een geluid uit zo'n klein ding!

Thuisgekomen komt er alleen meuk muziek uit. Hoe ik ijverig ik ook de tuning doe, waar in huis ik ook ben, geen klassieke muziek.

DAB+ doet het blijkbaar niet overal.
Wat blijft er dan over?

De aanschaf is gedaan omdat ziggo gestopt is met doorgeven van analoge radio.
We dachten dat FM ook zou stoppen maar dat is meen ik niet zo? Dan zou een betere fm radio nog een optie zijn.

Wat geen optie is:
Internet radio, mijn moeder heeft geen internet, alleen een 4G tablet.
Internet laten aansluiten is nogal een gedoe, nieuwe kabel over een grote afstand door de tuin laten schieten, daar heeft moe geen zin in.

Heeft een van jullie een tip?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Kjelt »

Even met je kabel provider bellen of op hun forum/website zoeken.
Vaak zit er een pakket radio zenders op dvb-c waarop ook je tv zenders zitten (checken bij je provider). Dit kun je bv al zien als je je tv alle zenders laat zoeken dan zitten op de hoge kanalen radio zenders zonder beeld.
Het kan dus zo via de tv met zwart beeld maar als je moeder vele uren luisterd dan kan ze beter een dvb-c radiotuner aanschaffen.
Zoiets als dit

https://www.coolblue.nl/product/863063/ ... tuner.html

Maar nogmaals eerst met je provider praten er zit veel verschil tussen de diverse aanbieders.En ook checken of de klassieke kanalen in het pakket zitten.
BTW enkele FM kanalen zouden nog analoog via de ether te ontvangen moeten zijn maar ook hier hangt de ontvangst af van waar je woont.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Kjelt »

Lees ik trouwens dat je Ziggo hebt ?
Dan kost dat apparaatje slechts 50.-

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapp ... ails/35264
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door hainjedaf »

Voordat je DAB zo de hemel in prijst:



DAB is dramatisch en dan heb ik het niet eens over het batterijenverbruik van portable DAB/DAB+ radio's.
In de auto valt dat niet zo op, maar als je met een zak penlites op vakantie gaat....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door serum »

DAB is een ongekende achteruitgang van audiokwaliteit. Om het 'digitale effect' wat te benadrukken, wordt er kennelijk een schuif opengetrokken op sommige zenders om het 'lekker helder' te laten klinken In de afgelopen 3 auto's waarin ik het heb gehad heb ik het diverse keren geprobeerd te waarderen, maar de vreselijke onnatuurlijke weergave van de stemmen. Bah. Wat een achteruitgang. Geef mij qua natuurlijkheid in geluid maar FM. Digitaal kan best prima klinken, ik ben niet van het 'analoog is altijd beter' kamp, maar DAB is volmondig ruk qua geluidskwaliteit. Echt de teleurgang van lekker ontspannen luisteren naar een praatprogramma. Kritisch zijn is niet altijd een leuke eigenschap, ik weet het.

Geluidskwaliteit van kleinere luidsprekers is in de loop der jaren door DSP's wel flink toegenomen. Luisteren hier in huis voor 'gemakgeluid' naar de citaion one van HK, die is top. (klinkt natuurlijker dan Sonos). Erg prettige, niet vermoeidende luidspreker.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Kars-cnc »

Batterij verbruik kan ik niet over oordelen maar technisch gezien kan ik weinig redenen verzinnen waarom een DAB tuner zo veel meer stroom zou moeten gebruiken dan een FM tuner.

De kwaliteit van DAB zit met z'n 128kb/s streaming data (als ik me niet vergis) natuurlijk niet op "Super Audio" niveau maar kan zich denk ik prima meten met de traditionele FM.

Ik heb zelf een Sony S61D in m'n hobbyruimte staan. Een eenvoudig kastje maar ik kan er ook NPO4 bijvoorbeeld prima mee ontvangen in een uithoek als Heerde :mrgreen:. Wel is het een beetje experimenteren met de plek van de radio en hoe je de antenne positioneert. Bij DAB is het zo dat je een zender wel of niet ontvang. Het ruisen en kraken van een zwakke zender is er niet meer bij, maar daardoor krijg je ook niet de bevestiging dat het signaal er wel is maar te zwak... Als het bij DAB op het randje zit komen er haperingen in de vorm van stiltes.

Misschien kun je nog wat doen met een externe antenne?
Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Insp »

Er zijn ook veel mensen die nog een extra Coax cabel van een meter of 5 er aan knopen voor beter ontvangst met DAB. De Antenne is erg belangrijk, omdat ze met dab nog meer zender op de frequentie gooien, oftewel elke zender heeft een nog kleinere bandbreedte.
https://www.youtube.com/results?search_ ... ntenna+diy
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Kars-cnc »

Ik lees op Wikipedia inderdaad dat DAB radio's meer energie nodig hebben vanwege het rekenwerk tijdens decodering. Ik vermoed dat dat wel beter gaat worden met betere chips hiervoor.

@Serum, als je al drie auto's met DAB hebt gehad was dat in het begin waarschijnlijk de oude DAB. De nu in NL gebruikte DAB+ is wel veel beter.

(Ik heb het filmpje overigens niet bekeken,)(*) de titel en front afbeeldingen geven duidelijk aan dat men iets de grond in wil boren. Bij een TV programma als Kassa wil ik dat nog wel een keer geloven maar bij private filmpjes zoals op Youtube is de argumentatie meestal belachelijk en ga ik er geen tijd aan besteden. Het zou me ook niet verbazen als het filmpje nog over standaard DAB gaat i.p.v. DAB+

[Edit] toch stiekem even gekeken naar het filmpje en het realiteitsgehalte viel me mee :oops:. Wel gaat dit min of meer over DAB. Over DAB+ wordt alleen gezegd dat men in de UK de betere compressie gebruikt voor lagere sample rates i.p.v. betere kwaliteit. Ik weet eigenlijk niet wat in NL de gangbare bit rate is. Ik betwijfel of mijn DAB+ kastje dat wel wil verklappen, maar ik zal er eens naar kijken.

(*) Hoe doen jullie dat doorstrepen in een forum bericht eigenlijk?
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 03 okt 2021 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door joopbos »

Ter compensatie kan je bij Ziggo een gratis fm antenne bestellen die je aan je orginele fm tuner kan knopen. Wel opnieuw de zenders opzoeken.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/tel ... io-antenne
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 03 okt 2021 12:39
(*) Hoe doen jullie dat doorstrepen in een forum bericht eigenlijk?
Hoe doen jullie dat doorstrepen in een forum bericht eigenlijk?
s en /s tussen []
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Stephan »

Ik heb gewoon een oude denon in het werkplaatsje met leuke boxjes er aan en toen de kabel radio ermee stopte heb ik een Raspberry met een hifiberry er op aan de versterker gehangen, op de Raspberry draait Volumio en deze staat altijd aan op radio 10 ( ik gebruik tunein). Nooit problemen mee gehad. FM stoort als een malle als de led tl's aanstaan, Ik weet het oud type slecht afgeschermde buizen.

Kastje voor de Raspberry van thingiverse geplukt en even geprint. Software voor de raspberry kan je downloaden bij volumio.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Stephan schreef: 03 okt 2021 15:10 Ik heb gewoon een oude denon in het werkplaatsje met leuke boxjes er aan en toen de kabel radio ermee stopte heb ik een Raspberry met een hifiberry er op aan de versterker gehangen, op de Raspberry draait Volumio en deze staat altijd aan op radio 10 ( ik gebruik tunein). Nooit problemen mee gehad. FM stoort als een malle als de led tl's aanstaan, Ik weet het oud type slecht afgeschermde buizen.

Kastje voor de Raspberry van thingiverse geplukt en even geprint. Software voor de raspberry kan je downloaden bij volumio.
Vroeger bouwden we zelf een kristal ontvanger, en een antenne van 30 meter de boom in. :mrgreen:
(ontving alleen z'n schip van de Noordzee, maar daar hoefden wij geen moeite voor te doen, in de duinen wonend op steenworp afstand van het strand)
Maar onder de streep luister je dus naar internet radio, en Sven z'n moeder heeft dat alleen op haar tablet via 4G.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door keesfrees »

Als er een Z. signaal is dan is een DVB-C ontvanger de meest logische oplossing.
Die koop je voor een heel weinig 2e hands, met name de niet-HD ontvangers, die kunnen alleen nog voor radio gebruikt worden.
Een nadeel van al die DVB-C ontvangers is dat er geen display op zit om te zien welke zender er op staat.
Daarom is die :
https://www.radiowinkel.com/a-58419060/ ... adiotuner/
een goede oplossing in jouw geval.
En bij de Z. wat voordeliger.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 okt 2021 14:33 s en /s tussen []
Bedankt Hugo... Ehhh, ik bedoel; Bedankt Hugo!
Plaats reactie