Advies aankoop draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Beste CNC-ers,

Allereerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Corné, momenteel 31 jaar. Dagelijks werkzaam in de industriele automatisering (aansturingen voor elektromotors, waaronder frequentieregelaars) als service engineer.
Als hobby werk ik bij mn ouders mee op de boerderij, met name het technisch deel (onderhoud/ reparatie machines). Sinds een aantal jaar hebben we een grote geisoleerde werkplaats.

Qua hobby heb ik helaas gekozen voor de opleiding elektrotechniek ipv mechatronica (vond ik te breed), maar daardoor nooit kennis genomen van draai en freesbanken.

Nu heb ik zo nu en dan een klusje voor de draaibank. Echter moet ik dat elke keer weer uitbesteden of aan iemand vragen, wat me tegen begint te staan. Ook heb ik wat bijgeklust bij een klein bedrijfje (vrienden die eigen machines maken voor mobiel verspanen) en kan ik mn uren verzilveren door gereedschap aan te kopen.

Nu zit ik te denken aan een tweedehandse draaibank. Niets tegen HBM, maar dat trekt me niet zo. Persoonlijk koop ik liever (voor hetzelfde geld) iets tweedehandse van een goed merk dan nieuw chinees. Qua richtprijs zit ik te denken aan een bank rond de 6000 euro ex btw met liefst al wat toebehoren erbij.
Het zal met name busjes en dat soort dingen draaien zijn, maar wie weet later ook assen. Bovendien koop je een draaibank voor het leven (bij hobbymatig gebruik) en wil ik liever niet tegen het feit aan lopen dat hij later te klein is (ruimte is niet het probleem).
Kunnen jullie advies geven wat een geschikte bank zal zijn?
Ik kwam bijvoorbeeld al een ENR champion (1250 mm TDC) tegen of Colchester Triumph 2500.

Tevens een andere vraag, wat is een goede manier om het draaien onder de knie te krijgen? Natuurlijk lukt dat niet op de 1 op andere dag en heb je daar veel tijd voor nodig. Maar ik ben ook bijvoorbeeld cursussen tegengekomen. Is dat wat?

Alvast bedankt.
Corné
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 11 sep 2021 21:46 Het zal met name busjes en dat soort dingen draaien zijn, maar wie weet later ook assen
Als je assen wilt gaan draaien, moet je rekening houden met de doorlaat (hoe dik kun je door de klauwplaat steken). Daarnaast moet de bank dan ook wel de lengte hebben voor die assen.
Het beschikbaar zijn van onderdelen als je er vanuit gaat dat dit de laatste draaibank is die je koopt, is ook niet onbelangrijk. Iets dat gangbaar is, heeft dan mijn voorkeur.
Je koopt gebruikt dan moet je rekening houden met (controleren van) slijtage van bed, geleidingen, spindels, kop, moeren, etc.
Cornedraai schreef: 11 sep 2021 21:46 Tevens een andere vraag, wat is een goede manier om het draaien onder de knie te krijgen?
Vooral veel proberen en niet bang zijn om een beitel(plaatje) te breken. Lezen op internet, video's kijken en dan zelf proberen of dat wat je ziet, werkt voor jouw draaibank met het materiaal dat je wilt draaien.

Al vast veel plezier er mee.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 11 sep 2021 23:02
Cornedraai schreef: 11 sep 2021 21:46
Cornedraai schreef: 11 sep 2021 21:46 Tevens een andere vraag, wat is een goede manier om het draaien onder de knie te krijgen?
Vooral veel proberen en niet bang zijn om een beitel(plaatje) te breken. Lezen op internet, video's kijken en dan zelf proberen of dat wat je ziet, werkt voor jouw draaibank met het materiaal dat je wilt draaien.
Maar een stabiele draaibank als basis is wel het belangrijkste.
Ik ben begonnen met een Emco Compact 8 en heb nu een Hembrug AI, eentje van zo ongeveer 65 jaar oud, maar het verschil tussen die twee is echt enorm. De Emco is dan toch echt maar een speelgoed ding terwijl de prijs elkaar niet eens ver ontloopt, als het Emco heet dan is het opeens stukken duurder, dat geldt ook wel een beetje voor Hembrug, maar dan zijn ze meestal wel wat jonger.

Kijk ook eens in de knowledge base hier, daar staan ook documenten in over draaien en draaibanken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door bartL »

Welkom op het forum Corne!

Ik denk dat jij en ik redelijk vergelijkbare producten willen verspanen (het wat grovere werk) en daarom vind ik je insteek al erg goed. Zoek naar een goede gebruikte bank. Ik heb dit destijds ook gedaan en kocht een mooie Elliott Omnispeed voor slechts €900,-. Deze kwaliteit kan je bij de chinees nooit halen voor dergelijke prijzen!
Mijn advies, houd de veilingsites in de gaten. Hier gaat soms mooi spul weg voor niet al te veel geld. En gezien jouw budget moet je daar zeker wat moois kunnen vinden. Je moet enkel wat geluk en geduld hebben.

Vwb het draaien onder de knie krijgen. Het belangrijkste is zorgen dat je gereedschap op centerhoogte staat, zorgen dat je begrijpt hoe je de voedingssnelheden van beitelplaatjes moet lezen en voor de rest gewoon beginnen en een beetje gevoel ermee krijgen.
Dan nog een veiligheidsdingetje, ik heb mezelf aangeleerd nooit de T-sleutel (of hoe heet dat ding) los te laten tijdens het inspannen van het werkstuk. Dus vast draaien en gelijk weer eruit halen en wegleggen. Zeker met deze wat grotere banken wil je niet weten wat er kan gebeuren als je hem er vergeet uit te halen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Cornedraai schreef: 11 sep 2021 21:46 Tevens een andere vraag, wat is een goede manier om het draaien onder de knie te krijgen? Natuurlijk lukt dat niet op de 1 op andere dag en heb je daar veel tijd voor nodig. Maar ik ben ook bijvoorbeeld cursussen tegengekomen. Is dat wat?

Alvast bedankt.
Corné
Afhankelijk van je lokatie is dit misschien wat.
https://www.lis.nl/lis-academy/practicu ... lbewerken/

Qua draaibank, klein heeft nadelen, maar groot heeft ook nadelen, kleine busjes draaien is best lastig op een bank van 1500 tdc en de verdere bouw van zo'n machine. (ook laag toerental en dergelijke)
Maar een iets grotere draaibank met 3 phase valt voor het hobby circuit meestal af, en is daardoor wel makkelijker aan te komen.


Wat me op de vraag brengt of er ook toerenversnellers voor in draaibanken bestaan (spantanghouder, 1000 toeren in 4000 uit). Maar dat is een heel ander verhaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door tuonov4 »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoi!.. allereerst Welkom hier.

Wat ik kan adviseren.. bedenk goed hoe groot de machine moet zijn.. en realiseer je dat je machine altijd te klein is..
Voor het draaien van Assen, is een draaibank met een wat grotere spindeldoorlaat inderdaad wel aan te bevelen, maar de lengte van een draaibank is vaak recht evenredig met de spindeldoorlaat.

Ga voor een "bekend merk" zodat je ook makkelijker aan onderdelen kan komen.. die Gazaneuve vind ik persoonlijk een mooie optie, maar mogelijk kun je een goedkopere machine vinden, en dan nog wat geld overhouden voor gereedschappen.
Je staat er van te kijken wat je soms aan gereedschappen nodig heb.. (momenteel ben ik bezig met een titanium hebbedingetje voor aan de sleutelbos.. en daar gebruik ik 8 gereedschappen voor.. heel de turret van Mijn EMCOturn 120 Vol! )
Conventionele draaibanken met een gereedschapsnelwisselaar, hebben dat probleem niet.. daar is het aantal gereedschappen onbegrensd :D
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Swake »

Inconel asje draaien op een HB575 in het begin van deze video (dat is zelfde model machine als eerdere aangegeven link op marktplaats):
https://www.youtube.com/watch?v=bV3A0NJ490I
When it fits stop using the hammer.
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Bedankt voor jullie reacties!

Die cursus lijkt me wel wat, vooral omdat het overdag is (en voor een cursus relatief niet duur).

Qua draaibank grootte is het een lastig iets. Het zal voornamelijk klein spul zijn, maar wellicht ook wat groter.

Wat zijn de beperkende factoren voor een grotere draaibank met kleinere werkstukken?

Qua beitels zit ik toch wel aan beitels met wisselplaten te denken, aangezien beitels slijpen ook een kunst apart is. Hier en daar heb ik gelezen dat je daar meer vermogen voor nodig hebt. Klopt dit en is dit misschien ook een overweging?

Nadeel van de HB575 is dat het particulier is. Degene die hem gaat betalen, wil graag een rekening hebben. En volgens mij is het ook de nieuwste niet meer of maakt dat niet uit?

Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... sPage=home

Of deze:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... =mympBuyer

Maar geen idee of het een bekend merk is qua kwaliteit / onderdelenvoorziening.

Nadeel volgens mij qua veiling is, je hebt achteraf geen aanspraak op en soms kun je hem alleen digitaal bezichtigen.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door staandeklok »

Naast alle andere reeds gegeven adviezen een kleine aanvulling.
Ik snap, dat je een vrij grote draaibank wilt, hetgeen ongetwijfeld bepaald zal zijn door de producten, die je wilt gaan maken.
Conventionele draaibanken zijn er in overvloed, maar let op leeftijd en oorsprong. Oudere grote banken, hebben bijna allemaal te lage spilsnelheden, omdat ze niet zijn gemaakt voor de moderne gereedschappen, die nu beschikbaar zijn.
Kleine assen en bussen vragen met de moderne draaibeitels een behoorlijke spilsnelheid, die dus op oude banken niet beschikbaar is.
Koop een bekend Europees of Japans merk bank en dus niet te oud. Minimale spilsnelheid van 2000 t/m moet haalbaar zijn.
Cazaneuve is een voortreffelijke grote draaibank, waar ook onderdelen voor verkrijgbaar zijn. De andere verwijzingen naar advertenties zou ik niet adviseren. Colchester is Engels en ook goed, mits metrische nonius. Draaibank moet altijd aangesloten staan en moet geprobeerd kunnen worden. Van sommige draaibanken zul je schrikken van de hoeveelheid lawaai, die uit de tandwielkast komt, zodat je die in ieder geval kunt laten staan. Slijtage van het bed kun je meten, maar dat voert te ver om hier allemaal uit te leggen.
Koop geen afgeragde productiebank. Neem een deskundige mee indien je ergens gaat kijken.
Kijk naar de mogelijkheden om draad te snijden(volledig norton) heeft de voorkeur, maar meestal moeten voor bijzondere draadspoed ook nog wisselwielen beschikbaar zijn.
Laat je niet met mooie woorden iets aansmeren.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door spinningwheels »

Cornedraai schreef: 12 sep 2021 19:06 Bedankt voor jullie reacties!



Qua draaibank grootte is het een lastig iets. Het zal voornamelijk klein spul zijn, maar wellicht ook wat groter.

Wat zijn de beperkende factoren voor een grotere draaibank met kleinere werkstukken?

Qua beitels zit ik toch wel aan beitels met wisselplaten te denken, aangezien beitels slijpen ook een kunst apart is. Hier en daar heb ik gelezen dat je daar meer vermogen voor nodig hebt. Klopt dit en is dit misschien ook een overweging?

Nadeel van de HB575 is dat het particulier is. Degene die hem gaat betalen, wil graag een rekening hebben. En volgens mij is het ook de nieuwste niet meer of maakt dat niet uit?

Wat noem je klein spul ? de een vind rond 20 al klein spul, maar een ander heeft het dan over asjes van 0.5 mm

Gewoon ervan uitgaan dat je wisselplaten gaat gebruiken, Dus je moet wel toeren kunnen maken.

HB575 Is een heel mooi ding , en een particulier mag ook gewoon een bon schrijven , alleen geen BTW gedoe.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

spinningwheels schreef: 12 sep 2021 23:18 Wat noem je klein spul ? de een vind rond 20 al klein spul, maar een ander heeft het dan over asjes van 0.5 mm

Nou.. ja... eh..
51603136_2120308824716634_4519915340544606208_n.jpg
Als je't zonder pincet kan pakken.. dan is het groot..🤪 voor mij dan.. voor anderen is klein werk, als je het zonder kraan in de machine kan krijgen..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 12 sep 2021 19:06 Qua beitels zit ik toch wel aan beitels met wisselplaten te denken, aangezien beitels slijpen ook een kunst apart is. Hier en daar heb ik gelezen dat je daar meer vermogen voor nodig hebt. Klopt dit en is dit misschien ook een overweging?
Voor iedere beitel is er een optimale snelheid en dikte afname. Beitelplaatjes kunnen heel wat meer hebben dan HSS en zijn gemaakt voor hoge snijsnelheden en stevige aanzetten. Dat gaat prima op een stalen as van 50 mm, maar bij een dun asje van 5 mm, kun je geen 2 mm afdraaien. Ook dan kun je wisselplaatjes gebruiken maar dat is niet optimaal. Dan gaat zo'n plaatje minder lang mee, komen er geen chips maar krullen vanaf en soms is de finish niet geweldig. Dan kun je altijd nog overschakelen naar HSS.

HSS slijpen is niet moeilijk. Ik heb een "diamant" steen en een paar malletjes voor de juiste hoeken. Daarmee is een beitel in een minuutje weer scherp. Toch gebruik ik de laatste jaren hoofdzakelijk beitelplaatjes.

Ik heb ook een klein HBM300 500W CNC/Manueel draaibank(je) Die kan met beitelplaatjes probleemloos 12 mm warmgewalst staal draaien op 2500RPM met een afname van 1mm (diameter) of aluminium op 500 RPM met een afname van 0.01 mm (diameter). Geen optimale condities voor een lange levensduur van de plaatjes en bij aluminium komen er ook nog krullen vanaf. Voor mij geen reden om uitsluitend HSS te gebruiken.
Mijn grotere draaibank 1.5kW gaat maar tot 1850 toeren en ik zou willen dat die 2500 RPM kon draaien. Een echt probleem is het niet!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Groot en klein is relatief.

Ik denk alles onder de 10 mm bij niet zo snel zou voorkomen.

Ik zat in eerste instantie naar deze bank te kijken (ondertussen voor iemand anders gereserveerd). Had dit bijvoorbeeld iets geweest?
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Qua snelheden, ik zie dat aluminium een hoge snelheid vereist. Wat voor toerental heb je bijvoorbeeld nodig voor aluminium bus te maken van 20 mm (buiten)? Of kan dit ook in de praktijk met een lagere snijsnelheid dan vereist?

Oh ja, ik heb een 3 fase 20 A stopcontact tot mn beschikking, dus dat zou geen probleem moeten zijn;).

En wat is gerenommeerd Europees / Japans merk?
Plaats reactie