ideeen voor geluidsdempende computerkast

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door Kjelt »

Ja als je cryptos mined en excessieve temperaturen moet afvloeien dan zou ik dit doen, 4000x efficienter dan luchtkoeling, 100x+ efficienter dan heatsinks met waterkoeling.

https://www.youtube.com/watch?v=YyKIZPuepl8
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Koelwaterleiding aanleggen lijkt me de enige echt werkende oplossing. Gewoon tyleen slang, 16 of 22 mm. En die pomp met afvoerradiator kun je gewoon in de kruipruimte of buiten kwijt. CV pomp er in en het loopt wel. (pak een regelbare, kun je de boel ook nog terug regelen als blijkt dat je overcapaciteit hebt)
Vooral niet bezuinigen op doorvoerdiameter, dat scheelt overal geluid (water of lucht)
Dan kun je de lucht in de kast ook nog met een radiator koelen. Die kan dan gewoon luchtdicht, lucht hoeft alleen intern rond geblazen, en de grootste hittebronnen doe je direct met waterkoeling.
Met een gesloten kast ben je ook van het stof af.

Het zou helemaal mooi zijn dat je de afvoerwarmte in de winter wel binnen kunt gebruiken.
Kijken of je een oude buitenunit airco op de kop kunt tikken als behuizing.

Hoeveel kW moet je eigenlijk afvoeren?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 04 sep 2021 09:31 Ja als je cryptos mined en excessieve temperaturen moet afvloeien dan zou ik dit doen, 4000x efficienter dan luchtkoeling, 100x+ efficienter dan heatsinks met waterkoeling.

https://www.youtube.com/watch?v=YyKIZPuepl8
Je kunt wel mooi zien waar de warmte vandaan komt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door Portje »

Toch wel leuker als een vissen bak
Mooie deur naar je werkruimte
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door DaBit »

Ik heb in mijn 'koel-de-boel-onder-de-min100' tijd nog wel eens een prijs aangevraagd voor die 3M Novec.
Nou, voor de prijs van een gallon van dat spul kun je ook een leuke freesmachine kopen...

Ook nog ooit overwogen om immersiekoeling te doen in butaan. Goed verkrijgbaar, goedkoop, systeemdruk valt dan wel mee. Compressortje om de immersieruimte rond atmosferisch te houden, dan zit je rond de 0 graden voor de vloeistoftemperatuur wat nog heel behapbaar is.

Maar je hebt zo een kilo of 5 aan brandbare koolwaterstof in je systeem te pakken, en dat was zelfs voor mij iets te gek.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door Bjornski1976 »

Wat ook belangrijk is met lucht koeling is de snelheid van de lucht. Het moet niet te snel om warmte te kunnen opnemen en ook niet te langzaam.

Waterkoeling is zeker een betere manier van koeling t.o.v. lucht. Phase change koeling misschien ook een goed alternatief.

Als je grotere fans kan laten draaien kan het toerental naar beneden en daarmee ook het geluid. Zeker met die kleine fans heb je veel geluid, hoge frequentie.

Je lucht invoer alvorens het de kast in gaat te chillen kan ook een hoop doen al is condens vorming een punt van aandacht. Dat geld voor iedere manier van koelen trouwen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2021 09:40 Koelwaterleiding aanleggen lijkt me de enige echt werkende oplossing. Gewoon tyleen slang, 16 of 22 mm. En die pomp met afvoerradiator kun je gewoon in de kruipruimte of buiten kwijt. CV pomp er in en het loopt wel. (pak een regelbare, kun je de boel ook nog terug regelen als blijkt dat je overcapaciteit hebt)
Vooral niet bezuinigen op doorvoerdiameter, dat scheelt overal geluid (water of lucht)
Dan kun je de lucht in de kast ook nog met een radiator koelen. Die kan dan gewoon luchtdicht, lucht hoeft alleen intern rond geblazen, en de grootste hittebronnen doe je direct met waterkoeling.
Met een gesloten kast ben je ook van het stof af.

Het zou helemaal mooi zijn dat je de afvoerwarmte in de winter wel binnen kunt gebruiken.
Kijken of je een oude buitenunit airco op de kop kunt tikken als behuizing.

Hoeveel kW moet je eigenlijk afvoeren?
In mijn geval zo'n 500 watt. De nieuwe server op de foto vreet onder full load 360 watt maar er komen nog meer computers in die kast.

Ja het alternatief voor wat ik bouwen wil dat is dus al even terug gevonden - dat is dus naar 't kantoortje waar de draaibank en CNC-freesmachines staan een waterslang aanleggen al zou ik die op een wat professionelere manier koelen dan. Dat wil je niet met een eigen pompje doen maar met iets wat enorme kracht heeft en een bak waar (gedemineraliseerd) water inkan. Wat kost zo'n ding - eurootje of 400. Dan wordt dit verder heel koude kantoorhok in 't najaar en de winter wel heel erg koud hoor. Dus alles bij elkaar is dat enorme operatie en wordt 't al snel prijzig, terwijl ik eigenlijk vandaag de zaak in CAD wilde aftimmeren en dan wat spulletjes bestellen/halen en kastje timmeren als de spullekes binnen zijn.

Wat verbeteringen aan de oude kast hier hebben 't leven iets verbeterd. Met gratis oscilloscoopsoftware op een mobieltje kun je toch aardig meten - vooral in combinatie met zo'n geluidsmetertje wat ik heb - al is het niet erg professioneel alles bij elkaar.

De lage geluiden van zo'n kast die heel goed hoorbaar zijn, zitten duidelijk onder het bereik van beide apparaten :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 04 sep 2021 09:31 Ja als je cryptos mined en excessieve temperaturen moet afvloeien dan zou ik dit doen, 4000x efficienter dan luchtkoeling, 100x+ efficienter dan heatsinks met waterkoeling.

https://www.youtube.com/watch?v=YyKIZPuepl8
Afgezien van dat je dan zot bent om dat met de hoge energieprijzen in Nederland te doen en dat je je eigen cpu's dan moet ontwerpen en er toch wel miljoen van wilt drukken dan - wat het gelijk operatie maakt waarmee je wat megawatts verbrandt - en iets wat qua investering miljoen of 50 kost om op te zetten - kijk dat gaat heel ver voorbij aan wat ik hier doe :)

Een fpga chip drukken zou overigens aanzienlijk minder kosten dan - daar moet je er ongeveer 1000 van drukken a 50 dollar per stuk - maar dat is gewoon te traag voor cryptomining.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tsja, ik vind het meestal zonde om energie te stoppen in oplossingen die geen oplossingen zijn.

En zo moeilijk hoeft dat echt niet te zijn, maar je kunt het natuurlijk wel moeilijk maken.

Tyleenslang, cv pomp hoeft de kop niet te kosten.

2 kranen en je kiest voor een radiator in kantoor om de warmte in de winder binnen te houden, en een radiator die je kunt koelen met een lekker oppervlak en buitenlucht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 sep 2021 17:52 Tsja, ik vind het meestal zonde om energie te stoppen in oplossingen die geen oplossingen zijn.

En zo moeilijk hoeft dat echt niet te zijn, maar je kunt het natuurlijk wel moeilijk maken.

Tyleenslang, cv pomp hoeft de kop niet te kosten.

2 kranen en je kiest voor een radiator in kantoor om de warmte in de winder binnen te houden, en een radiator die je kunt koelen met een lekker oppervlak en buitenlucht.
Ik hoef geen kilowatts weg te halen. Slechts halve kilowatt maximaal. Dat lukt met paar 120mm fans wel op 1800 rpm.

Slang naar ander kantoor had ik al bedacht rond 2008 toen ik enorm cluster nog wilde bouwen van 5 kilowatt ofzo. Dat strandde simpelweg in de kosten van het cluster.

De clusterhardware heb ik hier nog overigens (infiniband - op tegen de 60 gigabit zit dat en een switch die heel snel pakketjes verdeelt). Kijk in zo'n geval lukt 't binnen niet meer :)

Gros van het jaar is het niet snikheet en wil je de warmte binnen houden. Dit kantoorhok is vreselijk koud in de winter.
Dit kantoor kijkt uit op het noorden en zit onder de eikenbomen en hoogspanningskabels..
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

Bjornski1976 schreef: 05 sep 2021 17:09 Wat ook belangrijk is met lucht koeling is de snelheid van de lucht. Het moet niet te snel om warmte te kunnen opnemen en ook niet te langzaam.
Amai - where to start. Juist luchtkoeling wil je dus enorm veel lucht door de heatsinks of radiators pompen - dat koelt megabeter simpelweg. Maar ja er is een prijs in geluid dan. Vandaar dat ik zoals je op foto kunt zien in galerij en eerder hier gepost dus 2 noctua 120mm fans heb (2 PER RADIATOR DUS) die erg traag ronddraaien op hun hoogste snelheid en die vegen rond de 54cfm weg in theorie maar zelfs met zijn 2en op 1 radiator komt dat er dus niet doorheen - er komt dus een continue warme stroom lucht uit.

Vandaar dat de cores nu dus op 50 graden celcius lopen om die reden.

Iets hogere CFM door die radiators heen dat koelt dus stukken beter, maar maakt enorme herrie. De herrie wordt dan veroorzaakt door de lucht op de radiatorvinnen.

Als je echter iets hogere snelheid lucht er doorheen pompt koelt dat megabeter en dan krijg je die 50C dus terug naar 40C of minder.

Om dus lucht door de kast heen te pompen heeft Hugo dus gelijk dat je erg moet oppassen waarmee je dat doet.
Je hebt gewoon bepaalde druk nodig. Ik denk er met paar 120mm fans te komen (dus 2 in en 2 uitblazend) van zo'n 1800 rpm die stand alone zo'n 33 decibel geluid veroorzaken. Die hoor je dus echt wel als ze niet midden in de kast zouden zitten.

Als je stevig meer lucht erdoorheen wilt jassen zul je met stevigere oplossingen moeten komen. Hugo gebruikt dan radiale fans - maar die zitten niet onder de 60 decibel. Dat werkt natuurlijk wel goed. Is voor mij hier te luid.

Grotere ventilators die zijn veel luidruchtiger bij dezelfde waterdruk dan kleine ventilators.

Mijn ervaring met het testen van tig fans afgelopen 25 jaar dat beter koelen van computers toch hard speelt is dat 80mm fans voor computers het beste werken als je zo'n 100 watt van een cpu maximaal wilt weghalen. Een radiatortje van 8 cm die je echt voor handvol dollars op ali of op ebay koopt, dat kost echt niks - die haalt heel simpel 100 watt weg tegen weinig geluid. Een goede heatsink met 2x 80mm erop werkt ook heel goed daar afhankelijk van welk type cpu.

Bij de (server) cpu's van tegenwoordig die 145 of meer watt per stuk zijn zit je dus ineens met een probleem dan.
Want 120mm fans zijn gewoon niet ideaal qua druk die ze afleveren versus de herrie die 't veroorzaakt (indirecte herrie dus - herrie van de heatsink of radiator).
Waterkoeling is zeker een betere manier van koeling t.o.v. lucht. Phase change koeling misschien ook een goed alternatief.

Als je grotere fans kan laten draaien kan het toerental naar beneden en daarmee ook het geluid. Zeker met die kleine fans heb je veel geluid, hoge frequentie.
Dat is dus heel ingewikkeld om voor elkaar te krijgen. Je hebt gewoon een bepaalde kracht nodig om door zo'n radiator lucht heen te blazen. Ervarnig hier leert dat als je 2 fans van elk rond de 1.x mm H2O druk hebt dat je maar met moeite door een radiator of heatsink van een computer heenkomt.

Een 180mm fan op 700 rpm maakt zelfde geluid als een 80mm fan die 2.2 mm h2o levert. De 80mm fans zijn dus meest ideaal normaliter bij computers om ze stil te krijgen en toch die lucht door die heatsink/radiators heengepompt te krijgen.

Je hebt gewoon toch die kracht nodig om er doorheen te blazen.
Je lucht invoer alvorens het de kast in gaat te chillen kan ook een hoop doen al is condens vorming een punt van aandacht. Dat geld voor iedere manier van koelen trouwen.
Een chiller kan natuurlijk simpeltjes kilowatts koelen maar is echt overkill hier en maakt zelf veel te veel geluid tenzij je 'm ergens anders poot. Dan is het gros van de tijd hier steenkoud in 't kantoor. Verwarming gaat niet echt aan. heel soms als 't vriest. De computers houden 't hier heet in principe.

De zaak stil krijgen lijkt het op dat mijn standaarden qua decibel heel wat lager liggen dan gros hier. Ik wil niks horen vooral geen chiller die enorme herrie maakt in hok hiernaast :)
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door Goudgele »

Al eens gedacht aan een carriere als auteur? :P
Altijd wonderbaarlijk om te lezen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door Kars-cnc »

diepchess schreef: 06 sep 2021 18:25 Vandaar dat de cores nu dus op 50 graden celcius lopen om die reden.
Dat is best koel! Er even vanuit gaande dat dit de temperatuur is die de on-chip temperatuursensor aangeeft. Dit soort processoren mogen best zo'n 70 graden worden. Daar zitten ook helemaal geen nadelen aan, je CPU gaat echt niet beter presteren als hij koeler gehouden wordt. Ook de levensduur verandert niet wezenlijk. Het grootste risico is waarschijnlijk de interne temperatuur beveiliging die boven een bepaalde temperatuur de klok frequentie gaat reduceren om schade te voorkomen, nou ja, hoe erg kan het zijn...

Ik zou de ventilatoren wat langzamer zetten. Dan is je lawaaiprobleem waarschijnlijk al weg.
Plaats reactie