ideeen voor geluidsdempende computerkast

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

Hallo!

Jaar of 8 a 10 geleden heb ik een computerkast gebouwd die fiks wat geluid weghaalt waar ik 2 computers in kwijt kan.

De huidige kast:

23748

Nu werkt die prima - maar zo enorm veel geluid haalt die niet weg. Wil nu betere kast ontwerpen.
Vooral ook mijn nieuwe server die iets meer geluid maakt - met name lage geluiden door de waterkoeling.

De nieuwe server: 23747

Op internet waaronder uitgebreid youtuben vond ik afgelopen weken niet zoveel.

Nu ben ik wat filmpjes afgegaan van hoe wanden geluidsarmer gemaakt worden. Van hoe je wanden isoleert daar is veel over maar een computerkast bouwen waar je ook rond de 160 cfm in en uit blaast daar zie je toch echt hard niets wat voor mij zou werken.

Mijn oude kast is feitelijk gewoon een houten kast met aan binnenkant wat matten geplakt. Dat haalt wel stevig wat weg vooral de hoge tonen - maar dat is gewoon met de nieuwe server niet meer genoeg. Hem in andere kamer neerzetten gaat hier ook niet functioneren. Daar is gewoon te weinig plek voor in andere kamers afgezien van dat je dan weer zit met andere problematiek als lange DVI kabels terwijl die al meter of 5 zijn en actieve USB versterking wat al tot de limit hier is gepushed.

Ik sta open voor allerlei suggesties daar. Het nieuwe idee is meer een soort van: "alleen massa werkt" type idee. Maar ik zit erg in mijn maag met hoe lucht in en lucht uit te doen.

160 CFM zeg pak 'm beet zo'n 275 kubieke meter er uur moet er hard doorheen geblazen worden. Dat kan met 2 x 2 ventilatortjes van 120 mm.

Het huidige idee is dikke wanden creeren. Buitenkant 18mm dikke spaanplaat, binnenkant 50mm isolatiemateriaal en gipsplaat 12.5mm.

Als isolatiemateriaal wil ik metisse gebruiken van de Gamma.
Weliswaar zou rockwool hetzelfde effect kunnen hebben en ik gebruik al iets wat enorm lijkt op rockwool in de huidige kast met dun laagje plastic eroverheen - maar ik ben gewoon niet kapot van de rockwool - zou het wel 50 euro goedkoper maken.

In de CAD heb ik dit getekend als 80mm dikte terwijl 't in werkelijkheid 75.5 oid kan gaan worden.

Waar het om draait zijn de lucht ingang en vooral de uitgang. Dat zijn dus 2 ventilators die inblazen die donkergrijs getekend zijn als blokje van 240x120mm en de rest is redelijk logisch.

Mijn huidige kast heeft 2 dikke kastdeuren (met rockwool aan binnenkant dus). Geweldig als je vaak in de kast wilt kijken. Een timmerman met 40 jaar ervaring lukt dat ook vast bij het nieuwe ontwerp, maar wat ik destijds niet wist is dat gaatje van 1% dus 50% van het geluid eruit jast. Ik wil daar nu 1 deur gaan gebruiken. Hoe die vast te zetten of de scharnieren zoek ik ook nog ideeen voor. Er is in kantoor niet echt ruimte om ver open te zwaaien.

Belangrijkste zijn de luchtgaten. Lage geluiden hebben enorme lengtes maar in hoeverre het huidige schetsje die gedempt worden weet ik niet.

Dat dit de hoge geluiden redelijk goed dempt ben ik wel vrij zeker van.

De weg die de lucht in het schetsje dient af te leggen ben ik niet zo zeker van. Op zoek naar ideeen en ervaringen daar!

23746
23745
23744
23743
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

Oh p.s. de huidige kast blaast aan onderkant dus lucht naar boven met 3 ventilatoren van 180mm.
En blaast aan bovenkant lucht eruit met 3 ventilatoren van 180mm.

In theorie is dat zo'n 300 CFM - maar dat is alleen theoretisch gesproken. Die ventilatoren zijn niet zo krachtig dus als er 100 CFM uitkomt is 't veel.

Heb een stofscherm aan bovenkant sinds paar dagen - maar erg veel stof komt daar niet in te zitten.

De geselecteerde ventilatoren nu 1800 rpm (highflow.nl verkoopt ze ondermeer) van 120x120mm scythe blaze in het kladtekeningetje die zijn veel sterker zo'n 2.5 mmH2O kunnen die waterspiegel omhoogtillen. Dat is ruim 2.5x meer dan de huidige ventilatoren.

Hoop dat dat dus ook geen stofzuigergeluid gaat produceren.

De oude ventilatoren zitten bijkans aan buitenkant kast en 3 naast elkaar hoor je wel. De nieuwe ventilatoren zitten weggemoffeld in de kast. Hoewel ook dat niet ideaal is. De bovenste 2 ventilatoren in het kladje zorgen ervoor dat de ventilatoren van de radiatoren er recht onder zitten. Dus takkegeluid daarvan kan dan weer via het gat wat eruit gezaagd is in het kladje voor de ventilatoren, makkelijker eruit komen.

Dus echt ideaal is het allemaal niet. Op zoek naar ideeen!

p.s. opmerking - in het nieuwe kladje nog niet getekend is iets om de kabels naar buiten te laten komen noch getekend is een aanbouw aan rechterkant voor een tapestreamer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vraag lijkt eigenlijk op die van Sven een weekje geleden.
De zoekterm is 'suskast' daar kun je veel opsteken hoe je een goede lucht doorlaatbaarheid maakt met geluiddemping.
En verder natuurlijk 'zwevende vloer' (of zwevende kast)
En je waterkoeling kun je natuurlijk wel verder weg zetten. Ik heb het gevoel dat je in het circulatie stuk van de waterkoeling wel behoorlijk geluid kunt besparen met betere dimensionering van de componenten.

Ik zou 1 goede slakkenhuis ventilator nemen, die kan veel beter met drukopbouw omgaan, loopt veel stiller, die moet dan aan de inblaaskant. Dan praat je over kubieke meters ipv voeten. En jij hoeft niet te woekeren met inbouwdikte e.d. dus kun je de meest optimale type ventilator nemen.
Zo'n centrale huisafzuiging doet dat al voor je, de nieuwere zijn ook nog eens traploos regelbaar.
(2e hands op marktplaats meestal voor €25.- kun je eerst wat testen)
Als je grafiekjes gaat vergelijken moet je niet naar de cfm kijken, maar ook naar de druk waarbij die dat kan, dan wordt het in ene duidelijk dat je andere ventilatoren nodig hebt.
En dan zorgen dat je in de zomer die lucht naar buiten kunt blazen.

Ooit dit gebouwd voor een mobiele testopstelling die nogal veeleisend was met de koeling.
De rest er om heen kan/mag ik helaas niets van laten zien.
luchtverplaatsing.jpg
mid-koeling.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 sep 2021 16:56 Vraag lijkt eigenlijk op die van Sven een weekje geleden.
De zoekterm is 'suskast' daar kun je veel opsteken hoe je een goede lucht doorlaatbaarheid maakt met geluiddemping.
En verder natuurlijk 'zwevende vloer' (of zwevende kast)
En je waterkoeling kun je natuurlijk wel verder weg zetten. Ik heb het gevoel dat je in het circulatie stuk van de waterkoeling wel behoorlijk geluid kunt besparen met betere dimensionering van de componenten.

Ik zou 1 goede slakkenhuis ventilator nemen, die kan veel beter met drukopbouw omgaan, loopt veel stiller, die moet dan aan de inblaaskant. Dan praat je over kubieke meters ipv voeten. En jij hoeft niet te woekeren met inbouwdikte e.d. dus kun je de meest optimale type ventilator nemen.
Zo'n centrale huisafzuiging doet dat al voor je, de nieuwere zijn ook nog eens traploos regelbaar.
(2e hands op marktplaats meestal voor €25.- kun je eerst wat testen)
Als je grafiekjes gaat vergelijken moet je niet naar de cfm kijken, maar ook naar de druk waarbij die dat kan, dan wordt het in ene duidelijk dat je andere ventilatoren nodig hebt.
En dan zorgen dat je in de zomer die lucht naar buiten kunt blazen.

Ooit dit gebouwd voor een mobiele testopstelling die nogal veeleisend was met de koeling.
De rest er om heen kan/mag ik helaas niets van laten zien.
luchtverplaatsing.jpg
mid-koeling.jpg
Dank heel nuttige tips.

Wat betreft de waterkoeling - Ja ik had dus afgelopen 10 jaar al enorm op geluid bespaard bij de waterkoeling door niet meer eheim pompen te gebruiken maar dus de kleinst mogelijke pompjes - die maken veel minder geluid. Nadeel is dus dat dan de pomp heel dicht bij moederbord moet staan omdat ze dan niet zoveel Z-hoogte kunnen overbruggen.

Zal eens op onderzoek gaan richting de slakkenhuis ventilatoren - dat is goede tip!

De radiatoren gebruiken overigens noctua ventilatoren - 2 ventilatoren aan elke kant. Nu zijn die wel wat ouder - zal eens wat geld uitgeven en nieuwe kopen en zien of dat ook wat geluid reduceert - maar erg veel zoden zet dat niet aan de dijk.

Overigens ik had op youtube geleerd dat bij het bouwen van de wanden dat de dingen op elkaar bevestigen met speciale groene lijm heel nuttig is - dat maakt de wanden an sich 5 decibel beter.

edit - misschien eens zo'n slakkenhuis ventilator zien te pakken te krijgen en kijken of ik die in de huidige kast kan inbouwen. m.a.w. eens de huidige kast met wat upgrades aanpakken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Huidige kast gebruiken om verschillen te testen is natuurlijk het mooist, dan heb je eerlijk vergelijkmateriaal. En ik zou een waterkolom drukmeter in de kast bouwen, ook voor het vergelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 sep 2021 21:35 Huidige kast gebruiken om verschillen te testen is natuurlijk het mooist, dan heb je eerlijk vergelijkmateriaal. En ik zou een waterkolom drukmeter in de kast bouwen, ook voor het vergelijk.
neem aan dat jouw constructie daar heel wat groter is dan de mijne.

Ja ik weet dat 2.5mm H2O druk van ventilatoren aan beide kanten dat ramt de lucht er wel doorheen - no problem.

De blauwe silverstone fans van ik meen 180mm die ik er nu in heb zitten in de oude kast waren bij aankoop al een teleurstelling. De computerzaak hier in Veenendaal waar ik ze bij gekocht had in Veenendaal wilde ze, dag na aankoop, niet terug toen ik ze destijds gekocht had. Had de maanden/jaren ervoor voor fiks wat geld andere onderdelen gekocht daar. Toch Claimde dat figuur dat bedrijven geen recht op retour hadden. 200 euro kostten 8 van die ventilators destijds. Keihard die computerzaakjes. Fiks wat fabrikanten van ventilators gebruiken bingogetallen om de CFM te beschrijven die hun ventilators leveren. Bekende truuk is dat ze niet zelden dan 13.2 volt pakken of met andere woorden maximale voltage wat ventilator aankan en daarbij dan gaan creatief gaan meten.

Slakkenhuisventilatoren - tja die kreet kende ik niet - radiale ventilators wel. Die zijn allemaal erg luidruchtig die ik daar heb maar misschien heeft iemand een tip voor eentje die weinig decibelletjes produceert.

Zelfs hele kleine slakkenhuisventilatortjes die ik heb hier en de RPM versus CFM conversie daarvan is niet erg gunstig. Dus hele hoge toeren nodig en er is gewoon toch een knalharde waarheid dat voor elke diameter er kritische RPM is van ventilatoren waarboven het geluid te luid wordt om echt makkelijk te dempen.

Die scythe 12 cm ventilators 1800 rpm zie ik wel zitten in dit opzicht. Heb er hier 1 die iets lagere rpm heeft dan dat en die knalt de lucht er ook makkelijk doorheen. Vraag is alleen of de constructie zoals getekend of de luchtgangen an sich zich wel stiletjes gedragen. Het geluid van de ventilators die de lucht er doorheen jassen is dus niet zozeer het probleem maar hoe de lucht botst op de constructie - daarvan weet ik niet zeker of het het geluid versterken gaat dan wel goed dempt.

Qua uittekenen ben ik ook niet zo kapot van getekend schetsje. Let wel dat ik door miskleunen uit verleden geconfronteerd goed snap dat de totale vierkante hoeveelheid decimeters niet mag versmallen - bottlenecks is heel slecht idee en dat de intake ook stukken ruimer is dan nodig.

Ben benieuwd ook welk stofrooster je bij de intake hebt geplaatst - ik heb hier pas iets gekocht wat een computer fijnstoffilter heet te zijn - maar er hoopt zich totaal geen stof op terwijl er toch wel wat stof in de kamer is (al zuig ik natuurlijk wel af en toe en had ik ook de onderkant van de kast heel goed leeggezogen onlangs - dus dat zou het ook kunnen verklaren).

Stofzuigerzakken helpen daar niet - dan heb je wel zo'n enorme kracht nodig en dus een slakkenhuisventilator die belachelijke hoeveelheid geluid maakt - dat is kansloos. Zoek iets waar lucht makkelijk doorheen kan maar wat toch wel wat stof eruitfiltert.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: 01 sep 2021 23:39
neem aan dat jouw constructie daar heel wat groter is dan de mijne.
dat valt tegen, was in een mobiel 19" rekje, maar de koel-eisen waren extreem
Ja ik weet dat 2.5mm H2O druk van ventilatoren aan beide kanten dat ramt de lucht er wel doorheen - no problem.
maar daar moeten ze wel een hoop herrie voor produceren, zo'n woonhuis afzuiger doet dat op z'n sloffen zonder herrie

Slakkenhuisventilatoren - tja die kreet kende ik niet - radiale ventilators wel. Die zijn allemaal erg luidruchtig die ik daar heb maar misschien heeft iemand een tip voor eentje die weinig decibelletjes produceert.
met de juiste dimensionering moet dat wel mee vallen
Qua uittekenen ben ik ook niet zo kapot van getekend schetsje. Let wel dat ik door miskleunen uit verleden geconfronteerd goed snap dat de totale vierkante hoeveelheid decimeters niet mag versmallen - bottlenecks is heel slecht idee en dat de intake ook stukken ruimer is dan nodig.
Als je een goed fabrikaat hebt, is er ook een druk / volume grafiek, dus als je de druk meet weet je het echte verplaatste volume, die volume's van jouw toegepaste fans zijn waarschijnlijk gegeven zonder tegendruk. Zo'n slakkenhuis ventilator kan heel goed met tegendruk omgaan, andere ventilatoren storten dan in
Ben benieuwd ook welk stofrooster je bij de intake hebt geplaatst - ik heb hier pas iets gekocht wat een computer fijnstoffilter heet te zijn - maar er hoopt zich totaal geen stof op terwijl er toch wel wat stof in de kamer is (al zuig ik natuurlijk wel af en toe en had ik ook de onderkant van de kast heel goed leeggezogen onlangs - dus dat zou het ook kunnen verklaren).
In die betreffende opstelling zat geen filter (kort durende testen), in het verleden wel gedaan bij servers, met gevouwen papierfilter cassettes. (die ze ook in luchtreinigers toepassen), je hebt natuurlijk veel oppervlak papier nodig om geen weerstand te hebben. Misschien een hepa filter. (die moesten wel vaak vervangen omdat ze vol zaten)
IK zou alleen maar in blazen, wat er in komt gaat er ook uit dus weg zuigen lijkt me zinloos.

zomaar een paar types.
https://docs.rs-online.com/237c/0900766b816e943f.pdf
https://www.farnell.com/datasheets/197576.pdf
https://www.farnell.com/datasheets/2786274.pdf
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

Nu die afzuiging van huizen vind ik enorm luidruchtig vaak op de plek waar het apparaat staat - en dan ook nog lage zoemtoon vaak :)

Maar zal eens kijken naar wat daar te koop is, want alles oplossen met 1 inblazer is an sich natuurlijk een prima idee versus aan beide kanten 2 ventilators hebben zitten die elkaar qua geluid ook weer versterken.

De ventilatoren die ik op oog heb weet ik van hoeveel decibel ze produceren kaal want ik heb al jaren naturlijk van een dozijn verschillende fabrikanten ventilators. Die verslijten te snel. Voor computers vaak meest ideaal is 80mm fans - maar bij zo'n server die honderden watts vreet keer ik weer terug bij ' t oude probleem hoe 't op te lossen met veel hogere CFMs die er in de praktijk doorheen komen.

De druk tegendruk heb je absoluut gelijk in - de silverstone fans 700 rpm ik meen 180mm die in de oude geluidskast zitten, die zijn daar echt kansloos. die leveren op papier 1.0mm h2o maar dat is dan vast weer gebaseerd op 13.2 volt geleverd krijgen in 't luchtledige gegokt door een Indier in dienst van die fabrikant.

Deze scythes zijn in theorie 33 decibel bij 1800 rpm.

Uit ervaring weet ik dat als je daar boven de 2.0 mm h2o scoort en je zet ventilator bij ingang en uitgang dan knal je door fiks wat constructies veel lucht heen waaronder ook radiators en heatsinks met dunne luchgangetjes.

Let wel dat gaat dan om niet afgeknepen luchtgangen. De rackmount fans zijn nog veel sterker maar natuurlijk belachelijk gehorig. Die creeren overdruk door met 1 ventilatortje met 15k rpm in te blazen en een 2e direct erachter die 10k rpm is. Dat geeft vreselijke herrie.

Op het moment dat je overdruk hebt in een kast dan is alleen inblazen inderdaad het meest effectief.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

p.s. hepa filters is echt kansloos - daar heb je zoveel druk voor nodig om doorheen te komen. Heb dat hier getest ook aantal jaar terug met enorm sterke luidruchtige deltafans, die ooit in de overklokkersscene enorm gebruikt werden. Die komen er niet eens doorheen. Dat lukt alleen met enorm luidruchtige radiale ventilatoren als we praten over kleine ventilatoren.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

Al die radiale/centrifugale slakkenhuisventilatoren die ik kan vinden - ook de heel dure - die zitten zo op 60 decibel of meer. Produceren vooral veel geluid in de lage bereiken - juist het lastigste om te dempen en waarvoor ik de hele kast bouw :)

Dat is bij de allerkleinste daar die rond de 200 m^3 / uur ventileren.

ze zijn wel wat makkelijker in zo'n kast te plaatsen dan de 2 x 2 fans die ik had ingetekend. De merknamen zitten snel op 180 dollar per stuk overigens - ook vrij steep.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door Kjelt »

Ik heb vier jaar terug een BeQuiet tower behuizing gekocht, daar zitten geen 12cm maar geloof 20cm BeQuiet fans in boven en onder en voor en achter (zelf te kiezen welke je installeert). Er zit een 1080ti gamekaart in i7 processor met grote Noctua koelvin en Noctua fans en tenzij je insane game mode 4k 60fps doet waarbij de grafische kaart fans op hoge toeren draaien, hoor ik niet eens dat hij aanstaat. Dus ja je kunt alles zelf bouwen en verzinnen maar er zijn legio kant en klare oplossingen. Gewoon even op het tweakers forum vragen, of reviews van kasten lezen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door Portje »

idd zijn er mooie stille kasten te koop
Ik gebruik al jaren een aantal Antec P193 kasten.
Daarin zitten standaard:
- 1 x Rear 120mm TriCool™ exhaust fan
- 2 x Top 140mm exhaust TriCool™ fan
- 1 x Side 200mm Big Boy 200™ fan for dual video cards
en heb er nog:
- 1 x Lower chamber 120mm TriCool™ fan
- 1 x Front 120mm fan for HDD
- 1 x Middle 120mm fan for video card
bijgeplaatst.
Die kasten hoor ik niet.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 03 sep 2021 12:48 Ik heb vier jaar terug een BeQuiet tower behuizing gekocht, daar zitten geen 12cm maar geloof 20cm BeQuiet fans in boven en onder en voor en achter (zelf te kiezen welke je installeert). Er zit een 1080ti gamekaart in i7 processor met grote Noctua koelvin en Noctua fans en tenzij je insane game mode 4k 60fps doet waarbij de grafische kaart fans op hoge toeren draaien, hoor ik niet eens dat hij aanstaat. Dus ja je kunt alles zelf bouwen en verzinnen maar er zijn legio kant en klare oplossingen. Gewoon even op het tweakers forum vragen, of reviews van kasten lezen.
Wat je ziet op de foto zijn 4 noctua fans van 12 cm die ik gebruik voor de waterkoeling. Dat zit in de kast nu dus.

Met zo'n bequiet behuizing voer je geen 360 watt + wattage gpu van een 2 socket machine simpeltjes af.
Hij vreeet hier dat dus continue 24/24 :)

Er draait priemgetalsoftware op lage prioriteit op ondermeer...

https://primes.utm.edu/bios/page.php?id=4088

Overigens heb ik ook wat van dat soort behuizingen hier - dat zijn toch feitelijk wel allemaal luchtkoelingsoplossingen.

Die fans die ik hier heb van noctua samen met de heatsinks die op fiks wat sockets passen (en die zijn nu overal uitverkocht voor wat het waard is) die ga ik met zekerheid verkopen. Luchtgekoeld kreeg hij 't gewoon niet gekoeld hier. Zou wel werken met hoge rpm fans van 12 centimeter op de heatsinks - maar niet met die noctua's van rond de 54 cfm per stuk.

2 noctua's per radiator houden een enkele socket dus wel op temperatuur. Waterkoeling werkt gewoon zo fantastisch beter dan luchtkoeling. Dus luchtgekoeld onder wat load: 75-78 graden en watergekoeld 50c.

watergekoeld met machine in de kast: 52c.

Let wel: dat is hoogste temperatuur van dus 1 van de 44 cores.

De eisen voor een server die stabiel 24/24 crunched en bijna niet hoorbaar dient te zijn liggen heel hoog.
Ik leg de lat wel hoog in dat opzicht noodgedwongen.

Denk dat ik gewoon nieuwe kast bouw en dan zien we wel hoeveel geluid die produceert versus oude kast.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ideeen voor geluidsdempende computerkast

Bericht door diepchess »

Portje schreef: 03 sep 2021 13:07 idd zijn er mooie stille kasten te koop
Ik gebruik al jaren een aantal Antec P193 kasten.
Daarin zitten standaard:
- 1 x Rear 120mm TriCool™ exhaust fan
- 2 x Top 140mm exhaust TriCool™ fan
- 1 x Side 200mm Big Boy 200™ fan for dual video cards
en heb er nog:
- 1 x Lower chamber 120mm TriCool™ fan
- 1 x Front 120mm fan for HDD
- 1 x Middle 120mm fan for video card
bijgeplaatst.
Die kasten hoor ik niet.
Gros van die kasten past dit moederbord niet in - maar geen van die kasten is geluidsgedempt op enig effectieve manier. Dus de luchtafvoer lijkt misschien impressive - maar nergens wordt 't geluid gedempt in dat soort kasten.

ik ken wat van die antec kasten overigens wel goed. Er is ook zo'n watergekoelde oplossing van ze. Dat maakt een enorm koelkast geluid dat ding.

Eerste keer dat ik met soortgelijke kasten geconfronteerd werd (van destijds heel andere fabrikant - edit: dat was kryotech destijds voor alpha's 21164 die op 767Mhz toen overklokt werden met die kryotech) dat was in 1997. In die tijd werd er nog op -45c gekoeld overigens. Vanuit mij gezien was nuttigste toepassing daarvan dat je de blikjes coca cola er heel snel mee koud kreeg :)

Hedendaagse cpu's koel je op kamertemperatuur. Dat was in jaren 90 nog anders :)

Anyway - niks van die kasten is geluidsgedempt. Als jij ze niet hoort dan heb je 'r geen server ingebouwd zoals ik hier run die ook erg efficient gebruik maakt van de cpu's. De load hier is nonstop 93% - 95% op 44 cores.

Dan is er nog iets met servermoederborden. Die moeten zelf fiks wat airflow krijgen. Al dit soort kasten voorzien daarin niet. De rackmounts wel door overdruk te creeren - terwijl al deze kasten dus onderdruk creeren in binnenste van de kast.

Onderdruk op dit serverbord wil ik niet. Ik wil overdruk. Het verschil lijkt misschien klein maar het is echt levensgroot verschil. Al die rackmounts werken op overdrukbasis. Dat is hoe je servers koelt. Van die kasten die leuk voor gamers zijn en 't paar uur uithouden stabiel is heel mooi en leuke kasten - maar ze 'stil' noemen - ze zijn niet geluidsgedempt zelfs.

Ik heb hier ook wel wat van die kasten staan. Zo heb ik 'r hier 1 van thermaltake bijvoorbeeld. Daar past dit moederbord wel in. Maar mijn oplossing op een tafel - zie foto daarvan eerder gepost - die is megastiller al dan als hij in zo'n kast zit. Dan maakt zo iets vet meer herrie (en op basis van onderdruk). Zitten wel redelijk ok stoffilters in overigens, die ook redelijk werken. Dat is waarom ik 't niet in kasten meer inbouw sinds een jaar of 10. niet-servers stop ik wel in standaard computerkastjes.
Plaats reactie