Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door hobbycnc23 »

Ik heb vrijdagavond, 20 aug., een flinke aanval van draaiduizeligheid gehad en ben gelukkig herstellende. Het waren vreselijke dagen, je kunt je ogen niet openen of je hoofd bewegen!
Het gaat met rust en speciale draaiduizeligheid fysio over. Door die rust in bed kreeg ik er ook nog jicht in mijn voet bij. Het medicijn Prednisolol heeft weer zijn werking bewezen en ben van de pijn af, na een weekje moeten de naweeën van de duizeligheid ook over zijn.
Nu ik wat tijd heb om wat te posten het volgende:
Is het een idee om hier op dit geweldige forum een nieuw onderwerp “ wat heb ik gemaakt” of “wat ben ik aan het maken” te starten.
Ben eind volgende maand 3 jaar lid en heb van dit forum ontzettend veel geleerd. Als dank doe ik elk jaar een donatie.
Aanleiding om lid te worden is de bouw van een RC modelboot. Had gereedschap nodig om netjes de spanten te kunnen maken. Heb eerst een jaar gebouwd aan mijn cnc portaalfrees en de daarop volgende twee jaar aan het bootje.
En dat bootje daar ben ik nu een beetje trots op en lijkt mij leuk om dat met jullie te delen. Iedere hobby-ist heeft dat wel denk ik. Natuurlijk ben ik ook trots op mijn machientje waar ik van alles mee maak.
Dus zo kom ik op de gedachte het onderwerp “ wat heb ik gemaakt” te plaatsen, om reaktie, op- en aanmerkingen en advies te krijgen. Of Ooooo wat leuk, dat heb ik ook al eens gemaakt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door Kjelt »

Allereerst sterkte en beterschap gewenst.

Wat betreft "wat heb ik gemaakt" er zijn algemene topics voor werkstukken zoals deze bv:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=1993

Maar er zijn meer mensen die hun eigen topic aanmaken om hun "avonturen" te delen en ik persoonlijk vind dat altijd leuk om te lezen als er ook wat fotos of videos bij staan (dat vind ik zelf wel belangrijk voor het sappige ;) ).
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door TomAndKobus »

Beterschap! Ik hoop dat je weer snel je hobby kan oppakken.

Het is altijd leuk om te zien wat anderen doen en maken. Gewoon een topic maken en mensen gaan dat wel volgen als ze geïnteresseerd zijn. Ik zou dat bootje wel willen zien. Misschien heb je een filmpje als je aan het varen bent.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door joopbos »

Ik heb vrijdagavond, 20 aug., een flinke aanval van draaiduizeligheid gehad
Ik heb dat vorig jaar ook gehad.
Een neuroloog heeft mij daar in 15 minuten van afgeholpen dmv De Epley manoeuvre.

https://sjgweert.nl/patienten/folders/k ... -manoeuvre

Ik heb daarna nog een paar weken, bij snel opstaan, een licht duizelig gevoel gehad, maar daarna helemaal over.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door serum »

Zow. Dat is schrikken. Mijn Moeder en een kennis van mij hebben iets soortgelijks gehad. Die duizeligheid is bij beiden weer volledig weg. Ik ben begin maart gevallen met de fiets. over de kop, hoofd op de grond. reden was een winegum. Die plakte aan de voorband, duwde het spatbord op de winterwielrenfiets omhoog, het bevestigingsstangetje bleef achter de mechanische schijfrem zitten en daardoor stond in een kwartslag mijn voorwiel stil. Ik ben gelanceerd en omdat mijn voeten vastzaten heb ik de fiets op mijn beurt een zwieper gegeven, die lag al stuiterend een meter of 60 verder.

Nou weet ik ondertussen dat dit forum niet echt de plek is om over je emoties te praten :mrgreen:

Na een minuut of 15 kwam ik bij de ambulance. Kan mij heeeel vaag herinneren dat ik ergens bij ben geweest om een 'lekker plekje' te zoeken, wat neerkwam op midden op het fietspad. Toen ik half bij kwam in de ambulance was mijn gehoor rechts niet fijn. Dat heeft een paar maanden geduurd, met een flinke piep erbij. Slecht van geslapen, piep leren accepteren, gelukkig is mijn gehoor weer goed, luister graag muziek. Alles is gelukkig rechtgetrokken. Foto's in het ziekenhuis 'scheurtje in de schedel'. Nu, een half jaar later, ben ik er nog hevig van onder de indruk. Schouder is nog niet optimaal, maar begint langzaamaan goed te komen. Ik beleef mooie dingen intensiever, Kon altijd al goed genieten van het leven en voor mij dierbaren, maar dat heeft het wel even flink op scherp gezet. Ik ben net terug van een paar weken vakantie met de familie, daarna met mijn zus een week bergwandelingen gemaakt in Oostenrijk. Leven is fragiel, moeilijk om te bepalen hoe fragiel, als alles 100% operationeel is. Er is niemand die op zijn sterfbed ligt en wenst dat ie meer geld had en harder had gewerkt. Soms wel even goed om bij stil te staan. Naarmate je ouder wordt is die vanzelfsprekendheid dat je dingen kan doen voorbij. Maak er geen plicht van om iets te moeten doen, maar samen mooie herinneringen maken is wel het minste dat je kan doen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door TomAndKobus »

wow Serum, je hebt heel wat meegemaakt. Bij dit soort verhalen sta ik altijd even stil en val ik even stil. Wel zeer blij dat je er weer goed boven op bent gekomen. En je schouder zal hopelijk ook weer goed komen. Iedereen maakt zo zijn dingen mee. Ik kan er over mee praten. Heb zelf een zwaar ongeluk gehad in de Poolse bergen en loop sindsdien met een deuk in mijn hoofd. Het was uitzonderlijk dat ik het heb overleefd. En ik kan wel meer vertellen, maar nu even niet.....

Nogmaals ook aan Hobbycnc23 wordt gezond en blijf gezond!

Groeten, Tom.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door benkr »

@ Serum:
Je lijkt wel een filosoof. Dat noemen ze levenswijsheid.
Ik ben het er voor 200% mee eens, geniet er van zo lang het kan, het is eerder afgelopen dan je je voor kunt stellen, in ieder geval dat genieten.

In het algemeen, in het licht van dit topic,
Ik vind het wel fijn om iets over mijn hobbydingen te schrijven, maar dat zal wel komen omdat technische documenten schrijven een flink deel van mijn werk was. als je daar voldoening van hebt dan moet je dat zeker doen denk ik.

En over dat bootje, dat krijgt natuurlijk een ereplekje op de komende CNCZone dag op 6 november in Wijk en Aalburg.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door serum »

TomAndKobus schreef: 01 sep 2021 10:22 wow Serum, je hebt heel wat meegemaakt. Bij dit soort verhalen sta ik altijd even stil en val ik even stil. Wel zeer blij dat je er weer goed boven op bent gekomen. En je schouder zal hopelijk ook weer goed komen. Iedereen maakt zo zijn dingen mee. Ik kan er over mee praten. Heb zelf een zwaar ongeluk gehad in de Poolse bergen en loop sindsdien met een deuk in mijn hoofd. Het was uitzonderlijk dat ik het heb overleefd. En ik kan wel meer vertellen, maar nu even niet.....

Nogmaals ook aan Hobbycnc23 wordt gezond en blijf gezond!

Groeten, Tom.
Niet best Tom! dat klinkt als een traumatische gebeurtenis! Bah, ik heb inderdaad ook zo'n stilvalmechaniek bij dergelijke verhalen. Iedereen heeft wel wat, dat van mij was maar mild, achteraf gezien. (als je het na kan vertellen en je functioneert weer goed, tel je je zegeningen wel). Heb jij er nog iets aan overgehouden? vriend van mij is heeft ook een permanente deuk in zijn schedel, was een langgerekt proces van hoofdpijnaanvallen ed.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Serum, Alles is weer goed gekomen. Wel een jaar herstellende geweest. Was net na mijn VWO opleiding gebeurd. Het heeft mij dus een jaar universiteit gekost, maar alles is weer goed gekomen. Ik heb gelukkig geen hoofdpijn gehad, maar mijn hersenen hadden wel lange tijd nodig om te herstellen. Lopen ging wel maar rennen was een zeer complexe handeling geworden. Nu is alles wat dat betreft weer in orden.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door RoBie »

Zo mooi dat hier naast de belangstelling voor CNC ook belangstelling is voor de mens erachter, wordt ik helemaal stil van.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door hobbycnc23 »

Heftig Serum en een heel goede post!
Tja, Carp Diem ! , heb zelf met de gezondheid in de loop der jaren ook wat meegemaakt.
Nu, anno 2021, heb ik flink wat aandoeningen, onderanderen hartfalen en nierfalen en wordt dus heel gauw moe :mrgreen: Maar kan mijn hobby nog steeds uitvoeren.

Ben, zal het bootje meenemen, onderstaand al vast drie foto’s.
Hoe ik hier een video moet posten weet ik niet.
23740 23742 23741

Wat ik nog leuk vind om te vermelden is dat de twee accu pakketten van 3P Li-ion gemaakt zijn van goede cellen uit een kapotte fiets accu, gekocht voor een paar euries.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door serum »

Dat ziet er puik uit! mooie rustgevende hobby. Da's altijd goed. Zo'n situatie van de accu's herken ik wel. Vind het ook bevredigend om uit 'afval' nog iets prima bruikbaars te redden.

Kan mij herinneren dat ik in de tijd van toen ik 10-12 was ik het heerlijk vond om in de dikke catalogus van Graupner te wroeten. Zat een modelbouwwinkel hier in Zwolle, Quartel. Liep er nog wel eens binnen voor een klein buisje messing oid. Totdat er de laatste keer een bord op de deur hing. Einde oefening. Een mooi stuk nostalgie voor mij. Die geur, die sfeer die er hing..
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door hobbycnc23 »

serum schreef: 01 sep 2021 18:37 Dat ziet er puik uit! mooie rustgevende hobby. Da's altijd goed. Een mooi stuk nostalgie voor mij. Die geur, die sfeer die er hing..
Ja, heel de bouw van mijn bootje was ook nostalgie!
Een aantal jaren geleden kwam ik in de verhuizing een bouwtekening uit de jaren 50 ! tegen.
Het RC bootje van Evert Kreulen. De electronica nog met buizen. Zo ongeveer rond mijn 15-de heb ik dat bootje gebouwd. In de loop der jaren (>60) is dat bootje mede door de vele verhuizingen verdwenen. Totdat die vergeelde tekening opdook. Mijn zoon “ pap dat bootje ga je toch wel weer bouwen hè” . En zo starte ik met CNC, omdat door mijn gebibber het figuurzagen mij niet meer goed lukte. Het roer is nog het enige overgeblevene van dat oude bootje, wat ik uiteraard weer heb gebruikt. Voor diegene die het bouwverslag willen doorscrollen: zie modelbouwforum > bouwverslagen schepen > bouw Evert Kreulen bootje.

Groet, Geert
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Wat heb ik zoal (mee)gemaakt

Bericht door hobbycnc23 »

Kjelt schreef: 01 sep 2021 09:15 Allereerst sterkte en beterschap gewenst.

Wat betreft "wat heb ik gemaakt" er zijn algemene topics voor werkstukken zoals deze bv:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=1993

Maar er zijn meer mensen die hun eigen topic aanmaken om hun "avonturen" te delen en ik persoonlijk vind dat altijd leuk om te lezen als er ook wat fotos of videos bij staan (dat vind ik zelf wel belangrijk voor het sappige ;) ).
Bedankt Kelt!

Heb nu dit topic ontdekt :roll: leuke foto’s en fimpjes!
Ga denk ik tzt hier ook wat posten.

Groet, Geert
Plaats reactie