Aluminium platen vlakken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gonnigan schreef: 28 aug 2021 12:53 Het project bevat in totaal 1x plaat van 380x130x15mm die aan twee zijden gevlakt moet worden en 1x plaat 440x170x15mm die eenzijdig gevlakt moet worden. De platen zijn alleen bedoeld voor de lineare rails aan te bevestigen. En de platen zijn op te spannen via tap gaten van m8. Het bed is verder haaks.
Heb je enig idee, wat er gebeurd als je een plaat opspant? Hoe je dat met tapgaten in de plaat voor elkaar kunt krijgen kan ik me zo snel niet voorstellen. Maar stel dat het lukt, span je dus die (kromme?) plaat tegen een vlakke opspantafel. Vervolgens ga je 1 zijde vlak frezen, haalt de opspanning los en de boel veert terug, is je vlak gefreesde kant dus weer krom.
Daar moet dus heel veel moeite in gestopt worden om die plaat uit te vullen zodat die spanning vrij ligt, vervolgens de uitdaging om hem vast te zetten zonder te vervormen.
Als je vervolgens van 1 zijde materiaal weg haalt, veranderd de spanning in die plaat en bestaat er kans dat die weer krom trekt. Je doet zoiets dan ook vaak in meerdere stappen, tussendoor steeds de plaat omdraaien.
Een uitdaging dus en veel werk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door Kjelt »

Gonnigan schreef: 28 aug 2021 12:53 Het project bevat in totaal 1x plaat van 380x130x15mm die aan twee zijden gevlakt moet worden en 1x plaat 440x170x15mm die eenzijdig gevlakt moet worden.
Ik zit net even te rekenen, dat is net iets over de 5kg aan aluminium (tenzij ik verkeerd heb gerekend zou kunnen).
5kg formadur toolingplate kostte begin dit jaar in Venlo rond de 6,50 ex BTW per kg , en dat betekent dat je dan als je dat kant en klaar koopt voor net geen 40 euro klaar zou zijn, laten we met verzendkosten en evt marges het op 50 a 60 euro houden.
Daar kan niemand die platen voor vlakken tenzij ze het leuk vinden en het voor de hobbie gaan doen.
Is er een bepaalde reden dat je die platen niet kant en klaar van toolingplate aanschaft ?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door Portje »

Dus als ik het goed begrijp: als je toolingplate bij formadur toolingplate koopt zijn ze helemaal vlak.
Ook als je niet weet wat er verder onderweg mee gebeurt?
Daar hoef je dan niets aan te doen?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door xander janssen »

Inderdaad een vak op zich. Bij ons op het werk vlakken ze aluminium platen/spiegels van > 300mm diameter op een paar micrometer vlak. Daar gaat heel veel materiaalkennis, bewerkingsvolgorde planning en machinekennis aan vooraf.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 28 aug 2021 19:03 Dus als ik het goed begrijp: als je toolingplate bij formadur toolingplate koopt zijn ze helemaal vlak.
Ook als je niet weet wat er verder onderweg mee gebeurt?
Daar hoef je dan niets aan te doen?
Nee dat wil je altijd nameten natuurlijk op een vlakplaat.
Wat je wel weet is dat het halve zo niet 3/4 van het werk al is gedaan, ipv dat je met een onbekende legering zit. Daarnaast zoals Hugo al zei, lastig op te spannen zonder spanning aan te brengen, enkelzijdig vlakken krijg je ook weer spanning in je materiaal etc.

Met een toolingplate krijg je :
Perfectevlakheid,eenzeergoedeverspaanbaarheideneengoede trekvastheid zijn de doorslaggevende voordelen van de aluminium pre- cisie gietplaten ACP 5080. Vanwege de gietstructuur en een gecontro- leerde warmtebehandeling blijft het ACP 5080 in iedere bewerkingsfase uiterst vormstabiel.
ACP 5080 platen worden aan beide zijden vlakgefreesd met zeer nauwkeurige toleranties. Hierdoor vervallen de kosten die gewoonlijk voor de oppervlaktebewerking zouden ontstaan.
Of het dan exact aan de eisen van TS voldoet is natuurlijk dan nog de vraag.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door benkr »

Ik heb nu toch al verschillende machines gebouwd maar eigenlijk nog nooit de behoefte gehad aan die precies vlakke en aan twee kanten nagefreesde platen.
Ik heb me wel een keer stevig vergist in iets tekenen in Inventor en er dan vanuit gaan dat het in de echte wereld ook zo perfect paste, toen moest ik dus achteraf van alles verzinnen om de boel te kunnen nastellen, dat was best even puzzelen hoe en waar die ruimte te vinden.
Mijn devies is sindsdien om overal wat ruimte te hebben om dingen precies haaks, recht, evenwijdig en op de juiste lengte en breedte te kunnen stellen. Ik ga wel uit van tenminste aan één zijde iets goed vlak te hebben, verder kan mijn zaagmachine perfect haaks zagen, dat is ook wel echt makkelijk.
Daarom toch de vraag of je toe kunt lichten waar en waarom je die precisie nodig denkt te hebben.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door Portje »

Ik had mijn reactie geplaatst omdat ik bij de TS-er niets heb gelezen wat het voor platen waren, of ik moet eroverheen gelezen hebben.
Misschien is het toolingplate en wil hij ze gewoon zo vlak mogelijk hebben.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 28 aug 2021 21:26 Ik heb nu toch al verschillende machines gebouwd maar eigenlijk nog nooit de behoefte gehad aan die precies vlakke en aan twee kanten nagefreesde platen.
Dat zegt natuurlijk helemaal niets over de zuiverheid van onderdelen die op door gebouwde machines zijn gemaakt toch?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 28 aug 2021 23:23
benkr schreef: 28 aug 2021 21:26 Ik heb nu toch al verschillende machines gebouwd maar eigenlijk nog nooit de behoefte gehad aan die precies vlakke en aan twee kanten nagefreesde platen.
Dat zegt natuurlijk helemaal niets over de zuiverheid van onderdelen die op door gebouwde machines zijn gemaakt toch?
Nee, helemaal niets, maar ik denk toch dat precisie van andere dingen afhangt, vooral stabiliteit en verder eigenlijk alleen meten, meten, meten en stellen, naast natuurlijk een goede initiële instelling van het aantal stappen per omwenteling en zo.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 28 aug 2021 23:51 Nee, helemaal niets, maar ik denk toch dat precisie van andere dingen afhangt, vooral stabiliteit en verder eigenlijk alleen meten, meten, meten en stellen
En waar tegen meet je dan ? Dan zou je de machine op een vlakplaat als referentie willen opbouwen.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door Tonybryden »

De beste man vraagt om twee stukken plaat te vlakken .
Nu krijgt hij een lading informatie waar hij misschien totaal geen zin in heeft .
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door serum »

Tonybryden schreef: 29 aug 2021 09:25 De beste man vraagt om twee stukken plaat te vlakken .
Nu krijgt hij een lading informatie waar hij misschien totaal geen zin in heeft .
Misschien ook wel. Maar dat vragen we ons hier niet af. Het is een kwestie van neerplempen wat je denkt of weet. En dat respecteren we hier op onze beurt allemaal van elkaar.. Uitzonderingen daargelaten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door Portje »

Schitterend weer, cnczone waardig
Ik lig weer in een deuk

van maten tot soort alu tot het kopen van alu en hoe moeilijk het is, alles komt weer voorbij.
Behalve een antwoord of er iemand is die dat zou willen/kunnen, of kunnen/willen, daar zit verschil in, doen in zijn buurt, waar dat ook zou mogen zijn!
Ik kan me wel goed voorstellen dat de TSer nu met tranen in de ogen hard weggelopen is.
vraag je ff om een paar plaatjes te vlakken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium platen vlakken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 29 aug 2021 10:21 Schitterend weer, cnczone waardig
Ik lig weer in een deuk

van maten tot soort alu tot het kopen van alu en hoe moeilijk het is, alles komt weer voorbij.
Behalve een antwoord of er iemand is die dat zou willen/kunnen, of kunnen/willen, daar zit verschil in, doen in zijn buurt, waar dat ook zou mogen zijn!
Ik kan me wel goed voorstellen dat de TSer nu met tranen in de ogen hard weggelopen is.
vraag je ff om een paar plaatjes te vlakken.
We kunnen ook allemaal onze mond houden, denk ie dat ie doodgezwegen wordt. Het is misschien toch handig dat ie een beetje begrijpt waarom er niemand staat te trappelen om het 'even' te doen.
(op jouw machine moet het wel kunnen toch?)
Als ie z'n woonplaats er bij vermeld zou dat misschien nog iets schelen.
Die eis van beter dan 0.1mm is ook niet extreem, maar het blijft lastig.

En dan gaat het opeens hier op lijken. :lol:
bartL schreef: 28 aug 2021 13:01
Portje schreef: 28 aug 2021 11:16 Ik ben wel een paar keer op de cnc-zone dag geweest maar dat werdt om 17:00 gesloten
Ik heb nog nooit gehoord van " 's-avonds tosty's gemaakt bij de open haard "
Er zit dus ergens verschil?
Op de een of andere reden deed dit me denken aan dit liedje. https://youtu.be/au_T3h71rJE En dan met name het stukje vanaf 3:20. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie