onefinitycnc

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 24 jun 2021 08:23 Ik zie dit nu al een vijftal jaar met lede ogen aan.
Een nieuwe generatie designers die een bestaand product zelf mooi maken en een simpele sexy user interface meegeven
Dat noemen ze generatie kloof :lol: , en zie je ook bij constructeurs.
Je gaat toch niet dat prehistorische werk van je voorganger gewoon gebruiken omdat het eigenlijk gewoon goed is.
Dus moet je iets verzinnen, helaas moet je dan wat eisen laten vallen, ach wie daar op let is een kniesoor.
Vervolgens trappen ze in dezelfde valkuilen die daarvoor allang opgelost waren.

Ik probeer altijd te leren van m'n voorgangers. Heb op dit moment een extreem geval.
Ben bij een klant bezig, zouden daar 5 jaar geleden al eens een machine 'upgraden' door omstandigheden nooit van gekomen. Nu zijn inmiddels de 'verantwoordelijke' techneuten daar weg, en sta ik er alleen voor. Daardoor heb ik opeens veel beter de echte problemen in beeld. (die blijken toch anders te liggen dan ik te horen kreeg) Ik ben er inmiddels wel achter dat als we 5 jaar geleden iets nieuws gemaakt hadden, het echt net zo slecht gewerkt had als het huidige gebeuren, maar op een andere manier.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: onefinitycnc

Bericht door hfjbuis »

Voor prijzen: Boven de configuratie staat de totaalprijs. Letop, de prijs is zonder freesmotor
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: onefinitycnc

Bericht door DaBit »

$1875 voor een 'Machinist' met controller, schermpje en 'stiffy'. Ik vind het toch niet tegenvallen.
Als ik voor een kleiner machientje de keuze had tussen zelfdragende 30mm+ ronde geleiding of aluminium snelbouwprofiel met een Hiwin-kopie vierkante rail erop (om de prijs een beetje vergelijkbaar te houden), dan koos ik de ronde geleiding. Dat spul is ondergewaardeerd hier.

Wij vergelijken hier alles met industriele kwaliteit freesmachines die voor 5 of 6 cijfers voor de komma in de catalogus staan/stonden. Zo kan ik ook wel een Peugeotje vergelijken met een Bugatti en zeggen dat-ie minder snel is en minder strak stuurt, en dus waardeloos is. Mwoah, om boodschappen te doen en ermee naar het werk te kachelen voldoet zo'n ding anders prima.

Voor velen kan het gefrees dus ook wel met minder. Ik hielp laatst een meneer met een ShapeOko-achtige. Naar 'onze standaarden' een absolute draak van een machine. Ik heb er zelfs TB6600 drives in gezet. Oeioeioei, hoe kan dat goed gaan...
Maar op die manier was de besturing voor een paar tientjes klaar, en voor het uitsnijden van profielen uit balsahout, waar die machine voor aangeschaft is, voldoet het uitstekend.

Voor dat soort gebruikers is 'tekening erin, plaatje hout eruit' overigens ook best prettig. Want laten we wel wezen; de leercurve is voor traditioneel CNC-frezen best lang en stijl. Tekenen is 1 ding, maar daarna heb je nog CAM met 1000 knoppen om aan te draaien en een freesmachine met 500 knoppen om aan te draaien. Als dat je hobby is, prima. Als je zo af en toe een plaatje hout of kunststof op maat wil frezen dan mag een sluipweggetje zo hier en daar best.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: onefinitycnc

Bericht door Portje »

DaBit schreef: 24 jun 2021 10:09
Wij vergelijken hier alles met industriele kwaliteit freesmachines die voor 5 of 6 cijfers voor de komma in de catalogus staan/stonden. Zo kan ik ook wel een Peugeotje vergelijken met een Bugatti en zeggen dat-ie minder snel is en minder strak stuurt, en dus waardeloos is. Mwoah, om boodschappen te doen en ermee naar het werk te kachelen voldoet zo'n ding anders prima.
idd DaBit, helemaal mee eens.
maw, alle zelfbouw machines die hier gemaakt zijn, als je naar die 5-6 cijfers voor de komma kijkt , zouden dan prullen moeten zijn.
Dus álles onder de 10 roodjes, tja (( :lol: :lol: ))
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: onefinitycnc

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 24 jun 2021 10:09 Wij vergelijken hier alles met industriele kwaliteit freesmachines die voor 5 of 6 cijfers voor de komma in de catalogus staan/stonden. Zo kan ik ook wel een Peugeotje vergelijken met een Bugatti en zeggen dat-ie minder snel is en minder strak stuurt, en dus waardeloos is. Mwoah, om boodschappen te doen en ermee naar het werk te kachelen voldoet zo'n ding anders prima.
Hey op zich helemaal met je betoog eens hoor maar bovenstaande vergelijking gaat toch mank.
Ik denk dat die Peugeot betrouwbaarder is en minder onderhoud nodig heeft dan die Bugatti :lol:

Waarom er steeds met auto's vergeleken wordt is me een raadsel maar er zijn wel limieten.
Ook bij auto's kom je onder de 8000 euro voor een nieuwe niet echt ver en de reden is dat de consument toch wel een aantal eisen en verwachtingen heeft:
- 100000km kunnen rijden zonder hele hoge kosten en gewoon onderhoud
- veiligheid
- betrouwbaarheid

Als je dan terug gaat naar deze machine dan kun je nog niet rijden uh frezen.
Eigenlijk verkopen ze je een chassis zonder motor en banden, mag je zelf de tafel en onderbouw nog aanschaffen, de spindelmotor en vfd, de freesjes, de afzuiging etc. etc.
Ga je dat er allemaal bij optellen zit je minstens aan het dubbele.
Dus zal de koper toch nog verstand moeten hebben van wat wel en niet gaat voor hij zijn DeWalt 1,5kW houtfrees met 8mm frees uit de kast haalt en er met 5m/min door zijn hele mdf plaat en keukentafel heen freest en de boel sloopt :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 24 jun 2021 11:33 Ook bij auto's kom je onder de 8000 euro voor een nieuwe niet echt ver en de reden is dat de consument toch wel een aantal eisen en verwachtingen heeft:
(ik denk dat de meeste kosten op drijvende eisen van de regelgeving kant komen, daar hebben wij dan natuurlijk wel profijt doordat de aantallen daardoor toenemen van de specifieke componenten)

Op zich wonderbaarlijk als je kijkt wat je voor die €8000 allemaal krijgt, de BPM, BTW, winst garage en importeur er allemaal van af trekt. Daar moet die fabrikant toch dat hele ding voor bouwen.
Helaas is er niet meer zoveel te krijgen voor die prijs, hooguit zoiets. :mrgreen:
citroen-ami-350x220.jpg
ook leuk :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: onefinitycnc

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 24 jun 2021 11:33 Hey op zich helemaal met je betoog eens hoor maar bovenstaande vergelijking gaat toch mank.
Ik denk dat die Peugeot betrouwbaarder is en minder onderhoud nodig heeft dan die Bugatti :lol:
Kweenie, het is wel een Peugeot he?
Maar hij stuurt in ieder geval minder precies en gaat veel minder snel ;-)
Als je dan terug gaat naar deze machine dan kun je nog niet rijden uh frezen.
Eigenlijk verkopen ze je een chassis zonder motor en banden, mag je zelf de tafel en onderbouw nog aanschaffen, de spindelmotor en vfd, de freesjes, de afzuiging etc. etc.
Bij een auto moet ik ook zelf de benzinetank vullen en de brandblusser erin hangen...
En hadden ze mijn motor destijds maar zonder banden geleverd, kon ik tenminste zelf kiezen wat ik erop wilde in plaats van een paar maanden na aankoop thuis uit moeten leggen waarom ik vrijwel nieuwe banden wilde vervangen door wat anders....

Magoed, dat ze die bijbehorende bovenfrees niet meeleveren vind ik wel een gemis.
Dus zal de koper toch nog verstand moeten hebben van wat wel en niet gaat voor hij zijn DeWalt 1,5kW houtfrees met 8mm frees uit de kast haalt en er met 5m/min door zijn hele mdf plaat en keukentafel heen freest en de boel sloopt :mrgreen:
Mjah, da's met een accuboormachine of decoupeerzaag of om het even welk ander electrisch gereedschap niet anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: onefinitycnc

Bericht door WillyH »

Tja, we streven allemaal naar een machine die grote happen kan nemen met een nauwkeurigheid van 0.001mm. Helaas is de praktijk wel anders. En toch zijn er heel wat mensen met portaalfrezen die hele leuke dingen kunnen maken, en net die portaalfrezen (vaak zonder HiWin geleidingen en volledig in hout) worden hier genadeloos afgebrand. Wat helemaal niet hoeft.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: onefinitycnc

Bericht door benkr »

WillyH schreef: 24 jun 2021 18:39 Tja, we streven allemaal naar een machine die grote happen kan nemen met een nauwkeurigheid van 0.001mm. Helaas is de praktijk wel anders. En toch zijn er heel wat mensen met portaalfrezen die hele leuke dingen kunnen maken, en net die portaalfrezen (vaak zonder HiWin geleidingen en volledig in hout) worden hier genadeloos afgebrand. Wat helemaal niet hoeft.
Klopt, maar........
Heel veel aanstaande gebruikers weten zelf niet wat ze willen, vandaag denken ze alleen maar met dun hout te gaan werken, maar morgen bedenken ze dat aluminium en andere metalen ook wel fijn zijn om te gaan bewerken.
En dan komt de goede raad, want meer is het niet, als je nog moet gaan bouwen doe het dan meteen zo goed mogelijk, de meeste zelfbouwers hier hebben na hun eerste machine al lang een tweede gebouwd, of zelfs een derde, en waarom?
Ja, ze waren hier wel gewaarschuwd, maar ze waren ook eigenwijs en daar is helemaal niets mis mee, het is alleen jammer als die eigenwijsheid veel geld gaat kosten. En dat is waarom hier vaak zo indringend bepaalde keuzes worden afgeraden.
Ik heb inmiddels toch al wel enkele machines gebouwd en als iemand echt zeker weten niet meer gaat doen dan de machine gebruiken voor relatief zachte materialen dan is ook een minder degelijk gebouwde machine heel goed bruikbaar.
Een sprekend voorbeeld vind ik de machine die ik voor Tony heb verbeterd, hij had die machine gekocht voor 6500 Euro terwijl die machine in die staat nog geen 500 Euro waard was, ik heb er een verslag van gemaakt hier op het forum., dat was echt brandhout zoals dat gebouwd was.
Tony wilde de machine slecht voor één bepaald materiaal gebruiken, dun plaatwerk wat bestaat uit aan beide kanten een relatief harde deklaag met daar tussen in een soort van schuimvulling.
Met dat in het achterhoofd heb ik die machine volledig herbouwd. Dat was ca. 3 jaar geleden, die machine heeft intussen ruim 20 km in dat materiaal gefreesd zonder noemenswaardige problemen, Tony is dolblij met die machine en gebruikt hem vele uren per week.

Hier wat over die machine zoals hij was:

viewtopic.php?f=2&t=14903&start=28

en hier het verhaal zoals hij is geworden:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 3&start=28
QuintinBrand
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2023 18:35

Re: onefinitycnc

Bericht door QuintinBrand »

Interessant jullie meningen te lezen over dit ontwerp. Ik vind zelf de eenvoud ervan best mooi. Je ziet er wel mensen alu mee aaiend frezen op YouTube maar het is duidelijk eerder voor mdf enzo bedoeld.

Ik kan me zo voorstellen dat de stijfheid van het design zelf nogal afhankelijk is van de stijfheid van die kogelbussen. Heeft iemand hier misschien wel eens stijfheden gevonden op internet van dit soort lagers? Dat is wat je helaas nou juist niet vindt in de mooie SKF technische catalogus..

Ik zou graag eens een "hand sommetje" willen maken..

THX
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: onefinitycnc

Bericht door Kjelt »

Alleen dynamische en statische loads:

https://www.damencnc.com/nl/lmt20uu-20m ... #gallery-3
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: onefinitycnc

Bericht door Danny »

JoepS schreef: 24 jun 2021 00:09 Maar het zijn geen massieve geharde assen. De website zegt zelf "Hardened Steel Hollow
Linear Motion Shafts".
Opvullen met epoxybeton.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 23 jun 2021 16:27 Iemand maakte mij attent op :

https://www.onefinitycnc.com/

Mijn eerste reactie : wat denk je ?
Ik denk niet.. ik weet.. ik weet dat ik het een Kødt ontwerp vind., en dan bediening met een tablet?.. zonder tactile Feedback?..

één woord.. Speelgoed!
QuintinBrand
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2023 18:35

Re: onefinitycnc

Bericht door QuintinBrand »

Bedankt voor de reacties; jammer dat (nog?) niemand iets over lager stijfheden weet.

Ik ben hier nieuw en om te leren. Ik lees veel om geen beginners fouten maak. Maar om toch wat hout op het vuur te gooien ;-)

Het oppervlakte weerstands moment (as met diameter 50mm en wanddikte 6mm) is ongeveer 1/5 van een aluminium profiel 8080. Best aardig, al helemaal als je meeneemt dat in de buiging de E-modulus meedoet en die is van staal 3x meer dan die van alu.

Of te wel, twee van die assen samen doen in het XY vlak niet onder voor een profiel 8080, e.g. kleine 20% minder deflectie zelfs!

In de Z richting zullen de assen vele malen beter presteren t.o.v. een enkele 8080 omdat de buizen dan een mooie afstand tot elkaar hebben die het traagheid moment vele malen groter maakt.

======

Nu zou zo'n onefinity natuurlijk ook op een goed bed moeten gemonteerd worden etc etc. (Nogmaals ik ben. Iet voor of tegen een onefinity, enkel geïnteresseerd in het begrijpen). Maar mij lijkt de performance vooral afhankelijk van de stijfheid van lager bussen (t.o.v. mooi HIWIN linear geleidings blokken).

Een bus fixeert een rotatie richting minder dan de hiwin (dus minder stijfheid) maar dat zou je ook positief kunnen uitleggen voor drift door temperatuur variaties, omdat de gantry dan minder "over constrained" is.

=====

Na ja, hoop dat iemand iets meer over de stijfheid van die bussen weet! Dan is het eenvoudige ontwerp makkelijk door te rekenen.

Bedankt en groet.
Plaats reactie