Revisie AI Hembrug DR200

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

de geforceerde koeling zit er op omdat ik met een frequentie regelaar ga werken.
in de oude situatie zat er een 2 toeren motor in.
maar omdat oude motoren en frequentie regelaars niet zo goed samen gaan, heb ik de motor ook vervangen voor een een toerige motor.
met de huidige instellingen kan ik van af 5hz tot 60hz de motor laten draaien.
er is een soort regel die zegt dat onder de 35hz de standaard koelvin niet of niet voldoende meer werkt, waardoor de motor te heet kan worden.

de motor die ik gekocht heb zit een temperatuur voeler in (PTC150) deze is aan gesloten op een thermistor relais van siemens zodat de koeling alleen aan gaat als de motor te warm word.
je kan er ook voor kiezen om de koelvin continu te laten draaien of alleen als de motor draait.
zelf heb ik hem via het thermistor relais gezet zodat ik wat energie kan besparen en minder herrie heb.
de koelvin die er bij mij op zit is 40cm doorsnede, 150watt en geeft heel veel lucht verplaatsing.

ook rem ik de motor met een dc stroom, zodat hij sneller stilstaat.
dit geeft ook wat extra warmte in de motor.

hoe heet de motor mag worden kan je vinden in de documentatie van de motor.
maar meestal mag een motor niet heter worden dan een 80 graden.
in de praktijk zal dit eigenlijk nooit voorkomen.

het thermistor relais van siemens is speciaal ontwikkeld voor deze toepassing, het is een kant en klare module.
die beschikbaar is in 24vdc of 230v.
je hoeft hier niets op in te stellen.
afhankelijk van het vermogen van je koelvin heb je een hulp relais nodig.

Afbeelding

in het aansluit kastje van de motor zit dan een aansluitblokje met twee dunne draadjes, deze verbind je naar het thermistor relais.

Afbeelding

de temperatuur voelers zitten tussen de wikkelingen in.

Afbeelding

wat ook een optie is om de temperatuur voeler te koppelen naar de frequentie regelaar, als een uitschakel beveiliging bij over verhitting.

op mijn machine zit nu een 2k epoxy, ik heb het eerst geprobeerd om te rollen en dat ging.
maar ik bleef er strepen in houden.
uiteindelijk heb ik alles gewaterproofd en laten spuiten, dit gaf een goed resultaat.
wat erg belangrijk is dat je de juiste verf rolletjes heb die geschikt zijn voor 2k verf en dat je machine, omgeving en verf op temperatuur zijn.

persoonlijk vond ik de kosten van het spuiten nog mee vallen €350,- als je bedenkt dat ik een grote spuit cabine vol had liggen.
voor de verf (9L), plamuur (2kg)en verdunning (2L) was ik totaal €290,- kwijt.
omgerekend zit je dan grof weg aan een €32,- de liter.
voor 0.75L hammerrite ben je ook al ruim €30,- kwijt bij de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door DaBit »

Die prijzen vallen inderdaad nog wel mee.

Kwa verf voor dit soort zaken ben ik fan van 2K polyurethaan bootlak, die DD-lak van Polyservice bijvoorbeeld. Die is uitermate degelijk, laat zich prima met een roller verwerken, en is zuinig in gebruik.
Enig 'nadeel' is dat het vrijwel allemaal hoogglans is, en 2K spul betekent automatisch gehannes. Mengen, halfuur laten voorreageren, kwastverdunner erbij, tijdig verwerken, en voor het echt hard is en niet meer rubberig aanvoelt ben je toch al gauw een week verder. Verder stinkt het spul nogal, vreet het je rollertjes gewoon op en je verfbak erbij als je niet oppast. Maar het is het waard.

Minder gehannes, maar ook veel minder degelijk (Hammerite-niveau) is Wijzonol alkyd-urethaan lak. Een goede middenweg voor als je even een enkel onderdeeltje wil lakken.

Er zijn vast nog 1000 andere goede verfsystemen, maar van alles wat ik de afgelopen jaren ooit geprobeerd heb zijn die twee toch mijn lievelingsprutjes als het om technisch verfwerk gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door willy wonka »

Goeie informatie Pieter.
Ik kom niet vaak onder de 40Hz. Behalve om te tappen maar dat is maar een paar seconden. Lijkt mij dat hij daar niet vak kan warmlopen
Maar in de toekomst zal ik er ook geforceerde koeling op monteren

Deze verf heb ik genomen. Die is er ook in zijdeglans te krijgen.
Aan te brengen met een roller blijkbaar. Hiervoor heb ik ook een speciale roller voor gekocht.
Ik ben benieuwd, morgen ga ik een poging wagen. Ik heb er niet al te veel vertrouwen in :lol:
https://verf24.nl/lakken-c-1_10/biccs-b ... q44kbeq9k2
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door Toxiq »

zorg dat de omgeving waar je schilderd op temperatuur is, dat geld ook voor het materiaal...
dus even een ruimte een uur van te voren warm stoken werkt niet
ideaal is als je een viscositeit test hebt ivm de vloeing, maar dat is misschien weer wat ver gezocht...
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

zo voor het eerst sinds een lange tijd weer eens lekker kunnen rommelen aan de dr 200.
door verschillende omstandigheden en grote drukte met het werk heeft het een tijdje stil gestaan.

en een week of twee geleden had de freesbank er ook niet zoveel zin er meer in.
het nevel smeer systeem deed het niet meer.
om veder schade te voorkomen dit eerst maar weer hersteld.
al met al viel het wel mee alleen veel werk om het weer goed te krijgen, de compressor pomp deed het niet goed meer en de nevelaar zelf had ook wat aandacht nodig.
de compressor pomp had last van wat kleine lekkages en vlokken in de olie, en de nevelaar deed het weer na een grondige ultrasone reiniging.
uit eindelijk wel een nieuwe dop moeten draaien voor de nevelaar, waardoor hij geen valse lucht meer krijgt.
Afbeelding

en toen maar eens aan de losse kop begonnen.
Afbeelding
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

Afbeelding
alles gedemonteerd en ontvet, er ontbraken twee onderdelen.
- lagerschaal van een taats lager
- handwiel.
deze zal ik van de week maar eens bestellen.
wat wel interessant is, is dat de as van de losse kop hydraulische geklemd word.
alleen ben ik er nog niet achter hoe dit precies werkt.

aan het schort hangt ook een schakelkastje en deze is ook al een paar keer mishandeld.
uiteindelijk hadden ze er maar een te dikke strip achter gebakken.

Afbeelding
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

oude troep weg geslepen en een nieuw pas plaatje gemaakt.

Afbeelding

en er in gelast, nu nog even vlak slijpen.
Afbeelding
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

en als laatste de dwars spindel onder handen genomen,eerst de afgebroken hendel gericht en vervolgens demonteren en schoonmaken.

Afbeelding
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

inmiddels weer een stukje verder, de bovenbouw is weer gespoten en nog wat andere onderdelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en weer samengebouwd.

Afbeelding
2 klassieke meters gevonden voor in het paneel, nu nog kijken om ze aan te passen.

Afbeelding
na een lagentijd gezocht te hebben naar nieuwe peilglazen toch maar besloten om ze zelf te maken, de schroefdraad die ai gebruikte voor de peilglazen is niet meer te koop.
dit bracht het volgende probleem weer mee, de gaten opzuiveren van pakking materiaal en verf. nu vind ik het niet erg om wat geld uit te geven, maar ruim € 300,- voor een tap die je verder niet meer gebruikt ging mij toch een beetje te ver. dus even zelf een tap gemaakt, natuurlijk niet te vergelijken maar het doel is er mee bereikt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door WillyH »

Knap werk! Bedankt om het ons te delen!
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

van het weekend maar eens begonnen aan het schort, best interessant als je ziet hoe het werk. na het demonteren is ook het een en ander duidelijk geworden. zo ook de werking van de instelbare slip koppeling. ook was het geen overbodige luxe om het eens goed schoon te maken.

Afbeeldingupload photo
Afbeelding

de oude verflagen er afgehaald en de voorkant gesatineert, klaar voor de grondlaag en te plamuren.

Afbeelding

best een hoop vervuiling in de olie baden.

Afbeelding
Afbeelding

het schort kaal gehaald en de binnenkant op nieuw geverfd.

Afbeelding

ook de aanzet rader kast kaal gehaald en geplamuurd al lijkt het meer op stucken.

Afbeelding
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door assink »

Goed dik opzetten die plamuur :lol:
Wat is er nu uiteindelijk in nederland gemaakt van deze machines? Want het complete bed komt toch bij Menziken vandaan?
Of zelfs de hele machine?
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

dat is wel nodig ook om het dik op te brengen, het blijven giet stukken.

van menziken kan ik weinig terug vinden, wel dat het nog bestaat en een metaal groothandel is.
maar na heel wat avondjes zoeken op het internet ben ik er bijna zeker van dat de dr200 in Nederland gemaakt is.
de gietstukken hebben ze misschien wel ingekocht.

ik zit wel eens te googelen naar beeldbanken, zo ben ik terecht gekomen bij onder andere de defensie beeld bank.
nu heb ik een foto gevonden van de fabriek, als ik het goed heb de algemene werkplaats nr 2. in deze fabriek worden alle gietstukken van hembrug machines bewerkt, zo zie je hier de gietstukken van de slijpbanken, draaibanken en andere machine onderdelen. in het midden hangt een onderstel van een dr200 in de bovenloopkraan.
wat wel opvalt is dat er tientallen dr1 onderstellen staan en slechts 1 dr200 onderstel.

Afbeelding
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door assink »

Denk dat er ook heel wat meer DR1's gemaakt zijn dan DR200 draaibanken.
Zowat elke technische opleiding had er wel meerdere staan verwacht ik.
Blijven ook gewoon onverminderd populair.

Vind het altijd wel gaaf die oude beelden, mooi om te zien hoe dat "vroegah" allemaal ging.
Plaats reactie