Kleine hobby draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Beste forumleden,

Na helaas te zijn verwijderd van het forum wegens storing, toch weer terug. Ik heb onlangs een kleine garage gebouwd en opzoek naar een kleine hobby draaibank. Ik heb geen specifieke delen die ik draai maar zoek een beetje een do-it-all draaibankje en heb er nu 2 op het oog. Dat is een myford speed 10 en een Schaublin 102.
Echter is de myford compleet met alles erop en eraan onder de 1000euro en de schaublin heeft een klauwplaat nodig, een dwarssupport nodig en die prijs is 1250euro, waarschijnlijk heeft die ook nog het nodige onderhoud nodig.

Wat is nu wijsheid? En waar zouden jullie voor kiezen in mijn situatie?

Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Go Metric.. Shaublin altijd verkiezen boven een Myford..

Maar, als een Schaublin niet compleet is.. en eigenlijk de belangrijkste onderdelen mist.. dan is het geen draaibank.

Eigenlijk koop je voor rond de 1000-1250,- nog geen fatsoenlijke machine van dat formaat..


https://link.marktplaats.nl/m1708964624

Emco Compact 8.. Da's een fijn machientje, er is nog van alles voor te krijgen.. weet niet wat de eigenaar er voor wil hebben.. maar je kunt er altijd een berichtje aan wagen..
Momenteel staat het hoogste bod op 500,-, maar da's een bedrag waar je doorgaans nog geen EMCO Unimat 3 voor hebt.. of in elk geval niets groter dan een Unimat 3..
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

De schaublin heeft wel alle spantangen erbij de spantang opname en langs slede maar geen dwarsslede.
Daarnaast heeft deze de revolver eindkop.

Maar dus geen dwarsslede en geen klauwplaat.

Emco heb ik ook nog gekeken maar is dat wel echt iets? Heb het idee dat dat gewoon een stuk plaatstaal is met een paar tandenwielen en een motor.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door xander janssen »

Schaublin en Myford zijn degelijk en erg gewenst met bijbehorende prijzen als ze in goede staat en compleet zijn. Emco is m.i. heel goede 2e.
Jmol schreef: 24 mei 2021 14:14 Emco heb ik ook nog gekeken maar is dat wel echt iets? Heb het idee dat dat gewoon een stuk plaatstaal is met een paar tandenwielen en een motor.
Daarmee doe je Emco wel heel erg te kort. Heeft een degelijk gietijzer bed en dito vaste kop. Als hij niet mishandeld is, vele malen beter dan een nieuwe uit China.

Plaatstaal uiterlijk komt door plaatstaal afdekkingen van bepaalde gietstukken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. een EMCO is niet te vergelijken met een Schaublin..

de "grotere" Emco's zoals de Maximat serie, dat zijn echt wel professionele draaibanken.
Schaublin is een merk dat ik hoog op mijn verlanglijstje heb staan.. Naast Hembrug.
maar.. er is een realistische verlanglijst en een droom verlanglijst.. op mijn realistische verlanglijst staan merken als Emco, Weiler, Gazaneuve, TOS.

Zo ook voor CNC Draaibanken.. 't liefst zet ik een Tornos of een Benzinger neer.. maar ik heb maar munten voor een EMCOturn 120.. dus die staat er nu.. heb ik voorlopig meer dan genoeg aan.

'k heb zelf een EMCO Compact 8 kloon gehad.. wel een goedgekloonde.. 't ding was gewoon een 1:1 kopie, en geen lookalike.. 't is geen zware machine, maar wel een zuivere, ik heb er veel lol van gehad.. er was eigenlijk weinig wat ik er niet op voor elkaar kreeg.. draaien op 0.01mm?.. geen probleem.. je moet er alleen geen 2 mm voorzetten..

Momenteel heb ik ook een EMCO Compact 5 CNC.. da's echt een "Babybankje".. Ok.. de Unimat 3 is nog kleiner.. maar die is er niet in CNC.. Ik denk dat de EMCO Compact 5 CNC zo'n beetje de kleinste CNC Draaibank is die in Serie gebouwd werd/wordt.. al heet ie tegenwoordig Concept 60, en heeft ie een heel ander bed, en is ie inmiddels 2 keer zo zwaar..

Wat kun je met zo'n klein bankje?.. oorspronkelijk waren ze voor scholen bedoeld, om er leerlingen mee te laten "Spelen" om zo de basis van CNC Draaien in de vingers te krijgen.
Met Name non-ferro onderdeeltjes..
Ik draai er hoofdzakelijk titanium op..daar schrok de importeur van..maar eh.. hoor es.. titanium is ook een Non-Ferro metaal.. wat is het probleem?. :lol:

't gaat niet hard.. maar de machine is wel zuiver genoeg om horloge onderdelen te draaien.. onderdeel erin.. progje laden.. start heien.. ik kom over een half uur wel weer even kijken..
DSCN4880.JPG
Simpel gezegd.. als Dit lukt met een draaibank.. dan is't een goede, Dit is gedraaid op een Emco Compact 5 CNC.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Bedankt voor de reacties. Dat is serieus klein wat je daar op de draaibank maakt.

Weet iemand welk merk/type dit is:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen idee.. wel een oud beestje.. de kleur doet me denken aan AI Hembrug.. een enkele AI machine is in het verleden in deze zachtgele tint geleverd.. dat wil zeggen.. op de Gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb, hadden we een AI Slijpmachine in diezelfde kleur..

Maar voor een AI is ie wat te klein.. zal wel ongeveer even oud zijn..

Controleer waar ie vandaan komt.. meestal zit er wel ergens een typeplaatje op.. of draai er ergens een boutje uit.. en kijk of het Metrisch is.. een bank met Witworth boutjes wil je niet.. tenzij je een Masochist bent.. (voorzover ik weet is Myford ook allemaal Imperial, daarom wil ik er geen een.. terwijl het wel goede bankjes zijn)

Aandrijving met vlakke riemen is wel fijn.. dat geeft een rustige trillingsarme, zoniet trillingsvrije loop.. en da's fijn als je wat hardere materialen of geharde onderdelen wilt verspanen..

't belangrijkste is.. Is ie nog een beetje goed.. teveel roest op de geleidingen is foute boel..en ik zie meer roest dan me lief is..
Jmol schreef: 24 mei 2021 15:29 Dat is serieus klein wat je daar op de draaibank maakt.
Ja.. dit zijn wel de kleinste onderdelen qua diameter, maar nog niet de kleinste qua lengte.. 't zijn naafjes voor horlogewijzers, ø1.1 x 1 mm, met een boring van 0.25, de flens is 0.15 mm dik.. 'k heb ook grotere gedraaid, voor de minutenwijzer, die zijn slechts 0.65mm lang, maar die zijn een stuk groter in diameter.. ø2 mm, met een gat van 0.7

't werk dat je op je Draaibank wilt gaan doen, bepaalt ook het type draaibank, ik zie me dit nog niet doen op een EMCO Maximat Super 11, of op een Weiler Praktikant, al zou ik die graag in mijn werkplaats hebben voor het grotere werk.. mijn EMCOturn 120 kan niet groter aan dan ø85 mm
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door xander janssen »

Deze oudere types hebben vaak glijlagers op de hoofdspil, niet mijn voorkeur tenzij nog in uitstekende conditie, wat je na zoveel jaar gebruik nog amper aan treft.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Enige plaatjes die er nog opstaan zijn deze:

Afbeelding
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2021 15:01 DSCN4880.JPG

Simpel gezegd.. als Dit lukt met een draaibank.. dan is't een goede, Dit is gedraaid op een Emco Compact 5 CNC.
Bij mij zijn de krullen uit de draaibank meestal groter als dit. 😂

Kwartiertje geleden....
20210524_201800.jpg
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Ik kreeg net via via te horen dat de schaublin 102 een 67.6mm spindle neus heeft of wel een F38 opname. De beste man vertelde mij dat deze niet geschikt zou zijn voor een flensplaat en dan een klauwplaat te monteren omdat de lagers daar niet opgebouwd zijn, is dat correct? Kan iemand dat beamen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jmol schreef: 24 mei 2021 19:01 Enige plaatjes die er nog opstaan zijn deze:

Afbeelding
Leuke oplossing om inch en metrisch zonder lastig tandwiel 127 te snijden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb een paar weken geleden een Hembrug AI gekocht op marktplaats, wekenlang was er niets te vinden, toen kwam de AI, daar heb ik gelijk op gereageerd en die staat inmiddels in mijn schuur, ik ben er blij mee.
Sinds die tijd heb ik op marktplaats toch 2 hele mooie draaibankjes voorbij zien komen voor zo ongeveer dat budget bedrag.
Er werd hier een Emco Compact 8 aangehaald, maar die gaat denk ik zeker nog wel richting 1000 Euro en in mijn beleving is dat gewoon een speelgoedding. Je kunt daar best wel het een en ander aan verbeteren, maar ik denk toch dat je met wat geduld wel een draaibank kunt vinden die misschien minder smoel heeft, maar kwalitatief heel ver boven dat Emcootje uitsteekt. Daarom mijn advies: hoed marktplaats en eventueel tweedehands.be in de gaten tot daar iets voorbij komt wat je aanstaat en wat binnen je budget zit.

Even over mijn Hembrug AI, die heb ik gekocht voor 1500 Euro, daar zaten wat accesoires op die ik nooit zal gaan gebruiken, die heb ik inmiddels verkocht voor ruim 425 Euro, ik heb er een digitale uitlezing op gekocht (nieuw) met gebruikte glaslinialen, die kost mij nog geen 150 Euro, ook heb ik er een servomotor voor besteld, die kost net iets meer dan 400 Euro. De eenfase 2,2 kW motor die er nu op zit is vrijwel nieuw, die ga ik nog verkopen via Marktplaats of zo, alles bij elkaar blijf ik qua kosten zo rond de 1500 Euro uitkomen en heb ik een echt fijne draaibank. Oh, ik heb er ook nog een snelwissel beitelhouder voor gekocht, die kostte iets van 275 Euro.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door benkr »

Tijdens mijn zoektocht stond er een best wel mooi draaibankje te koop, daar had ik toen 1500 Euro voor geboden, kreeg ik bericht terug dat het ding 3250 Euro moest kosten, toen laten weten dat het voor mij dan over ging. vele weken later kreeg ik een bericht dat ik het bankje voor 1500 Euro kon komen ophalen, maar toen stond de AI al in mijn schuurtje.
Plaats reactie