Geschikte toolingplate

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Geschikte toolingplate

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

Voor mijn nieuwe zelfbouw CNC frees ben ik nog op zoek naar toolingplate op maat waar ik gaten in wil boren en tappen. Voor mijn vorige machine had ik gewoon platstaf van Aluminiumopmaat genomen, maar dat was niet zo fijn om te bewerken en natuurlijk niet zo vlak als gefreesde toolingplate. Nu kom ik op internet een hoop verschillende typen toolingplate tegen en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zie dat gegoten en gefreesd goedkoper is dan gewalst en gefreesd. Zou de gegoten versie voldoen voor deze toepassing of is gewalst noodzakelijk? Voor/nadelen?

Dan zijn er nog de types waar ik uit kan kiezen binnen die twee categorieën:
Gegoten: EN AC 5083 Toolingplate Elox of EN AC 7021 Toolingplate C330
Gewalst: EN AW 6082 Alplan of EN AW 7075 Alplan

Ik kijk hierbij naar het aanbod van onlinealuminium.nl

Wie oh wie kan mij hierbij adviseren...

Groeten,
Niels
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door Jantje2k »

Voor zover mij bekend is moet je het gegoten aluminium hebben, aangezien gewalst aluminium ook niet helemaal vlak gaat zijn (vanwege veranderende structuren tijdens het frezen). Zoiets meen ik eens gelezen te hebben
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door Caesar »

5083 gegoten is het beste, omdat daar geen spanningen meer inzitten. Dus over tijd of tijdens bewerken gaat dat niet meer vervormen.

het nadeel van onbewerkt 5083 is dat het heel ruw aan beide oppervlaktes is. Daarom kun je het bij de meeste leveranciers laten vlakken/bewerken/frezen; pas dan is het geschikt als tooling-plate. De vlakheid van dit oppervlakte valt of staat dan ook met de machine die dat uitvoert.

Het mooie van 5083 (geld ook 6082) dat het mooi hard is en dus goed te frezen en na te bewerken, maar onbewerkt is het echt een ruwmateriaal.

5083 is onbewerkt ook nog goedkoper is dan 6082. Bewerkt vaak rond zelfde/iets duurder dan 6082. M.a.w. ik zou altijd voor 5083 gaan en dan bewerkt als je zelf niet de middelen hebt om te vlakken.

7075 is een beetje overkill; dat is 'luchtvaart-grade' aluminium. Op zich niets mis mee maar je betaald veel meer voor kwaliteit die waarschijnlijk voor jouw niet van belang is. 6082 freest net zo lekker weg. Daarnaast heeft 7075 minder corrossie weerstand, maar of dat ook echt een probleem is bij onze machines (flood/mist coolant) kan ik niet inschatten.

Welke afmetingen zoek je ongeveer en binnen welk tijdsbestek?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door Goudgele »

Bedankt voor de reacties! Dat is duidelijk, het wordt dus de 5083 gefreesde variant.

Het gaat om bevestigingsplaten voor de stappenmotoren, lagerblokken, geleiderkarretjes etc (dus niks groots zoals bijvoorbeeld het bed). Denk aan platen van 20x15cm en kleiner. Mijn ontwerp is nog niet helemaal af. Ik verwacht binnen een week of 1-2 te gaan bestellen.

Ik heb zelf niet de mogelijkheid om aluminium te frezen, dus ik begin gewoon met rechthoekige platen. Ik kan dan later met de nieuwe machine (als ik dat nog nodig vindt) nette platen frezen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door Sven »

Toolingplate is tweezijdig gefreest gegoten/gegloeid alu, de elox variant is anodiseerbaar.

Ruw Gezaagd is ook gegoten/gegloeid.

Gewalst is naar een dikte toegewalst en heeft daardoor een andere atoomstructuur aan de oppervlakken. Als je dat gaat frezen komen spanningen vrij die een niet uniforme vervorming kunnen geven.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door TomAndKobus »

Hoi Goudgele, ik koop mijn aluminium altijd bij https://cmd-aluminium.nl/. Voorheen ging dit altijd door een offerte aan te vragen bij CMD zelf. De laatste keer ging dit via een webshop, die volgens mij van CMD zelf is: https://onlinealuminium.nl/

Ik ben zeer tevreden of het materiaal dat ze leveren. Voor tooling plate gebruik ik: Gegoten Plaat EN AC 5083 Toolingplate Elox Max. 1500mm X 600mm
Voor gegoten plaat (niet tooling) gebruik ik Gegoten plaat EN AC 5083 ruw gezaagd Max. 1500mm x 600mm
En voor "normaal" aluminium gebruik ik: Gewalste Plaat EN AW 6082 T651 Max. 1500mm x 600mm
Op de site van online aluminium en de site van CMD staat genoeg informatie om tot een goede beslissing te komen.

Ik heb verder geen belangen in deze bedrijven hoor, ik ben gewoon een tevreden klant ;-)

Groeten, Tom.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door Goudgele »

Hoi Tom,

Bedankt voor de tip. Dat is precies de webshop waar ik ook aan het kijken was. Ik wist niet dat deze gekoppeld was aan CMD, dus zal daar eens kijken of er nog meer info te vinden is. Ik kom er wel uit zo!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door TomAndKobus »

Op CMD staan ook de datasheets van het materiaal, dan weet je iets van hardheid ed. als je daar behoefte aan hebt......

Veel succes!
Gebruikersavatar
Tesselaar
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 11:54

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door Tesselaar »

Sluit ik mij bij aan.
3wkn gelden hier ook besteld de 5083.
Keurig op maat gezaagd en zorgvuldig verpakt verzonden.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door hobbycnc23 »

Het is wel ff heel Brabant door maar Kelders in Boxmeer, een metaal handel, heeft vaak hele mooie stukken toolingplate liggen €3,= per kg!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 31 mar 2021 12:57 Hoi Goudgele, ik koop mijn aluminium altijd bij cmd-aluminium.
Voorheen ging dit altijd door een offerte aan te vragen bij CMD zelf.
De laatste keer ging dit via een webshop, die volgens mij van CMD zelf is:
Waarom is de max breedte maar 600mm ? Heeft dat met verzenden te maken ?
Past toch al niet door de brievenbus :lol:
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Geschikte toolingplate

Bericht door seense »

Ik heb nu ook toolingplate bij cmd besteld. Zelfs kleine hoeveelheden zijn scherp geprijsd. Jammer dat ik deze tent pas vond na blijkbaar een paar 100 EU teveel te hebben betaald voor sal5000 bij salomons. :shock: ik betaal graag voor kwaliteit maar de opgegeven toleranties daar zijn niet beter.
Plaats reactie