Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Sven »

Als ik daar op doordenk, het zou kunnen dat het geen twist toelaat en weer terugspringt zodra je een lengte afknipt. zit je weer met een bundel losse vezels.

Mmmm, dat is niet het hele antwoord,de twist in het eindresultaat is voor een (groot?) deel het resultaat van twist de andere kant op bij het slaan.
Maar touw en staaldraad blijven als vanzelf in hun twist zitten, ik denk dat koolstofvezel daar niet aan wil.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1766
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 24 mar 2021 21:02 ik vraag me nog steeds af waarom er geen koolstofvezel kabel is voor dynamische toepassingen
Jaren geleden had je in de zeilwereld touw (lijn noemen we dat) met een koolstof kern. Die kern was vaak in diameter maar de helft van de lijn zelf en bestond uit vele dunne vezeltjes. Daaromheen zat dan een zachter vlechtwerk om de koolstof te beschermen en daaromheen weer een gevlochten polyester mantel tegen slijtage van buitenaf. De sterkte en vooral de geringe rek van dergelijke lijn was superieur t.o.v. andere materialen. Toch kreeg het een slechte naam omdat het vaak geheel onverwacht afbrak. Het verhaal was dat de koolstof vezeltjes zo weinig rekken dat over een katrol de buitenkant van de vezels bijna alle kracht op moeten vangen. Daardoor gingen die, de een na de andere, kapot, wat je aan de buitenkant niet kon zien. Na verloop van tijd brak dan opeens je lijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

Zoiets zal inderdaad wel het euvel zijn. Als je een bundeltje 3K koolstofvezel tussen duim en wijsvinger vastpakt met 3cm uitstekend dan steken de vezeltjes ook allemaal fier kaarsrecht omhoog. Dat spul buigt dus niet graag.

Dus koolstofvezel is misschien ook niet zo slim (was trouwens het eerste materiaal wat ik overwoog, nog eerder dan staal).

Staalkabel blijft het mooiste spul voor het doel. Hoge stijfheid, hoge sterkte, geen kruip, en de afzonderlijke aders verwerkt in een geometrie die geschikt is voor het doel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Sven »

En koolstofvezel als strip van ongeweven toestand, met epoxy vastgezet in een bevestigingsdingetje?

Desnoods met epoxy tot gebonden strip maken, 1 vezel dik, 20 vezels breed? zolang de vezels naast elkaar gebruikt worden?

Als strip toepassen geeft nog weer meer stijfheid.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 25 mar 2021 11:51 En koolstofvezel als strip van ongeweven toestand, met epoxy vastgezet in een bevestigingsdingetje?

Desnoods met epoxy tot gebonden strip maken, 1 vezel dik, 20 vezels breed? zolang de vezels naast elkaar gebruikt worden?

Als strip toepassen geeft nog weer meer stijfheid.
dat wikkelt heel lastig op op een trommeltje met wikkelgangen van 1mm breed (spoed 1mm) en een diameter van pak em beet 20mm
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 25 mar 2021 11:51 Desnoods met epoxy tot gebonden strip maken, 1 vezel dik, 20 vezels breed? zolang de vezels naast elkaar gebruikt worden?
Dan nog heb ik het idee dat koolstofvezel niet van continu buigen houd.
Zowiezo heeft het spul net zoals aluminum, koper en titanium geen vermoeiiingsgrens, dus bij genoeg cycli zal het altijd breken. Dat hoeft geen ramp te zijn want het is bij je aluminium ladder of bootje ook niet anders, maar het is wel een teken aan de wand. Dat je het nergens als lichtgewicht-lage-rek-staalkabel-vervanging tegenkomt is er ook eentje.
hugo stoutjesdijk schreef: 25 mar 2021 12:14 dat wikkelt heel lastig op op een trommeltje met wikkelgangen van 1mm breed (spoed 1mm) en een diameter van pak em beet 20mm
Dat wikkelen is 1 ding, het is vooral de spoed die onpraktisch groot word bij gebruik van platte strip. En kwa trommeldiameter zou ik zelfs nog graag naar een mm of 12, 13 willen gaan.
Maar een tweetal 0,7mm kabeltjes of drietal 0,6mm kabeltjes zou nog wel kunnen, da's ook 'plat'. Dan overigens geen meergangige schroefdraad , maar gewoon boven elkaar stapelen; dat beperkt de spoedhoek.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Peter Bijlholt »

Heb je al bij een electronica winkel gevraagd. Ik heb net van een oude radio de afstemming vernieuwd met 0.5mm staalkabel wat erg soepel was.
Ik heb ook iets van 1.2mm hier liggen waarin een aantal dunne draadjes van 0.2mm zitten, 5mtr. voor 3euro.
succes, Peter
Jam
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Jam »

Mijn eerste gedachte "zoiets zal wel in de modelbouw gebruikt worden", even googlen.... en ziehier:
https://www.staalkabelstunter.com/nl/rvs/

Ik zie zelfs staalkabel van 0,5mm

Oh, ik zie net dat dit 7x7 draad is, nou ja misschien kun je er iets mee....
Laatst gewijzigd door Jam op 25 mar 2021 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Kjelt »

Jam schreef: 25 mar 2021 16:12 Mijn eerste gedachte "zoiets zal wel in de modelbouw gebruikt worden", even googlen.... en ziehier:
https://www.staalkabelstunter.com/nl/rvs/

Ik zie zelfs staalkabel van 0,5mm
Heb je wel het topic gelezen ?
Die staalkabel is geen 7x49 maar 7x7:
Welke samenstelling heeft de rvs staalkabel?
Dit is overwegend 7x7. De kabel heeft dan bundels van 7 draden en dat 7 keer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

Inmiddels iets verder: Carl Stahl Nederland heeft alleen kabel van Technocable; 8x19+7x7 is de soepelste maar dat is al een speciaaltje waarvoor je een hele productiebatch af moet nemen. Sava Cables valt verder wel onder dezelfde holding maar ze praten niet met elkaar.

Van Sava Cables heb ik inmiddels ook een prijsopgaaf; zo'n $3,50 per voet voor de 1,1mm kabel exclusief extra kosten, minimale order 250ft. De 0,8mm kabel is nog eens twee keer zo duur. Grofweg 10 euro per meter voor de 1,1mm kabel, da's opzich nog wel te doen. Die 250ft MOQ is wel auw.
Met wat geluk kan ik wel een sample krijgen, hopen dat het ook genoeg is. Eerst zien, dan geloven. En dan heb je wel weer een probleem als de boel versleten is, dus een leverancier die gewoon een rolletje van 5 of 10 meter wil verkopen blijft welkom, maar ik vind ze niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door assink »

bij onze oosterburen niet? Over het algemeen is er bij zulke dingen meer mogelijk bij de duitsers.
Plaats reactie