Hallo
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik het mach3 programma van inches naar mm kan instellen
vast bedankt
Geer
Van inches naar millimeters
Moderator: Moderators
Re: Van inches naar millimeters
Hoi Geer..
Het zit zo... er is wel een optie in mach onder config waar je de native units kan selecteren...
Dit heeft eigenlijk alleen invloed op het aantal pulses per unit in motor tuning...
Als je machine goed draad is dit dus niet van belang om te veranderen
Als je in Inch maten wilt frezen hoef je eigenlijk alleen aan het begin een G20 te programmeren
G20= inch
G21mm
Als de bovengenoemde G-code in het programma is geplaatst aan het beging kan je dus gewoon in inch maten programmeren
Als je na de G20 G00 X1 programmeerd gaat de machine 1 inch ofwel 25,4mm opzij...( weliswaar geeft mach de coordinaten weer in inch bij G20)
Hou er even rekening mee dat als je weer metrisch wilt programmeren dat er weer een G21 bovenaan het programma moet staan.... anders word je werkstuk een factor 25,4 groter
Mach3 onthoud de instelling wel...
Dus het is in weze niet altijd van belang om G20 of G21 te voeren ( kijk maar rechts bovenaan in mach welke G-code instellingen actief zijn)
Het is natuurlijk wel zo veilig
Het zit zo... er is wel een optie in mach onder config waar je de native units kan selecteren...
Dit heeft eigenlijk alleen invloed op het aantal pulses per unit in motor tuning...
Als je machine goed draad is dit dus niet van belang om te veranderen
Als je in Inch maten wilt frezen hoef je eigenlijk alleen aan het begin een G20 te programmeren
G20= inch
G21mm
Als de bovengenoemde G-code in het programma is geplaatst aan het beging kan je dus gewoon in inch maten programmeren
Als je na de G20 G00 X1 programmeerd gaat de machine 1 inch ofwel 25,4mm opzij...( weliswaar geeft mach de coordinaten weer in inch bij G20)
Hou er even rekening mee dat als je weer metrisch wilt programmeren dat er weer een G21 bovenaan het programma moet staan.... anders word je werkstuk een factor 25,4 groter
Mach3 onthoud de instelling wel...
Dus het is in weze niet altijd van belang om G20 of G21 te voeren ( kijk maar rechts bovenaan in mach welke G-code instellingen actief zijn)
Het is natuurlijk wel zo veilig
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Hallo
Bedankt voor de uitleg
Ben wat aan het spelen met het mach programma wat ik nog niet goed ken.
drivers en steppenmoters heb ik aangeschaft, draaibankje moet nog omgebouwd worden.
Ik had een contour getekent en deze opgeslagen als dxf file
Deze had ik geladen in het mach draaiprogramma om te kijken of ik kon simuleren
dit lukte aardig, maar toen ik het simuleren onderbrak met de stop knop krijg ik geen beweging meer in het programma,als ik de dxf file weer wil laden krijg ik een error.
Komt dit doordat er niets is aangesloten op mijn pc?? of kan ik het simpel verhelpen
vast bedankt
Bedankt voor de uitleg
Ben wat aan het spelen met het mach programma wat ik nog niet goed ken.
drivers en steppenmoters heb ik aangeschaft, draaibankje moet nog omgebouwd worden.
Ik had een contour getekent en deze opgeslagen als dxf file
Deze had ik geladen in het mach draaiprogramma om te kijken of ik kon simuleren
dit lukte aardig, maar toen ik het simuleren onderbrak met de stop knop krijg ik geen beweging meer in het programma,als ik de dxf file weer wil laden krijg ik een error.
Komt dit doordat er niets is aangesloten op mijn pc?? of kan ik het simpel verhelpen
vast bedankt
op zo'n manier kan je niet goed simuleren en of draaien..
Uiteindelijk zou je de contour lijnen moeten vertalen naar G-code..
Dus de lijnen benoemen in coordinaten met de benodigde G en m codes er tussen
Dit kan je of met de hand doen (meestal erg veel werk)
Of je gebruikt een cad-cam programma
Ik gebruik zelf Bobcad cam maar je kan ook ziezen voor alphacam ,visual turn, etc.. later evt ook cambam geloof ik die komt t.z.t. ook met een draai versie..
Ik heb geen idee waarom het dxf je bij jou stopte maar mach is niet echt bedoeld voor dxf import bij draaien...
Uiteindelijk zou je de contour lijnen moeten vertalen naar G-code..
Dus de lijnen benoemen in coordinaten met de benodigde G en m codes er tussen
Dit kan je of met de hand doen (meestal erg veel werk)
Of je gebruikt een cad-cam programma
Ik gebruik zelf Bobcad cam maar je kan ook ziezen voor alphacam ,visual turn, etc.. later evt ook cambam geloof ik die komt t.z.t. ook met een draai versie..
Ik heb geen idee waarom het dxf je bij jou stopte maar mach is niet echt bedoeld voor dxf import bij draaien...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...