Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 mar 2021 09:41 Dus gewoon die poelies wat verder uit elkaar zetten? En je halveert zomaar de fout.
Ik zat ook eerst even te kijken hoe je dat moet zien, maar die centerafstand heeft niets te maken met de afstand tussen de beide poelies. Wat hfjbuis bedoelt is het center van de as waar de poelie op zit en het center van de poelie zelf. In de ideale situatie is die nul. Heb je een rondloopfout dan zit het center van de poelie een fractie scheef t.o.v. het center van de as. Een plaatje zou een en ander enorm verduidelijken maar ik gun me daar nu even niet de tijd voor...
hugo stoutjesdijk schreef: 22 mar 2021 09:41 Hoe nauwkeurig zijn die stapposities van een stappenmotor eigenlijk.
Dat zou geen show stopper mogen worden. Als ik het goed begrepen heb heeft deze servo een encoder met 1000 stappen. Door interpolatie kan de software een nog veel hogere resolutie maken maar als ik even uit ga van die 1000 pulsen, met de 2:1 vertraging is dat 2000 stappen per 5mm verplaatsing is 2.5um. Dynamisch kan dat natuurlijk nog wel eens tegenvallen, maar zover ben ik nog niet.
WillyH schreef: 22 mar 2021 09:56 In mijn haast een beetje vreemde zin op het internet losgelaten, excuses. Zet je op elke KO-spindel een riemschijf? Of zijn er ook KO-spindels waar je rechtstreeks (via een koppeling) de servo tegenaan schroeft? Dit laatste lijkt me veel moeilijker te zijn om hier een uitlijning te bekomen op enkele honderdsten mm.
Aha, ik snap het! Ik heb op elke as een riem. Dat een directe koppeling lastig uit te lijnen is denk ik ook wel maar mijn gevoel zegt dat je dan toch een lagere hoekfout kunt realiseren dan met een riem. Maar ik heb er geen ervaring mee, dus misschien valt dat ook nog wel tegen. De koppelingen die ik hier wel voorbij zie komen met een kunststof tussen blokje lijken mij wat dat betreft ook niet optimaal...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door hfjbuis »

Linki schreef: 22 mar 2021 09:29
hfjbuis schreef: 19 mar 2021 19:32 Ik wil dit topic niet vervuilen maar gezien de twijfel over de haalbaarheid van 0.001 mm afdraaien in aluminium op een HBM, deze video
https://youtu.be/zH332Z-Lqhs
Ik denk dat dit nog kan.

Hier zit nog wel iets niet helemaal juist om dit te kunnen stellen.

100 mm/min bij 700 omw/min geeft een aanzet van 100/700= 0.143 mm/omw
Het snijplaatje heeft een neusradius van 0.4mm, bij een snijdiepte van 0.001mm geeft dit een snijbreedte van ongeveer 0.056mm terwijl je de beitel 0.143mm per omw. verplaatst.

Je bent dus eigenlijk grove schroefdraad aan het snijden, waarbij je maar ongeveer 1/4 van te verwijderen materiaal daadwerkelijk verspaand.

Zo kan het dus zijn dat je de volgende gang een veel dikkere spaan krijgt omdat het meeste materiaal van de vorige gang nog aanwezig is.
Je hebt helemaal gelijk, alleen verwijder je zo 2/5 van het materiaal 0.156/0.143.

Als ik het doe bij 200 mm/min en 1500 RPM, dan is de spaan zo dun dat het met het oog al bijna niet meer te zien is en met de camera op afstand zeker niet. De camera staat bij de kleine draaibank op de werkbank. Als ik het toerental verhoog, wordt het beeld onscherp door de trillingen.

edit
Ik heb het op de BF290 nog eens herhaald bij 0.001 mm aanzet, 30 mm/min en 800 RPM. Daar kan ik de camera boven de klauwplaat hangen, maar ook dan betwijfel ik of het zichtbaar is. Wel wordt er af en toe 1:6 keer een pass gemist! Bij 0.002 mm aanzet word er geen pass gemist


Ik heb nog eens nagedacht waarom jullie dit blijkbaar (nog) niet kunnen en daarom sceptisch zijn over het resultaat. Handmatig kan ik 0.001 mm ook niet, maar op de CNC moet jullie het ook kunnen. Als dit bij jullie toch niet gaat en je beitel is scherp genoeg, kan ik daarvoor een aantal redenen bedenken:
  • De acceleratie staat te hoog. Hierdoor "schiet de slede door" bij het afremmen. Ook bij een KO zonder speling is er altijd sprake van elasticiteit. De statische wrijvingskrachten doen je dan de das om. Mijn X-as acceleratie staat op 2 mm/s² (geen type fout)
  • Je hebt een close loop stepper, als die heeft een overshoot heeft, dan gaat het ook niet door de statische wrijvingskrachten.
  • De slede beweegt te weinig tijdens het positioneren. Ik trek de tool 0.5 mm terug om statische wrijvingskrachten te overwinnen. Dat moet je ook doen bij handmatige kleine stappen.
  • De resolutie van de stepper is onvoldoende, die van mij staat op 800 steps/mm, niet voor de resolutie maar voor het geluid!!!!
  • De X-as snelheid staat hoger, mijn max staat op 300 mm/min. Die van jullie staat zeker hoger en mogelijk is dit van invloed.
  • De slijtage van de bank en of lagers is te hoog. Dat kan ik me bij een productie machine wel voorstellen ook al staat dit een "normaal" gebruik niet in de weg.
Zouden we hier niet een apart topic voor maken ter lering en vermaak?
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 24 mar 2021 10:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Linki »

hfjbuis schreef:
Je hebt helemaal gelijk, alleen verwijder je zo 2/5 van het materiaal 0.156/0.143.
Dit is het deel van het oppervlak dat bewerkt wordt, niet de hoeveelheid verwijderd materiaal.

Hiervoor moet je rekenen met het oppervlak van je beitel dat je in je materiaal zet.

dit is een deel van een cirkel, geen rechthoek.
Plaats reactie