Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

MadeInRu
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 19:29

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door MadeInRu »

@ Arie,

Ja ik snap wat je bedoelt, maar voordat ik bepaalde eisen ga stellen, moet ik precies weten hoe iets werkt en welke middelen qua software en hardware zijn beter voor mij.

@ Floor,

Zijn ze slecht van kwaliteit of niet nauwkeurig genoeg?
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door hilberth »

MadeInRu schreef: 17 feb 2021 09:10 Als ik Google op CNC 3040 dan kom ik uit op Amazon en Aliexpres. Voor mijn begrip gaat 't allen een frame of volledige machine met uitzondering van software?
Op ebay is ondermeer dit te vinden: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 0&_sacat=0
Zitten ook complete machientjes bij, met controller etc. Daar hoef je alleen nog wat cad en cam software bij te vinden, leren en gebruiken.
Of dit aan te raden is is een tweede.

Maarruhh...had bertus1945 er niet zo eentje te koop?
Think it, draw it, make it.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Floor »

MadeInRu schreef: 17 feb 2021 12:54 @ Floor,
Zijn ze slecht van kwaliteit of niet nauwkeurig genoeg?
Kwaliteit... Dat is een erg subjectief geheel.

Onnauwkeurigheid bij belasting. Onbelast is het vast prima, maar ronde assen bij de goedkopere "Ali" of "Amazon" machines zijn uitgerust met niet ondersteunde ronde assen. Die buigen onder belasting. En wanneer het buigt, dan klopt de maat niet meer. Daarnaast wordt voor de aandrijving van de assen een soort draadeind spindel (trapezium of AME oid), en dat geeft omkeer speling. Deze kan je softwarematig compenseren. Of dat echt goed gaat? Ik vermoed dat je door slijtage dit regelmatig moet kalibreren. Met kogelomloopspindels heb je dit in ieder geval niet.

De Stepcraft die je aangaf gebruikt een speciaal profiel voor de geleiding. Ik denk (kan het niet goed zien, en heb geen stepcraft) dat op die geleiding wieltjes lopen. Mijn inziens komt er frees spaantjes op die geleiding, waarna daar dus de wieltjes overheen gaan. Dat komt de nauwkeurigheid niet ten goede, maar met goed schoonhouden zal dat minder zijn. De aandrijving van de assen bij de Stepcraft gaat ook met draadeinden, en dus met een (kleine) omkeerspeling.

Daar staat tegenover dat je wel goedkoop kunt instappen, en ervaring opdoen. Ik vermoed dat de dingen die je wilt frezen niet er op de micrometer aankomen. Een 4e as voor mes heften e.d. kan wel handig zijn, wegens rond voorwerp. Maar je kan het misschien ook in twee stappen frezen, en handmatig omkeren.
MadeInRu
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 19:29

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door MadeInRu »

@Floor,

Daar gaat 't om:

https://cdn11.bigcommerce.com/s-cmbujzy ... 64.jpg?c=2

https://cdn3.volusion.com/cwhhs.ntmeb/v ... 1345218933

Het moet wel nauwkeurig zijn maar uiteraard valt 't sterk mee.

Zulke vormen zijn wel te doen op Stepcraft bijvoorbeeld?
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Floor »

Moeilijk om daar exact antwoord op te geven. Ik heb geen Stepcraft, of machine zonder vierkante geleiding, kogelomloop spindels e.d.
Maar er zijn velen die een Stepcraft hebben. Ik probeerde alleen aan te geven wat de verschillen zijn tussen goedkoop, en duurder.
MadeInRu
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 19:29

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door MadeInRu »

Voorlopig denk ik voor deze te gaan:

https://shop.stepcraft-systems.com/step ... uction-kit

Er zijn talloze video's op internet en hij zit er nauwkeurig uit voor wat ik ga doen. Metalen ga ik niet bewerken en voor zachter materialen lijkt hij stevig genoeg te zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Arie Kabaalstra »

Metalen ga ik niet bewerken
Ik dacht ook ooit.. 14 jaar geleden.. "staal?.. misschien eens een keertje"... 't zal vooral messing, Alu en Kunststof zijn wat ik bewerk..
de afgelopen 7 jaar ?.. niet zo veel staal nee.. hoofdzakelijk titanium, de laatste freesklus in staal.. was gehard staal 58HRc..
'k zeg niet dat je meteen een hele zware machine moet kopen, maar hou er wel rekening mee dat je een keer "out of your Comfort-zone" gaat..
Verder is het zo dat een CNC machine ALTIJD te klein is..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door javanree »

Hmm voor dat geld zou ik eerder voor een 3040 gaan , als je geen haast hebt werken ronde geleidingen ook wel. Ik frees er hier ook diverse metalen mee, hardste tot nu toe was C45 en zilverstaal en dat ging mits ik rustig werk ook prima
Voor 1000 euro heb je een 3040 met een goede 800W aircooled spindel. Hier draait zo'n machine , enige grote aanpassingen waren home switches en een betere tafel. Kleine aanpassingen waren een PWM -> 0-10V converter en wat aanpassingen in de bedrading zodat de VFD nu ook via G-code gestuurd wordt.

Hier de machine aan het werk :
https://www.youtube.com/watch?v=LnM8alynh4A
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door benkr »

Ik denk dat dit een leuke machine is voor het beoogde doel:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 17 feb 2021 19:01 Ik denk dat dit een leuke machine is voor het beoogde doel:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Ik zou het eerder een goede basis noemen.. ik krijg jeuk op onbereikbare plaatsen van die stappenmotor met die vreselijk lange riem die op slechts een paar tandjes aangrijpt.. d'raf met dat kreng.. 2 Steppers erop, één op elke as.. dan praten we verder.. maar goed.. voor die prijs?..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door benkr »

Of een wat groter plaatje achter die motor en daar 2 extra wieltjes op om de riem wat verder om de motor te leiden.
Maar het blijft in de basis een leuk machientje voor een heel redelijke prijs.
MadeInRu
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 19:29

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door MadeInRu »

Aha, dus er zijn wel dergelijk alternatieven ;)

Ik snap jullie punten en ben ook eens dat uiteindelijk wil ik ook metalen onderdelen bewerken.
Echter, nu ben ik op zoek naar een apart die is puur voor kunststof en plastic wil gebruiken.
Bovendien heeft deze machine verschillende upgrade mogelijkheden. Ook naar 4X
Ik snap dat jullie naar alles vanuit Pink Floyd en Metallica oog punt kijken en deze machine ziet er uit als Britney Spears. Maar juist nu heb ik Britney nodig.. ;)

Als het echt nodig is, kan ik ook kleine stukken aluminium daarmee bewerken en graveren. Metaal wil ik uiteindelijk ook bewerken, maar daarvoor ga ik ook iets anders aanschaffen en kunststoffen gaan ook niet weg.



Is er ook besturing software op Linux?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door benkr »

MadeInRu schreef: 17 feb 2021 22:04 Aha, dus er zijn wel dergelijk alternatieven ;)

Ik snap jullie punten en ben ook eens dat uiteindelijk wil ik ook metalen onderdelen bewerken.
Echter, nu ben ik op zoek naar een apart die is puur voor kunststof en plastic wil gebruiken.
Bovendien heeft deze machine verschillende upgrade mogelijkheden. Ook naar 4X
Ik snap dat jullie naar alles vanuit Pink Floyd en Metallica oog punt kijken en deze machine ziet er uit als Britney Spears. Maar juist nu heb ik Britney nodig.. ;)

Als het echt nodig is, kan ik ook kleine stukken aluminium daarmee bewerken en graveren. Metaal wil ik uiteindelijk ook bewerken, maar daarvoor ga ik ook iets anders aanschaffen en kunststoffen gaan ook niet weg.



Is er ook besturing software op Linux?
Ik snap je verhaal niet, wat bedoel je nu eigenlijk?

En ja, er is ook Linux besturingssoftware nl. Linux CNC.
Misschien past dat niet meteen, maar het is zeker passend te maken als je maar Linux begrijpt.
MadeInRu
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 19:29

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door MadeInRu »

@Benkr wat ik bedoel is STEPCRAFT-2/D.420 voldoet aan mijn eisen en wat ik daarmee wil doen. Het lijkt een prima apart voor bewerking van kunstoven.
Plaats reactie