Zelfbouw HMC (horizontal)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door Insp »

Naar het schijnt zitten bij de grote Cam pakketten vooral wiskundigen die de modules schrijven als Volumill. Deze modules worden weer door verkocht aan andere CAM pakketten. Voor het volumill/adaptive achtige zijn er dan ook maar 2a3 modules/smaakjes die je in bijna alle cam pakketten weer terug komen. Hetzelfde geldt dan weer voor de botsingsimulaties etc. etc.

Posten zijn inderdaad altijd "bagger", dit is stiekem ook een stukje verdien model van de leveranciers (naast de aanschafprijs en onderhoudscontracten).
Hoewel dit ook door bedrijven zelf gecreerd wordt. Bedrijven willen zo snel mogelijk aan de slag en niet eerst een cursus "hoe maak je een post" volgen.
En zoals hugo al zegt, een goede frezer is misschien geen goede post ontwikkelaar.
Maar waarom dan geen standaard post gebruiken? Tja, zoals de meesten weten zijn er meerdere wegen naar Rome. Elk bedrijf heeft dan ook z'n eigen weg/mening wanneer de Koeling aan mag/moet, hoe het werkstuk aan te lopen, wel of geen LBL's/onderprogramma's, etc. etc. En daarbij is niet elk machine merk geheel hetzelfde qua aansturing G-code ondanks dat ze wel allemaal fanuc kunnen leveren.
Dus hoe meer wensen, hoe specifieker de post weer wordt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jan 2021 20:40 Maar ik vraag me af of ik die ervaringen ook bij een cam pakket van €30.000 en meer zou hebben.
Dan bestel je er toch een, dan weet je het :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 29 jan 2021 21:34
hugo stoutjesdijk schreef: 29 jan 2021 20:40 Maar ik vraag me af of ik die ervaringen ook bij een cam pakket van €30.000 en meer zou hebben.
Dan bestel je er toch een, dan weet je het :lol:
Ik ken een paar mensen die er goed hun brood mee verdienen, dus het zal prima werken, uiteindelijk lukt het vast wel om te leven met wat er uit die PP komt.
En ik denk dat 80-90% van het werk eigenlijk 2D is en als je dan ook nog een beetje knap adaptiv kunt verspanen, heb je natuurlijk redelijk snel je machine lekker aan de gang. Het fenijn zit in de uitzonderingen, wat dan niet lukt zoals jij het wilt frezen. (toch Dabit ;-) )

Na m'n laatste stoei pogingen met HSM heb ik besloten niet meer naar 'prachtige' CAM pakketten te willen kijken. CamBam is het enige waar ik wel vrolijk van word. Ik wil ook geen complexe 5-assige producten maken, heb er de machine ook niet voor. (op dit moment heb ik praktisch gezien helemaal geen machine :evil: )

Misschien kom ik over alsof ik niet geloof in CAM pakketten, dat is absoluut niet zo, alleen voor mij heeft het heel weinig toegevoegde waarde. Voor de industrie die gewoon draaiende machines willen hebben wel natuurlijk. Al hoor ik ook al berichten dat er naast CNC frezers, ook al geen werkvoorbereiders meer te vinden zijn die achter de PC dat product willen programmeren.

We praten verder zodra iemand hier deze wokkel-matrijs gefreesd op een 3-assige machine kan laten zien. :mrgreen:
22522
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2021 08:28 En ik denk dat 80-90% van het werk eigenlijk 2D is en als je dan ook nog een beetje knap adaptiv kunt verspanen, heb je natuurlijk redelijk snel je machine lekker aan de gang. Het fenijn zit in de uitzonderingen, wat dan niet lukt zoals jij het wilt frezen. (toch Dabit ;-) )
Nee, ergens houd het op en moet je de boel een beetje helpen. Ik denk dat ik in mijn geval best een balletje bij Autodesk op had kunnen gooien dat ik ook 'boringen' wil kunnen maken waarbij materiaal dat niet gefreesd kan worden zeker niet in de boring valt. Dan was-ie op de requested features lijst gekomen en als er voldoende animo voor is word het geimplementeerd.

Magoed, ik heb ook meer dan 1 zaag in mijn gereedschapskist, dus blijkbaar voldoet een universele daar ook niet altijd. En soms moet ik bij het zagen de boel ook een beetje helpen zodat ik erbij kan.
Al hoor ik ook al berichten dat er naast CNC frezers, ook al geen werkvoorbereiders meer te vinden zijn die achter de PC dat product willen programmeren.
Ja, maar dat is het 'techniek=vies en je word er niet rijk van' probleem.
We praten verder zodra iemand hier deze wokkel-matrijs gefreesd op een 3-assige machine kan laten zien. :mrgreen:
Da's nou krek wat ik bedoel. Als ik naar dat ding kijk in deze liggende orientatie dan denk ik 'OK, ik heb een vlakfrees, een paar vingerfrezen, en een heel nest bolkopjes beschikbaar. De vlakfrees, kan ik daar de rondingen mee maken? Nee, dat valt af. De rechte frezen dan? Nee, maar daar kan ik wel alvast de bulk van het materiaal mee weghalen. Dus om die rondingen erin te werken heb ik een bolkopfrees nodig. Wat voor rondingen hebben we mee te maken? Halve circels. Da's mooi, heb ik een bolkop die toevallig precies past? Jawel, mooi, dan kan het in 1 keer. Nee? Dan interpoleren zodat ik acceptabele oppervlakteruwheid X overhou.' Enzovoorts.

Ik kan een computer een geelgevlekte turboduck laten herkennen in een zwerm van 1000 meeuwen in carnavalsoutfit. Feature X met kenmerken A,B en C doe ik met strategie X, Y of Z moet ook wel lukken.
Elk serieus CAM-pakket heeft toch al 'hole recognition'? Die vragen toch netjes 'Ah, een 5mm gat. Moet ik de rest ook maar doen voor je?' Maar waarom alleen gaten? Die CAM-kernel krijgt een boundary representation van het object binnen, dan weet-ie de edges en de diepte van een pocket toch ook?. 'Die ook maar meteen voor U doen meneer?' 'Ja, graag'. 'Volle patat, of een beetje rustiger aan meneer?' 'Doe maar iets rustiger aan, freesjes zijn duur'.

En als ik dan geen pasklaar recept heb, dan ga ik gewoon digitaal proberen. 32 processen opstarten die in verschillende richtingen met een 1mm bolkopje de wokkel uitpellen. 5 van die 20 voldoen aan de gewenste oppervlaktekwaliteit en zijn het snelste, oftewel die hebben de laagste kostprijs. Mooi, de 5 beste oplossingen houden we, en dan gaan we eens kijken of een grotere bolkop nog winst oplevert; dat kunnen we weer doen met 5x32 processen. Enzovoorts. Wil je dan echt de cloud gebruiken, dan communiceer je de meest succesvolle strategie voor feature met kenmerken A,B en C naar het receptenboek in de cloud zodat de rest van de softwareinstanties op de aardbol daar ook vanaf weet.

Nu is dat allemaal wel simpel en kort door de bocht gesteld, maar uiteindelijk is het 'gewoon' een potje computerschaken met een expertsysteem als vraagbaak op de achtergrond.

Overigens: die wokkel heb ik in Fusion360 CAM zo geprogrammeerd. Die dan weer wel :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2021 08:28 We praten verder zodra iemand hier deze wokkel-matrijs gefreesd op een 3-assige machine kan laten zien. :mrgreen:
Da's geen moeilijke opdracht voor een 3 assige machine Hugo.
Dit rolt ook allemaal van een 3 assige machine af. (heb een 1,5 jaar voor een aantal dagen per week een potentiële startup geholpen met sales, productontwerp, matrijs-ontwerp, CAM en frezen van spuitgietmallen in aluminium)

Dit zag ik recent langskomen in de groepsap, allemaal op een 3 assige machine; Het is begonnen op een nomad, toen naar een tormach en ondertussen een aantal HAAS machines.

Die wokkel die je laat zien is een eenvoudige opdracht voor een 3-assige naar mijn mening. Tuurlijk ben je even aan het stoeien om de juiste toolbanen erop te zetten en de tools te pakken.

Misschien dat een ervaren iemand op een 5 assige het sneller kan aan de machine.

Maar het meeste werk dat daar gebeurt lukt je domweg niet met 'het handje' en heb je echt CAM voor nodig.

22525
22524
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 30 jan 2021 10:18 Overigens: die wokkel heb ik in Fusion360 CAM zo geprogrammeerd. Die dan weer wel :mrgreen:
Ja, ik programmeer hem met een paar regels G-code, dat is niet zo'n uitdaging (dat plaatje had ik ook apart voor nu even in SW opgezet). Maar als je alleen standaard bolkop freesjes hebt (die met een half bolletje en dan cilindrisch naar boven) kom je niet ver. Kijk even naar de ondersnijding. Er zijn matrijzen voor dit product gemaakt waarbij ze dat ook niet door hadden. Daar kwam echt het verkeerde product uit :shock: . Reactie van de klant, "hoe kan dat nou, jij hebt die modelletjes toch gewoon kunnen maken", ja, ik had door waar de uitdaging zat, en zat niet te slapen achter m'n CAM beeldscherm. :mrgreen:
Dus speciaal freesje laten slijpen, en in 1x aan de maat frezen. (wel even optimaal voorfrezen)
22523
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 30 jan 2021 10:43 Da's geen moeilijke opdracht voor een 3 assige machine Hugo.
Dit rolt ook allemaal van een 3 assige machine af.
Jammer, ik heb inmiddels de clou verklapt, maar ik denk dat het wel gelukt was, maar dat er wel een o-ja momentje was geweest.
Misschien moet je het voor de grap toch even in een verloren kwartiertje uitproberen op een blokje hout.
En ik zeg ook duidelijk dat voor 80-90% CAM echt wel handig is, je hoeft mij daar niet met voorbeelden van te overtuigen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2021 10:50
serum schreef: 30 jan 2021 10:43 Da's geen moeilijke opdracht voor een 3 assige machine Hugo.
Dit rolt ook allemaal van een 3 assige machine af.
Jammer, ik heb inmiddels de clou verklapt, maar ik denk dat het wel gelukt was, maar dat er wel een o-ja momentje was geweest.
Misschien moet je het voor de grap toch even in een verloren kwartiertje uitproberen op een blokje hout.
En ik zeg ook duidelijk dat voor 80-90% CAM echt wel handig is, je hoeft mij daar niet met voorbeelden van te overtuigen.
Ja, ik zag het. Lolipop freesjes met de juiste clearance rond de as heb je daarvoor nodig. Ik kwam deze zelfs laatst al een keer tegen op Alie.

https://www.aliexpress.com/item/1005001612974530.html

Deze was ook leuk; een draaiende spil onderin dit geprofileerde stuk hout;

22526

Doordat de stalen rand waarop dit bevestigd wordt via een radius omhoog loopt is de hoek waaronder hij in de leuning zit (als de leuning plat ligt) varierend. :mrgreen: Was een nieuwe trap die aan moest sluiten op de bestaande bouw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, die trapleuning had ik geloof ik al eens gezien, dat zijn wel de betere uitdagingen. :lol:

(dat lollipop freesje hadden voor die klus zelf geslepen als 1-snijder)
Dat die gereedschapmaker dat niet door had verbaasde me ook behoorlijk.

Is dat een aluminium matrijs, die schuiven met messing bronzen glijstukken?
Aluminium of staal is lastig op de foto te onderscheiden.

Trouwens volgens mij is er niemand die een 5 assige machine aan de machine programmeerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door serum »

Is aluminium inderdaad, 7075.

Zo'n freesje is altijd handig om te hebben. Vroeg of laat moet er net ergens een undercut achter waarbij je dat ding maar mooi hebt liggen ;)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 30 jan 2021 10:43 22524
Hoe behaal je met frezen zo’n spiegelend oppervlak ?
Oftewel welk freesje, welke S en F en afname?
Lijkt me dat dit nagepolijst is ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2021 10:46 Ja, ik programmeer hem met een paar regels G-code, dat is niet zo'n uitdaging (dat plaatje had ik ook apart voor nu even in SW opgezet). Maar als je alleen standaard bolkop freesjes hebt (die met een half bolletje en dan cilindrisch naar boven) kom je niet ver. Kijk even naar de ondersnijding.
Ik wist van de wokkel af, maar in dat SW plaatje zag ik die ondersnijding zo gauw niet zitten en ik wilde niet te slim doen.
Maar ook met een lollipopfreesje heb ik het zo geprogrammeerd; meeste tijd ben ik dan nog kwijt om dat ding te tekenen en als tool aan te maken.
En inderdaad, met handmatig code kloppen ben ik helemaal gauw klaar in dit geval. Zeker nu Sven bewezen heeft dat assenkruisrotatie ook de XZ/YZ vlakken roteert :lol:
Als je zelf je speelveld mag kiezen wint je eigen voorkeursmethode het altijd. Zo kun je ook aan veel van mijn ontwerpjes prima afleiden wat ik ter beschikking heb om het te realiseren :lol:
Er zijn matrijzen voor dit product gemaakt waarbij ze dat ook niet door hadden. Daar kwam echt het verkeerde product uit :shock: .
Die snap ik dan eigenlijk weer niet.
Je doet een simulatie van je freesprogramma, vraagt aan het pakket waar de verschillen tussen model en gefreesd zitten, en dan zie je dat toch?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 30 jan 2021 12:58 Die snap ik dan eigenlijk weer niet.
Je doet een simulatie van je freesprogramma, vraagt aan het pakket waar de verschillen tussen model en gefreesd zitten, en dan zie je dat toch?
Nee, ik ook niet.
Maar blijkbaar zijn er toch veel bedieners die niet zo fanatiek zijn als wij, die ook op zaterdag over CNC praten. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Trouwens volgens mij is er niemand die een 5 assige machine aan de machine programmeerd.
hold my beer.. :lol:

wel gedaan.. maar dat was 5-assig geindexeerd.. en dat is niet zo spannend als het klinkt..
5-assig simultaan.. da's andere koek.. dat dan weer wel...
Plaats reactie