Ontbrekende delen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
[mark]
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:57

Ontbrekende delen

Bericht door [mark] »

Hallo mensen,

Na een tijdje te hebben meegelezen hier, nu toch maar eens een berichtje posten. Even kort: ik werk voor een lichtreclamebedrijf en daar zijn we de hele dag bezig met het frezen van lettercontouren. Sinds kort zijn we voor 1 van de 2 machines overgestapt op een systeem met USBCNC i.c.m. hardware van DamenCNC. De machine werkt hardstikke mooi, ook i.c.m. usbcnc, maar softwarematig is er nog wel e.e.a. te verbeteren.

Tekenwerk gebeurt in Coreldraw (Bezier curves), en met een gekochte plugin (DXFTool) converteer ik alles naar CADlijnen (Arcs/Plines). Daarna ze ik in autocad alle contouren op layers (alu achterzijde, acrylaat voorzijde, etc) en dan gaat het hele zooitje naar USBCNC zodat ze aan de machine per layer kunnen frezen in verschillende materialen.

Soms werkt het prima, maar wat me nu regelmatig overkomt is dit: Autocadbestand ziet er prima uit, alle contouren zien eruit als gesloten, maar als ik dan naar USBCNC overgooi ontbreekt de helft:
Afbeelding

Nog gekker wordt 't als ik vervolgens een laag aanzet (de fabrieksafmeting van de alu.plaat die ik eigenlijk natuurlijk niet wil frezen), en blijkt dat 'ie ze dan ineens wel wil frezen:
Afbeelding

Het lijkt alsof USBCNC er gewoon niet uitkomt met de volgorde van de te frezen objecten, en dan er een paar overslaat o.i.d.? Ik kan nergens ontdekken dat de lijnen niet gesloten zouden zijn. (DXF file zit erbij als attachment).

Professioneler zou waarschijnlijk zijn om alle Gcodes apart voor te bereiden, wat bijv mooi kan met DXF2GCODE. Maar juist het werken met layers is voor ons zo handig.

Ik heb al veel zitten doorspitten hier en daar, maar kom er niet uit. Kan iemand me een zetje in de goede richting geven wellicht? Zie ik iets over het hoofd?

Help? :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Ontbrekende delen

Bericht door Robo »

Misschien heb je niets aan de informatie maar het dxfje in artcam geopend, vector docter er op los gelaten (die normaal de ongesloten vectoren repareert) maar die kan geen fouten in het vector bestand vinden.

Over USB cnc weet ik helemaal niets
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ontbrekende delen

Bericht door Leeuwinga »

Er moet iets zijn met de dxf file
Als ik em in mijn cad programma inlaad geeft ie fouten
Aansluitend heb ik de dXF file ingelezen in Deskcnc
Ook daar zie ik dat er delen missen, zie screen plaatje
2456

Er is al meer en veel geschreven over corel draw, geweldig programma maar
dat is minder geschikt voor CNC verwerking, er zijn zoveel gratis programma,s
via het net beschikbaar die veel beter zijn voor dit doel.
Corel draw is grafisch georienteerd terwijl de cad programma,s vectoren maken.
Omzetten kan natuurlijk maar je ziet de onvolkomenheden

succes
Cees
Gebruikersavatar
[mark]
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:57

Re: Ontbrekende delen

Bericht door [mark] »

Robo:
Bedankt. Ik kan dus ook niks vinden idd. Vreemd.

Cees:
Inderdaad zou je kunnen zeggen dat Corel een dubieuze keuze is voor dat werk, maar omdat we er al vele jaren mee werken hebben we 99,9% van alle bestanden in Corel-formaat. Ons aangeleverde spul komt grotendeels uit de designhoek(illustrator, coreldraw) dus je begint zowiezo meestal met standaard-niet-cad lijnenwerk. Aan ons de taak om het te produceren, en altijd haast natuurlijk.. Ik zou niet weten hoe ik alle aangeleverde layouts(vaak veel tekst) van klanten zou kunnen CAD/Cammen zonder daar vreselijk lang mee bezig te zijn. Alles overtekenen in CAD? Da's qua tijd gewoon niet haalbaar.

Gekke vind ik vooral de "willekeur": contouren niet frezen zonder dat de buitenste plaatrand is geselecteerd, en wel als ie aanstaat, terwijl alle tekst toch echt op 1 aparte laag staat..?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Ontbrekende delen

Bericht door Floppy »

Het is al eens eerder gezegd maar de DXF import in USBCNC is een extraatje.
Je kunt beter een apart programma gebruiken om de G-codes te genereren.
Ik heb jouw file even in CamBam ingelezen en daar geeft het geen probleem.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ontbrekende delen

Bericht door Arie Kabaalstra »

er was hier pas iemand die ook problemen had met text frezen in USBCNC, bij hem bleek het te zitten in afrondingsfouten..

( en eerlijk is eerlijk.. daar schort het vaker aan )
de Corel bestanden zijn geen curves.. dat zijn allemaal polylines met rechte stukken.. USBCNC kan daar goed mee omgaan, maar waarom zou je halfgas frezen als het ook volgas kan.. een G02 loopt altijd lekkerder dan een hele reekst G01's met Look-ahead-Feed (desondanks werk "L.A.F" wel goed als je niet onder korte elementjes uitkomt)

CamBam kan inderdaad wel een optie zijn.. CamBam is heel sterk in het sluiten van contouren die net niet helemaal dicht zijn.. eigenlijk zouden Bert en Andy ( Nee.. niet Bert en Ernie :mrgreen: ) eens de handen ineen moeten slaan...
Gebruikersavatar
[mark]
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:57

Re: Ontbrekende delen

Bericht door [mark] »

Ja dat zou wat zijn. Ik heb me trouwens laten vertellen dat er gewerkt wordt aan een USBCNC-versie die ook Bezier-curves kan importeren, dus denk aan .eps o.i.d... De Gcode die-hards zullen dat wel een loser-optie vinden :lol: maar ik moet zoveel omzetten dat elke vorm van automatisering me goed uitkomt.

O.t.: Ik gebruik Cambam ook, die had ik gevonden via hier, en dat werkt inderdaad erg fijn, misschien moet ik standaard al mn files daar doorheen halen. Bij mij gaat de DXF-output van Cambam niet zonder meer in USBCNC, werkt pas als ik 'm in Autocad open en weer save.. Of moet ik gelijk van elke laag gcode bakken in Cambam?

Inderdaad werkt het beter als ik gewoon DXF exporteer vanuit Corel, op de originele manier, en dan met de L.A.F. speel. Mooie functie trouwens. Denk alleen steeds dat t mooier moet kunnen, met echte DXF cirkels en Arcs enzo.

Poeh, opties allemaal. Bedankt voor de reacties tot zover. Ik hou me warm aanbevolen voor andere tips.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Ontbrekende delen

Bericht door Piet Versleijen »

Mijn methode:

Ik ben ooit begonnen met Lazycam wat met Mach 3 komt.
Op den duur begon dat te vervelen omdat ik lazycam te beperkt vond.
Alles in layers tekenen en daarbij ook nog de freesradius als ofset er om heen tekenen.
Daarnaa leerde ik USBCNC kennen
Met USB CNC kwam ik een stuk verder ook vanwege de radiuscompensatie wat Lazycam niet heeft.
USBCNC is echter behoorlijk kritisch voor wat betreft gesloten contouren en afrondingen.
Daar waar het bij het genereren van een toolpath wel lukt kreeg ik soms toch nog foutmeldingen.
Waar beide programa's ook moeite mee hebben is het onderscheid maken tussen binnen of buiten contour bij bijvoorbeeld een “S” of een “e” of een “7”.

Uiteindelijk ben ik uit gekomen bij Cut2D van Vectric.
De voordelen:
Ik teken niet meer in layers, alles in een layer dus.
Niet gesloten contouren kan ik een voor een selecteren en met een speciale functie sluiten, daarbij aan te geven hoe groot een gap maximaal mag zijn om gesloten te mogen worden.
In Cut2D bepaal ik door middel van de selectievolgorde van contouren wat ik in welke volgorde wil frezen, toolpath genereren, opslaan en hopla frezen.
Heb je eenmaal alle contouren in een toolpath omgezet dan kun je ze nog makkelijk wijzigen of door middel van verschuiven de volgorde wijzigen.
Het aanbrengen van tab's is "a piece of cake"
het zichtbaar maken van de toolpath's in 3D werkt ook vlekkeloos
Ook teksten gaan fantastisch, alle Windows fonts zijn mogelijk.
Daarvoor is een functie aanwezig, teksten hoeven dus niet in een CAD programma te worden opgezet.

Bij http://www.vectric.com kun je een demoversie downloaden, die versie kan alles behalve de G-code opslaan.
Er is een keur aan postprocessoren beschikbaar, bijna elke machine kan aangestuurd worden.

De DXF die hierboven gepost is kan ik zonder problemen in Cut2D laden, alles is netjes zichtbaar en op het oog zijn de contouren gesloten.

Mvg

Piet
Plaats reactie