Kwaliteit begint in je hoofd

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Kjelt »

JanSr schreef: 12 jan 2021 11:40 Het is nog veel erger.
Bij geen van de ca dertig bedrijven waar ik actief was hadden de werknemers ooit de Winst en Verliesrekening gezien.
Alleen de eerlijke objectieve samenvatting is interessant, de meeste V&W valt door leken geen touw aan vast te knopen met al die reserveringen en andere boekhoudtrucjes waardoor bedrijven die miljoenen winst zouden hebben opeens quite spelen en geen belasting hoeven te betalen. :lol:
Op dit moment bij ons is het een video van de financieel directeur die weer een miljarden winst mededeelt maar vervolgens de salarissen in de CAO nauwelijks wil verhogen, want de aandeelhouders moeten volgens hun meer gaan krijgen. De boodschap is altijd hetzelfde of het nu geweldig goed of geweldig slecht gaat, mensen we letten op de kleintjes en dat zijn jullie op de werkvloer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Arie Kabaalstra »

want de aandeelhouders moeten volgens hun meer gaan krijgen.
dat was in de tijd dat ik bij DP werkte niet aan de orde.. de directeur was 100% eigenaar.. hij heeft het bedrijf samen met zijn broer, na het overlijden van hun vader verder uitgebouwd, van een klein werkplaatsje voor pompen revisie tot de fabriek die het nu is,

in 2006 of daaromtrent is Chris Duijvelaar, de directeur/eigenaar met pensioen gegaan, en heeft zijn bedrijf verkocht aan het Duitse KSB Pompen.
Van de Invloed van dat bedrijf heb ik niet heel veel meegekregen.. wel dat we ook een deel van de productie van KSB pompen gingen doen, en dat er meteen flink uitgebreid werd, met een aantal grote persen, een Stempelmagazijn met Robot, Laserlascellen, dubbelspindel draaibanken met robotbelading en dergelijke, ik heb in dat jaar nog de nodige gereedschappen een onderdelen voor die veranderingen gemaakt, samen met mijn collega's in de Gereedschapmakerij, maar in 2007 ben ik mijn geluk elders gaan beproeven..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Kjelt »

Ja familiebedrijven scoren over het algemeen qua continuiteit en lange termijn strategie veel beter dan de grote aandeelhouders conglomeraten die bij ieder zuchtje tegenwind weer gaan reorganiseren en bij wind mee opeens lagen overbodige managers er tussen zetten. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 12 jan 2021 16:11 Ja familiebedrijven scoren over het algemeen qua continuiteit en lange termijn strategie veel beter dan de grote aandeelhouders conglomeraten die bij ieder zuchtje tegenwind weer gaan reorganiseren en bij wind mee opeens lagen overbodige managers er tussen zetten. :lol:
Precies.. 'k moet zeggen, en dat is voor mij persoonlijk, korte tijd nadat ik bij Duivelaar aan de slag ging, ontmoette ik Chris Duijvelaar op de werkvloer, hij maakte regelmatig een ommetje door het hele bedrijf, ging even kijken hoe het ervoor stond, maakte hier en daar even een babbeltje..
dan maak je dus persoonlijk kennis met degene waar je voor werkt, die het bedrijf bezit, en opgebouwd heeft.

Daar kwam bij dat 't een aardige kerel is, en hij liet ook wel eens wat maken in de "GM" voor bijvoorbeeld zijn klassieke MG, de Technisch directeur, die zag je ook vaak "beneden", en ook de Financieel directeur zag je nog wel eens, de Technische directeur, had een Austin Healy en een zeilbootje, en daar moesten natuurlijk ook wel eens onderdelen voor gemaakt worden..de Technische directeur deed dat soms nog wel eens zelf, 't was een gereedschapmaker van huis uit.. en op die manier bouw je meer een band op,

Bij mijn eerste werkgever, daar was de directeur ook maar gewoon in loondienst.. we waren een deel van een Nederlands/Belgisch bedrijf.
Pas toen de algemeen directeur (een franstalige belg) wat vaker over de vloer kwam, en.. ons in het Nederlands te woord stond,(omdat zo redeneerde hij, hij met elke medewerker moest kunnen communiceren) veranderde er wel wat in de "atmosfeer" in het bedrijf.

Zeker toen we de wat grotere projecten gingen doen, zoals de Martinus Nijhoff brug bij Zaltbommel, daarvoor kwam ook de "tuikabel-expert" van de belgische tak regelmatig bij ons over de vloer, en dat was niet alleen een "kantoorpik" die alles met de computer deed, maar die kwam ook de werkplaats in en hij was indien nodig ook op de bouwplaats aanwezig.. (we zijn nog een middag bezig geweest om de meetcellen (met rekstrookjes) te kalibreren voor het meten van de tuikabelspanning tijdens de bouw van de Nijhoff brug), gaandeweg krijg je ook meer inzichten in het hele proces waar jij slechts een deel van bent.. en dat maakt je ook meer betrokken bij het werk.. je denkt een paar stappen vooruit..

In andere bedrijven.. nee.. daar was dat totaal niet aan de orde.. afdelingen die langs elkaar werkten, niet wisten waar de verantwoordelijkheden lagen, en een blind management. dat zijn de bedrijven waar ik gillende weggerend ben.. bijna letterlijk zelfs..

in zo'n omgeving kan ik niet gedijen..
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

Ik houd er wel eens lezingen over met als titel: "Grote bedrijven zijn mislukte kleine bedrijven".
Een goed voorbeeld is Rabobank, de enige grote bank die geen steun nodig had na de bankencrisis. Dat kwam alleen en uitsluitend omdat die bank bestond uit tal van kleine bankjes met eigen bestuurtjes. En wat zien we nu? Onder druk van DNB heeft Rabo moeten "rationaliseren". Alle kleine bankjes zijn gefuseerd tot een paar grote. Weg veiligheid. Weg plezier.

Er zijn goede grote bedrijven, maar die hebben allemaal een "kleine structuur. Zoals Van der Leegte (>10.000 man) en TBI (idem).
Werken daar is leuk, omdat elk bedrijf in zo'n groep verregaand autonoom is en niet wordt lastig gevallen door Raadsels van Bestuur met MBA opleidingen.

In sommige takken van sport kan je niet klein zijn, zoals de vliegtuigbouw, de olie-industrie en de automobiel industrie. Toch vind je daar zelfs bedrijven waar je leuk kan werken.

Zo'n W&V is vrij simpel op te stellen en uit te leggen. Ik doe het altijd zo:

Omzet =de optelsom van alle rekeningen die we sturen.
Kosten van de omzet = optelsom van alle rekeningen die we van onze toeleveranciers krijgen.
Het verschil daartussen noemen we Bruto Marge. Als we niets te doen hebben staat daar 0.

Wat daarvan betaald moet worden: de Bedrijfskosten: Ook als we niets te doen hebben, lopen de bedrijfskosten door.
1 Wij allemaal, de personeelskosten, incl pensioenlasten autootjes van de zaak, 13e maanden.
2 De huisvestingskosten: de gebouwen waar we in zitten, incl onderhoud en verwarming.
3 Bij sommige energie-intensieve bedrijven: De energie (anders gewoon bij huisvesting)
4 Afschrijvingen, dat is de spaarpot voor nieuwe machines. Dat zijn kosten, maar geen uitgaven
5 Diversen: een klein postje voor potloden, gummetjes, TL buizen, koffie, etc, etc

Bruto Marge - Bedrijfskosten = Bedrijfsresultaat. Zeg maar de bruto winst.

Dan volgen er nog enkele regeltjes over financiële zaken, zoals
1 rentelasten: wat kost het geleende geld
2 afschrijvingen op goodwill: Ik noem dat altijd "de molensteen". Dat is de schuld, die de investeringsmaatschappijen over laten na een overname: De lijkenpikkers. Met als goed actueel voorbeeld Hema. een goed renderend bedrijf, dat te gronde dreigt te gaan aan dit soort manipulaties.
Als je deze twee posten van de bruto winst aftrekt heb je de netto winst.

Die bruto winst wordt door de werknemers gerealiseerd. De rest is flauwekul. Als de netto winst negatief is (zoals bij Hema) hebben de financiële jongens de boel verkloot. Niet de werknemers.
Zo simpel is het nou.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Palmerlivesteam »

Op het moment dat een bedrijf zo groot wordt dat het besluit om de boel in afdelingen te splitsen dan begint de ellende ...voor de klant. Opeens is het gedaan met de flexibiliteit en moet er onderling verrekeningen plaats vinden. Als er genoeg werk is dan worden alleen de lucratieve opdrachten uitgevoerd en de klant heeft het nakijken qua service. En als medewerker moet je alles maar enigzins recht zien te praten/breien. Kan er hele dagboeken mee vullen.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als de netto winst negatief is, hebben de financiële jongens de boel verkloot. Niet de werknemers.
Die kan op een tegeltje.. da's gewoon management 101.. :lol:

'k heb het zelf ook wel gezien dat werknemers de boel ook aardig kunnen verkloten.. omdat niemand ze controleert, omdat ze toevallig een vakgebied bedrijven waar verder niemand in het bedrijf verstand van heeft.. en als er niet rationeel naar bepaalde zaken wordt gekeken, dan gaat het mis.

er is hier een forumlid die onderstaand voorbeeld net als ik aan den lijve heeft ondervonden, we waren collega's net nadat ik DP achter me gelaten had, en bij GMF ging werken als Engineer.

tijdens het "jobshoppen" werd ik gebeld door een uitzuigburo met de vraag "kun jij met Autodesk Inventor werken?, Ja?.. Mooi"
korte tijd later zat ik bij GMF achter een buro, te tekenen met LogoCad Triga, een vreselijk oud Cad pakket waar ze daar toen nog mee werkten, maar.. zo werd mij verteld.. binnenkort stappen we over naar Inventor, en daarom hebben we jou ingehuurd, jouw ervaring zal van grote waarde zijn voor dit bedrijf, want de medewerkers van de tekenkamer moeten allemaal nog naar de Cursus, en jij hebt al een paar jaar voorsprong, zo kun je ook hier je collega's verder helpen"

nou.. dat vond ik wel een leuke.. ik teken graag 3D, en of het nou met Solidworks, Inventor of Alibre Design is, dat kukelt er ook niet tegenan.. 't is allemaal één pot nat..

Maar goed.. eerst nog even aan de gang met LogoCad.. goed.. 'k had dat snel genoeg onder de knie.. tot verbazing van de collega's.. tja.. 't werkte op zich vrij logisch..
Aan't eind van de week, kwam de Systeembeheerder, "jongens.. allemaal even uitloggen uit de Database met de onderdelen, er komt een Update
"Ah.. voor Inventor?." was mijn toch in mijn beleving logische vraag.. "nee.. " was het antwoord" da's nog niet klaar..

en op zo'n moment denk ik dan "WTF!!??".. je weet dat het bedrijf over niet al te lange tijd LogoCad naar het vierkante archief gaat verwijzen, en je bent dan niet volop bezig met de Database voor Inventor??"

Vanaf dat moment, ongeveer elke 2 weken een Update.. steeds nog niet voor Inventor.. en dan gaat het knagen..bij mij wel in elk geval..
Inmiddels had ik ook, in opdracht van de chef tekenkamer, een machine in zijn geheel in Inventor getekend, 't was bedoeld als bron van mooie plaatjes voor de verkoopdocumentatie, dus het hoefde niet precies op maat.
Ik heb mijn Chef toen gezegd.. of het nou wel of niet op maat is.. kukelt er ook niet tegenan.. ik moet toch maten opgeven, dan kan ik maar beter meteen de juiste maten inkloppen.. dan hebben we meteen een set 3D modellen van een machine die we meteen kunnen gaan bouwen..
Daar was hij het gelukkig wel mee eens..

Als je dan klaar bent.. dan merk je dat je ondanks dat je ALLE details erin getekend hebt, tot en met de verwarmingsleidingen zig-zag over het machinedeksel aan toe dat je in een kwart van de tijd klaar bent..
en dan ga je rekenen.. arbeidsloon, tijd, aantal machines wat je meer kan doen in een jaar.. kosten verschil.. 2½ miljoen Euri's...

in de tussentijd waren er ook een aantal collega's naar de eerste cursus avonden geweest.. en dan kennen ze de basis.. dus.. komen ze op de zaak met de opmerking "ja.. wij snappen het nu ook!'.. nou.. goed.. teken dan maar eens een Kubus, met een gat over de Lichaamsdiagonaal.. en dan moet je met assen en vlakken aan de gang.. en die hadden ze nog niet gehad... hilariteit en verbazing alom toen ik dat gevalletje binnen een vloek en een zucht op mijn scherm toverde..

Kort daarna.. mijn Functioneringsgesprek.. mijn chef was heel tevreden, maar ik niet.. ik zat nog steeds met die steenkolensoftware in 2D te krabbelen, terwijl mijn vingers jeukten om met Inventor aan de slag te gaan..
Er werd me een Jaarcontract aangeboden.. 'k heb toen te kennen gegeven dat wat mij betreft mijn toekomst niet lag bij een bedrijf dat 2½miljoen per jaar laat verdampen zonder dat er ook maar iemand is die dat in de gaten heeft.. op één uitzendkracht na..

'k heb mijn chef meegedeeld dat elke medewerker in elk bedrijf wel eens een dagje op de stoel van de directeur zou willen zitten.. maar dat ik genoeg zou nemen met 5 minuten..
Ik zei hem. " ik zou de telefoon pakken, de Systeembeheerder bij me roepen, en em meedelen dat ie zijn jas en tas kon pakken, zijn badge bij de receptioniste moest afgeven, en dat ie nooit meer terug hoefde te komen..2½ miljoen!.. daarom.. "

voor 2½ miljoen kun je Database software kopen, waar ze zelfs bij Volkswagen hun vingers bij af zouden likken.. en die hebben zelfs de worsten die in de kantine geserveerd worden daarin staan, omdat Volkswagen ze zelf maakt, er zit een worstenmakerij op het fabrieksterrein in Wolfsburg..
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

Wel mooi om te zien welke frustraties er in dit topic allemaal boven komen. Ik durf de voorspelling aan, dat dat nog erger zal worden.

Ooit (pakweg 1987) kreeg ik te maken met Autocad in de prille tijd, nog helemaal 2D. Maar je kon al wel vrij slimme macro's maken.
In het ingenieursbureau dat ik toen leidde zaten een paar jongens die die sport beheersten.
"In plaats van strepen trekken op het scherm bieden wij u intelligentie", zeiden we tegen onze klanten.
Al gauw was de tent zeer winstgevend....
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

Ik word op mijn wenken bediend, ik lees in de krant:

"Eind 2006 mailen fiscale adviseurs van Baker Tilly met collega’s in Cyprus. Voor ondernemer Coen Klawer en zijn groothandel in luxe behang zet het kantoor een complexe fiscale truststructuur op via Nederland naar Cyprus, de Britse Maagdeneilanden en terug.
Zo creëert het internationale advies- en accountantskantoor Baker Tilly (dertien Nederlandse vestigingen) een structuur om jaarlijks tonnen te onttrekken aan het zicht van de Nederlandse fiscus. Voor 6.500 euro doet Klawer behangmerkrechten over aan een nieuwe vennootschap op Cyprus, en daarna betaalt hij jaarlijks honderdduizenden euro’s voor het gebruik van die rechten. Zo drukt hij de belastbare winst in Nederland."

Dit soort "gelegaliseerde" diefstal tiert nog steeds welig. Als je ooit in de gaten krijgt dat je bij een bedrijf werkt, waar de directeur zich met dit soort spelletjes bezighoudt is mijn krachtige advies: Ga daar weg.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Kjelt »

Tja die man is wel genaaid door die adviseurs want die constructie was niet volledig legaal.
Er stond laatst in de krant dat hij celstraf riskeerde.
Gebeurt op alle niveaus, stond paar jaar terug bij een wijnhandel te neuzen overhoorde ik een gesprek. "Dus dezelfde deal als vorig jaar, 225 flessen rode wijn a €15 de fles en een kistje Lafite erbij en alles samen op de bon onder de noemer 225 flessen wijn voor kerstpakket"
Als je weet dat een Ch. Lafite een premier cru uit de Bordeaux is en een paar honderd euro per fles kost dan wordt het een heel bedenkelijke deal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Overigens.. als je Googled op Volkswagen Part number 199 398 500 A, dan krijg je inderdaad de originele Volkswagen Currywurst.

Da's ook een manier om je personeel bij het werk te betrekken.. "wij maken worsten, zodat jullie goed en lekker te eten krijgen (er zit minder vet in de VolksWursten dan in gangbare Worsten.
Nu ik er over terugdenk.. als er bij DP overgewerkt moest worden, dan stond Rob, de Kantinechef in de keuken, en die bereidde voor iedereen een smakelijke maaltijd.
Men besloot op een dag dat het opwarmen en verstrekken van Kant-en klare hap goedkoper zou zijn..
Dat was het dus niet.. want de bereidheid om over te werken, nam drastisch af.. Rob zette altijd een zeer smakelijke maaltijd neer, terwijl die kant en klare hap niet te nasse was.. flauwe zooi, en ik ging er van aan de skieterie.. Dus.. ik werkte sowieso niet meer over.. elke dag een uurtje langer?.. geen probleem.. een avondje doorhalen tot half 10?.. NFW (No F**ing way!
( er zat zelfs veel meer smaak aan die struik blikken die ik in mijn diensttijd te bikken had als je weer eens met je kloten in het zand zat (bivak)

Was het niet Julius?.. nee.. Napoleon die zei "een leger marcheert op zijn maag".. nou.. je "werkvolk" ook..
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Palmerlivesteam »

JanSr schreef: 12 jan 2021 18:59 Wel mooi om te zien welke frustraties er in dit topic allemaal boven komen. Ik durf de voorspelling aan, dat dat nog erger zal worden.

Ooit (pakweg 1987) kreeg ik te maken met Autocad in de prille tijd, nog helemaal 2D. Maar je kon al wel vrij slimme macro's maken.
In het ingenieursbureau dat ik toen leidde zaten een paar jongens die die sport beheersten.
"In plaats van strepen trekken op het scherm bieden wij u intelligentie", zeiden we tegen onze klanten.
Al gauw was de tent zeer winstgevend....
Klopt, er is geen enkel programma waar zoveel mee geprutst kan worden als Autocad 2 & 3D. Dat durf ik wel te beweren na 25j stoeien met bestanden aangeleverd door derden. Je kunt het niet zo gek bedenken of het kan wel uitgevoerd worden. Helaas zit er voor iedere krachtige functie ook weer een commando waarmee je de boel weer teniet kunt doen. Makkelijk voor de mindere tekenaars maar dan wel je collega mee in de problemen brengen die dan bij de volgende revisie 1000 muisklikken moet doen voor een simpele aanpassing.. Je kunt dan wel weer bedenken hoe dit het snelst op te lossen 😁 Maar als je de baas hebt belooft het even snel aan te passen of je hebt bergen werk liggen, :cry: zeer frustrerend!
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Kjelt »

JanSr schreef: 12 jan 2021 17:33 Ik houd er wel eens lezingen over met als titel: "Grote bedrijven zijn mislukte kleine bedrijven".
De Gummbah van vanmorgen says it all

22353
Plaats reactie