Kleine freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kitman schreef: 06 jan 2021 19:53 Mijn gewone iets oudere freesbank gaat tot 2200 toeren.
Een iets betere tot 3000 toeren.
Te traag voor vhm frezen, heb ergens gelezen dat ze nogal snel breken als het te traag draait.
Dat is een beetje afhankelijk van de diameter. Freesjes 6-8-10 en dikker lukt heus wel hoor. Altijd de aanzet per tand in de gaten houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kleine freesmachine

Bericht door Kars-cnc »

kitman schreef: 06 jan 2021 19:53 Mijn gewone iets oudere freesbank gaat tot 2200 toeren.
Een iets betere tot 3000 toeren.
Te traag voor vhm frezen, heb ergens gelezen dat ze nogal snel breken als het te traag draait.
Hmm, ik heb niet die ervaring hoor. Mijn frees kan ook maar tot 3000rpm maar dat gebruik ik vaak niet eens. Zoals Hugo aangeeft is de aanzet wel belangrijk en dat betekend dat met de langzame voeding op een handmatige machine ook een langzamer toerental hoort.

Waar ik al wel een aantal VHM frezen mee geruïneerd heb is met de hand koelen. VHM kan slecht tegen de plotselinge afkoeling als je er weer wat op spuit en dan springen er schilfers van de snijranden af.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door kitman »

Dacht dat voor een VHM frees net een grote voeding met weinig aanzet, zodat de warmte door de spanen wordt afgevoerd.
Het is of veel koelen of niet koelen en id als je af en toe koelt, daar kan die niet tegen.
Er is wel veel info te vinden.
Heb hier een mooi verhaaltje gevonden.
viewtopic.php?f=30&t=16121&start=28
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

je moet niet denken.. je moet in de tabellen met gegevens kijken.. Dan kun je zien welke snijsnelheden je toe kunt passen, en welk toerental dat is voor de diameter die je hebt..

Vuistregel is: Langzamer gaat altijd goed.. sneller niet..als je de snijsnelheid verhoogt, neemt de levensduur drastisch af..
't is wel zo dat bepaalde VHM gereedschappen door hun geometrie optimaal presteren met de juiste snijsnelheid..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door kitman »

Gelijk heb je.
Wat met de diepte aanzet?
Frezen toerental.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door kitman »

Ik heb nu voorlopig een dremel op de z as geplaatst om iets te hebben.
Dit is uiteraard waardeloos en het verwonderd me dat die zoveel beweegt als ik probeer te graveren.
Dus ik veronderstel dat die bevestiging erg goed moet zijn.
Als ik nu die amb kress bekijk is het gedeelte waar je die kan klemmen niet zo heel breed.
Arie, jij hebt daar mee gefreesd, kon je dat toch stevig genoeg bevestigen dan?
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door kitman »

Oscar f1 schreef,
Maar dan weer niet als het uit Germany wearhouse komt.
Vaak binnen een week al binnen en geen invoerrechten.
Hoe weet je of dat uit Duitsland komt, ik heb al tig sites geprobeerd maar allemaal verzending uit China
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik nu die amb kress bekijk is het gedeelte waar je die kan klemmen niet zo heel breed.
Arie, jij hebt daar mee gefreesd, kon je dat toch stevig genoeg bevestigen dan?
eigenlijk heel spimpel, en ik begrijp eigenlijk niet waarom niet meer mensen met een Kress of een Suhner dat gedaan hebben..

Toen ik mijn machine bouwde, had ik een goedkoop freesje van de Gamma.. een echte "toledo".. dat ding was dermate slecht gebouwd dat de spantangopname al niet centrisch zat.. iets van 0.2 mm ofzo.. weetikveel..

Dat Klem gedoe, dat sprak me ook niet zo aan.. dus.. heb ik gewoon de hele spindelneus eraf geschroefd, en een nieuwe gemaakt..met een vlakke onderkant.. die je dan met 4 boutjes vlak tegen de bovenkant van de onderplaat van e kop kon schroeven..
de Kress.. was eigenlijk van't zelfde laken een pak. dat wil zeggen.. ik heb de schroeven waarmee de spilneus aan de behuizing zat vervangen voor langere exemplaren, en de freesmotor op een vlakke plaat met een Gat ø43 geschroefd..niet zo sierlijk als mijn zelfgebouwde spindelneus, maar net zo functioneel.

Nu ik de Kress heb vervangen voor een Suhner, heb ik op de draaibank en freesbank gewoon wederom een nieuwe spilneus gemaakt.. omdat de Suhner een flinke metalen spilneus had.. , alleen was die niet helemaal vlak aan de onderkant. en ik had daar geen ruimte voor schroefjes..

Dus.. dat ding eraf.. opgemeten.. blok Alu gepakt, nieuwe getekend, en middels freesbank en draaibank een nieuwe gemaakt.. die net als de eerste voor de Toledo freesmotor weer gewoon met 4 bouten onwrikbaar aan de machine zit..
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Kleine freesmachine

Bericht door remon_v »

kitman schreef: 14 jan 2021 19:10 Hoe weet je of dat uit Duitsland komt, ik heb al tig sites geprobeerd maar allemaal verzending uit China
Als je bij AliExpress naar iets zoekt, bijv. ‘CNC spindel’.. dan filteren op verzenden uit.... bijv. Duitsland
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

eigenlijk heel spimpel, en ik begrijp eigenlijk niet waarom niet meer mensen met een Kress of een Suhner dat gedaan hebben..
of eigenlijk.. ik begrijp niet dat de Fabrikant daar zelf niet op gekomen is..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door kitman »

Ben gaan googelen naar spindelmotor Germany warehouse.
Zou graag een vierkante motor hebben ivm bevestiging, maar die zijn allemaal zonder regeling.
Iemand ervaring met RATTM, die worden meestal van uit Duitsland verstuurd.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Kleine freesmachine

Bericht door remon_v »

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door Oscar f1 »

Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Kleine freesmachine

Bericht door kitman »

Fijne motoren, maar ook groot.
Ik heb maar een kleine machine, x 200 mm y 120 mm.
Plaats reactie