Pellet Pres

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Pellet Pres

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 22 dec 2020 20:35 Mwah, we gaan het zien. In ieder geval ga ik het proberen. Eroei van pv is best ok volgens mij, daar is wel eens vaker discussie over geweest.
Wat ga je proberen?
De boel een beetje verwarmen met pallets of kompleet self-supporting.
Ik ben absoluut niet tegen zuinig doen en schone bronnen, maar..
Als je even een A4-tje pakt en de behoefte totaliseert liefst ook nog per seizoen.
Vervolgens ga je zitten verzinnen hoe je dat kunt bereiken, zul je er al snel achter komen dat het prive misschien een heel eind kan lukken, 25 m³ warmte buffer (basalt of zo) en voldoende zonnecollectoren om die in de juiste periode te voeden. (je zult toch een maand of 4 moeten overbruggen)
Zoek gelijk even op wat de statistieken zijn van de wind over het jaar, en daarnaast even de energie opwekking, verdeelt over diverse bronnen. Dan zul je al redelijk snel toe moeten geven dat het echt niet met duurzame bronnen gaat lukken zoals wij er nu over denken.

Wat ik eerder al verkondigde dat de politiek niet kan rekenen geld toch hoop ik niet voor jouw, volgens mij heb jij er zelfs meer verstand van dan de meest hier. Dus kom maar op met die praktische uitwerking met rekenvoorbeelden. ;-)
Neem ook even mee wat er gebeurd als het hele dorp overstapt op pallet-stoken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 dec 2020 09:27 Maar hoe is het eigenlijk met de Nonkel? Is ie al afgehaakt?
Nadat hij op 20 december dit topic geopend heeft is hij niet meer on-line geweest zie ik in z'n profiel. Dat is wel jammer, nu heeft hij niet kunnen ervaren wat voor brede maatschappelijke discussie zijn "Pellet Press" vraag heeft opgeleverd :lol:

Mijn vraag, twee berichten terug, of nog iemand interesse in pellets persen heeft was niet serieus hoor, ik heb helemaal geen pellet kachel 8)
Ik kon het gewoon even niet laten, sorry.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars, zit jij de boel nu ook al te manipuleren? :lol:
Die discussie is alleen maar goed vind ik, moeten er ook niet te krampachtig over doen.
En ook de kwinkslagen horen er bij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

serum schreef: 22 dec 2020 11:02 Las vanochtend in een opgeklopt artikel dat elektrische auto's ook nog get nodige fijnstof uitstoten door de bandenslijtage en de remmerij, gebruikt bij het niet regeneratief remmen.
Volgens mij is dat een verhaal van de OESO, niet echt een sensatiezoekend orgaan.
Strekking was meer dat bij gebruik elektrische auto's het fijnstof probleem niet uit de wereld is en e-auto's vaak meer fijnstof vanuit de remmen & banden veroorzaken door het hogere koppel en groter gewicht.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ja, duh, nogal wiedes zou ik zeggen. Je band loopt in z'n leven terug van 7-8mm profieldiepte naar, zeg, 2mm. Dus over de hele omtrek verdwijnt er 5mm van de band. Da's stiekum een beste lap rubber, maal vier ook nog, en dat blijft natuurlijk 'ergens'. Zelfde geld voor de remblokken en de remschijven zelf.

Misschien moeten we treinen dan ook maar afschaffen. Die komen er maar hooguit 10 in het uur langs, maar ondanks dat zit alles rondom een spoor onder een dikke laag bruine drek. En ze zijn best efficient, maar dan moeten ze wel vol zitten en dan moet je die 50 kilometer extra die je moet reizen omdat je alleen via een omweg van A naar B kunt komen niet meerekenen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 23 dec 2020 17:59 Ja, duh, nogal wiedes zou ik zeggen. Je band loopt in z'n leven terug van 7-8mm profieldiepte naar, zeg, 2mm. Dus over de hele omtrek verdwijnt er 5mm van de band. Da's stiekum een beste lap rubber, maal vier ook nog, en dat blijft natuurlijk 'ergens'. Zelfde geld voor de remblokken en de remschijven zelf.

Misschien moeten we treinen dan ook maar afschaffen. Die komen er maar hooguit 10 in het uur langs, maar ondanks dat zit alles rondom een spoor onder een dikke laag bruine drek. En ze zijn best efficient, maar dan moeten ze wel vol zitten en dan moet je die 50 kilometer extra die je moet reizen omdat je alleen via een omweg van A naar B kunt komen niet meerekenen.
:lol: en toch is dit bij EVs een groter probleem dan bij gewone autos omdat die dingen een belachelijk koppel hebben.
Ik zelf rijdt dik 60000 km op een set banden maar hoor van enkele collega's met een Tesla dat ze de 20000 km niet halen en dat zijn ook nog eens hele dure bandjes :shock: Ligt natuurlijk aan het rijgedrag, de zware rechtervoet maar ook aan de auto die dit toestaat.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Volgens mij wordt hier fijnstof verward met fijn stof... Taalkundig is dat natuurlijk hetzelfde, maar de term fijnstof die wordt gebruikt voor stof wat schadelijk is voor de gezondheid, duidt op stof afkomstig van verbrandingsprocessen. Door de onvolledige verbranding zitten er ongezonde stofjes in die bij inademen heel diep in je longen kunnen doordringen. Dat is niet hetzelfde als stof met een hele kleine doorsnee. Daarom hoor je ook nooit dat een Sahara stofregen of stofwolken van een droge bouwplaats schadelijk voor de gezondheid zouden zijn.

De stelling over fijnstof van elektrische auto's komt waarschijnlijk van een journalist die een leuk artikel wilde produceren. Dat dit soort mensen soms totaal foute dingen kunnen verkondigen omdat ze geen verstand van techniek hebben is niet ongewoon.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 23 dec 2020 21:42 De stelling over fijnstof van elektrische auto's komt waarschijnlijk van een journalist die een leuk artikel wilde produceren. Dat dit soort mensen soms totaal foute dingen kunnen verkondigen omdat ze geen verstand van techniek hebben is niet ongewoon.
Jij hebt zeker toevallig geen Tesla 😁
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Zo'n Tesla vergelijken met een standaard filebak is ook een beetje appels met peren vergelijken. Wat doen die dingen? 250kW ofzo?
Vergelijken met iets dat 70-120kW doet is dan eerlijker. Dan zal zo'n electrische auto nog wel sneller zijn bandjes verslijten, maar alleen al het gebrek aan stikstofdioxide uit de uitlaat maakt de totale uitstoot een stuk lager volgens mij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

Kjelt schreef: 23 dec 2020 18:04 :lol: en toch is dit bij EVs een groter probleem dan bij gewone autos omdat die dingen een belachelijk koppel hebben.
Ik zelf rijdt dik 60000 km op een set banden maar hoor van enkele collega's met een Tesla dat ze de 20000 km niet halen en dat zijn ook nog eens hele dure bandjes :shock: Ligt natuurlijk aan het rijgedrag, de zware rechtervoet maar ook aan de auto die dit toestaat.
een EV suv weegt dan ook snel 2500kg, als je dit af moet remmen....
ik kan er jammer genoeg over mee spreken, nu na nog geen 25.000km heeft mijn E Tron ook nieuwe sloffen nodig, nog niet eens versleten, nog 5mm profiel. Ik reed gisteren op weg van een klant naar huis, hoorde een lichte bots en direct gaf de auto aan dat er bandenspanning verlies was, blijkbaarover iets gereden :evil: , nog gezocht wat het was, maar niets gevonden :cry: , 2 rechter velgen gedeukt en gescheurd en 2 banden aan flarden, gelukkig niks aan de ophanging, de uitlijning van de wielen is nagezien en ook nog ok. Velgen in backorder, 2 weken wachten, feestdagen hé meneer. Prijskaartje nog niet gezien.
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 23 dec 2020 21:42 Volgens mij wordt hier fijnstof verward met fijn stof... Taalkundig is dat natuurlijk hetzelfde, maar de term fijnstof die wordt gebruikt voor stof wat schadelijk is voor de gezondheid, duidt op stof afkomstig van verbrandingsprocessen. Door de onvolledige verbranding zitten er ongezonde stofjes in die bij inademen heel diep in je longen kunnen doordringen. Dat is niet hetzelfde als stof met een hele kleine doorsnee. Daarom hoor je ook nooit dat een Sahara stofregen of stofwolken van een droge bouwplaats schadelijk voor de gezondheid zouden zijn.
De stelling over fijnstof van elektrische auto's komt waarschijnlijk van een journalist die een leuk artikel wilde produceren. Dat dit soort mensen soms totaal foute dingen kunnen verkondigen omdat ze geen verstand van techniek hebben is niet ongewoon.
Daar heb je een goed, ben geen expert maar als ik dit lees dan kunnen er kennelijk zowel bij banden als remmen door de hoge temperatuur deeltjes verdampen.
https://www.ad.nl/auto/brits-onderzoek-autobanden-produceren-tot-1000-keer-meer-fijnstof-dan-benzine-en-dieselmotoren~a85db748/ schreef: Wel bestaat bandenslijtage meestal uit deeltjes met een diameter groter dan 10 micrometer (PM10). Fijnstof uit de uitlaat - met name van benzinemotoren - is daarentegen meestal kleiner en daarmee schadelijker voor de gezondheid. Autobanden stoten volgens Emission Analytics echter ook microdeeltjes uit door het feit dat deeltjes verdampen door de hitte in de banden. Hoeveel dat precies is, wordt niet gemeld in het onderzoek.

janplastiek schreef: 23 dec 2020 22:04 Prijskaartje nog niet gezien.
Die wil je ook niet zien :lol:
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

Kjelt schreef: 23 dec 2020 22:11 Die wil je ook niet zien :lol:
stuur ik het door naar jou, hoef ik het niet te zien ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

mjeuring schreef: 23 dec 2020 15:34
serum schreef: 22 dec 2020 11:02 Las vanochtend in een opgeklopt artikel dat elektrische auto's ook nog get nodige fijnstof uitstoten door de bandenslijtage en de remmerij, gebruikt bij het niet regeneratief remmen.
Volgens mij is dat een verhaal van de OESO, niet echt een sensatiezoekend orgaan.
Strekking was meer dat bij gebruik elektrische auto's het fijnstof probleem niet uit de wereld is en e-auto's vaak meer fijnstof vanuit de remmen & banden veroorzaken door het hogere koppel en groter gewicht.
E autos remmen niet maar regenereren.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 dec 2020 09:27
kawarider schreef: 22 dec 2020 20:35 Mwah, we gaan het zien. In ieder geval ga ik het proberen. Eroei van pv is best ok volgens mij, daar is wel eens vaker discussie over geweest.
Wat ga je proberen?
De boel een beetje verwarmen met pallets of kompleet self-supporting.
Ik ben absoluut niet tegen zuinig doen en schone bronnen, maar..
Als je even een A4-tje pakt en de behoefte totaliseert liefst ook nog per seizoen.
Vervolgens ga je zitten verzinnen hoe je dat kunt bereiken, zul je er al snel achter komen dat het prive misschien een heel eind kan lukken, 25 m³ warmte buffer (basalt of zo) en voldoende zonnecollectoren om die in de juiste periode te voeden. (je zult toch een maand of 4 moeten overbruggen)
Zoek gelijk even op wat de statistieken zijn van de wind over het jaar, en daarnaast even de energie opwekking, verdeelt over diverse bronnen. Dan zul je al redelijk snel toe moeten geven dat het echt niet met duurzame bronnen gaat lukken zoals wij er nu over denken.

Wat ik eerder al verkondigde dat de politiek niet kan rekenen geld toch hoop ik niet voor jouw, volgens mij heb jij er zelfs meer verstand van dan de meest hier. Dus kom maar op met die praktische uitwerking met rekenvoorbeelden. ;-)
Neem ook even mee wat er gebeurd als het hele dorp overstapt op pallet-stoken.
Hugo, verwarmen is niet het probleem. Electriciteit wel in de winter. Salderen is leuk, maar niet helemaal eerlijk. Juist in de winter heb je geen stroom. In die drie maanden zul je een wkk hard nodig hebben als je voor jezelf wilt zorgen. Ook zonder ev.
Plaats reactie