Gietaluminium graveren, welke parameters?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
1mix
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 aug 2007 13:01
Locatie: Best
Contacteer:

Gietaluminium graveren, welke parameters?

Bericht door 1mix »

Hoi,

Binnenkort wil ik wat tekst graveren in een aluminium behuizing.
Mij is verteld dat dit spuitgietaluminium is.
Dit is een hele bekende behuizing onder andere bekend onder de naam Eddystone box of Bimbox.
Het aluminium is goed te frezen.

Nu wil ik er tekst in gaan graveren.
Ik heb echte graveerstiften en kan een Kress 1050 in mijn portaal zetten of een ouder model dat langzamer draait.
Heeft iemand een idee wat een goed uitgangspunt is om mee te starten.
Hoeveel toeren moet ik mijn Kress laten draaien en wat kan de voedingssnelheid zijn?

Graag hoor ik jullie ervaringen.

Alvast bedankt en de groeten.

Eric.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13363
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gietaluminium graveren, welke parameters?

Bericht door Arie Kabaalstra »

een graveerstift heeft in wezen een kleine diameter, slechts enkele tienden..

voor een mooi oppervlak heb je dus best wel een bak toeren nodig.. ik zou zelf de Kress prefereren, en dan niet lager dan standje 4.. smeren met lampenolie , voeding niet te hoog.. meestal graveer ik met een voeding van rond de 300 mm/min..
1mix
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 aug 2007 13:01
Locatie: Best
Contacteer:

Re: Gietaluminium graveren, welke parameters?

Bericht door 1mix »

Hoi Arie,

Bedankt voor je reactie.

Is er ook nog een maximum aantal toeren?
Je zegt niet lager dan 4 maar kan ik hem ook gewoon volle kracht vooruit zetten of hangt dat nog van de diepte af?

Ik ga er van uit dat de standaard settings in CamBam in mm/min zijn.........
Dan is de standaard voeding voor graveren 300 mm/min en de plunge rate (hoe vertaal je dit?) 30 mm/min.
Het lijkt me dat de laatste ook een mooie waarde is om de graveerstift netjes en zonder wringen in het materiaal te laten zakken.

Lampolie heb ik gewoon staan, die gebruik ik wel vaker op mijn conventionele freesmachine.

Nu eerst eens wachten op mijn behuizing.
Ben ook benieuwd hoe vlak deze is aan de bovenkant.
Teveel bolling zal een goed zichtbaar diepteverschil opleveren.
Maar ja, da's gewoon weer een uitdaging erbij :P

Groeten Eric.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4147
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Gietaluminium graveren, welke parameters?

Bericht door Mcgyver »

Een graveerstiftje met een kleinere tophoek wil dan ook wel eens helpen... mits het vlak niet teveel afwijkt..

Je hebt o.a. ook graveerstiftjes met een tophoek van 30 graden... deze breken alleen wel wat sneller natuurlijk.. :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1978
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Gietaluminium graveren, welke parameters?

Bericht door create »

Wat ik vaak doe is als ik 0,2mm diep graveren moet, dan ga ik met 2 gangen naar beneden 1 van 0,15 en dan de diepte 0,2mm!!

Succes

gr Create
Plaats reactie