minor bugfixes in USBCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

minor bugfixes in USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes

misschien niet iets waar velen tegenaanlopen, maar Bert heeft zojuist een aantal kleine "schoonheidsfoutjes in USBCNC vlakgestreken..( 3.44 Beta 5)

ik programmeer alles gewoontegetrouw in CAPS, alleen.. de goniometrische functies sin, cos tan en aanverwanten, alsmede sqrt werkten niet als je ze in CAPS schrijft in het programma.
da's lastig zoeken als een programma niet werkt..

Nu heeft Bert de boel aangepast, waardoor het nu zonder problemen in Upper en lowercase gewoon werkt..

een ander geval waarin ik tegen deze bug aanliep was het aanroepen van een tool in MDI.
als je nu een toolchange in MDI doet:
T10M6, dan komt er in je toolvenstertje ( onder de coordinaten uitlezing ) keurig T10 te staan.
en omdat ik 't G43 commando ook in mijn toolchange macro heb staan in macro.cnc, laadt USBCNC ook meteen de lengte offset van mijn gereedschap, de Z-coordinaat geeft meteen de locatie van de onderkant van mijn gereedschap aan.

Heerlijk gewoon, als je zoals ik, met een toolsetter werkt om je gereedschapslengtes in te meten.

Ook mooi dat USBCNC nu de toolradius automatisch kan compenseren bij het "nullen"op de linkerhoek van je werk, in de dialoogjes staat nu standaard de toolradius ingevuld, en hoef je alleen maar op Ok te klikken

Ik ben er weer blij mee..
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: minor bugfixes in USBCNC

Bericht door create »

dat klinkt goed allemaal

het word tijd dat ik er ook mee ga werken :lol:

keep up the good work Bert

Dank je voor het melden Arie

gr Create
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: minor bugfixes in USBCNC

Bericht door dirk w »

En ik ben blij met de aanpassing voor de laser.
Deze kan je nu ook in het menu 'graveren' aanvinken.
Zaterdag een mailtje voor gestuurd en nu reeds aangepast. :P
Prima service van Bert

ik ben er dus ook blij mee 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: minor bugfixes in USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DIe kende ik nog niet..

ik heb vanmorgen op mijn werk meteen de draaibank een Updrade gegeven.. :)
nu kan ik tenminste makkelijk mijn gereedschappen kalibreren..
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: minor bugfixes in USBCNC

Bericht door joopbos »

Bert heeft beta 5 weer weggehaald. :shock:
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: minor bugfixes in USBCNC

Bericht door buitermark »

Maar de 3.44 beta 6 is met deze link http://www.usbcnc.com/downloads/usbcnc_beta_v3.44.6.exe wel te downloaden...

Denk dat Bert slechts een foutje bij het updaten van zijn site heeft gemaakt. De logica klopt gelukkig nog.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: minor bugfixes in USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

misschien dat ie nog een "vlekje" in 3.44.5 heeft gevonden.. en dat ie daarom 3.44.6 heeft gecompileerd voor op de site.

't zal niet lang duren of 3.45 komt op de site als ie zo doorgaat
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: minor bugfixes in USBCNC

Bericht door serum »

Hier komt mijn nieuwsgierigheid even boven borrelen;
Heerlijk gewoon, als je zoals ik, met een toolsetter werkt om je gereedschapslengtes in te meten.
Arie;

Wat gebruik je als toolsetter en hoe gebruik je dit met USBCNC? aangesloten op de probe ingang? wat voor macrootje/commando gebruik je hier voor? en zet je de toolsetter op je werkstuk om zo de Z0 van je werkstuk te bepalen of puur voor de offset van je opgespannen gereedschap?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: minor bugfixes in USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

mijn toolsetter is een ondersteboven gemonteerde 3D probe ( mijn eerste prototype ), met een vlak schijfje erop in plaats van een stylus.

ik heb zelf een macrootje geschreven dat kijkt of ik niet vergeten ben om mijn toolsetter in te pluggen ( als je een NC contact hebt in je probe en je toolsetter, dan kan USBCNC op grond van #5068 detecteren of er een taster is aangesloten )

ik heb de hoogte van de toolsetter één keer gekalibreerd met een stift in de spantanghouder ( die stift gebruik ik als lengtereferentie )
't verschil tussen die stift en de andere tools bepaalt de lengte offset die ik in mijn tooltable wegschrijf.
meten doe je gewoon met G38.2.

de toolsetter staat op een vaste plek op mijn tafel, en die locatie is vastgelegd in parameters, ik kan dus altijd een andere locatie ingeven.
Plaats reactie