En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 sep 2020 09:40 Hoe je iets maakt en opspant hangt natuurlijk van heel veel faktoren af. (dat is één van de uitdagingen bij frezen)
In jouw geval, je hebt er meerdere nodig en misschien een lange strook materiaal, zou ik die strip in de klem zetten, net genoeg uit laten steken en de rode contour frezen, product afzagen, plat in de klem zetten, onderzijde vlakfrezen en (ik gok) ook nog 2 montagegaten er in boren.
Ik luister wel naar jullie ;-)
Nieuwe onderdeeltjes.

21600

Helaas is mijn strip POM wat kort, zo wordt het tweede stukje niet echt stevig geklemd en de frees komt beangstigend dicht bij de klem. :shock:

21598

Maar we komen er wel.

21599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

Je kunt in Fusion al zo'n klem erbij tekenen (zijn er ook al veel te vinden), en dan als collision aangeven. Dan ga jij nooit je klem raken en kan je je materiaal maximaal benutten.
En: als je eerst de gaten en lagerpockets freest in je strip, kan je ze daarin vastschroeven op een plaatje en vervolgens het contour uitfrezen. Kan je je strip echt maximaal opsouperen ;-)
Heb je in Fusion al gekeken naar pattern wanneer je freespaden maakt, gemakkelijker kan het echt niet!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Uh nee ben nog steeds niet begonnen met Fusion :oops:
Zijn ook zoveel dingen te doen voor mijn projectjes.
Ben nu bv ook bezig met een STM32 workflow onder Ubuntu om met RTOS te spelen zodat ik dadelijk de motoren kan aansturen.
Zoveel leuks en zo weinig vrije tijd , keuzes.... ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 11 sep 2020 11:57 Uh nee ben nog steeds niet begonnen met Fusion :oops:
Zijn ook zoveel dingen te doen voor mijn projectjes.
Ben nu bv ook bezig met een STM32 workflow onder Ubuntu om met RTOS te spelen zodat ik dadelijk de motoren kan aansturen.
Zoveel leuks en zo weinig vrije tijd , keuzes.... ;-)
Ik snap hem, de dingen om de machine zijn ook veel leuker dan het frezen zelf hè 😉
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 11 sep 2020 11:57 Ben nu bv ook bezig met een STM32 workflow onder Ubuntu om met RTOS te spelen zodat ik dadelijk de motoren kan aansturen.
Ik ben een ouderwets fossiel, dus ik heb de voorkeur voor een makefile, arm-none-eabi-gcc, OpenOCD en eventueel Eclipse als texteditor en client voor de GDB server.
Moet het allemaal wat makkelijker, dan vind ik PlatformIO en VSCode werelds. Werkt met zowel het stm32duino framework, het STM32 HAL framework als naar ik meen FreeRTOS.
Verder heb ik er zelf geen ervaring mee, maar aardig wat mensen wiens mening ik meestal wel waardeer zweren bij ChibiOS.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 11 sep 2020 13:19 Ik ben een ouderwets fossiel, dus ik heb de voorkeur voor een makefile, arm-none-eabi-gcc, OpenOCD en eventueel Eclipse als texteditor en client voor de GDB server.
Moet het allemaal wat makkelijker, dan vind ik PlatformIO en VSCode werelds. Werkt met zowel het stm32duino framework, het STM32 HAL framework als naar ik meen FreeRTOS.
Verder heb ik er zelf geen ervaring mee, maar aardig wat mensen wiens mening ik meestal wel waardeer zweren bij ChibiOS.
Grappig dat je het zegt want was hiervoor met StmCube bezig maar dat is een soort stmduino waar je door de bomen het bos niet meer ziet en door alle updates kan het goed zijn dat je project van verleden jaar niet meer bouwt. Een blinky kost daar 10k :lol:
Daarom dus nu ook naar de bare metal versie overgestapt met arm-none-eabi-gcc , dezelfde blinky is 700 bytes.
Ik wil er evt ook VSCode aan hangen maar dat zal nog wat voeten in de aarde hebben.
Eclipse ben ik vanwege het "Java gezeik" en bijbehorende gaten en traagheid beetje klaar mee maar was inderdaad vroeger wel the way to go. Ach nu heb ik voorlopig geen fancy IDE nodig en debuggen onder een RTOS is ook Mission Impossible 10. Ik kijk wel waar ik tegenaan loop ;-)

ChibiOS is toch al jaaaaaaren dood ? Of vergis ik me nu en was dat Cibistudio?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 11 sep 2020 12:31 Ik snap hem, de dingen om de machine zijn ook veel leuker dan het frezen zelf hè 😉
Oh ik vind het frezen leuk hoor en ook spannend als er toch weer iets fout gaat.
Heb nog veel te leren. Maar het frezen net als de andere dingen die ik doe zijn enablers om een bepaald project voor elkaar te krijgen en geen doel op zich. Daarmee bedoel ik dus dat wat ik frees ook een doel moet hebben, ik ga niet dingen frezen voor de prullenbak ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 11 sep 2020 13:49 Oh ik vind het frezen leuk hoor en ook spannend als er toch weer iets fout gaat.
Heb nog veel te leren. Maar het frezen net als de andere dingen die ik doe zijn enablers om een bepaald project voor elkaar te krijgen en geen doel op zich. Daarmee bedoel ik dus dat wat ik frees ook een doel moet hebben, ik ga niet dingen frezen voor de prullenbak ;-)
Ik ken, gaat bij mij zo vaak fout, komt meer omdat ik mezelf te weinig tijd geef om controle/simulatie te doen.
Uiteraard frees ik ook voor een specifiek doel, alhoewel de prullenbak wel vol ligt 😂
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 11 sep 2020 13:46 Een blinky kost daar 10k :lol:
Daar moet je maar overheen stappen. Ik had destijds met Borland C++ Builder op de PC ook moeite met het feit dat hello world 350K was, maar het went.
debuggen onder een RTOS is ook Mission Impossible 10. Ik kijk wel waar ik tegenaan loop ;-)
Tools zat om dat te kunnen. Geen ervaring mee verder.
ChibiOS is toch al jaaaaaaren dood ? Of vergis ik me nu en was dat Cibistudio?
Laatste release is van 1 augustus 2020, dus het zal wel meevallen met dood.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 11 sep 2020 14:39
ChibiOS is toch al jaaaaaaren dood ? Of vergis ik me nu en was dat Cibistudio?
Laatste release is van 1 augustus 2020, dus het zal wel meevallen met dood.
Dan haal ik er twee door elkaar :lol:
Ik gebruik nu dus freeRTOS en opencm3 , eens kijken waar ik allemaal tegenaan loop.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Yup het was CooCox dat een paar jaar terug ter ziele is gegaan.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door ramsus42 »

Hoi Kjelt,

Wilde je nog even bedanken voor je beschrijving. Mijn toerentallen liepen er net als die van jou behoorlijk naast.
Nu loopt alles mooi synchroon.
Thanks!
Kjelt schreef: 01 mar 2020 23:17 En dan de spindel maar eens laten draaien 8)

Voor degenen die de pwm -> rpm compensatie van Eding al hebben gebruikt kun je de rest van deze post wel skippen.

Wat ik wel goed vind aan Eding CNC software is dat je je PWM naar RPM van je spindel kunt corrigeren of vastleggen.
In mijn geval was dit noodzakelijk want 50% PWM oftewel 5V out naar de VDF was al 20000 toeren.

De hele procedure staat best wel goed beschreven onder hoofdstuk 2.4 van de Eding 4.03 manual.
Wat ik daar wel nog miste is de fijnafstelling van pwm naar rpm.

Hoe ik het heb gedaan is de PWM weergeven in de display zoals beschreven in 2.4 onderaan en dan met de hand,
de spindelsnelheid opgegeven bv S0 3000 dan zet je de theoretisch spindelsnelheid op 3000 rpm.
Dan de spindel aktiveren en op de VDF de werkelijk rpm's aflezen en dan zie je dat daar geen bal van klopt,
dat je ipv 3000 bv 6800 rpm krijgt. Goed die 6800 rpm noteer je samen met de PWM setting in de userinterface.

Zo krijg je een tabel die je in een file kunt zetten, bv voor mij gold (enkele waardes maar genomen):
RPM PWM
0.00 0.00
2380.00 6.00
3120.00 8.00
3840.00 10.00
5030.00 13.00 etcetera.

Nu ben je alleen niet klaar want de userinterface laat de PWM settings alleen in natuurlijke getallen zien, oftewel afgerond.
Dan zit je er nog steeds wat naast.
Dus je vult de tabel in met bv de 10 bovenstaande waardes die je gemeten hebt, zorgt in de ini file dat de file wordt geactiveerd en start
eding opnieuw op.

En nu geef je de vorige keer gemeten waardes in RPM op als theoretisch setpunt.
Dus bv S0 2380 en dan zet Eding volgens de file die je gemaakt hebt de RPM exact op 6.00 en dan zie je op de VFD dat er nu een
net andere waarde komt te staan bv niet 2380 maar 2320. Dat is dan de exacte match.
Dat doe je voor alle 10 de waardes weer en corrigeert de file met de nieuwe rpm waardes en dan ben je klaar.

In mijn geval de eerste paar waardes :
0.00 0.00
2320.00 6.00
3080.00 8.00
3900.00 10.00
5080.00 13.00

Wat ik dan nog leuk vond is om te kijken of er nog een lineair verband zat tussen de PWM en RPM waardes,
en dat doe ik dan met Excel. Zet de waardes in twee tabellen en gebruik de PWM als X-as en de RPM als y-as,
laat excel een grafiekje maken, en inderdaad een bijna mooie rechte lijn.

20062

In Excel kun je dan nog een trendlijn laten maken die als het ware een rechte lijn door de opgegeven punten trekt,
en van die trendline kun je de formule laten zien zodat ik weet dat voor mijn situatie ongeveer RPM = ((406 * PWM) - 134) geldt.
Nu kan ik alle andere waardes ook meteen uitrekenen zonder te meten (wel even checken na afloop).

20063
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Graag gedaan ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ik wilde vanavond een nieuw aangeschaft stukje meetspul nameten maar ik kwam er achter dat de brug een drie a vier honderdste mm over 150mm scheef stond.
Temperatuur is natuurlijk een acht graden lager dan half jaar geleden toen ik hem voor het laatst helemaal uitgelijnd had en het blijft een alu profiel portaalfrees.

Is dit normaal en moet je ieder kwartaal je frees opnieuw uitlijnen of hoe doen jullie dat ?
Plaats reactie