Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door benkr »

Mocht je zo'n controller willen, die heb ik nog eentje liggen voor de liefhebber.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Zo een van SZGH? Dat is wel mooi spul hoor!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door serum »

benkr schreef: 17 aug 2020 20:28 Mocht je zo'n controller willen, die heb ik nog eentje liggen voor de liefhebber.
Welk type is het Ben? ik heb een ideetje voor een compacte low budget bank voor mijn schoonpa. Wat wil je hebben voor die controller?
wdbruin
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door wdbruin »

serum schreef: 17 aug 2020 18:22 Wat is je budget?
Een echt vast budget heb ik niet.
Het wordt m'n eerste CNC-machine en dito ervaring in de CNC-wereld en het zal primair hobbymatig / kleinschalig zijn dus ik wil het ook weer niet al te gek maken ;-)

De aanbiedingen die ik nu heb variëren tussen de USD 4.000 en 6.500, de huidige dollarkoers is interessant dus voor max EUR 6.000 (ex BTW) moet het volgens mij mogelijk zijn om een voor mij geschikte machine uit China te halen.
Toevoegen van ATC zou de prijs zo'n beetje verdubbelen, dus die optie laten we bij deze eerste machine maar schieten.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door benkr »

serum schreef: 17 aug 2020 21:27
benkr schreef: 17 aug 2020 20:28 Mocht je zo'n controller willen, die heb ik nog eentje liggen voor de liefhebber.
Welk type is het Ben? ik heb een ideetje voor een compacte low budget bank voor mijn schoonpa. Wat wil je hebben voor die controller?
Deze dus:
Afbeelding

ja...... wat vind je van 7,25 Euro? (verzendkosten)
Het ding komt van elvis3 vandaan, die heeft hem bij de "Brabantdag" vorig jaar bij mij achter gelaten voor de liefhebber, dat ben jij nu dus.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door Portje »

Grin, ik denk toch dat serum dees bedoelt:

https://nl.aliexpress.com/item/32681017 ... 6-_dVWcr7L

Ik heb zelf wel eens naar die masso zitten kijken.
Lijkt me ook niet gek.
Als ik een stuk jonger was en een dikke knip en er verstand van zou hebben ...
https://www.masso.com.au/product-catego ... ntrollers/
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door P1-Engineering »

Als je vanuit 0 gaat beginnen zou ik ook naar een machine van Sorotec kijken. Zitten kwalitatief goed in elkaar, en ze weten echt waar ze het over hebben. Standaard leveren ze de machines met Eding.
Standaard zijn het bouwpakketten, maar ze leveren ook turn-key machines. Voordeel is dan dat je bijvoorbeeld daar ook een dag heen kan om de basis te leren.
Ikzelf ben daar eerst een dag geweest om de machine te configureren en later om het geheel op te halen. Heb dan wel zelf alle bedrading etc gedaan om de kosten te drukken. En met alle schema's die je van ze krijgt is het zeer goed te doen.

Je zit dan wel in een andere prijsklasse als bij de Chinezen, maar de support was mij dat meer dan waard als je begint en niet de machine zelf als hobby wilt hebben. :mrgreen:
wdbruin
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door wdbruin »

P1-Engineering schreef: 18 aug 2020 00:09 Als je vanuit 0 gaat beginnen zou ik ook naar een machine van Sorotec kijken. Zitten kwalitatief goed in elkaar, en ze weten echt waar ze het over hebben. Standaard leveren ze de machines met Eding.
Standaard zijn het bouwpakketten, maar ze leveren ook turn-key machines. Voordeel is dan dat je bijvoorbeeld daar ook een dag heen kan om de basis te leren.
Ikzelf ben daar eerst een dag geweest om de machine te configureren en later om het geheel op te halen. Heb dan wel zelf alle bedrading etc gedaan om de kosten te drukken. En met alle schema's die je van ze krijgt is het zeer goed te doen.

Je zit dan wel in een andere prijsklasse als bij de Chinezen, maar de support was mij dat meer dan waard als je begint en niet de machine zelf als hobby wilt hebben. :mrgreen:
De suggestie voor Sorotec had ik elders op het forum ook al eens gezien. Als leek kan ik het niet helemaal goed beoordelen maar als ik een Sorotec machine
Afbeelding

vergelijk met een willekeurige chinees

Afbeelding

dan lijkt niet alleen de prijsklasse maar ook de machine van een heel andere categorie te zijn.

De prijs voor de machines van bovenstaande foto's is ongeveer gelijk, de chinees is helemaal kant en klaar werkend en bij Sorotec heb je voor dat geld alleen een frame / geleiders / etc. maar moeten alle componenten en electronica nog apart gekocht (en niet te vergeten) ingebouwd worden.

Support kan ik nog niet beoordelen, het is tegenwoordig echter niet ongebruikelijk om rechtstreeks via WhatsApp contact te hebben met de mensen in China dus dat moet ook wel goed komen lijkt me.

In ben er dus nog niet zeker van of (meer dan) het dubbele te betalen voor een machine uit Duitsland een betere keuze is dan een machine van een gerenommeerde Chinese firma te betrekken..
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door Laro »

Als je zakelijk zo'n frees koopt, dan kun je bij de machine uit Duitsland wél de BTW terugvragen, en bij een machine uit China níet, toch? Dat zou je wellicht ook moeten meenemen in de overweging.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Laro schreef: 19 aug 2020 07:27 Als je zakelijk zo'n frees koopt, dan kun je bij de machine uit Duitsland wél de BTW terugvragen, en bij een machine uit China níet, toch? Dat zou je wellicht ook moeten meenemen in de overweging.
Das dus niet waar, machine koop je daar zonder belastingen, import belastingen en omzetbelasting komen er in NL pas op, en deze kan je dus (zakelijk) verrekenen.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door Laro »

Zo bedoel ik het indirect ook, maar dan slecht verwoord ;-)
wdbruin
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door wdbruin »

De prijs op de Sorotec website is idd incl BTW (16%) dat zou in dit voorbeeld het voordeel van de Chinese machine iets kunnen beperken.
Echter ... de prijs van de Chinese machine is in USD, met de huidige dollarkoers (onder de 0,85 EUR) is het prijsverschil excl. BTW vrijwel nihil.

En idd: bij zakelijke aanschaf kun je de BTW in beide gevallen terugvragen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door P1-Engineering »

wdbruin schreef: 18 aug 2020 23:49
P1-Engineering schreef: 18 aug 2020 00:09 Als je vanuit 0 gaat beginnen zou ik ook naar een machine van Sorotec kijken. Zitten kwalitatief goed in elkaar, en ze weten echt waar ze het over hebben. Standaard leveren ze de machines met Eding.
Standaard zijn het bouwpakketten, maar ze leveren ook turn-key machines. Voordeel is dan dat je bijvoorbeeld daar ook een dag heen kan om de basis te leren.
Ikzelf ben daar eerst een dag geweest om de machine te configureren en later om het geheel op te halen. Heb dan wel zelf alle bedrading etc gedaan om de kosten te drukken. En met alle schema's die je van ze krijgt is het zeer goed te doen.

Je zit dan wel in een andere prijsklasse als bij de Chinezen, maar de support was mij dat meer dan waard als je begint en niet de machine zelf als hobby wilt hebben. :mrgreen:
De suggestie voor Sorotec had ik elders op het forum ook al eens gezien. Als leek kan ik het niet helemaal goed beoordelen maar als ik een Sorotec machine
Afbeelding

vergelijk met een willekeurige chinees

Afbeelding

dan lijkt niet alleen de prijsklasse maar ook de machine van een heel andere categorie te zijn.

De prijs voor de machines van bovenstaande foto's is ongeveer gelijk, de chinees is helemaal kant en klaar werkend en bij Sorotec heb je voor dat geld alleen een frame / geleiders / etc. maar moeten alle componenten en electronica nog apart gekocht (en niet te vergeten) ingebouwd worden.

Support kan ik nog niet beoordelen, het is tegenwoordig echter niet ongebruikelijk om rechtstreeks via WhatsApp contact te hebben met de mensen in China dus dat moet ook wel goed komen lijkt me.

In ben er dus nog niet zeker van of (meer dan) het dubbele te betalen voor een machine uit Duitsland een betere keuze is dan een machine van een gerenommeerde Chinese firma te betrekken..

Het hangt er denk ik vooral vanaf wat je wilt maken en nog belangrijker, tot welke toleranties. De Chinese portaal zal waarschijnlijk goed genoeg zijn voor het bewerken van hout plaatmateriaal waar de toleranties een aantal tienden van een millimeter zijn. Wil je naar een paar honderdsten van een millimeter wordt het een heel ander verhaal. En dan het belangrijkste met dit soort machines, over welke lengte wil je die toleranties halen?.
Het grootste verschil in prijs zal waarschijnlijk zitten in de gebruikte geleidingen en kogelomloopspindels. Frame zelf zijn niet echt de kosten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door serum »

Nauwkeurigheid kan je werkelijk geen zinnig woord over zeggen zonder dat je er zelf aan gemeten hebt. De meeste Chinezen weten ondertussen ook wat gefreesde referentievlakken op staal zijn. Dat heeft mijn voorkeur boven aluminium met referentievlakken.
Plaats reactie