Vorig jaar heb ik een Myford draaibankje gekocht en inmiddels begint hij weer een beetje toonbaar te worden. Ik ben een beetje gevallen voor de mooie gietstukken en de oude techniek. Het is een soort compensatie van m'n cnc avonturen.
De machine zag er voor het schoonmaken met motorreiniger nog veel slechter uit! helaas heb ik dat niet op de foto staan. Het framepje was één grote roestbak maar na een hoop schuren en vervolgens spuiten is het toch aardig zwart geworden.
De schraagjes komen bij de Aldi vandaan en zijn echt hartstikke handig.
Blokken voor onder de Myford, daar wordt het allemaal wat ergonomischer van en je maakt de boel dan makkelijker schoon.
Bij de eerste sessie spuitplamuur hadden we het probleem dat ter hoogte van de kop de plamuur niet op de oude plamuur wou hechten, dat kwam waarschijnlijk door de olie die de plamuur door de jaren heen heeft opgenomen. Vervolgens zijn alle andere onderdelen maar gewoon blank gemaakt. :?
In de spuitplamuur.
De kappen van de 3 phase motor uit de jaren "Noach"
Hier begin je weer een beetje te zien wat het moet worden.
Het blad van de tafel heb ik opgeschuurd en een aantal keer gelakt. Vervolgens een "spatscherm" en een lichtkapje gemaakt en er het Myford logo opgeschilderd. Tsja het oog wil ook wat.
Het is een beetje een donkere foto maar met flits was hij super overbelicht.
Schuren en afplakken is echt heel veel werk... Maar dat zullen de meesten hier uit ervaring wel weten.
De gebruikte lak voor de draaibank is een autolak van Du Pont,
Centari 500 een 2 componenten lak, dat is een hele goeie lak die mooi glimt.
Van de schakel wals is één van de lippen doorgebrand, ik zit te denken om hem te vervangen door een relais.
Ben begonnen om de bronzen lagers van de bovenste poelie as uit te kotteren. Eerst had ik gedacht om ze eruit te persen maar dat ging niet goed.
Vervolgens heb ik een opstelling gemaakt met een hoogtesupport.
Maar dat werkte ook niet aangezien het maar alu is en de uitsteeklengte te groot was zodat het gewoon werd omgedouwd.
Toen maar een stukje hoeklijn gepakt en 2 v blokjes en alles maar ordinair met de lijmklem vastgezet. Eigenlijk is de opstelling te flexibel vandaag eens kijken hoe onrond het gat is.
De losse kop begint er ook weer mooi uit te zien.
verzameling onderdelen.
De motor in het juiste kleurtje
Nog een stukje motor
De meeste onderdelen hebben een kleurtje, ik kan weer wat dingen gaan opbouwen.
Al met al ben ik niet ontevreden met het tot nu toe behaalde resultaat.
Gr. KvG

