Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jul 2020 16:39
b1078 schreef: 10 jul 2020 16:33 Moet ik dan na elke toolwissel de lengte meten met mijn toolsetter en dan elke keer g43 Hx ingeven?
Dat zou in de meetmacro moeten staan.

post die anders eens.. dan kunnen we kijken..anders blijft het gokken..en gokken = brokken
in bijlage de gcode die fusion360 opleverde. Ik ben wat in de war met T2 na die T1 M6 en die g43 z15 enkele regels verder.

Alvast bedankt voor alle hulp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door serum »

Je 'list tools' staat aan. Gebruik je de eding postprocessor of de fanuc? Die lijst kan roet in het eten gooien. Er staat geen m6 bij, maar dat weerhoudt sommige controllers er niet van om toch te wisselen van tool.

Ik heb het al eerder gezegd, maar geen reactie op gehad: G10L20Zeroing. Aanvinken. Dat voorkomt een hoop onvoorspelbaarheid.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door serum »

Je 'list tools' staat aan. Gebruik je de eding postprocessor of de fanuc? Die lijst kan roet in het eten gooien. Er staat geen m6 bij, maar dat weerhoudt sommige controllers er niet van om toch te wisselen van tool. Ben benieuwd naar je postprocessor want er staat een g43 in, zonder tool. Alleen z15

Ik heb het al eerder gezegd, maar geen reactie op gehad: G10L20Zeroing. Aanvinken. Dat voorkomt een hoop onvoorspelbaarheid.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door serum »

Je 'list tools' staat aan. Gebruik je de eding postprocessor of de fanuc? Die tool list kan roet in het eten gooien. Ik zet deze standaard uit bij de fanuc pp. Er staat geen m6 bij, maar dat weerhoudt sommige controllers er niet van om toch te wisselen van tool. Ben benieuwd naar je postprocessor want er staat een g43 in, zonder tool nummer Alleen z15

Ik heb het al eerder gezegd, maar geen reactie op gehad: G10L20Zeroing. Aanvinken. Dat voorkomt een hoop onvoorspelbaarheid.
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

serum schreef: 10 jul 2020 23:41 Je 'list tools' staat aan. Gebruik je de eding postprocessor of de fanuc? Die tool list kan roet in het eten gooien. Ik zet deze standaard uit bij de fanuc pp. Er staat geen m6 bij, maar dat weerhoudt sommige controllers er niet van om toch te wisselen van tool. Ben benieuwd naar je postprocessor want er staat een g43 in, zonder tool nummer Alleen z15

Ik heb het al eerder gezegd, maar geen reactie op gehad: G10L20Zeroing. Aanvinken. Dat voorkomt een hoop onvoorspelbaarheid.
G10l20 heb ik op pagina 2 aangevinkt, maar nog niet kunnen testen. Wat doet dit nu juist?
Ik gebruik de eding postprocessor.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 10 jul 2020 23:41 Je 'list tools' staat aan. Gebruik je de eding postprocessor of de fanuc? Die tool list kan roet in het eten gooien. Ik zet deze standaard uit bij de fanuc pp. Er staat geen m6 bij, maar dat weerhoudt sommige controllers er niet van om toch te wisselen van tool. Ben benieuwd naar je postprocessor want er staat een g43 in, zonder tool nummer Alleen z15

Ik heb het al eerder gezegd, maar geen reactie op gehad: G10L20Zeroing. Aanvinken. Dat voorkomt een hoop onvoorspelbaarheid.
Wat is het verschil tussen de Fanuc en Eding postprocessor?. Bepaalde voordelen aan de Fanuc postprocessor?.

Betreffende de vraag, als je je gereedschap inmeet, komt deze dan in je tooltable te staan?. In het begin had ik dit ook, maar dat kwam omdat de Sorotec macro standaard niet naar de tooltable schrijft.
Van hoe ik het begrepen heb vanuit Sorotec is dat je eerst de Z0 hoogte van je werkstuk instelt en vervolgens de gereedschaplengte inmeet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door serum »

In de sorotec macro maakt het niet uit wat je doet; voor die tijd meten bij meerdere tools,, na nullen meten als je meerdere tools gebruikt, niet meten als je 1 tool gebruikt, als je je Z maar nult.

Ik gebruik altijd de eding pp. Sporadisch de Fanuc.
Voordeel aan de Fanuc PP is dat er een versie is met G93 voor een 4e as.

De sorotec macro zet niets weg in de tooltabel
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

serum schreef: 11 jul 2020 09:19 In de sorotec macro maakt het niet uit wat je doet; voor die tijd meten bij meerdere tools,, na nullen meten als je meerdere tools gebruikt, niet meten als je 1 tool gebruikt, als je je Z maar nult.

Ik gebruik altijd de eding pp. Sporadisch de Fanuc.
Voordeel aan de Fanuc PP is dat er een versie is met G93 voor een 4e as.

De sorotec macro zet niets weg in de tooltabel
Die sorotec heb ik even bekeken, maar met al dat Duits...zou een namiddagje google translate worden 🙈🙈
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 11 jul 2020 09:19 In de sorotec macro maakt het niet uit wat je doet; voor die tijd meten bij meerdere tools,, na nullen meten als je meerdere tools gebruikt, niet meten als je 1 tool gebruikt, als je je Z maar nult.

Ik gebruik altijd de eding pp. Sporadisch de Fanuc.
Voordeel aan de Fanuc PP is dat er een versie is met G93 voor een 4e as.

De sorotec macro zet niets weg in de tooltabel
Ik heb ze gevraagd om een versie dit dit wel doet. Hier gaan ze naar kijken. :)

b1078 schreef: 11 jul 2020 09:47
Die sorotec heb ik even bekeken, maar met al dat Duits...zou een namiddagje google translate worden 🙈🙈
Ergens op het forum staat een naar Engels vertaalde versie, weet alleen niet of die bij Sorotec vandaan komt. Kan de locatie even zo snel niet vinden. Alleen de handleiding om de macro in te stellen is nog wel in het Duits, maar die heb je eenmalig nodig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door serum »

Klopt, die is van mij, ik denk als je op sorotec en mijn gebruikersnaam zoekt dat je hem wel vindt. Had hem ook naar sorotec gemaild.

Wil je dat sorotec de lengtes wel wegschrijft in een tabel?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 11 jul 2020 12:52 Klopt, die is van mij, ik denk als je op sorotec en mijn gebruikersnaam zoekt dat je hem wel vindt. Had hem ook naar sorotec gemaild.

Wil je dat sorotec de lengtes wel wegschrijft in een tabel?
Ah kijk. :)
Ja, snap dan niet dat ze die niet op de site zetten, ze krijgen steeds meer klanten buiten Duitsland...

Ja, aangezien ik met toolholders werk wil ik niet elke keer het gereedschap te moeten inmeten. De ATC macro die ze hebben doet dit wel, dus Roy gaat van de week kijken of ze een soort van tussenversie kunnen maken. Wil pas later dit jaar alles upgraden naar een volledige ATC.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door andrefc101 »

Wat mankeert er eigenlijk aan de Eding macro, die slaat toch wel de tools keurig op in de database? Of heb ik wat gemist?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door P1-Engineering »

De Eding macro meet de lengte bij de ingaande beweging, dus zodra je frees de toolsetter triggert.
De Sorotec macro meet op de uitgaande beweging. Tijdens de uitgaande beweging beweegt ie ook langzamer om nauwkeuriger het schakelpunt te bepalen. Zelfde logica als bij bijvoorbeeld een 3D-taster.
Dus zou in principe nauwkeuriger moeten zijn. :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zie in Sub m-tool geen T#5016 m6 staan..

Da's vreemd...

Wat je kunt testen is het volgende: zet een nieuw tool in de spindel en meet deze met de sub m_Tool, dan, in MDI roep je het huidige toolnummer op.. als het goed is.. verspringt de uitlezing van de Z-as positie.

Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat het tool niet opnieuw wordt opgeroepen (met de nieuw gemeten lengte) in de Macro Sub M_Tool, , en zolang dat niet gebeurd is, rekent de besturing nog met de oude lengte..

in je programma staat waarschijnlijk in de eerste regel een Tx M6.. Dan wordt de nieuwe lengte WEL geladen.. maar omdat je voor je het programma gestart hebt eerst je werkstuk hebt genuld, heb je dat nog gedaan met de oude waarde.

In elk geval moet G43 actief zijn ( kun je zien in het venster met actieve G-Codes ).
als je gereedschapslengte niet gelijk is aan 0 kun je dit ook controleren in MDI.. tik je G49 in, en geef je Enter, dan schakel je de lengtecompensatie uit, en verspringt de Z- weergave met de gereedschapslengte, als je G43 [enter] ingeeft.. dan springt ie terug naar lengtecompensatie en verandert de Z-Coordinaat weer met gereedschapslengte, maar dan de andere kant op (de lengte van het gereedschap is dan verrekend met de Z-as positie)

Dus.. in het kort: als je G43 actief hebt, en je hebt een tool gemeten, dan zou de Z-coordinaat na het oproepen van hetzelfde toolnummer de waarde moeten doen verspringen, dan weet je ook dat je lengte gecompenseerd is..
Als je dan je werkstuknulpunt instelt, dan moet het goed zijn..

Eigenlijk zou er in de Meetmacro M-Tool dus onderaan T#5016 M6 moeten staan.

Zijn er ook andere gebruikers die hier tegenaan lopen?
Plaats reactie