Vervangen aansturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Goeden dag

Ik heb een pacer compact 900.

Waarvan ik de besturing wil vervangen.


Maar nu is de vraag waar moet ik voor gaan.

Heb nog een bordje die werkt op mach3 kan ik die daar voor gebruiken?

Ik hoor graag van jullie

Even zoeken hoe ik foto’s toe voeg.
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

21069

21070

21071

21072

hier de fotos

ik hoop dat jullie me kunnen helpen


alvast bedankt
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Markus »

Op zich moet dit kunnen, maar het is handiger om te laten zien wat er achter op de stappen motoren staat

er is een kleine mogelijkheid dat dit niet bipolaire maar unipolaire motoren zijn, dat staat daar ook op hopelijk

Hier wat vragen die je zult moeten beantwoorden

1. hoeveel stroom hebben de motoren nodig en kan jouw vervangende besturing dat leveren
2. hoeveel spanning komt er van de originele voeding en is dat niet te veel voor de vervangende besturing
3. Waar dienen die relais voor en kan vervangende besturing die functie overnemen
4. wat voor sort eindschakelaars heeft de pacer en kunnen die op de vervangende besturing

Greezt,

Markus
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

21074

21075

21076

21077

21078
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Markus schreef: 02 jun 2020 20:46 Op zich moet dit kunnen, maar het is handiger om te laten zien wat er achter op de stappen motoren staat

er is een kleine mogelijkheid dat dit niet bipolaire maar unipolaire motoren zijn, dat staat daar ook op hopelijk

Hier wat vragen die je zult moeten beantwoorden

1. hoeveel stroom hebben de motoren nodig en kan jouw vervangende besturing dat leveren
2. hoeveel spanning komt er van de originele voeding en is dat niet te veel voor de vervangende besturing
3. Waar dienen die relais voor en kan vervangende besturing die functie overnemen
4. wat voor sort eindschakelaars heeft de pacer en kunnen die op de vervangende besturing

Greezt,

Markus
1 staat er niet op zal een op google zoeken
2 er gaat ook 220 op het bord dacht ik te zien
3 de relais zijn voor vacuüm bed en afzuiging zijn handmatig en automatch te bedienen
4 ja de eindschakelaars kunnen op bord
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

of is het verstandiger een edingcnc board te kopen?

heb je dan alleen aan het board voldoende of moet er dan nog meer bij?

alvast bedankt
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervangen aansturing

Bericht door benkr »

Ja, er moet dan nog meer bij.
Je hebt een sturende eenheid, dat Eding bordje b.v. en je hebt drivers, b.v. dat bordje wat jij zelf hebt, en je hebt een voeding.
Jouw bordje werkt via de LPT: poort van een heel oude computer, die LPT: poort wordt tegenwoordig eigenlijk niet meer ondersteund door Windows.
Bovendien is jouw bordje gebaseerd op de TB6560 stepperdriver (denk ik als ik naar de foto kijk), die kan maximaal iets van 5A sturen, jouw motoren hebben richting 8A nodig, dat past dus niet echt op elkaar. Jouw motoren zijn motoren die echt vele jaren oud zijn, tegenwoordige motoren presteren beter met minder stroom.
Jouw bordje wordt aangestuurd door een programma wat draait op een PC en dat heeft bepaalde nadelen, vooral de interactie tussen wat er zou moeten gebeuren, en wat er daadwerkelijk gebeurd gaat niet helemaal optimaal, zeker niet als het allemaal wat snel moet gaan.
Zo'n Eding bordje zorgt er b.v. voor dat dat soort dingen beter geoptimaliseerd uitgevoerd worden, daarom heeft zo'n soort bordje daar een eigen processor voor en is de PC er veel meer voor om het proces te ondersteunen dan om het helemaal uit te voeren.

Om jou machine goed te upgraden heb je denk ik dus meer nodig, maar de precieze details, en daarmee ook de totale kosten, daar moet je zelf, eventueel met onze hulp, toch nog eens goed over nadenken en hier een boompje over opzetten denk ik.
Geld uitgeven is makkelijk, een goede machine gaan krijgen is toch wat complexer.

Vertel om te beginnen eens wat je met de machine doet, wat je er van verwacht, en waarom je nu denkt dat een upgrade nodig is.
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Ik gebruik hem voor de hobby.
Naam bordjes frezen. En mallen voor mijn werk 2D.

Reden upgraden is dat de oude aansturing op dos draaide en de comp het niet meer doet

Wat wil ik

Ik teken in fusion 360 en dat zet ik nu om met aspire naar mach3 op mijn kleine frees

Dit principe wil ik houden.

Wat moet ik allemaal kopen om dit weer een beetje normaal te laten werken?


Mvgr erik
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Ik gebruik hem voor de hobby.
Naam bordjes frezen. En mallen voor mijn werk 2D.

Reden upgraden is dat de oude aansturing op dos draaide en de comp het niet meer doet

Wat wil ik

Ik teken in fusion 360 en dat zet ik nu om met aspire naar mach3 op mijn kleine frees

Dit principe wil ik houden.

Wat moet ik allemaal kopen om dit weer een beetje normaal te laten werken?


Mvgr erik
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Markus »

H33NRFC-LNN-NS-00 en er staat unipol op, dus toch unipolair ?...en dan 7,8 Ampere ...dan zou ik op zoek gaan naar de STEP/DIR/ENABLE pootjes op de grote printplaat

je gebruikt dan de oude voeding en drives van de stappenmotoren maar je haakt daar de nieuwe besturing aan, bijvoorbeeld EdinCNC

betere fotos van de grote print en wellicht zijn de driver chips te herkennen en dan mischien is dan de STEP DIR en ENABLE pootjes te vinden

dus per drive 4 draden solderen (DIR/STEP/ENABLE/GND) en dan die 3x4 draden aan de nieuwe besturing hangen

dan de (mogelijk 6) draden van de eindschakelaars ook naar de nieuwe besturing

Greezt,

Markus
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Ik heb de boeken van de frees er bij waar de schema van de bedrading opstaan.

Alleen geen schema van de print zelf.

Zal daar eens foto’s van maken.
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

21079

21080
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Kjelt »

Dat lijkt een ST L297 driver te zijn, hier de datasheet en pinout.
Je zou dan eigenlijk de ics los willen solderen op een eigen printje zetten waarbij je de clock, dir (cw/ccw) en enable los aanstuurt samen met de gnd, mooiste via een optocoupler maar denk niet dat dit perse nodig is.
Als het niet nodig is dan de desbetreffende pinnen van het ic los solderen en uit de print halen en met draadjes los aansturen, gnd laten zitten en daar rechtstreeks een draad op solderen.

Dat is best wel een uitdaging voor iemand die niet thuis is in elektronica (sorrie dat ik dit zo even aanneem maar anders had je de datasheet zelf ook wel gevonden en deze oplossing bedacht ;-) ) maar wel te doen denk ik.
Naar gelang het budget zouden closed loop stepper drivers en motoren een hele stap vooruit zijn qua prestaties maar dan ga je inderdaad alle elektronica vervangen.

https://www.st.com/resource/en/datasheet/l297.pdf

21081
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Ja iknheb deocumentie gevonden van de drivers. Zit er allemaal bij.

Maar wil het eerst proberen op de bestaande als dat lukt.

Zijn dit de aansturingen markus?

Gr erik
Plaats reactie