Van electrode- naar tiglassen?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

In verband met de minder royaal rokende schoorsteen overweeg ik klussen te gaan zoeken waar laswerk in rvs kan voorkomen.

Ik heb les gehad in autogeen en dik electrode lassen maar heb me nooit thuis gevoeld in dunner materiaal.

Heeft een van jullie ervaring in het overstappen van electrode- naar tiglassen?
Ik heb het idee dat autogeen en tig niet zover uit elkaar liggen maar klopt dat wel?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 01 jun 2020 09:34. . minder royaal rokende schoorsteen . . .
oei, is dat zo, ik begrijp dat het juist heel goed gaat in de bootjes, maar niet in de soort waar jij mee te maken hebt (?)

Al weer een tijd geleden nam ik laswerk aan omdat mijn leverancier de cnc machine niet aan de gang wou maken !
Dat was booglassen, had ik ook al jaren niet meer gedaan, dus eerst maar een beetje oefenen weer.

Tig lassen deed ik wel eens, erg mooi, gewoon proberen, heb je de spullen in huis ?
'Tis wel heel anders dan booglassen.

Ik ben momenteel eindelijk bezig om een ingericht en dicht las hok te maken.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Muis »

Sven,
Heb zelf die overstap ook gedaan, en wil niet meer terug. Lassen van 0,5 plaat is geen probleem. Hand matig toevoegen van draad is soms nog wel een dingetje maar is te leren door regelmatig te oefenen. Het meeste las werk doe ik door te vloeien en geeft vaak een mooi resultaat. Moet wel zeggen dat in het begin (soms nog wel) dat mijn electrode punt in de las verdwijnt dat is even vervelend. Maar over het algemeen mooie en schoon laswerk.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Kjelt »

Muis schreef: 01 jun 2020 10:09 Moet wel zeggen dat in het begin (soms nog wel) dat mijn electrode punt in de las verdwijnt dat is even vervelend.
Ik heb nooit gelast dus misschien gaat het helemaal niet op in de praktijk.
Maar als je op zon tafel last kun je daar dan niet een of ander mooie geleiding met handsteun voor gebruiken zodat je met constante afstand lekker lineair verplaatst ?
Andere vraag: kun je tig lassen door een cnc machine laten doen net als plasmasnijden, nog nooit gezien dat dit gebouwd is ?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

De minder rokende schoorsteen komt vooral door de niet-boot-poot van mijn biznis.
Die zit in de evenementen en dat duurt nog wel weer een klein jaar voor het weer op gang komt.

Qua bootklussen, daar ben ik sowieso goed thuis en laswerk kunnen doen is dan een welkome aanvulling, en ik denk dat ik er voor Mister Vee ook weer wat mee kan.

Ik heb nog geen spullen dus ik kom vast nog met een vragenlijst als ik de stap ga maken.

En ik denk dat het ook slim is een workshop te volgen, rustbuster geeft ze als er geen corona is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Muis »

Kjelt schreef: 01 jun 2020 11:25 kun je tig lassen door een cnc machine laten doen net als plasmasnijden, nog nooit gezien dat dit gebouwd is ?
Zou maar zo kunnen, nooit over na gedacht eigenlijk. Maar het pionieren op dit vlak laat ik graag over aan mensen die er werk voor hebben. Voor mijn hobby Bob werk weinig animo om dat te maken.
Die afstand houder zou misschien nog iets Voor mij kunnen zijn, maar volgens mijn lastig In de praktijk, bij niet vlakke werkstukken (hoek en pijp lassen)
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

Volgens mij wordt er alleen mig gelast met cnc.

Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=sFXniBbgbw0
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Ik zou ook best een TIG-las-machine kunnen maken hoor. Maar dan doe je de toevoer toch met dun draad omdat dat spul op een spoel toch het handigste is.

Magoed, kwa TIG-lassen: als je het ooit wil proberen moet je de auto een keer naar Oss sturen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Swake »

Ik hoor in de categorie beginner/amateur:
Had nooit gelast, maar wel redelijk wat ervaring met solderen van piepkleine elektronica tot en met zinkplaat zoals voor goten. Dus met de 2de hand manueel toevoegen van materiaal op het goede moment zag ik wel zitten. Omdat ik ook wel eens iets anders dan staal wou kunnen lassen (aluminium dus) kocht ik gelijk een kleine TIG met 200A vermogen. Eentje met veel regelknopjes aan zo rond de 800€.

Heb hier alsnog geen spijt van en het lukt echt goed en schoon wanneer de te lassen objecten een gelijkaardige dikte hebben en het lassen binnenshuis kan. Een plaatje van 1mm dik op een balk van 4mm staal vastmaken is me tot dusver nog niet degelijk gelukt. De oplossing is nochtans eenvoudig: Ik moet veel meer oefenen... en wat meer aan die knopjes durven draaien om te experimenteren. Alu heb ik uiteindelijk nog nooit geprobeerd.

Buitenhuis lassen met TIG is ook niet echt aan te raden tenzij bij totaal windstil. Heb hiervoor even zo'n goedkoop MIG toestel met gevulde draad gebruikt. Werkt best redelijk maar het had maar 2 standen: te hard en te zacht.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Muis »

Volgens mij gaat dit richting Tig/Mig printer, mooie uitdaging 😳
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Ik heb al wel vaker met het idee gespeeld om een zelfbouw 'MIG-pulsbron' te gebruiken om kleine druppeltjes vloeibaar metaal te deponeren. Zelfbouw omdat je meer en kleinere druppeltjes wil dan waar de, euhm, landbouwmechanisatie en soortgelijke takken van sport het voor gebruikt.

De toch altijd vrij forse hoeveelheid beschermgas per onderdeel en het feit dat je eigenlijk in een belachelijk warme kamer wil 'printen' om het enigzins vormvast te krijgen houden me wel tegen.
Electronenstraal in een vacuumkamer is idee twee, ook geen makkelijk projectje. Een anderzins vrij reguliere 3D-printer met een wolfram nozzle opgestookt tot 2000 graden ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door janplastiek »

je hoeft het warm water niet uit te vinden, auto feed voor tig bestaat al :mrgreen:

en voor de handige Harry's met 2 rechter handen onder ons


hier staat zo een feeder op 2dehands.be
https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf- ... evoer.html
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waar zit em nou de kneep, in mijn beleving is tig met automatische materiaal aanvoer mooier dan mig. Maar waarom? En waarom zien we dat dan niet veel vaker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door keesfrees »

Goeie vraag, ik hou het op een gevalletje van de remmende voorsprong.
Toen ik jaren geleden lasapparaten ging kopen waren er wel TIG apparaten met schakelende voeding maar MIG niet.
Plaats reactie