Haas mini mill

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

bb155
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2012 13:19

Haas mini mill

Bericht door bb155 »

Ik loop al een tijdje met het idee om een andere machine te bouwen of te kopen.
Müller heeft volgens mij een mooie basis en is naar eigen wens samen te stellen maar kijk ook naar bv een Haas mini mill.
Heeft er iemand ervaring met een haas mini mill en dan met name bouwjaar 2002-2005 ivm met aanschafprijs.
Ben benieuwd hoe het zit met de besturing omdat het al wat oudere machines zijn natuurlijk, is het de moeite (geld) waard of verstandiger om iets moderners te bouwen.
Hoor graag jullie mening en ervaring.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Haas mini mill

Bericht door spinningwheels »

bedoel je dit model van Haas ?
20261
In theorie kan ik praktisch alles
bb155
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2012 13:19

Re: Haas mini mill

Bericht door bb155 »

Nope, te ingewikkeld voor mij.
bb155
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2012 13:19

Re: Haas mini mill

Bericht door bb155 »

Maar als jij de 100% versie hebt wil ik meer weten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Haas mini mill

Bericht door serum »

Je moet er aardig geld tegenaan gooien om op het niveau van de haas uit te komen qua stabiliteit.. Ik ken je bouwkwaliteiten niet, maar zelf bouwen niet uit tegenover een tweedehands koopmachine. Haas is een fraaie basis, soms ietwat eigenaardige besturing, maar met een probing systeem erop werken ze in mijn optiek super.

Ik heb alleen ervaring met nieuwere Haas machines. SMM en de CM.
bb155
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2012 13:19

Re: Haas mini mill

Bericht door bb155 »

Daarom ben ik benieuwd of het “zinvol” is om een wat oudere te kopen.
Voor hobby bob is een Haas helemaal niet noodzakelijk maar een leuke machine bouwen kost ook een aardige zakcentje, maar ik ben een beetje huiverig voor oude computer systemen.
Is zo’n (oude) Haas wel een verstandige keuze, dat is een beetje mijn dilemma.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Haas mini mill

Bericht door benkr »

Je loopt maar ietsje meer risico dan met een machine van zeg 5 jaar oud.
Alles kan kapot en gaat ook op een bepaald moment kapot, maar dat soort initieel heel erg dure machines gaan toch relatief lang mee.
Als ik bij een machinefabriekje vlak bij mij kijk ( het bedrijf waar grafjan werkt ) dan zie ik daar alleen maar machine met een bouwjaar wat begint met 19...
En toch werken ze dar dagelijks mee en doen ze er productie mee, ze staan er niet omdat de baas hobbyist is.

En als het er op een bepaald moment mee ophoudt dan zijn er altijd nog betaalbare alternatieven, kijk eens naar de draaibank die spinningwheels aan het retrofitten is, hij heeft straks wel voor ruim minder dan 5000 Euro een heel goed bruikbare machine staan.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Haas mini mill

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 29 mar 2020 23:30 Je loopt maar ietsje meer risico dan met een machine van zeg 5 jaar oud.
Alles kan kapot en gaat ook op een bepaald moment kapot, maar dat soort initieel heel erg dure machines gaan toch relatief lang mee.
Als ik bij een machinefabriekje vlak bij mij kijk ( het bedrijf waar grafjan werkt ) dan zie ik daar alleen maar machine met een bouwjaar wat begint met 19...
En toch werken ze dar dagelijks mee en doen ze er productie mee, ze staan er niet omdat de baas hobbyist is.

En als het er op een bepaald moment mee ophoudt dan zijn er altijd nog betaalbare alternatieven, kijk eens naar de draaibank die spinningwheels aan het retrofitten is, hij heeft straks wel voor ruim minder dan 5000 Euro een heel goed bruikbare machine staan.
5000 ? de helft dan houd het wel op. dat is dan aanschaf draaibank nieuwe servo,s en besturing ,
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Haas mini mill

Bericht door Kjelt »

Het kan natuurlijk nooit kwaad om bij Haas te informeren of dit type machine nog onderhouden kan worden, er reserveonderdelen zijn oa vd besturing etc.
Ook als je tot koop overgaat kijken of er service manuals zijn, de software op cdrom oid aanwezig is etc.
bb155
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2012 13:19

Re: Haas mini mill

Bericht door bb155 »

Ik ken ook genoeg bedrijven die met wat “oudere” machines gewoon hun dagelijks werk doen maar ik ben een beetje aan het wikken en wegen en was benieuwd hoe een ander er tegenaan kijkt.
Ik ken alleen niemand die met zo’n mini mill van die leeftijd werkt anders was dat wel handig geweest.
Moet er nog eens goed over nadenken, liefde maakt blind...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Haas mini mill

Bericht door willy wonka »

Ik weet dat Haas voor de oude machines geen ondersteuning/onderdelen meer levert. Daar is wel het e.a. over te vinden
Rond bouwjaar 1999 zo uit mijn hoofd. Dus dat wordt Ebay afstruinen als er iets defect gaat.
Je moet je afvragen of je het risico wil lopen met bijbehorende kosten. Er is natuurlijk een reden dat ze niet gek veel meer kosten rondt dat bouwjaar.
Verder weinig mis met deze machines. Wel heel weinig Z ruimte in samenwerking met de wisselaar! Maar dan ook echt weinig. Ligt uiteraard aan je onderdelen.

Bedrijven hebben inderdaad ook nog ouwe meuk staan.
Spul is al jaren afbetaald, wordt waarschijnlijk nog dagelijks gebruikt. Vreet verder geen brood.
En als het kapot gaat, gaat het kapot. Ze hebben nog andere machines staan, en regelen wellicht snel een vervanger.

Als je maar 1 machine hebt. Dan heb je een bonk ijzer staan. En je ligt stil.

Mijn mening: Je eerste machine en je moet er van leven? Koop nieuw. Of een van max 4 a 5 jaar oud. Hoewel de 2e hands prijzen absurd hoog liggen. Ik heb zelf toen nieuw gekocht.
Als je iets voor erbij zoekt, dan zou ik de gok wel aandurven door een oud beestje te kopen.
Is natuurlijk ook nog maar de vraag wat je doelstelling is? Hobby of werk?

ps: 100x liever een oude Haas dan een zelfbouw machine.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Haas mini mill

Bericht door andrefc101 »

willy wonka schreef: 31 mar 2020 11:55 ps: 100x liever een oude Haas dan een zelfbouw machine.
Dan zit je op dit forum prima 😂
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Haas mini mill

Bericht door willy wonka »

andrefc101 schreef: 31 mar 2020 13:19
willy wonka schreef: 31 mar 2020 11:55 ps: 100x liever een oude Haas dan een zelfbouw machine.
Dan zit je op dit forum prima 😂
Dus omdat het grote deel van dit forum zelfbouw is (paar uitzonderingen daargelaten) raad jij hem een zelfbouw machine aan? Apart advies.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Haas mini mill

Bericht door andrefc101 »

willy wonka schreef: 31 mar 2020 13:31 Dus omdat het grote deel van dit forum zelfbouw is (paar uitzonderingen daargelaten) raad jij hem een zelfbouw machine aan? Apart advies.
Waar lees jij een advies?
Ik heb ook liever een mooie Haas..... (das geen advies hoor, meer een wens)
Plaats reactie